מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

לדרכו של ר' שלמה פישר זצ"ל

על חכמים ורבנים, צדיקים ויראים, אנשי השם אשר מעולם. לילך באורחות צדיקים ולדבוק במעשי ישרים.
חרסון
הודעות: 1206
הצטרף: ג' פברואר 28, 2017 12:33 am

Re: לדרכו של ר' שלמה פישר זצ"ל

הודעהעל ידי חרסון » ה' אפריל 07, 2022 2:30 pm

סגי נהור כתב:(כנראה כוונתך פ"ג)


אכן. ולדרכו של הרמב"ם לא נראה שצריך לפרט יותר.

איש פלוני
הודעות: 794
הצטרף: ג' יוני 13, 2017 11:50 pm
יצירת קשר:

Re: לדרכו של ר' שלמה פישר זצ"ל

הודעהעל ידי איש פלוני » ה' יוני 09, 2022 10:02 pm

בס"ד זכינו להו"ל השבוע קובץ אהל לאה חלק ד' מתורת רבינו הגר"ש פישר זצוקלל"ה.
מצורף קישור להורדת כל קבצי אהל לאה. עותק פיזי ניתן להשיג ברח' קויפמן 19, רמות ג' י-ם. משפ' שימל. (077-7090207).
בברכה"ת
מצורף גם תוכן הענינים:
image11.png
image11.png (329.83 KiB) נצפה 9553 פעמים

image 12.png
image 12.png (85.38 KiB) נצפה 9553 פעמים

אחד הרבנים
הודעות: 181
הצטרף: ו' יוני 24, 2011 5:07 pm

Re: לדרכו של ר' שלמה פישר זצ"ל

הודעהעל ידי אחד הרבנים » ה' יוני 09, 2022 11:27 pm

פולסברג כתב:פרופ' מלך שפירא בספרים בלוג, בשם ר''ש פישר: כנראה חזר בו הרמב''ם משיטתו של הי''ג עיקרים...
Someone I know currently attends R. Fisher’s weekly shiur on Avnei Miluim, the last half-hour of which is devoted to issues of hashkafah. Interestingly enough, he reported to me that a few weeks ago R. Fisher declared that he believes the Rambam abandoned his system of 13 Principles, the proof being that they are never mentioned as a unit in the Mishneh Torah


https://seforimblog.com/2007/08/marc-b- ... alakhic-2/


אני שמעתי באופן אישי ממו"ר רבי שלמה פישר זצללה"ה שהרמב"ם כתב בספרו משנה תורה את כל התורה כולה מלבד שני דברים שאין בהם נפק"מ הלכות במה וי"ג עיקרים, (כמדומני שביאר כוונתו שאין נפק"מ בי"ג עיקרים אלו דווקא לענין מיהו איפקורס )
ולא השתמש כלל בביטוי מסוג "הרמב"ם חזר בו"

עושה חדשות
הודעות: 12842
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: לדרכו של ר' שלמה פישר זצ"ל

הודעהעל ידי עושה חדשות » ה' יוני 09, 2022 11:52 pm

איש פלוני כתב:בס"ד זכינו להו"ל השבוע קובץ אהל לאה חלק ד' מתורת רבינו הגר"ש פישר זצוקלל"ה.
קובץ נפלא מאד! ותודה רבה על טובת העין במסירה לרבים. חמרא למריה, טיבותא לשקיה.

באמונתו
הודעות: 3345
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: לדרכו של ר' שלמה פישר זצ"ל

הודעהעל ידי באמונתו » ו' יוני 10, 2022 12:34 am

אחד הרבנים כתב:אני שמעתי באופן אישי ממו"ר רבי שלמה פישר זצללה"ה שהרמב"ם כתב בספרו משנה תורה את כל התורה כולה מלבד שני דברים שאין בהם נפק"מ הלכות במה וי"ג עיקרים, (כמדומני שביאר כוונתו שאין נפק"מ בי"ג עיקרים אלו דווקא לענין מיהו איפקורס )
ולא השתמש כלל בביטוי מסוג "הרמב"ם חזר בו"

אם הרמב"ם יכול לחזור בו, הרי גם מורינו רש"פ יכול לחזור בו.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: לדרכו של ר' שלמה פישר זצ"ל

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » א' יוני 12, 2022 9:40 pm

זכיתי גם ליאות לאורו וליהנות מנועם ומתיקות הדברים, בפרט בקובץ ד'.
הרבגווניות, הצירוף של נימא בנימא, הפשט, הבהירות, הגימטריאות,
כרכא דכולא ביה.

ובכן, בניו ותלמידיו הגדולים והיקרים,
מכבדיו בחייו ובמותו,
חזקו ואמצו, ואל תסתפקו במועט.
תדפיסו את הכמויות הבלתי נתפסות בכל חלקי הפרד"ס,
פרי הגאונות והשקידה, רוחב הדעת והשליטה ללא מצרים,
ובספרים מכורכים כראוי לכבודה של תורה,
ולכבודו של ה'גברא רבא', גדול מרבן שמו,
מעיין התגבר ונהר שאינו פוסק.

