בן מיכאל כתב:ראה בנוסח ''כהושעת אלים'' כמה כינויים.
הבאר ההיא כתב:ענמים למשל מונח בזכרוני שנמצא אולי בפיוטי שש"פ.
ר_חיים_הקטן כתב:אדמת בני חם (נוסח התפילה - מעריב)
מלכות עגלה (פיוט מעוז צור למרדכי - חנוכה)
פתרוס (פיוט אז רב נסים הפלת בלילה לייני - שבת הגדול ונרצה בהגדש"פ)
יש עוד?
הבאר ההיא כתב:אצל ר"ש הגדול מוזכר הכינוי חנסים.
ר_חיים_הקטן כתב:מאיפה הוא לקח הכינוי הזה?
חלא בר חמרא כתב:ישעיה מ"ג ג' נתתי כפרך מצרים כוש וסבא תחתיך', ולפרש"י קאי הכל על מכות יציאת מצרים. א"כ גם כוש וסבא בכלל.
אך באמת זה נוגע בנקודה עמומה, האם האומות הקרובות למצרים מבחינת מוצא מיקום ותרבות, לקו גם הם?
במכילתא פ' בא אי' פעמיים- מנין אף בכורי חם כוש ופוט ולוד שנא' ראשית אונים באהלי חם. אך במרכבת המשנה שם מוציא מפשוטו.
ולאידך בשמו"ר י' ב' איתא שמכת צפרדע לא עברה את הגבול בין מצרים לכוש.
וכן לענין גר מצרי שאסור עד ג' דורות, בתוס' בכורות ה: ושבת נא: שהירושלמי נסתפק גרים הבאים מפוט ולוב מהו, וברמב"ם ספי"ב מאיסו"ב איתא כושי.
ועי' ר' ניסים גאון שבת צ:, ואכמל"י
ר_חיים_הקטן כתב:אדמת בני חם (נוסח התפילה - מעריב)
מלכות עגלה (פיוט מעוז צור למרדכי - חנוכה)
פתרוס (פיוט אז רב נסים הפלת בלילה לייני - שבת הגדול ונרצה בהגדש"פ)
יש עוד?
עושה חדשות כתב:מוף
זה אמנם מקום במצרים, אבל הפייטן (לא זוכר היכן) כינה משום כך את כל המצרים בשם 'מופתים'.HaimL כתב:עושה חדשות כתב:מוף
י"ל דהוא שם מקום בארץ מצרים, כמו שחרז הפייט,
טִאטֵאתָ אַדְמַת מוֹף וְנוֹף בְּעָבְרְךָ בַּפֶּסַח
חזור אל “עיון תפילה וחקר פיוט”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 34 אורחים