מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מנין בברכת מעין שבע

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
אמר אברהם
הודעות: 41
הצטרף: ה' מאי 02, 2024 11:52 pm

מנין בברכת מעין שבע

הודעהעל ידי אמר אברהם » ב' יולי 08, 2024 12:07 am

האם הש"ץ יכול לומר ברכת מעין שבע כשחלק מהציבור עדיין אוחזים בשמו"ע?
[לדעת הט"ז צריך מנין בויכולו].
נערך לאחרונה על ידי אמר אברהם ב ב' יולי 08, 2024 12:32 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

במסתרים
הודעות: 2002
הצטרף: ד' מאי 26, 2010 4:05 am

Re: מנין בברכת מעין שבע

הודעהעל ידי במסתרים » ב' יולי 08, 2024 12:16 am

לכאורה פשוט שהיא ככל חזרת ש"ץ, ודיניה בסימן קכד

אמר אברהם
הודעות: 41
הצטרף: ה' מאי 02, 2024 11:52 pm

Re: מנין בברכת מעין שבע

הודעהעל ידי אמר אברהם » ב' יולי 08, 2024 12:40 am

למה?
ברכת מעין שבע טעמה שונה מחזרת הש"ץ שנתקנה להוציא מי שאינו בקי, משא"כ ברכת מעין שבע נתקנה רק להארכת התפילה, ואדרבה נתקנה כדי שיחיד שמגיע מאוחר לתפילה, שיוכל עדיין לסיים תפילתו בזמן שהש"ץ אומר הברכה.
ונניח שיש מנין מצומצם האם נאמר שהש"ץ ימתין שהעשירי יסיים תפילתו, או אדרבה משום הכי נתקנה כדי שהיחיד יוכל להתפלל בעוד שהש"ץ אומר הברכה.
האם יש איזה מקור על זה?

אמר אברהם
הודעות: 41
הצטרף: ה' מאי 02, 2024 11:52 pm

Re: מנין בברכת מעין שבע

הודעהעל ידי אמר אברהם » ב' יולי 08, 2024 12:46 am

ואולי דינו כמו קדיש שאין צריך תשעה עונים לדעת כמה פוסקים

האמת אדרוש
הודעות: 327
הצטרף: ב' דצמבר 12, 2022 3:28 pm

Re: מנין בברכת מעין שבע

הודעהעל ידי האמת אדרוש » ב' יולי 08, 2024 2:56 am

אמר אברהם כתב:למה?
ברכת מעין שבע טעמה שונה מחזרת הש"ץ שנתקנה להוציא מי שאינו בקי, משא"כ ברכת מעין שבע נתקנה רק להארכת התפילה, ואדרבה נתקנה כדי שיחיד שמגיע מאוחר לתפילה, שיוכל עדיין לסיים תפילתו בזמן שהש"ץ אומר הברכה.
ונניח שיש מנין מצומצם האם נאמר שהש"ץ ימתין שהעשירי יסיים תפילתו, או אדרבה משום הכי נתקנה כדי שהיחיד יוכל להתפלל בעוד שהש"ץ אומר הברכה.
האם יש איזה מקור על זה?

כדי להאריך התפילה תיקנו חזרת הש״ץ ויש לומר שדינו שוה לכל חזרת הש״ץ לענין זה.

מה שנכון נכון
הודעות: 11906
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: מנין בברכת מעין שבע

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ב' יולי 08, 2024 5:50 am

מעין שבע מועילה להוציא את השומע כדין חזרת הש"ץ, ואפי' אם הוא בקי, כנפסק בשו"ע סו"ס רסח (דתפ"ע ביסודה רשות. וכיו"ב כתב המ"ב גבי תשלומי ערבית בשחרית ע"י חזרת הש"ץ. ובדעת החולקים על השו"ע הנ"ל יש לדון על מה פליגי). ויש עוד להעיר מהנדון אם צריך לכרוע בה.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 116 אורחים