מלאו פני תבל תנובה,
גלו יקר תפארת וגולו את האבן מעל פי הבאר.
נערך לאחרונה על ידי נוטר הכרמים ב ג' יוני 14, 2022 10:04 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

אליסף
הודעות: 1331
הצטרף: ג' יוני 13, 2017 6:11 am

Re: לדרכו של ר' שלמה פישר זצ"ל

הודעהעל ידי אליסף » ג' יוני 14, 2022 9:40 am

דרך אגב!
מיהו הרב בצלאל נאור המצוטט לעיל?
לא עמדתי על טיבו

פלוריש
הודעות: 2566
הצטרף: ה' ינואר 15, 2015 6:17 pm
שם מלא: אריאל דוד

Re: לדרכו של ר' שלמה פישר זצ"ל

הודעהעל ידי פלוריש » ג' יוני 14, 2022 8:37 pm

אליסף כתב:דרך אגב!
מיהו הרב בצלאל נאור המצוטט לעיל?
לא עמדתי על טיבו

לא פגשתי אותו אך למדתי בכמה מספריו.
הוא חוקר ומקובל, רחב אופקים ברמה בלתי מצויה. תוכל למצוא במאמר אחד גם פלפול ישיבתי, גם בירור להלכה, גם דיונים בהמשכים המסובכים של הרש"ב ובדרושי של רבי אייזיק מהומיל, גם דיוקים בכתבי רמח"ל והלשם, גם הבנה טובה בכתבי החוקרים הקשורים לנושא.
והוא גם כותב בשפה ברורה ובהירה.
הוציא לאור את השגות הראב"ד ע"פ כת"י, את ביאור הגר"א לספד"צ מהדורה שונה מהדפוס הישן, תרגום לאנגלית של אורות, ספר מסקרן בשם "אוירין" שכתוב בצורה שירית ומתאר את רגשותיו והגיוניו לאחר עלייתו לארץ (בהמשך חזר לארה"ב איני יודע מדוע), ספרים על הרמב"ם וכמה מסכתות, ספרים בנושאים מחשבתיים ועוד. חלקם באוצר החכמה וחלקם לצערנו לא.
בכמה מספריו יש מכתבים מהגר"ש פישר

אחד הרבנים
הודעות: 181
הצטרף: ו' יוני 24, 2011 5:07 pm

Re: לדרכו של ר' שלמה פישר זצ"ל

הודעהעל ידי אחד הרבנים » ג' יוני 14, 2022 11:45 pm

אם הרמב"ם יכול לחזור בו, הרי גם מורינו רש"פ יכול לחזור בו.[/quote]

ח"ו לא היתה כוונתי שאין ר' שלמה יכול לחזור בו
והרי אף באמוראים הקדושים אנחנו רואים שלפעמים חזרו בהם
אלא שכלפי ענין י"ג מידות לא שמענו מר' שלמה שהרמב"ם חזר בו

613מצו
הודעות: 435
הצטרף: א' אוגוסט 21, 2022 2:35 pm

Re: לדרכו של ר' שלמה פישר זצ"ל

הודעהעל ידי 613מצו » ג' ספטמבר 06, 2022 5:18 pm

איש פלוני כתב:בס"ד זכינו להו"ל השבוע קובץ אהל לאה חלק ד' מתורת רבינו הגר"ש פישר זצוקלל"ה.
מצורף קישור להורדת כל קבצי אהל לאה. עותק פיזי ניתן להשיג ברח' קויפמן 19, רמות ג' י-ם. משפ' שימל. (077-7090207).
בברכה"ת
מצורף גם תוכן הענינים:
image11.png

image 12.png

ייש"כ גדול! מישהו יודע אם מתוכנן חלק ה גם (כולל חידושיו על ספר דברים)? והאם מתוכננן הוצאות חידושיו על החומש מאהל לאה כספר בודד?

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17372
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: לדרכו של ר' שלמה פישר זצ"ל

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ד' ספטמבר 07, 2022 12:27 am

פלוריש כתב:
אליסף כתב:דרך אגב!
מיהו הרב בצלאל נאור המצוטט לעיל?
לא עמדתי על טיבו

לא פגשתי אותו אך למדתי בכמה מספריו.
הוא חוקר ומקובל, רחב אופקים ברמה בלתי מצויה. תוכל למצוא במאמר אחד גם פלפול ישיבתי, גם בירור להלכה, גם דיונים בהמשכים המסובכים של הרש"ב ובדרושי של רבי אייזיק מהומיל, גם דיוקים בכתבי רמח"ל והלשם, גם הבנה טובה בכתבי החוקרים הקשורים לנושא.
והוא גם כותב בשפה ברורה ובהירה.
הוציא לאור את השגות הראב"ד ע"פ כת"י, את ביאור הגר"א לספד"צ מהדורה שונה מהדפוס הישן, תרגום לאנגלית של אורות, ספר מסקרן בשם "אוירין" שכתוב בצורה שירית ומתאר את רגשותיו והגיוניו לאחר עלייתו לארץ (בהמשך חזר לארה"ב איני יודע מדוע), ספרים על הרמב"ם וכמה מסכתות, ספרים בנושאים מחשבתיים ועוד. חלקם באוצר החכמה וחלקם לצערנו לא.
בכמה מספריו יש מכתבים מהגר"ש פישר

האם יש מספריו בלשה"ק שאינם באוצר?

