ואלו הן תשמישי קדושה דלוסקמי ספרים תפילין ומזוזות ותיק של ס"ת ונרתיק של תפילין ורצועותיהן.
משמע שהבתים של התפילין נחשבים קדושה עצמה, מדוע? רק הקלף הוא פרשיה בתורה שיש בה שמות, והבית מצד עצמו הוא חפץ מצוה, והוא תשמיש לקדושה שבתוכו, אבל מדוע נחשב הבית קדושה עצמה?
ואולי זהו מקורו של רש"י שמביא שם התוספות שבתפילין של ראש השי"ן שבבית יחד עם הקשר דל"ת שברצועה נחשבים שם [כי הם רוב השם], ותוספות אמנם מקשה על זה שא"כ הרצועה הזו הוי קדושה עצמה, ויש מבארים שאכן לשיטת רש"י החלק שבו הקשר נחשב קדושה עצמה, אבל עכ"פ לכאורה אם לא כשיטת רש"י אלא כשיטת התוספות שאותיות שברצועה לא נחשבות שם - א"כ מדוע הבית נחשב קדושה עצמה? ולא תשמיש קדושה כמו הרצועות. ובאמת לשיטת התוספות צ"ע.
וגם לרש"י קשה שכ"ז בתפילין של ראש, אבל תפילין של יד שאין בהם שין, א"כ הבית עצמו מדוע נחשב קדושה עצמה ולא תשמיש קדושה.
שו"ר שכך טוען הפרי מגדים באו"ח סימן קנד, שרק תפילין של ראש הוי קדושה עצמה [וכותב בסוף "וצ"ע", והשעה"צ מביאו כ"מסתפק"], ובשעה"צ שם חלק עליו ופשיטא ליה שבתי התפילין שניהם הוי קדושה עצמה, אבל לא כתב הטעם, וצ"ע.
ובכל מקרה, לפום ריהטא לא ראיתי לא בפמ"ג ולא בשעה"צ שדייקו את לשון הגמרא עצמה, שכתבה שרק התיק והרצועות הוי תשמיש קדושה, ולא אמרה כן על הבית עצמו. וגם זה צ"ע.
נקודה נוספת:
עד כאן נקטנו שלרש"י תפילין ש"ר הוי קדושה עצמה משום שיש בהם רוב השם, שי"ן בבית ודל"ת בקשר. אמנם הפמ"ג שם כתב שלרש"י גם ברצועה של יד הקשר יו"ד נחשב קדושה עצמה [ולכן תיק תפילין של יד הוי תשמיש קדושה], וזהו חידוש שבתפילין של יד הרצועה הוי קדושה עצמה והבית רק תשמיש קדושה. ועכ"פ חזינן שלמד ברש"י שכל מה שצריך רוב השם שתי אותיות כנ"ל - הוא רק לקיים הפסוק "וראו כל עמי הארץ כי שם ה' נקרא עליך", אבל מצד דיני קדושה - די באות אחת מן השם ג"כ להיות "קדושה עצמה", וגם זה חידוש וצ"ע.
ושו"ר שכן מוכח בתוספות שם, שבהוכחתם דלא כרש"י מהגמרא במגילה העמידו דבריהם גם על רצועה של יד, ומשמע כפמ"ג, שלשיטת רש"י די ביו"ד שברצועה של יד לעשותה קדושה. ואכן כשכותב הפמ"ג שלרש"י הוי הבית ש"ר קדושה עצמה - כותב רק מצד השי"ן, ולא מוסיף גם את הדל"ת שברצועה. [ויל"ע בבית בלא רצועה האם ג"כ הוי קדושה מצד השי"ן, או כיון דלא ראוי לקיים בו כעת המצוה אין השי"ן נחשבת קדושה כעת, וכמו רצועה קשורה בלא בית, וצ"ע].
ולפי זה גם לשיטת התוספות הוי הבית של ראש קדושה עצמה, כי יש בו שי"ן. ושווים בזה רש"י ותוספות, שתפילין ש"ר הוי קדושה עצמה ותפילין של יד הוי תשמיש קדושה, ולא נחלקו אלא לגבי הרצועות.
וכ"ז לשיטת הפמ"ג, וגם הוא מסתפק בזה, אבל השעה"צ שולל זאת בתוקף, ופשיטא ליה ששני הבתים הוי קדושה עצמה, אבל לא ביאר טעמו, וצ"ע.