בראשית - פרק כח, י-כב.
וַיֵּצֵא יַעֲקֹב, מִבְּאֵר שָׁבַע; וַיֵּלֶךְ, חָרָנָה. יא וַיִּפְגַּע בַּמָּקוֹם וַיָּלֶן שָׁם,ו כִּי-בָא הַשֶּׁמֶשׁ, וַיִּקַּח מֵאַבְנֵי הַמָּקוֹם, וַיָּשֶׂם מְרַאֲשֹׁתָיו; וַיִּשְׁכַּב, בַּמָּקוֹם הַהוּא.
יב וַיַּחֲלֹם, וְהִנֵּה סֻלָּם מֻצָּב אַרְצָה, וְרֹאשׁוֹ, מַגִּיעַ הַשָּׁמָיְמָה; וְהִנֵּה מַלְאֲכֵי אֱלֹהִים, עֹלִים וְיֹרְדִים בּוֹ. יג וְהִנֵּה יְקוק נִצָּב עָלָיו,....
טז וַיִּיקַץ יַעֲקֹב, מִשְּׁנָתוֹ, וַיֹּאמֶר, אָכֵן יֵשׁ יקוק בַּמָּקוֹם הַזֶּה; וְאָנֹכִי, לֹא יָדָעְתִּי. יז וַיִּירָא, וַיֹּאמַר, מַה-נּוֹרָא, הַמָּקוֹם הַזֶּה: אֵין זֶה, כִּי אִם-בֵּית אֱלֹקים, וְזֶה, שַׁעַר הַשָּׁמָיִם.
יח וַיַּשְׁכֵּם יַעֲקֹב בַּבֹּקֶר, וַיִּקַּח אֶת-הָאֶבֶן אֲשֶׁר-שָׂם מְרַאֲשֹׁתָיו, וַיָּשֶׂם אֹתָהּ, מַצֵּבָה; וַיִּצֹק שֶׁמֶן, עַל-רֹאשָׁהּ. יט וַיִּקְרָא אֶת-שֵׁם-הַמָּקוֹם הַהוּא, בֵּית-אֵל; וְאוּלָם לוּז שֵׁם-הָעִיר, לָרִאשֹׁנָה. ..... כב וְהָאֶבֶן הַזֹּאת, אֲשֶׁר-שַׂמְתִּי מַצֵּבָה--יִהְיֶה, בֵּית אֱלֹהִים; .. פרשת ויצא.
על החזקוני - שהסולם כנדנדה, ﬩ ראה בתגובה למטה !
[b][u]מה בדיוק קרה כאן ? שימו לב למילים המודגשות .
בחזל ובמפרשי התורה רבו הדברים כאן לבאר את השתלשלות הדברים ומיקום האירועים השונים ,
ןמספר שיטות בעניין: שיטת הגמרא בחולין צא, ובסנהדרין צה. ובמדרש - שיטת ר יוסי בן זמרה, ושיטת ר יהודה בר סימון, ושיטה נוספת בפרד"א. ונוסף לכך מה ההבנה הנכונה במדרשים - וחלוקים בכך רשי והרמבן.
אך במיוחד האריך בכך הרמבן שהרחיב לפלפל ולנתח את השיטות השונות.
אולם הרמבן ארוך ומפרשיו עוד הוסיפו להאריך בכוונתו - ודי קשה לקבל תמונה ברורה .
ולהלן תמצית הדברים , מעין סיכום קצר ויועילו ללומדי הרמבן לפני\כמבוא - ואחרי\ כסיכום של עיקרי דבריו .
א.
וַיִּפְגַּע בַּמָּקוֹם וַיָּלֶן שָׁם, שם - היכן ישן וחלם וכו?
1. לריב"ז ולרמבן בבאר שבע. שם לן והתרחש חלום הסולם.
2. בירושלים - ריב"ס ופרקי דר"א..
3. בבית אל - לרשי.
ב.
וַיִּפְגַּע בַּמָּקוֹם וַיָּלֶן שָׁם,..שקפצה לו הדרך : מהיכן להיכן ?
1. ההר הלך - אל יעקב.
הר המוריה הוא שקפץ מירושלים - לבית אל, ויפגע במקום - בהר המוריה שהגיע לבית אל, לרשי.
2. יעקב הלך - אל ההר.
קפיצת הדרך היתה ליעקב, מב"ש - להר המוריה שנשאר במקומו בירושלים.
3. קפצה לו הדרך מירושלים - לחרן, ריב"ז, פרדר"א.
4. קפצה לו הדרך מחרן - לירושלים [הפוך], ריב"ס וחזל בחולין ובסנהדרין.
5. וברמבן - "יתכן שבכל הליכותיו [בפרשה זו] קפצה לו הדרך" .