איש פלוני
הודעות: 794
הצטרף: ג' יוני 13, 2017 11:50 pm
יצירת קשר:

Re: לדרכו של ר' שלמה פישר זצ"ל

הודעהעל ידי איש פלוני » ה' ספטמבר 08, 2022 7:08 am

613מצו כתב:
איש פלוני כתב:בס"ד זכינו להו"ל השבוע קובץ אהל לאה חלק ד' מתורת רבינו הגר"ש פישר זצוקלל"ה.
מצורף קישור להורדת כל קבצי אהל לאה. עותק פיזי ניתן להשיג ברח' קויפמן 19, רמות ג' י-ם. משפ' שימל. (077-7090207).
בברכה"ת
מצורף גם תוכן הענינים:
image11.png

image 12.png

ייש"כ גדול! מישהו יודע אם מתוכנן חלק ה גם (כולל חידושיו על ספר דברים)? והאם מתוכננן הוצאות חידושיו על החומש מאהל לאה כספר בודד?

בע"ה יצא חלק ה'.
ולאחמ"כ יצא גם בכרך בודד, בתוספת גדולה.

613מצו
הודעות: 435
הצטרף: א' אוגוסט 21, 2022 2:35 pm

Re: לדרכו של ר' שלמה פישר זצ"ל

הודעהעל ידי 613מצו » ב' ספטמבר 12, 2022 8:38 pm

איש פלוני כתב:בע"ה יצא חלק ה'.
ולאחמ"כ יצא גם בכרך בודד, בתוספת גדולה.

שמח לשמוע. מחכה בסבלנות :)

אחד הרבנים
הודעות: 181
הצטרף: ו' יוני 24, 2011 5:07 pm

Re: לדרכו של ר' שלמה פישר זצ"ל

הודעהעל ידי אחד הרבנים » ג' דצמבר 06, 2022 4:02 pm

עצרת זיכרון והתעוררות
בישיבת זהב מרדכי – איתרי

במלאת שנה להסתלקותו של ראש הישיבה מרן בעל 'בית ישי' הגאון הגדול שלמה יהונתן יהודה פישר זצוק"ל

אי"ה ביום רביעי אור לי"ד כסלו

עצרת זיכרון וסעודת מצווה לכבוד סיום ש"ס בבלי אשר למדו תלמידי הישיבה ובוגריה לע"נ הטהורה

18.45 שיעור מפי בנו הרה"ג אברהם ישעיה שליט"א בחדר שיעורים

19.30 תפילת ערבית
19.50 סיום הש"ס וסעודת מצווה

ישאו דברים:

מורנו ראש הישיבה הגאון הרב אריאב עוזר שליט"א

אחד מבני המשפחה שליט"א

22.00 הסעה מהישיבה לקברו בהר הזיתים

פולסברג
הודעות: 1786
הצטרף: ג' אפריל 21, 2020 6:26 am

Re: לדרכו של ר' שלמה פישר זצ"ל

הודעהעל ידי פולסברג » ב' יוני 19, 2023 11:34 pm

פולסברג כתב:פרופ' מלך שפירא בספרים בלוג, בשם ר''ש פישר: כנראה חזר בו הרמב''ם משיטתו של הי''ג עיקרים...
Someone I know currently attends R. Fisher’s weekly shiur on Avnei Miluim, the last half-hour of which is devoted to issues of hashkafah. Interestingly enough, he reported to me that a few weeks ago R. Fisher declared that he believes the Rambam abandoned his system of 13 Principles, the proof being that they are never mentioned as a unit in the Mishneh Torah


https://seforimblog.com/2007/08/marc-b- ... alakhic-2/


הנה מתגובתו של הערשל גרוסמן למאמרו של שפירא [תגובתו של שפירא על התגובה תמצא באתר ספרים בלוג [בלי תוכן של ממש], וחבל שהקישורים לאתר הנ''ל מבילים רק לעמוד הראשי]:
קבצים מצורפים
ר' הרשל גרוסמן.JPG
ר' הרשל גרוסמן.JPG (126.24 KiB) נצפה 6049 פעמים
ר'' הרשל גרוסמן.JPG
ר'' הרשל גרוסמן.JPG (49.42 KiB) נצפה 6049 פעמים

באמונתו
הודעות: 3345
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: לדרכו של ר' שלמה פישר זצ"ל

הודעהעל ידי באמונתו » ב' יוני 19, 2023 11:58 pm

פולסברג כתב:
פולסברג כתב:פרופ' מלך שפירא בספרים בלוג, בשם ר''ש פישר: כנראה חזר בו הרמב''ם משיטתו של הי''ג עיקרים...
Someone I know currently attends R. Fisher’s weekly shiur on Avnei Miluim, the last half-hour of which is devoted to issues of hashkafah. Interestingly enough, he reported to me that a few weeks ago R. Fisher declared that he believes the Rambam abandoned his system of 13 Principles, the proof being that they are never mentioned as a unit in the Mishneh Torah

https://seforimblog.com/2007/08/marc-b- ... alakhic-2/

הנה מתגובתו של הערשל גרוסמן למאמרו של שפירא [תגובתו של שפירא על התגובה תמצא באתר ספרים בלוג [בלי תוכן של ממש], וחבל שהקישורים לאתר הנ''ל מובילים רק לעמוד הראשי]:

