הודעהעל ידי צופה_ומביט » א' אפריל 07, 2024 12:05 am
בזמנו היה לי חשבון בזה לפי הטעם הכתוב בזוה"ק [פנחס] ובמפרשים [רמב"ן ועוד], שבכל אלוהי מצרים אעשה שפטים היינו קרבן פסח, שהיו עובדים לצאן ובמיוחד למזל טלה, אבל לא שמענו במקרא שהיו עובדים לבקר, וממילא קרבן פסח הוא מכבשים ועזים [ודוקא צעירים: מזל טלה ומזל גדי], אבל לא מבקר [וגם מזל הבקר אינו עגל, אלא שור].
וכוונתי לומר שעיקר הטעם [יישוב שאלת מעלתו] מבואר כבר בזוה"ק ובמפרשים, שנבחרו לפסח בהמות אלו דוקא כי להם היו עובדים המצרים, ובקרבן זה שיברו את כוחם והראה הקב"ה את שליטתו עליהם וכו', ובפרט מזל טלה [ראש המזלות, הראשון בסדר גלגל המזלות, ואכמ"ל] ששולט [עכ"פ שלט אז] בניסן, ותוקף שליטתו בט"ו לחודש במילוי הלבנה וכו', אלא שהיה לי חשבון בזה לבאר את העזים, כי בזוה"ק ומפרשים כתוב מזל טלה דוקא, א"כ מדוע יש כאן עניין גם עם מזל גדי. [אמנם מצד המבואר בקרא כתוב "תועבת מצרים כל רועה צאן" ואף גדי בכלל, אבל אי משום הא יקשה מדוע דוקא טלה וגדי צעירים ולא כבש ועז גדולים, ואם מצד המזל - הדרקל"ד למה גדי ולא רק טלה. ואמנם רוב קרבנות הפסח היו טלה כדאיתא בחז"ל, אבל מכ"מ גדי מפורש בתורה שכשר ולכתחילה בפסח. ובחלק זה היה לי איזה חשבון ליישב ואכמ"ל].
והיה לי עוד חשבון מסוים גם עם מזל שור, ואמרתי שהתיקון/ביטול של מזל שור בקרבן פסח הוא מה שהוציאה התורה את חגיגת י"ד בלשון "וזבחת פסח לה' אלקיך צאן ובקר".