אות קטנה בה, ונעדרים לה שורשים, אך מה רבו פארותיה,[b] והב בחוקת.[/b]
מעט על ענינים מהפרשה עשירה זו,
ונרחיב מעט על פלאי הוו .
הרחבה נוספת בענייני שפה - בתגובה החמישית.
א.
יד עַל-כֵּן, יֵאָמַר, בְּסֵפֶר, מִלְחֲמֹת יְקוָק: אֶת- וָהֵב בְּסוּפָה, וְאֶת-הַנְּחָלִים אַרְנוֹן.
ספר או סיפור ? ספר תורה או ספר סיפורים ?
ספר יהודי או נכרי ? הספר נכתב או ייכתב ? עברית או לעז ?
שם מקום או שם אדם ? מילה אחת או שתיים ?
מה יהיה הסוף . ואולי- מה נעשה בסופה ? ואולי - מה קרה בים סוף ?
ככ הרבה שאלות על פסוק קטן כל כך !
ובכלל האם זה נכון שאין בלשון התורה - אף מילת שורש- שמתחילה ב... ?
ב, "בספר מלחמות ה" ?
1 , לרשי ורשבם ספר מלשון סיפור = בעתיד יספרו שהרבה להם ניסים..
2 , אבל לרמבן זהו ממש ספר שנקרא : מלחמות ה, או שכתבו בו שהשם נלחם במואב, והנכרים כתבוהו,
וז"ל.... שהיו בדורות ההם אנשים חכמים כותבים סיפור המלחמות הגדולות, כי כן בכל הדורות, ובעלי הספרים היו נקראים מושלים שנושאים בהם משל ומליצה..והנה כאשר לכד סיחון ערי מואב כתבו המושלים בספר שקראו מלחמות ה' את והב בסופה . או שכתבו נלחם ה' את והב בסופה. ואגב לחזקוני כתבו שם בנ"י את "שמות הגבולים שנאסרו להתגרות בהם" .
3, לראבע זהו ספר שנכתב עי בני ואולי עוד מימי אברהם אבינו את מלחמות ה בעבור יראיו , והוא אחד מספים נוספים שאבדו לנו, וזל-
וז"ל ...{יד}בספר מלחמת ה’. ספר היה בפני עצמו ושם כתוב מלחמות ה’ בעבור יריאיו. ויתכן שהיה מימות אברהם כי ספרים רבים אבדו ואינם נמצאים אצלנו כדברי נתן ועדו ודברי הימים למלכי ישראל ושירות שלמה ומשליו:
ג. את והב בסופה.
ועוד שם באבע - את והב בסופה. מלחמות היו בימים הקדמונים במקומות הנזכרים ושם והב איננו לשון הקדש וכן ופסי ושתי ויזתא גם ושני או פירוש ושני הוי”ו לחבור וכל זה למה שלא נמצא וי”ו שרש בראש המלה רק מלת ווי העמודים רק תמצא תחת יו”ד כמו ולד ופירוש המתרגם ארמי ידוע:
4, לתרגום יונתן הכוונה לספר התורה, שתרגם: על כן יתאמר בספר אורייתא...
5 , וכמובן הגמרא בקידושין דף ל שמלחמות ה = מלחמתה ששל תורתה שהיא מלחמת ה...
6 ולאור החיים הספר לא אבד, אלא שעדיין לא נכתב , וזל "בספר מלחמות ה,שעתיד השם לתת לנו.
ד. "את והב"-
1, לפי הגמרא הנל בקידושין שנעשים אוהבים = [אהבה]והב בסופה של המחלוקת ...
2 , בגמרא שם: את , והב , הם שמות של שני המצורעים וכו,
3 , לרשי כאו בחומש את והב= את מה שה נתן להם , וו מחליפה את היוד, יהב= והב,
4, לרמבן שם עיר שכתב "ושם עיר אחת מהערים שהיו למואב - והב,
5 , "אתיהב" = ניתן, כך לדעת זקנים ,וזל- את והב תיבה אחת...כמו אתיהב למלך מואב בסופה ובסערה שהיא ניצוח שנלקחה ארצו,,
6 , והאבן עזרא מחדש לנו ש והב איננו לשון הקודש, וכן ופסי , ושתי ויזתא,,וכל זה למה ? שלא נמצא וו שורש בראש המילה ר ק מילת ווי העמודים, [ רק תמצא שוו מחליף יוד שורשית ףכגון ילד - וולד.