ראה: https://irrationalistmodoxism.substack. ... dium=email

מן הסתם
הודעות: 25
הצטרף: ה' יולי 06, 2023 9:18 pm

Re: לדרכו של ר' שלמה פישר שליט"א

הודעהעל ידי מן הסתם » ג' יולי 18, 2023 4:25 pm

נופל וקם כתב:"נוטר הכרמים" אכן שוב היטבת להגדיר את הרב.
רק אוסיף שחלק מאי תלותו המחשבתית וההשקפתית גם לא לערכי "הישוב הישן" ואדרבה תמיכתו בהרבה מערכי "הישוב החדש" נובעת לדעתי מכך שמשפחת פישר אינם ירושלמים במקורם אלא יק'ס מאזור האוברלנד בהונגריה, סבא של ר' שלמה שעל שמו הוא נקרא היה הרב של קארלסבורג וגם הוא היה רחב אופקים למרות אדיקותו ודבר הרבה שפות(ודרך אגב ר' שלמה דומה לו במראה פניו להפליא), אביו של ר' שלמה ר' אהרן (גם הוא דבר 7 שפות ולימד שפות בתל-אביב) שינה את לבושו ללבוש של בני הישוב הישן כשהגיע לארץ אך לא שינה את מנהגיו ונהג כמנהגי היק'ס, דהיינו קריאה בהברה של יק'ס, והילדים לבשו טלית, ר' שלמה התייתם בקטנותו ולכן לא הכיר את אביו וכבר לא נהג במנהגים אלו משום שאחיו הגדול ה"אבן ישראל" שבילדותו הלך עם טלית וקרא בתורה בהברה יקית הפסיק ממנהגים אלו משום שהם התביישו בהם משאר בני הישוב הישן, זה היה חריג מאוד משום שהיקים נמנו בדרך כלל על בני הישוב החדש, ור' שלמה עצמו כמו שנאמר כבר לעיל התחנך בת"ת של הקנאים, כמו שאמר לי פעם שבילדותו חינכו אותו לומר על הגראי"ה קוק 'ימ"ש' (עפ"ל), ובבחרותו למד בישיבת מיר כאמור.
מכל הערבוביה הזאת לדעתי נובע יושר שכלו חתירתו לאמת ואי תלותו המחשבתית.



אויבערלענדער און יעקעס זענען צוויי אנדערע זאכן. נעם א מאפע וועט איר זעהן, די אויבערלענדער קומען במקורם פון עסטרייך פון די שבע קהילות און פון טשעכעסלאוואקיע וואס איז גערופן געווארן אין די פריערדיגע דורות מעהרן און ביהעמען. ווידעראום די יעקעס זענען פון דייטשלאנד וואס איז ווייט אוועק פון דארטן. די מנהגים זענען היבש אנדערש און די הברה איז היבש אנדערש וכו’. מדארף פארשטיין אז דער טיפישער אמאליגער איד פון פראג אדער ניקלשבורג (די הויפט שטעט פון מעהרן און ביהעמען) האט טאקע אויסגעזעהן בחיצוניות ווי דער טיפישער דייטשער איד מיטן קמץ בארדע און געווען געקליידעט אייניג און גערעדט דויטש-אידיש, אבער ווי געזאגט סאיז פארט געוועזן א בריה בפני עצמו. כוואלט געזאגט אז דער אויבערלענדער איז דער ממוצע צווישן דער דייטשער און פוילישער איד, און טאקע געאגראפיש זענען זיי געווען לאקירט פונקט אינדערמיטן. בקיצור, די אויבערלענדער זענען א סארט בפני עצמם, אביסל נענטער צו די דייטשע סגנון אבער פארט נישט דאס לגמרי.

די יוצאי אויבערלאנד האבן זיך אויסדריקליך יא געציילט צווישן די בני ישוב הישן. כמעט רוב רבני העדה החרדית זענען געווען אויבערלענדער במקורם, הגרי”ח זאנענפעלד, מהרי”ץ און מהרי”ם דושינסקי און הגרי”ט ווייס זיעואכ”י. וואס יא? דער זיידע פון הגרי”י און הגר”ש פישער איז געוועזן דער רב פון דער סטאטוסקווא קהילה אין קארלסבורג און זייער פאטער איז געווארן מער פרום ווי דעם, במילה האבן זיי געהאט גאר א ברייטע ספעקטרום, אזוי צו זאגן.

