איפה כתוב שהנהרגים היו כולם עמלקים, והיה זה קיום של 'תמחה את זכר עמלק'?
תודה מראש!
צופה_ומביט כתב:תשאל יותר, משמע שגם לא את כל הגברים הרגו, אלא רק את השונאים הקמים עליהם, ומבני המן עצמו ג"כ נמלטו רבים (תרגום שם).
ומאידך על מה שאת זרש לא הרגו (תרגום שם) הסבירו המפרשים כי לא היתה מזרע עמלק (לשיטת התרגום לעיל), כלומר שלולא זה כן היו הורגים נשים מעמלק אם היו אלה מהשונאים והקמים.
ומשמע בפשיטות שלא היתה ידם תקיפה לעשות כרצונם כמצות התורה, אלא רק מה שהתיר המלך באגרתו, והוא:
אֲשֶׁר נָתַן הַמֶּלֶךְ לַיְּהוּדִים אֲשֶׁר בְּכָל עִיר וָעִיר לְהִקָּהֵל וְלַעֲמֹד עַל נַפְשָׁם לְהַשְׁמִיד וְלַהֲרֹג וּלְאַבֵּד אֶת כָּל חֵיל עַם וּמְדִינָה הַצָּרִים אֹתָם טַף וְנָשִׁים. וכו' לְהִנָּקֵם מֵאֹיְבֵיהֶם.
גם טף ונשים - אבל רק מחיל עם ומדינה הצרים אותם. כי הרשות היתה רק לעמוד על נפשם. ולא להרוג את מי שאינו מסכן אותם.
וכך עשו:
בַּיּוֹם אֲשֶׁר שִׂבְּרוּ אֹיְבֵי הַיְּהוּדִים לִשְׁלוֹט בָּהֶם וְנַהֲפוֹךְ הוּא אֲשֶׁר יִשְׁלְטוּ הַיְּהוּדִים הֵמָּה בְּשֹׂנְאֵיהֶם. נִקְהֲלוּ הַיְּהוּדִים בְּעָרֵיהֶם בְּכָל מְדִינוֹת הַמֶּלֶךְ אֳחַשְׁוֵרוֹשׁ לִשְׁלֹחַ יָד בִּמְבַקְשֵׁי רָעָתָם. וַיַּכּוּ הַיְּהוּדִים בְּכָל אֹיְבֵיהֶם מַכַּת חֶרֶב וְהֶרֶג וְאַבְדָן וַיַּעֲשׂוּ בְשֹׂנְאֵיהֶם כִּרְצוֹנָם. נִקְהֲלוּ וְעָמֹד עַל נַפְשָׁם וְנוֹחַ מֵאֹיְבֵיהֶם וְהָרוֹג בְּשֹׂנְאֵיהֶם חֲמִשָּׁה וְשִׁבְעִים אָלֶף.
ובזה מיושב מה שקשה גם בלי קשר לעמלק הרי הרשות היתה להרוג גם טף ונשים, וגם שללם לבוז. והנה מה שבביזה לא שלחו את ידם מודגש במגילה פעמיים, אבל מה שלא הרגו טף ונשים לא מודגש כלל, אלא רק נכתב בפשיטות שהרגו בשושן שמונה מאות איש. ואולי בחמישה ושבעים אלף של שאר מקומות נכללו גם טף ונשים, שלגבי מספר זה לא נזכר איש, אבל בפשטות היו גברים. ולהנ"ל מבואר, כי טף ונשים לא קמו עליהם ולא סיכנו אותם ולכן לא היתה רשות להורגם.
ואגב, גם במלחמת עמלק הראשונה ויחלוש יהושע את עמלק ואת עמו לפי חרב, ובתנחומא מובא ברש"י חתך ראשי גיבוריו ולא השאיר אלא חלשים שבהם, ואמנם עדיין לא היתה אז מצוה למחות את זכר עמלק, אבל עכ"פ מעשה אבות סימן לבנים שכך יהיה גם במעשה פורים, כפי שאמרו חז"ל על הפסוק שם כתוב זאת זיכרון בספר שרומז לפורים ומגילת אסתר, שגם אם יהיה כך, שרק יחלשו את עמלק ואת עמו לפי חרב, ויהרגו את הגיבורים שבהם הצרים אותם, ולא את הטף ונשים החלשים, ואפילו לא גברים חלשים שאינם מסכנים אותם.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 109 אורחים