ובעניין זה נוסיף מעט בהמשך .
ה, בסופה-
1 הניסים לישראל בים סוף , כך רשי רשבם ותרגום .
2 הגבורה של השם היתה כסופה וסערה, במלחמת סיחון כך לרמבן , וזל "ואת הנחלים אשר לארנון ושפך הנחלים אשר נטה למושב ער ונשען האשד לגבול מואב הכל השמיד ה' בסופה ובסערה כי בא עליהם סיחון פתאום פרסות סוסיו כצר נחשבו וגלגליו כסופה .
3 , ואם לרמבן הסופה מרמז לגלגלים, הרי לספורנו - הסופה מרמזת על "שהעמיד השם רוח סערה ומשפך נחלים [מים] רבים שמנעו את סיחון מלבוא להתקומם.
ולדעת זקנים שהניצחון היה מהיר ומוחלט ,וזל "אתיהב למלך מואב בסופה ובסערה שהיא ניצוח,,
4 - לראבע סופה =שם מקום , כמו גם והב והם שנתי מקומות שהיו בהם מלחמות.
5 , אבל י"א שזה רק מקום אחד, והב שהוא " שם מקום בסוף גבולה של ארץ מואב . סופה = בסוף בקצה, כך לחזקוני. ושסופה מלשון קצה , זה גם לפי הגמרא בברכות נד על המצורעים שהלכו בסוף המחנה.
6 . כן האור החיים - סופה מלשון סוף, אלא מה לא סוף השטח, אלא ןבסוף הזמן וזל " בסופה ולא בזמן ההוא אלא בבא משיחינו, אז ינחילינו השם מואב וגבולו..
ציטוטים שניים, ועוד אחד -
הפתיחה " על כן יאמר בספר ,, " בפסוק זה מעידה לכאורה שהתורה מצטטת מילים ממקום אחר= מספר "מלחמות השם ", ויש לנו עוד פעמיים בתורה מעין זה: להלן בפסוק כז * על כן יאמרו המושלים וכו. ובבראשית * על כן יאמר כנמרוד גיבור וכו. *
ו,
יש וו או אין וו , מעט \ המון- והכול נכון !
במילון החדש של אבן שושן יש 9079. מילים המתחילות באות מם .
באות ה' - 4074. באות ריש - 3490.
באות דלית - 2390. באות צדי - 1766 .
ובאות וו ר ק 263 ! הכי מעט, ורובם מילים לועזיות כגון וודקה,וולגרי, וולט, וטו, ועוד,. ומיעוטם בעברית ,אולם לא מהתנך, אלא מלשון חזל ושלאחריו. כגון : וילון, וסת, ורד, וריד ועוד.
ובתורה איזו אות מופיעה הכי הרבה [אחרי האות יוד ] ,כמובן האות וו -
האות א' 27,05. האות ב' 16,344. האות ג' 2,109. האות ד' 7,032. האות ה' 28,052.
האות ו' 30,513
האות ז' 2,198, האות ח' 7,189, האות ט' 1,802, האות י' 31,530, האות כ' ,8,610.
האות ך' 3,350, האות ל' 21,570, האות מ' 14,472, האות ם' 10,623, האות נ' 9,854
האות ן' 4,257, האות ס' 1,833, האות ע' 11,247, האות פ' 3,976, האות ף' 834
האות צ' 2,985, האות ץ' 1,067, האות ק' 4,694, האות ר' 18,128, האות ש' 15,596
האות ת' 17,949
וגם:
מגילת רות כולה [חוץ מ8 פסוקים] מתחילים בוו,
כך גם פרשת וישב ופרשת וילך שמלבד 9 פסוקים בודדים כולם מתחילים בוו ,וכבר דרשו עכ טעמא דקרא,
[ בשיר השירים רק פסוק 1 ].
[ובכלל ראיתי אומרים שרוב פסוקי התורה מתחילים בוו , לא בדקתי ]