ספרים וועלט
הודעות: 1266
הצטרף: ו' פברואר 27, 2015 8:50 pm

Re: לדרכו של ר' שלמה פישר שליט"א

הודעהעל ידי ספרים וועלט » ה' יולי 20, 2023 11:38 pm

מן הסתם כתב:
נופל וקם כתב:"נוטר הכרמים" אכן שוב היטבת להגדיר את הרב.
רק אוסיף שחלק מאי תלותו המחשבתית וההשקפתית גם לא לערכי "הישוב הישן" ואדרבה תמיכתו בהרבה מערכי "הישוב החדש" נובעת לדעתי מכך שמשפחת פישר אינם ירושלמים במקורם אלא יק'ס מאזור האוברלנד בהונגריה, סבא של ר' שלמה שעל שמו הוא נקרא היה הרב של קארלסבורג וגם הוא היה רחב אופקים למרות אדיקותו ודבר הרבה שפות(ודרך אגב ר' שלמה דומה לו במראה פניו להפליא), אביו של ר' שלמה ר' אהרן (גם הוא דבר 7 שפות ולימד שפות בתל-אביב) שינה את לבושו ללבוש של בני הישוב הישן כשהגיע לארץ אך לא שינה את מנהגיו ונהג כמנהגי היק'ס, דהיינו קריאה בהברה של יק'ס, והילדים לבשו טלית, ר' שלמה התייתם בקטנותו ולכן לא הכיר את אביו וכבר לא נהג במנהגים אלו משום שאחיו הגדול ה"אבן ישראל" שבילדותו הלך עם טלית וקרא בתורה בהברה יקית הפסיק ממנהגים אלו משום שהם התביישו בהם משאר בני הישוב הישן, זה היה חריג מאוד משום שהיקים נמנו בדרך כלל על בני הישוב החדש, ור' שלמה עצמו כמו שנאמר כבר לעיל התחנך בת"ת של הקנאים, כמו שאמר לי פעם שבילדותו חינכו אותו לומר על הגראי"ה קוק 'ימ"ש' (עפ"ל), ובבחרותו למד בישיבת מיר כאמור.
מכל הערבוביה הזאת לדעתי נובע יושר שכלו חתירתו לאמת ואי תלותו המחשבתית.



אויבערלענדער און יעקעס זענען צוויי אנדערע זאכן. נעם א מאפע וועט איר זעהן, די אויבערלענדער קומען במקורם פון עסטרייך פון די שבע קהילות און פון טשעכעסלאוואקיע וואס איז גערופן געווארן אין די פריערדיגע דורות מעהרן און ביהעמען. ווידעראום די יעקעס זענען פון דייטשלאנד וואס איז ווייט אוועק פון דארטן. די מנהגים זענען היבש אנדערש און די הברה איז היבש אנדערש וכו’. מדארף פארשטיין אז דער טיפישער אמאליגער איד פון פראג אדער ניקלשבורג (די הויפט שטעט פון מעהרן און ביהעמען) האט טאקע אויסגעזעהן בחיצוניות ווי דער טיפישער דייטשער איד מיטן קמץ בארדע און געווען געקליידעט אייניג און גערעדט דויטש-אידיש, אבער ווי געזאגט סאיז פארט געוועזן א בריה בפני עצמו. כוואלט געזאגט אז דער אויבערלענדער איז דער ממוצע צווישן דער דייטשער און פוילישער איד, און טאקע געאגראפיש זענען זיי געווען לאקירט פונקט אינדערמיטן. בקיצור, די אויבערלענדער זענען א סארט בפני עצמם, אביסל נענטער צו די דייטשע סגנון אבער פארט נישט דאס לגמרי.

די יוצאי אויבערלאנד האבן זיך אויסדריקליך יא געציילט צווישן די בני ישוב הישן. כמעט רוב רבני העדה החרדית זענען געווען אויבערלענדער במקורם, הגרי”ח זאנענפעלד, מהרי”ץ און מהרי”ם דושינסקי און הגרי”ט ווייס זיעואכ”י. וואס יא? דער זיידע פון הגרי”י און הגר”ש פישער איז געוועזן דער רב פון דער סטאטוסקווא קהילה אין קארלסבורג און זייער פאטער איז געווארן מער פרום ווי דעם, במילה האבן זיי געהאט גאר א ברייטע ספעקטרום, אזוי צו זאגן.

בני אושטריך (אוסטרייך) ובני רינוס,
הראשונים = הונגריה צכי' וכו'
האחרונים = היקים

בן ירושלים
הודעות: 792
הצטרף: ד' יוני 03, 2015 1:55 am

Re: לדרכו של ר' שלמה פישר שליט"א

הודעהעל ידי בן ירושלים » ו' יולי 21, 2023 12:27 am

ספרים וועלט כתב:
מן הסתם כתב:
נופל וקם כתב:"נוטר הכרמים" אכן שוב היטבת להגדיר את הרב.
רק אוסיף שחלק מאי תלותו המחשבתית וההשקפתית גם לא לערכי "הישוב הישן" ואדרבה תמיכתו בהרבה מערכי "הישוב החדש" נובעת לדעתי מכך שמשפחת פישר אינם ירושלמים במקורם אלא יק'ס מאזור האוברלנד בהונגריה, סבא של ר' שלמה שעל שמו הוא נקרא היה הרב של קארלסבורג וגם הוא היה רחב אופקים למרות אדיקותו ודבר הרבה שפות(ודרך אגב ר' שלמה דומה לו במראה פניו להפליא), אביו של ר' שלמה ר' אהרן (גם הוא דבר 7 שפות ולימד שפות בתל-אביב) שינה את לבושו ללבוש של בני הישוב הישן כשהגיע לארץ אך לא שינה את מנהגיו ונהג כמנהגי היק'ס, דהיינו קריאה בהברה של יק'ס, והילדים לבשו טלית, ר' שלמה התייתם בקטנותו ולכן לא הכיר את אביו וכבר לא נהג במנהגים אלו משום שאחיו הגדול ה"אבן ישראל" שבילדותו הלך עם טלית וקרא בתורה בהברה יקית הפסיק ממנהגים אלו משום שהם התביישו בהם משאר בני הישוב הישן, זה היה חריג מאוד משום שהיקים נמנו בדרך כלל על בני הישוב החדש, ור' שלמה עצמו כמו שנאמר כבר לעיל התחנך בת"ת של הקנאים, כמו שאמר לי פעם שבילדותו חינכו אותו לומר על הגראי"ה קוק 'ימ"ש' (עפ"ל), ובבחרותו למד בישיבת מיר כאמור.
מכל הערבוביה הזאת לדעתי נובע יושר שכלו חתירתו לאמת ואי תלותו המחשבתית.



