עזריאל ברגר כתב:א. אבל כל יהודי רגיל (שמתפלל מנחה בבית הכנסת ומשתתף בהדלקה שם, ובפרט במוצש"ק) - רואה את נרות בית הכנסת לפני שהוא מדליק בביתו!
ב. יש כאן ערבוב בין ברכת המדליק בבית הכנסת וכדו', לבין ברכת הרואה שם.
איתן נוי כתב:עזריאל ברגר כתב:א. אבל כל יהודי רגיל (שמתפלל מנחה בבית הכנסת ומשתתף בהדלקה שם, ובפרט במוצש"ק) - רואה את נרות בית הכנסת לפני שהוא מדליק בביתו!
ב. יש כאן ערבוב בין ברכת המדליק בבית הכנסת וכדו', לבין ברכת הרואה שם.
א. כי לא פוסקים את הריטב"א ולא את הרמב"ם אלא את רש"י.
ב. איזה ערבוב?
עובדיה חן כתב:אדם הנוסע לחו"ל ולא ידליק במקום אחר האם יש עניין שייקח כמות שמן שיידלק כל שמונה ימים ללא הפסקה, ובכך מקיים עניין של פרסום הנס לכל השמונה ימים בדיעבד,
או שלא עלתה לו ולא כלום,אלא רק הדלקה ראשונה דהיינו יום אחד.
עזריאל ברגר כתב:אבל כל יהודי רגיל (שמתפלל מנחה בבית הכנסת ומשתתף בהדלקה שם, ובפרט במוצש"ק) - רואה את נרות בית הכנסת לפני שהוא מדליק בביתו.
בברכה המשולשת כתב:עזריאל ברגר כתב:אבל כל יהודי רגיל (שמתפלל מנחה בבית הכנסת ומשתתף בהדלקה שם, ובפרט במוצש"ק) - רואה את נרות בית הכנסת לפני שהוא מדליק בביתו.
לא הבנתי. וכי כתר"ה שליט"א איננו מכיר יהודים רבים שמתפללים מנחה גדולה, מדליקים בשקיעה ואז הולכים להתפלל ערבית?
עזריאל ברגר כתב:בברכה המשולשת כתב:עזריאל ברגר כתב:אבל כל יהודי רגיל (שמתפלל מנחה בבית הכנסת ומשתתף בהדלקה שם, ובפרט במוצש"ק) - רואה את נרות בית הכנסת לפני שהוא מדליק בביתו.
לא הבנתי. וכי כתר"ה שליט"א איננו מכיר יהודים רבים שמתפללים מנחה גדולה, מדליקים בשקיעה ואז הולכים להתפלל ערבית?
א. מנחה גדולה אינה לכתחילה.
ב. המתפללים מנחה גדולה - מפסידים את ההדלקה של בית הכנסת.
ג. ומה יאמר על מוצש"ק?
בברכה המשולשת כתב:עזריאל ברגר כתב:אשאל בקצרה: האם יש ענין שלא לראות את נרות בית הכנסת, כדי שלא להסתבך בשאלת "ברכת הרואה" עליהם?
לי ברור שישתקע הדבר ולא ייאמר, דאלת"ה ביטלת נרות-בית-הכנסת מהיהודים העושים כפי הסדר הנורמלי ללא התחכמויות של מנחה גדולה או בריחה מבית הכנסת לפני סיום התפילה.
כפי שכתבתי, לעיתים להתפלל מנחה גדולה איננה התחכמות, אלא הכרח הלכתי
עזריאל ברגר כתב:לי ברור שישתקע הדבר ולא ייאמר, דאלת"ה ביטלת נרות-בית-הכנסת מהיהודים העושים כפי הסדר הנורמלי ללא התחכמויות של מנחה גדולה או בריחה מבית הכנסת לפני סיום התפילה.
הבאר ההיא כתב:לא עכבתי אחרי כל הדיון, אבל יש די זמן להתפלל מנחה קטנה לחזור הביתה להדליק נרות וללכת שוב לתפילת ערבית, ובמקומות שהרוב מדליקים בשקיעה או מעט אח"כ אז ההדלקה שבביהכנ"ס סמוכה לתפילת ערבית ואפשר לקיים שלשתן.
עזריאל ברגר כתב:הסדר הטבעי המתואר בספרים הקדמונים הוא:
מנחה קטנה, הדלקת נרות של בית הכנסת, הדלקת נרות בבית (בשקיעה או בצאת הכוכבים), ערבית.
ובמוצש"ק: ערבית, הדלקת נרות של בית הכנסת, הדלקת נרות בבית.
בשניהם - יהודי שומע את ברכות ההדלקה בבית הכנסת ורואה את הנרות, ואחר כך חוזר ומברך בביתו.
נכון. אפשר להפוך סדרים, ובמקרים רבים יהיה זה הדבר הנכון לאותו יהודי, אבל זה לא הסדר הטבעי, ובוודאי שאי אפשר לומר שכל מי שעושה כפי הסדר דלעיל טועה.
לא בדיוק פוסקים ולא הוראה, אבל מעשה רב:
כשהיה סבי הרה"ח ר' ברוך קופרמן ז"ל בגולת רוסיה הקומוניסטית נסע פעם מעירו איוונוב פרנקובסק (סטניסלב) לריבניץ אל רבו הרה"ק ר' חיים זאנוויל אברמוביץ זי"ע והביא עמו את בנו הילד שלום שיח' (כיום רב דקהילת עץ חיים בלידס שבארץ האי). כשראם הרבי שמח ואמר 'או, יהיה לנו מזומן'. שאלו זקני 'הרי הילד עדיין לא הגיע לגיל מצוות?'. במקום תשובה פנה הרבי אל הילד ושאלו למי מברכים וכשהשיב 'לה'', אמר הרבי שאפשר לצרפו, וכן עשה למעשה.
עושה חדשות כתב:אחוזתכם מטמאה בנגעים ואין ירושלים מטמאה בנגעים, סבר ירושלים לא נתחלקה לשבטים.
מה הדין ערי מקלט וערי הלוויים, האם יש בהם נגעי בתים?
איתן נוי כתב:1. בגדר מבושל כל צרכו, האם בעינן שכל הסיר יהיה מבושל כ"צ או אף אם רוב הסיר מבושל כ"צ סגי בהכי?
2. האם יש כזו קולא שרוב כל חתיכה וחתיכה יהיה מבושל כ"צ?
יוסף חיים אוהב ציון כתב:איתן נוי כתב:1. בגדר מבושל כל צרכו, האם בעינן שכל הסיר יהיה מבושל כ"צ או אף אם רוב הסיר מבושל כ"צ סגי בהכי?
2. האם יש כזו קולא שרוב כל חתיכה וחתיכה יהיה מבושל כ"צ?
לאיזה ענין שהיה? הטמנה? בישול?
יוסף חיים אוהב ציון כתב:מסברא נראה ודאי שכל הסיר.
איתן נוי כתב:יוסף חיים אוהב ציון כתב:מסברא נראה ודאי שכל הסיר.
זכור לי שיש מי שאומר (ואותו אני מחפש) שיש איזו קולא ברוב כל חתיכה וחתיכה.
אם יש מי שידוע לו אשמח, אחרת כנראה זה אינו.
בברכה המשולשת כתב:זה שאתאיסט גריעא מעוע"ז זה מאירי (למיטב זכרוני). אבל למה אלו החלופות?
יעקל כתב:מה הכוונה אלו החלופות ?
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 164 אורחים