סליחות כתב:וכן רגיל בלשוננו לאמר שטותים ולא שטיות ואין בזה שום התנגדות לחקי הלשון כמבואר" (יצחק וארשאבסקי, האסיף, אדעסא תרמ"ח).
לאו דוקא. זהו כתיב חסר, שכמותו נפוץ מאד בזמנם ומקומם.וונדרבר כתב:שהיה ברור לכותבים שהנכון לומר שטיות, טעיות, גליות, מלכיות, זכיות
לבי במערב כתב:לאו דוקא. זהו כתיב חסר, שכמותו נפוץ מאד בזמנם ומקומם.וונדרבר כתב:שהיה ברור לכותבים שהנכון לומר שטיות, טעיות, גליות, מלכיות, זכיות
בכלל ראוי לדעת, שלא כל מי שאומר או כותב הרבה על נושא מסויים, באמת מבין אותו לעמקו ולאשורו, בנושא הפולמוס על שבתאות ר”י איבשיץ, נכשל שלום בטעויות מהותיות, כפי שניתן לראות אצל מבקריו בתחום.
במאמרו של הרב טביומי (בסוף ‘טל אורות’) מראה כיצד שלום נצמד לדוֹגמוֹת מבלי לשים לב למהות וזה מביא אותו לטעויות גסות.
במאמרו של יצחק רפאל על נושא זה (בתוך: לפולמוס המחודש על הרבי רבי יונתן) הוא מראה כיצד נכשל שלום במקומות רבים בידע בדברי חז”ל בדברים פשוטים, ובטעויות בספרות הקבלה גופה.
באופן כללי קבע שלום חד משמעית שרי”א היה שבתאי, לפי כל מיני דימויים פילוסופיים – מיסטיים, בעוד הוא מפספס את החלק העיקרי: העובדה שההשתייכות הרגשית או המעשית לקבוצת השבתאים היתה בעלת אופי אנטי הלכתי, מתירני, מפקפק בקדושת ומעלת הרבנים מדורות קודמים, וכו’, בזמן שכל אלו הם היפוכו המוחלט של רוח רי”א מעשיו חיבוריו והליכותיו, תורתו היא שמרנית, מיישבת את דברי הש”ך והשו”ע “הואיל ויצאו מפיהם ברוח הקדש”, רוח ממסדית ומקבלת עול, מיישב מנהגי ישראל קדושים ע”י פלפולים ודיוקים בלשון רבותינו הקדושים. גם אם נניח שרעיונות קבליים שמקורם אצל אנשים שבתאים -או שרק עברו דרכם- התקבלו על דעתו של רי”א, אין כאן שום ‘שבתאות’, שכן הסיבה שבגינה פרשו מן השבתאות והוקיעוה לא היתה בשל מחלוקת על עניני קבלה או ויכוח על פרשנות מיסטית, אלא על התנתקותם מן היהדות ההלכתית, וזו נקודת המהות, שרי”א מייצג את היפוכה. גם כאן נטש שלום את ההיסטוריה ופני המציאות בשטח, והשתית את דבריו על פילוסופיה לא רלבנטית.
במאמרו ‘ספר שבילי ירושלים המיוחס לר”י חיילו – מזוייף”, מצטט שלום את רש”ט המשתמש בביטוי ‘אמה טרקסין’ וכותב: ‘אולי נשתבש וצ”ל אמה קרקשין’.
בביוגרפיה של שלום מאת דוד ביאל, מובא מכתבה של חנה ארדנט הכותבת: “הוא [שלום] מרוכז בעצמו. ביסודו של דבר, זה מה שהוא חושב: ישראל היא מרכז העולם; ירושלים היא מרכז ישראל; האוניברסיטה היא מרכז ירושלים; שלום הוא מרכז האוניברסיטה”…
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 214 אורחים