כמה הערות על הנ"ל: א. לאביו ר' אהרן הוצע תפקיד בכיר בממשלת המנדט. ר' יוסף חיים זוננפלד מאד רצה שיטול התפקיד לתועלת הכלל. אך ר' אהרן ששלט בכמה שפות, לא שלט באנגלית, והוא חשש לביטול תורה ללמוד אנגלית.

איש פלוני
הודעות: 794
הצטרף: ג' יוני 13, 2017 11:50 pm
יצירת קשר:

Re: לדרכו של ר' שלמה פישר זצ"ל

הודעהעל ידי איש פלוני » ה' אוקטובר 05, 2023 3:08 pm

הודעה שנשלחה ברשימת התפוצה של ישיבת איתרי:
לכל בוגרי הישיבה ולציבור הרחב :

ביום שלישי כ"ה בתשרי אנו עורכים בשתוף מערכת ישורון – מאסף תורני, כינוס תורני כפי המצ"ב.

לאחר החג תצא הודעה מסודרת .נא רשמו התאריך לפניכם.

הזמנה כינוס _page-0001.jpg
הזמנה כינוס _page-0001.jpg (802.2 KiB) נצפה 5039 פעמים
קבצים מצורפים
הזמנה כינוס .pdf
(133.38 KiB) הורד 105 פעמים

מן הדרום
הודעות: 759
הצטרף: ג' אוקטובר 06, 2015 11:26 am

Re: לדרכו של ר' שלמה פישר זצ"ל

הודעהעל ידי מן הדרום » ו' אוקטובר 06, 2023 12:19 pm

איש פלוני כתב:הודעה שנשלחה ברשימת התפוצה של ישיבת איתרי:


אמור להיות מוקלט?

איש פלוני
הודעות: 794
הצטרף: ג' יוני 13, 2017 11:50 pm
יצירת קשר:

Re: לדרכו של ר' שלמה פישר זצ"ל

הודעהעל ידי איש פלוני » ב' אוקטובר 09, 2023 1:44 am

איש פלוני כתב:הודעה שנשלחה ברשימת התפוצה של ישיבת איתרי:
לכל בוגרי הישיבה ולציבור הרחב :

ביום שלישי כ"ה בתשרי אנו עורכים בשתוף מערכת ישורון – מאסף תורני, כינוס תורני כפי המצ"ב.

לאחר החג תצא הודעה מסודרת .נא רשמו התאריך לפניכם.

הזמנה כינוס _page-0001.jpg


עקב המצב הבטחוני ובעקבות הוראת גדולי ישראל על תחילת ה"זמן" בישיבות, הכנס נדחה לעת עתה. 
בשורות טובות 

אריק
הודעות: 107
הצטרף: ד' מרץ 08, 2017 3:45 pm

Re: לדרכו של ר' שלמה פישר שליט"א

הודעהעל ידי אריק » ד' אוגוסט 14, 2024 12:54 pm

הגהמ כתב:
מחולת המחנים כתב:כמדומני שהוזכרה כאן בהבלעה דעתו של הגר"ש פישר לכתוב שם צ'רלי בגיטין כפי הנהוג לכתוב בין בני אדם, ולא כפי שפסקו הגר"מ פיינשטיין ועוד לכתוב טשארלי, מכיון שאין כזה דבר לכתוב אות עם העיצור ', וכך נהוג בבתי הדינים, מלבד הספרדים שמנהגם מקדם לכתוב אותיות גימ"ל וצד"י עם העיצור '.

מהו ההסבר בדעתו של הגר"ש פישר בנידון?

שאלת חכם חצי תשובה (יש כזה דבר או אין כזה דבר?).


שמעתי מר' שלמה זצ"ל שאמר שדעתו היא שצריך לכתוב שמות כמו שכותבים אותם בעיתון, ואם היו מסכימים בידו, הוא היה אומר להוסיף מספר תעודת זהות.

פלוריש
הודעות: 2566
הצטרף: ה' ינואר 15, 2015 6:17 pm
שם מלא: אריאל דוד

Re: לדרכו של ר' שלמה פישר זצ"ל

הודעהעל ידי פלוריש » א' ספטמבר 01, 2024 9:27 pm

איש פלוני כתב:בע"ה יצא חלק ה'.
ולאחמ"כ יצא גם בכרך בודד, בתוספת גדולה.

האם יש אפשרות להעלות את אהל לאה כרך ה?
תודה וברכה!

איש פלוני
הודעות: 794
הצטרף: ג' יוני 13, 2017 11:50 pm
יצירת קשר:

Re: לדרכו של ר' שלמה פישר זצ"ל

הודעהעל ידי איש פלוני » ב' ספטמבר 02, 2024 12:47 pm

לא יצא בסוף.

