מקדש מלך כתב:היות ולא נכנסת לפרטים אז איני בטוח בתגובה שלי, אבל אצלי שתי הכתיבות שלכם בהחלט מתכיילות על אדם אחד...
הייתה לו עליו מן הסתם הרבה ביקורת. הוא האשים אותו על כל מיני בחירות שלו בנושאי "כבוד חב"ד" מול מה שהוא ראה כ"אמת ויושר", או בעיות בהשקפה של נגלה מול חסידות, וכל מה שתרצה.
אבל הוא לא הסכים בשום אופן שיעשו ממנו "איש קטן", על כל המשתמע מכך.
זה לא מתאים לרד"צ הילמן שהכרתי (לא אישית. בעיקר מהכתיבות שלך עליו...)
ייש"כ הרב מק"מ, האמת כדבריך.
גם אני שמעתי ממנו שהוא הביא את השיחה, ועוד דברים שדיבר עם הרב שך עליו. וכן שמעתי ממנו עוד המון דברי ביקורת עליו [משלו ומשל אחרים, כמו מהרב זווין למשל] שאין כאן המקום לכתבם. והדברים היו ידועים על יחסו אליו.
גם את המעשה עם הרי"מ שמעתי ממנו, היה זה באופן ספציפי על מש"כ בישורון בשם רש"ז הבלין בשם ר"ח ליברמן על סיפורי הריי"צ. ואגב, דיברתי איתו פעם על המאמר הבזוי על הגר"א, והוא ביטל אותו מכל וכל גם מנקודת מבט מחקרית, וטען שהגר"א יכל להשיג תמיכה בקלות רבה אם היה חפץ [הזכיר שמות של גבירים שהיו תומכים בו בשמחה], וממילא כל התאוריה על הלחץ הכלכלי שכביכול הופעל אין לה שחר.
אני ציינתי את החידוש שאעפ"כ לא אבה סתם לזלזל בו, וכאיש אמת על אף כל הביקורת שלו עליו, לא חשב שאינו ירא"ש וסתם מזלזל במצוות [ומי שזוכר את הימים ההם יבין כמה חידוש יש בדבר, ולכן אני גם זוכר זאת היטב].
ובנוגע למה שכתב הרב מק"מ ש"זה לא מתאים לרד"צ הילמן שהכרתי", זו בדיוק הנקודה שזה מתאים לו מאד ולכן כתבתי את זה.
אמת, שהיה מבקר חריף, ואמת שהיה שופט לחומרא, ודברים שאחרים יראו כשוגג או כהשמטה או כסתם חולשה אנושית היה שופט לחומרא, אבל מאידך היה אדם אמיתי ובשונה מדרכם של מבקרים חריפים לא היה תלה סתם בוקי סרוקי באנשים שביקר, גם אם ביקרם בחריפות, ואם חשב שסתם מבקרים אותם בנקודה מסוימת הביע את דעתו. וסתם לדוגמא, היה כידוע למכיריו קנאי מאד, ויחסו לראי"ה ידוע, וכתב שמץ ממנו במכתבו המפורסם על השמטת דברי הרי"ק ודבריו ברמב"ם פרנקל. מאידך על אף כל זאת, אמר לי פעם שגם מתנגדי הרב קוק הסכימו שאין שום טענה אישית עליו, דהיינו שהוא אדם עם מידות נעלות. מי שקרא פעם איך קנאים אחרים כותבים עליו, יבין את ההבדל.
ודוגמא נוספת, כרבים מבני גילו [וגם צעירים ממנו] יחסו אל הגרע"י היה בעיקר של ביקורת ואכמ"ל, אבל מאידך התבטא לא פעם בהערכה שאין עוד אדם בדורותינו שהרבה תורה בישראל כמוהו. והיה מתאר איך עד שהגיע היו הרבנים הספרדים מהרבנות שקדמו לו מסלילים את דרכם של בני עדות המזרח אל המזרחי, ואיך הוא שינה את זה עוד בימים קדמונים בדרשותיו לשלוח לישיבות ובתי יעקב.
חפצתי לכתוב עוד דברים עליו ודברים ומעשים ששמעתי ממנו, אבל הרושם שיש לי שלא ניחא להרב בעל הבית שדמותו תצטייר אולי באופן שונה קצת מזו שכבר צוירה כאן, וכשם שאקבל שכר על הדרישה כן אקבל על הפרישה.