מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

לשון עד. מהו?

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
אחשדרפנטובסקי
הודעות: 234
הצטרף: א' אוקטובר 09, 2011 1:10 pm

לשון עד. מהו?

הודעהעל ידי אחשדרפנטובסקי » ה' פברואר 23, 2012 6:10 pm

ריש נדה, המשמשת בעדים. בדקתי בש"ס שוטנשטיין איך מנוקדת המילה עדים. ומצאתי מנוקד עידים, בחיריק. והוא מלשון כבגד עידים כל צדקותינו. (כמדומה שהביאו כן בשם הערוך, ובדקתי בערוך ושם כתוב אע"פ שאין ראיה לדבר זכר לדבר כבגד עידים כל צדקותינו, משמע שהוא רק זכר לדבר ולא אותה המילה ממש). והביא שם בשוטנשטיין שהתוי"ט כתב שהוא מלשון עדות. ולפ"ז צריך להיות הניקוד צירי.
ואין לי שיג ושיח בדקדוק, ועל כן אשאל את החכמים דכאן, לדעת הערוך דמנוקד בחיריק, האם כשכתוב עד בלשון יחיד, צריך לקוראו בחיריק (עיד), או בצירי? (ובערוך השלם ראיתי שמנוקד בצירי, ואיני יודע אם ניקוד זה הוא ג"כ מבעל הערוך).

תוכן
הודעות: 6238
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: לשון עד. מהו?

הודעהעל ידי תוכן » ה' פברואר 23, 2012 7:40 pm

עֵז - עִזים. עֵד - עִדים.

יודל'ה
הודעות: 274
הצטרף: ה' פברואר 23, 2012 4:53 pm

Re: לשון עד. מהו?

הודעהעל ידי יודל'ה » ה' פברואר 23, 2012 7:44 pm

תוכן כתב:עֵז - עִזים. עֵד - עִדים.

מה תשיב לעד [מלשון עדות] שביחיד הוא עד בצירי וכן ברבים הוא עדים בצירי, ממה שהשבת א"א להשיב על השאלה הנ"ל, כנלענ"ד.

תוכן
הודעות: 6238
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: לשון עד. מהו?

הודעהעל ידי תוכן » ה' פברואר 23, 2012 7:47 pm

לא הבנתי דבריך.

יודל'ה
הודעות: 274
הצטרף: ה' פברואר 23, 2012 4:53 pm

Re: לשון עד. מהו?

הודעהעל ידי יודל'ה » ה' פברואר 23, 2012 7:53 pm

תוכן כתב:לא הבנתי דבריך.

אחשדרופנטבקי רצה לדעת עפ"י דקדוק אם כשכתוב ביחיד עד מנקדים אותו בחיריק או בצירי ואיך מנקדים ברבים, אתה הבאת ראיה מעניינת מעז בצירי וברבים עזים בחיריק ולפי"ז הבנתי מכך שלפי"ז ה"ה בעדים.
לכן שאלתי שבתורה רואים שלענין עדות עד ביחיד מנוקד בצירי ועדים ברבים מנוקדים בצירי, וא"כ אין ראיה מעז-עזים, [ואה"נ יש לעיין למה שם הניקוד הוא כך ובעדות הניקוד הוא שונה], אני מקוה שהובנתי היטב.

אחשדרפנטובסקי
הודעות: 234
הצטרף: א' אוקטובר 09, 2011 1:10 pm

Re: לשון עד. מהו?

הודעהעל ידי אחשדרפנטובסקי » ה' פברואר 23, 2012 9:03 pm

תודה לכולם.
מצאתי הפתרון.
וַנְּהִי כַטָּמֵא כֻּלָּנוּ וּכְבֶגֶד עִדִּים כָּל צִדְקֹתֵינוּ וַנָּבֶל כֶּעָלֶה
הדל"ת סגורה ע"י דגש.
קבצים מצורפים
111.jpg
111.jpg (70.83 KiB) נצפה 2857 פעמים

איסתרא בלגינא
הודעות: 441
הצטרף: ו' מאי 07, 2010 11:12 am

Re: לשון עד. מהו?

הודעהעל ידי איסתרא בלגינא » ה' פברואר 23, 2012 9:11 pm

הסבר מוזר. בפשטות זה הפוך בדיוק - כאשר האות הראשונה מקבלת חיריק האות שאחריה מקבלת דגש כדין אות שאחרי תנועה קטנה, מה שאין כן בצירי שהוא תנועה גדולה, אבל זוהי תוצאה מן החיריק ולא סיבה לו.
וכי איזה דגש יש במילה עד במשמעות בגד יותר מאשר עד במשמעות עדות?

מעיין
הודעות: 1951
הצטרף: ה' דצמבר 09, 2010 10:41 pm

Re: לשון עד. מהו?

הודעהעל ידי מעיין » ה' פברואר 23, 2012 9:31 pm

עי' שרשים לרד"ק בשורש עז ששרשו עזז מהכפולים ולכך דגש [וחרוקה]
---
בנוגע עד ועדים
עי' שרשים לרד"ק שרש עד ועוד שכנראה משם שבגד עדים ושנים עדים הם שני שרשים

תוכן
הודעות: 6238
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: לשון עד. מהו?

הודעהעל ידי תוכן » ה' פברואר 23, 2012 10:01 pm

זה שאנו מוצאים עד-עדים, לא אומר שעז-עזים אינה יכולה להיות הוכחה לעדים.

משה ששון
הודעות: 158
הצטרף: ג' דצמבר 06, 2011 11:04 pm

Re: לשון עד. מהו?

הודעהעל ידי משה ששון » ו' פברואר 24, 2012 12:49 am

יש בזה בתוס' יו"ט סוף פרק ח' בנדה [והביא שם את הרד"ק שהוזכר כאן}
ועוד נכתב בזה בקובץ ירחי כלה תשנ"ח עמוד ע"ו
בשיעור הגר"י אדלשטיין שליט"א


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אליהו חיים ו־ 324 אורחים