דורשי יחודך
הודעות: 1547
הצטרף: ו' אפריל 07, 2017 3:06 pm

Re: לדרכו של ר' שלמה פישר שליט"א

הודעהעל ידי דורשי יחודך » ב' ספטמבר 02, 2024 2:45 pm

אריק כתב:
שמעתי מר' שלמה זצ"ל שאמר שדעתו היא שצריך לכתוב שמות כמו שכותבים אותם בעיתון, ואם היו מסכימים בידו, הוא היה אומר להוסיף מספר תעודת זהות.

לכאורה הדברים מאד מסתברים, כיון שהעיקר לזהות את האיש ואשה, אבל איך נסביר את מה שהאריכו גם הפוסקים מלפני מאות שנים שכל כך טרחו לברר איך כותבים כל שם?

גביר
הודעות: 2990
הצטרף: ה' אפריל 03, 2014 4:33 pm

Re: לדרכו של ר' שלמה פישר זצ"ל

הודעהעל ידי גביר » ה' ספטמבר 05, 2024 1:20 pm

עדות בעל פה על ויכוח בבית הדין בתל אביב בנוגע לכתיבת מספר תעודת זהות בגט, שבו צדד הרב חיים דוד הלוי, בעוד שעמיתיו התנגדו לכך -

https://www.youtube.com/watch?v=dze1cpr26HE

לקראת הסוף, 1.8 בערך

ויעוין גם אצל הרב נהוראי יוסף אוחנה, משפט הגט, חלק ב עמ' תקיא

ישנו כאן -
https://tablet.otzar.org/#/b/193817/p/2 ... 5540139879

ספרים וועלט
הודעות: 1266
הצטרף: ו' פברואר 27, 2015 8:50 pm

Re: לדרכו של ר' שלמה פישר שליט"א

הודעהעל ידי ספרים וועלט » ה' ספטמבר 05, 2024 5:26 pm

דורשי יחודך כתב:
אריק כתב:
שמעתי מר' שלמה זצ"ל שאמר שדעתו היא שצריך לכתוב שמות כמו שכותבים אותם בעיתון, ואם היו מסכימים בידו, הוא היה אומר להוסיף מספר תעודת זהות.

לכאורה הדברים מאד מסתברים, כיון שהעיקר לזהות את האיש ואשה, אבל איך נסביר את מה שהאריכו גם הפוסקים מלפני מאות שנים שכל כך טרחו לברר איך כותבים כל שם?


וכן למה שללו רוב הפוסקים כתיבת שם משפחה בגט, שזה קרוב יותר לשם האיש והאישה ממספר תז

באמונתו
הודעות: 3345
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: לדרכו של ר' שלמה פישר שליט"א

הודעהעל ידי באמונתו » ה' ספטמבר 05, 2024 9:14 pm

ספרים וועלט כתב:וכן למה שללו רוב הפוסקים כתיבת שם משפחה בגט, שזה קרוב יותר לשם האיש והאישה ממספר תז

אך למי שהכיר ולו במעט את רבי שלמה ושיטתו ומהלכו, השאלות לא מתחילות. לא מקשים משום אחרונים עליו זצ"ל.

דורשי יחודך
הודעות: 1547
הצטרף: ו' אפריל 07, 2017 3:06 pm

Re: לדרכו של ר' שלמה פישר שליט"א

הודעהעל ידי דורשי יחודך » ה' ספטמבר 05, 2024 11:23 pm

באמונתו כתב:
ספרים וועלט כתב:וכן למה שללו רוב הפוסקים כתיבת שם משפחה בגט, שזה קרוב יותר לשם האיש והאישה ממספר תז

אך למי שהכיר ולו במעט את רבי שלמה ושיטתו ומהלכו, השאלות לא מתחילות. לא מקשים משום אחרונים עליו זצ"ל.

הדברים האלה מבוארים ברמ"א ובמהרש"ל וכמדומה גם מקודמיהם, האם הגרש"פ היה מבטל את כל דבריהם שהתקבלו גם במשך כל הדורות בלי חולק, ועוד למעשה? לא נראה לי, למרות שאני מודע לדרכו העצמאית והמקורית.
על כל פנים יש לשאול להיפך, מדוע הפוסקים לא סברו כמו הגרש"פ?

איש פלוני
הודעות: 794
הצטרף: ג' יוני 13, 2017 11:50 pm
יצירת קשר:

Re: לדרכו של ר' שלמה פישר זצ"ל

הודעהעל ידי איש פלוני » ו' ספטמבר 06, 2024 3:46 am

ר' שלמה אמר לי שהסכים עמו הגרז"נ גולדברג על עניין כתיבת מספר ת.ז. בגט. אבל חששו לעשות כן למעשה.

דורשי יחודך
הודעות: 1547
הצטרף: ו' אפריל 07, 2017 3:06 pm

Re: לדרכו של ר' שלמה פישר זצ"ל

הודעהעל ידי דורשי יחודך » ו' ספטמבר 06, 2024 7:54 am

לדעתי החידוש העיקרי איננו כתיבת הת.ז. בגט, שזה לא מנוגד לדברי הפוסקים במשך מאות שנים, אלא מה שסבר שצריך לכתוב את השם כפי שכותבים בעיתון, ועל זה אני שואל א. האם באמת חלק על הרמ"א מהרש"ל וכולי וכולי, ב. מה באמת הפשט בפוסקים שכל כך טרחו לברר איך כותבים כל שם.
כעת עלה ברעיוני שאז הרי לא היו עיתונים, ויתכן שלעולם לא כתבו את השמות שלהם...