6. [ אגב יוצא דופן] בפירושו הוא האור החיים הכותב [כח,י] וילךחרנה - פירוש חרנה הוא שהלך ממקומו להקביל פני יעקב". -
שחרן קפצה לקראת יעקב.
ג.
בהלוך או בחזור ?
1. לרשי בחזרתו מחרן בדרכו לירושלים ,וקפץ עד לבית אל.
2. במדרש ולריב"ס בחזרתו מחרן אך הקפיצה היתה עד לירושלים.
3. לריב"ז לפדר"א- בהלוך - קפיצה מירושלים לחרן.
4. לרמבן בהלוך - מבאר שבע - לירושלים.
5. ושוב כנל הרמבן בסוף מעיר - "יתכן שבכל הליכותיו [בפרשה זו] קפצה לו הדרך" .
ד.
וְהִנֵּה סֻלָּם מֻצָּב אַרְצָה, וְרֹאשׁוֹ, מַגִּיעַ הַשָּׁמָיְמָה;
1. .רגליו בבאר שבע וראשו בבית אל, אמצעו - כנגד ירושלים. [רק לרשי שלוש נקודות ציון].
2. רגליו בבאר שבע וראשו בירושלים - רמבן, ריב"ז .
3. רגליו בירושלים וראשו בבית אל - ריב"ס
4. רגליו בירושלים, וראשו בשמים מעל ירושלים [ מאונך ישר ללא שיפוע , כזה | ] פרקי דר"א.
5. בכלי יקר אפשר בדוחק ללמוד שהיה זה סולם דו צדדי [כזה \/] שרגליו אחד בב"ש והשני בבית אל , כאשר ראש הסולם = אמצעו מכוון נגד ירושלים. ובכך מתרץ את קושיית הרמבן "והאמצע איננו מורה על דבר יותר מכלו." גם כאן 3 נ,צ.
,[ וכך העלה גם הר י, מדן]. והארכנו בכך כאן -
http://forum.otzar.org/viewtopic.php?f= ... 7%9C%D7%9D
ה.
וַיִּקַּח אֶת-הָאֶבֶן אֲשֶׁר-שָׂם מְרַאֲשֹׁתָיו וַיָּשֶׂם אֹתָהּ, מַצֵּבָה;...
יט וַיִּקְרָא אֶת-שֵׁם-הַמָּקוֹם הַהוּא, בֵּית-אֵל; וְאוּלָם לוּז שֵׁם-הָעִיר, לָרִאשֹׁנָה.
היכן היא לוז \בית אל ? וממילא - היכן הוקמה המצבה ?
1. לריב"ז לרמבן ולפר"א בית אל- היא לוז והיא ירושלים , וכולהו חדא הם. מלבד עוד בית אל בגבול בנימין אפרים.
2. לרשי ולריב"ס ללוז קרא בית אל. ואינה ירושלים.
ןמכאן ש -
3. לרשי הקים את המצבה על הר המוריה. שהגיע לבית אל . כשאינה בירושלים.
גם לריב"ס - הקימה בבית אל - מקום ראש הסולם [ בלי הר המוריה].
4. לריב"ז ופרקי דר"א. - . המצבה הוקמה בירושלים, היא לוז והיא בית אל.ושם מקום ראש הסולם.
ו.
מקום אחד או שניים נפרדים ?
אֵין זֶה, כִּי אִם-בֵּית אֱלֹוקים, וְזֶה, שַׁעַר הַשָּׁמָיִם. האם מדובר במקום אחד ,או שני מקומות שונים ?
בֵּית אֱלֹוקים- הכוונה ל -
1. לרשי - כיום בירושלים . בית אלוקים: לרשי הר המורייה מקום המקדש שאז הגיע לבית אל.
2. לריב"ז לרמבן - בירושלים שנמצא מתחת לראש הסולם והוא מקום ביהמ"ק [או בשמיים - של מעלה, ר בחיי].
3. לריב"ס ובפדר"א -ברגלי הסולם, בירושלים, בארץ במקום המקדש .
ז.
וזֶה, שַׁעַר הַשָּׁמָיִם.-
1. שער השמיים: לרשי אמצע הסולם מעל ירושלים. ושער השמיים +בית אלוקים - חד הם.
2. לריבז..לרמבן זה באר שבע ברגלי הסולם [שטוב לתפילה]. והם שני מקומות נפרדים.
3. פדר"א ראש הסולם בשמיים מעל ירושלים,[ מקדש של מעלה] והם שני מקומות.
4. לריב"ס בבית אל היא לוז, בארץ למטה מול ראש הסולם שבבית אל ,
"וגם בית אל מקום ראוי לעבוד שם האלוקים" [ברמבן].
** למהרשא בחולין ולהרא"ם - הבנה שונה ברשי.