לאלו המתעניינים ברכישת 'מפרשי האוצר', שימו לב: מחיר תוכנת מפרשי האוצר הולך לעלות החל מיום שישי א' באלול 21.8 ומחירו יהיה 1830 ש"ח. תוכלו לרכוש זאת כאן.
בין כסה לעשור. בדף לט, שנלמד ביום חמישי, רש"י מזכיר, באורח יחסית נדיר, את רבינו גרשום. ביום זה נאמרו סליחות ליום חמישי דעשי"ת (כמנהג רבים להחליף יג מדות ליום חמישי) ובו אומרים זכור ברית של ר"ג.
פרשת לך לך קידושין ע. תל מלח אלו בני אדם שדומים מעשיהם למעשה סדום וברש"י שהיו מגלי עריות, דכתיב (בראשית יג יג) רעים וחטאים רעים בגופם וחטאים בממונם.
קידושין עב: אדא בר אהבה יש בה היום יושב בחיקו של אברהם וברש"י ונראה דהא יושב בחיקו של אברהם אבינו שנכנס לברית מילה.
אסופי
רש"י יז טז וברכתי אותה. בהנקת שדים כשנצרכה לכך ביום משתה של יצחק, שהיו מרננין עליהם שהביאו אסופי מן השוק ואומרים בננו הוא, והביאה כל אחת בנה עמה ומנקתה לא הביאה, והיא הניקה את כלם; הוא שנאמר היניקה בנים שרה, ב"ר רמזו במקצת:
בבא קמא פב. ושיהו קוראין בשני ובחמישי עזרא תיקן והא מעיקרא הוה מיתקנא דתניא וילכו שלשת ימים במדבר ולא מצאו מים דורשי רשומות אמרו אין מים אלא תורה שנאמר הוי כל צמא לכו למים כיון שהלכו שלשת ימים בלא תורה נלאו עמדו נביאים שביניהם ותיקנו להם שיהו קורין בשבת ומפסיקין באחד בשבת וקורין בשני ומפסיקין שלישי ורביעי וקורין בחמישי ומפסיקין ערב שבת כדי שלא ילינו ג' ימים בלא תורה.
מחר יום ההילולא לכ"ק אדמו"ר מליובאויטש נבג"מ. והנה, אחד הדברים שהרעיש עליהם הוא על צורת הלוחות שעל גבי ארון הקודש, שלא יהיו עגולים מלמעלה אלא מרובעים, כמבואר בבבא בתרא דף יד ע"א שגודל הלוחות הוא ששה טפחים על ששה טפחים. (ומעניין שבאותה תקופה הרעיש על נושא זה גם הגה"ק בעל הקהילות יעקב זי"ע, מבית מדרש אחר לגמרי).
מה מאד נפלא הדבר שאותו דף, בבא בתרא יד, חל בדף היומי בדיוק ביום הילולא דיליה.
פרשת השבוע פרשת מסעי בענין גואל הדם - דף יומי בבא בתרא לח: רשב״ם ד״ה כאן בבורח מחמת מרדין - מחמת רציחת נפשות ירא למחות פן יודע מקום תחנותו וירדוף גואל הדם אחריו כי יחם לבבו והשיגו והרגו כו׳
ואגב יש לעיין מדוע פירש דמיירי בגואל הדם ולא כשברח מאימת המלך שרוצה להרגו. ובפרט יש לעיין אם שייך גואל הדם בזמן הזה וצ״ע.
בבא בתרא צא, ב: ״אפילו ריש גרגותא משמיא מוקמי ליה״, ואומר מהרשא שזה הפשט בפרשת השבוע פרשת נצבים: והמתנשא לכל לראש וגו'. אפילו ריש גרגותא כו' הא ודאי דיותר חדוש ורבותא טפי שיש בידו ית' היכולת אפי' מלכים גדולים מוקמי' משמיא אלא דלענין השגחה קאמר דמשגיח הש"י אף בשפלים ולא כמאמרי הרשעים עזב ה' את הארץ מתוך שפלותם גם השמיענו בזה מוסר דמשמיא מוקמי להו וכל ראש וראש באומנות צריך להשגיח על אנשי כתתו להדריכם דרך ישרה ולהוכיחם לשם שמים וע"ז רמז הכתוב אתם נצבים היום כלכם ראשיכם וגו' עד שואב מימך דהיינו ריש גרגותא וק"ל:
ערב ר"ה, אמרו לפני מלכויות - בבא בתרא צט, ב: "דרך המלך אין לה שיעור". ובדף של ר"ה עצמו: "מלך פורץ לו גדר"... וברשב"ם ק, ב: "ולתת איש אל לבו לשוב בתשובה".