ההוא גברא
הודעות: 608
הצטרף: ב' אוגוסט 29, 2011 4:19 pm

Re: לדרכו של ר' שלמה פישר זצ"ל

הודעהעל ידי ההוא גברא » ב' ספטמבר 09, 2024 9:59 pm

מסתמא טען שיש חילוק בין חו"ל לארץ ישראל. הרי כבר הפוסקים כתבו שיש חילוקים בין מדינות בכתיבה, ובא"י שכותבים הכל בעברית חדשה מסתבר לכתוב כך גם בגיטין
(באמת כבר בזמן תרומת הדשן שמות המקומות נכתבו בדרך מסורתית שלא התאימה לאמירתם, ויש לחלק. פסקים וכתבים סימן קמב
גם אשר נסתפקת אם יש לכתוב רוטנבור"ג בגימ"ל משום דבכתב גלחות שבחותם העיר כתוב כך בגימ"ל, נראה דאין להסתפק גם בזה, דיגידו עליהם ריעיהם ווירצפור"ג אוישפור"ג שטרושפור"ג הכתובה בטופס, וכן נורבער"ג רעגנשפור"ג מרפור"ג כל הני קוראין ומזכירין בסוף המלה בגימ"ל. וקרוב בעיני שגם בכתב גלחות נכתבין בגימ"ל, ואעפ"כ אנו כותבין לפי דעתי כולן בקוף, לפי שמוצא הלשון שנון וצח הוא יותר כך היא מבגימ"ל. ובמדינה שמזכירין לשון אשכנז צח ושנון מדברים כך, ואחר שנון לשון אשכנז אנו כותבין בגיטין כדבעינן למימר קמן. )

ברשילא
הודעות: 320
הצטרף: ד' מרץ 10, 2021 2:31 am

Re: לדרכו של ר' שלמה פישר שליט"א

הודעהעל ידי ברשילא » ב' ספטמבר 09, 2024 11:03 pm

ספרים וועלט כתב:
דורשי יחודך כתב:
אריק כתב:
שמעתי מר' שלמה זצ"ל שאמר שדעתו היא שצריך לכתוב שמות כמו שכותבים אותם בעיתון, ואם היו מסכימים בידו, הוא היה אומר להוסיף מספר תעודת זהות.

לכאורה הדברים מאד מסתברים, כיון שהעיקר לזהות את האיש ואשה, אבל איך נסביר את מה שהאריכו גם הפוסקים מלפני מאות שנים שכל כך טרחו לברר איך כותבים כל שם?


וכן למה שללו רוב הפוסקים כתיבת שם משפחה בגט, שזה קרוב יותר לשם האיש והאישה ממספר תז

בתוס' רעק"א בסוף פאה מובא שנהגו למעשה בכתיבת גט, אמנם במקרה של שיוויי שמות, לציין סימן חיצוני לשם האיש:
תוס רעקא סוף פאה.JPG
תוס רעקא סוף פאה.JPG (47.49 KiB) נצפה 565 פעמים

ספרים וועלט
הודעות: 1266
הצטרף: ו' פברואר 27, 2015 8:50 pm

Re: לדרכו של ר' שלמה פישר שליט"א

הודעהעל ידי ספרים וועלט » ג' ספטמבר 10, 2024 5:34 am

ברשילא כתב:בתוס' רעק"א בסוף פאה מובא שנהגו למעשה בכתיבת גט, אמנם במקרה של שיוויי שמות, לציין סימן חיצוני לשם האיש:
[attahment=0]תוס רעקא סוף פאה.JPG[/attachment]


יל"ע גם בחתימת העדים שיש שני חסרונות גם יחד: 1 - לא ניכר השם, כנ"ל בשם האיש והאישה. 2 - לא ניכר חתימת ידם.

פלוריש
הודעות: 2566
הצטרף: ה' ינואר 15, 2015 6:17 pm
שם מלא: אריאל דוד

Re: לדרכו של ר' שלמה פישר זצ"ל

הודעהעל ידי פלוריש » ה' ספטמבר 12, 2024 12:08 pm

ברשימה המצורפת כאן זה לא מופיע

אריק
הודעות: 107
הצטרף: ד' מרץ 08, 2017 3:45 pm

Re: לדרכו של ר' שלמה פישר שליט"א

הודעהעל ידי אריק » ג' ספטמבר 24, 2024 3:24 pm

ספרים וועלט כתב:
דורשי יחודך כתב:
אריק כתב:
שמעתי מר' שלמה זצ"ל שאמר שדעתו היא שצריך לכתוב שמות כמו שכותבים אותם בעיתון, ואם היו מסכימים בידו, הוא היה אומר להוסיף מספר תעודת זהות.

לכאורה הדברים מאד מסתברים, כיון שהעיקר לזהות את האיש ואשה, אבל איך נסביר את מה שהאריכו גם הפוסקים מלפני מאות שנים שכל כך טרחו לברר איך כותבים כל שם?


וכן למה שללו רוב הפוסקים כתיבת שם משפחה בגט, שזה קרוב יותר לשם האיש והאישה ממספר תז


אני לא זוכר את הדברים בהקשרם לכן אני לא יכול להגיס יותר מעבר למה ששמעתי.


חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: Google [Bot] ו־ 269 אורחים