מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

שתי תמיהות בדברי ראבהרמבם

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
מה שנכון נכון
הודעות: 11729
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: שתי תמיהות בדברי ראבהרמבם

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ש' ינואר 28, 2017 9:33 pm

גם ר' משה שפירא אחז בדעה (תמוהה מאד) זו, שלאו מר בריה דרבינא חתים על המאמר.

בתבונה
הודעות: 1307
הצטרף: ו' אוגוסט 12, 2016 3:58 pm

Re: שתי תמיהות בדברי ראבהרמבם

הודעהעל ידי בתבונה » ש' ינואר 28, 2017 10:59 pm

הוגה ומעיין כתב:הכל יכול להיות. אגב, לענין השמיר, לדעת רס"ג אינו תולעת וכמש"נ במק"א. ולכן אין צורך להניח שנכחד או שנמצא במקום סתר.

המקור לסברא כאילו מדובר בתולעת הוא משמעות ברש"י
רש"י מסכת פסחים דף נד עמוד א
השמיר - כמין תולעת היה, ואין כל דבר קשה עומד בפניו שלא יתפרק,

ולכאורה איןלרש"י כל מקור בדברי חז"ל שבידינו ויותר מסתבר שכוונת רש"י לדבר קטן כמו תלעת ולמד זאת מכך שתרנגול הבר היה נושא אותו בחיקו

אפשר
הודעות: 999
הצטרף: א' דצמבר 04, 2016 9:08 pm

Re: שתי תמיהות בדברי ראבהרמבם

הודעהעל ידי אפשר » א' ינואר 29, 2017 12:21 am

לא מוגדר מה מפיקים מזה, דהרי אכתי ברור שצריך להיות דבר קטן שהוא כעין תולעת, כי דברים קטנים יש הרבה.
ולכן לא מסתבר להשוות דעת רש"י עם דעת הערוך שסובר שהוא יהלום. אם רש"י היה סובר כוותיה, היה כותב אבן קטן וכדומה.

עפר לרגלם
הודעות: 187
הצטרף: א' ינואר 22, 2017 7:19 am

Re: שתי תמיהות בדברי ראבהרמבם

הודעהעל ידי עפר לרגלם » א' ינואר 29, 2017 12:42 am

סליפקין מתייחס בדבריו לדברי ר"א ולמאמר רש"ר הירש. - על הספר חיים באמונתם שהובא לעיל.
קבצים מצורפים
חיים לאמיתתם - סליפקין.pdf
(648.62 KiB) הורד 414 פעמים

איתן
הודעות: 990
הצטרף: ו' יולי 08, 2016 1:37 pm
מיקום: ביתר עילית
שם מלא: איתן קלמנס

Re: שתי תמיהות בדברי ראבהרמבם

הודעהעל ידי איתן » א' ינואר 29, 2017 11:49 am

וביחס למאמרו של רש"ר הירש שהוזכר לעיל - פרט למה שמביא הרב סליפקין במאמרו שהובא לעיל, חברי פעם שמע מאחד מצאצי רש"ר הירש, שכלל וכלל לא הולך בדרכו (אלא דרך חרדית היותר "קלאסית"), שהוא מאד לא אהב את פרסום המאמר, אך המאמר ללא ספק שייך לעתו של רש"ר הירש.

ברצוני להביא קטע מר' האי גאון, שבדרכו ראוי ללכת ולא לעקם את דעות חכמים שלא סבורים כדעת המחבר:
תשובות הגאונים - מוסאפיה (ליק) סימן צט
דע כי אנו מעודנו אין דרכנו לחפות על דבר ולפרש אותו שלא מדעת מי שאמרו כדרך שאחרים עושים והרי אנו מפרשים לך דעתו של תנא זה ותוכן כונתו ואמתת מה שהיה סבור ואין אנו ערבים עכשיו שהדברים הלכה ודאי משניות הרבה יש שאינן הלכה ואנו מפרשים אותם אליבא דמאן דאתנון.


נ.ב. פעם ראיתי שהרב סליפקין כתב, שכשהוא הוציא את הספר שלו, הוא חשב שהוא מתבסס על דעת מיעוט (אז הוא חשב שזה רק דעת ראב"ם ורש"ר הירש) לגיטימית, אך אחרי זה הוא הבין שטעה שני דברים: זה לא דעת מיעוט, וזה דעת שכלל וכלל לא נחשבת ללגיטימית.

נ.ב.ב. לא משנה מה בדיוק היחס הכמותי בין חכמים של שתי השיטות, ולאיזה אסכולות הם היו שייכים (פילוסופים, תלמודיים, מקובלים וכו') אך ברור ששתי הדעות על המדע של חז"ל היו קיימות. ללא ספק גם בימינו יש הרבה אנשים שהיו מצטרפים לר' משה תקו.

פרי יהושע
הודעות: 3160
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: שתי תמיהות בדברי ראבהרמבם

הודעהעל ידי פרי יהושע » ד' אפריל 05, 2017 1:26 am

האם היום יש משהו הקורא פרקי דר"א שכתוב שם הארץ והשמים מהיכן נבראו וכולי, וחושב כהרמב"ם במורה שאחז כשיטת אפלטון הסבור שהבריאה היא יש מיש?.
כמדומני היום כולם מבינים שיש לפרש חז"ל באופן מופשט יותר המתאים בכלל לחשיבה מודרנית יותר, לא כן?.

מעט דבש
הודעות: 4038
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: שתי תמיהות בדברי ראבהרמבם

הודעהעל ידי מעט דבש » ד' אפריל 05, 2017 10:01 am

מה שנכון נכון כתב:גם ר' משה שפירא אחז בדעה (תמוהה מאד) זו, שלאו מר בריה דרבינא חתים על המאמר.

הגר"מ שפירא דיבר בחריפות נגד הדעה המשתקפת במאמר.

בעל 'חיים באמונתם' הוא תלמידו, מח"ס 'אפיקי מים'. וראיתי בהקדמה ל'אפיקי מים' שמכרו לאחרונה אצל בלוי (כמדומה על פסח), שהאריך קצת בענין זה, על דעתו הנחרצת של הגר"מ שפירא בענין, ועד כמה כאב לו שמזכירים בכלל דעה אחרת.

הנושא בכללותו נידון בפורום באריכות בכמה וכמה מקומות.

וראה עוד ליקוט מקורות בענין, מהרב ענבל, בקובץ המצורף להודעה זו (מעמ' צט, ד"ה והנה):
http://forum.otzar.org/viewtopic.php?p=340963#p340963

הגהמ
הודעות: 1384
הצטרף: א' אוגוסט 07, 2011 5:49 pm

Re: שתי תמיהות בדברי ראבהרמבם

הודעהעל ידי הגהמ » ד' אפריל 05, 2017 4:23 pm

במאמרו של הראב"ם יש ביאור ארוך בענין "גלגל קבוע/חוזר", אלא שקשה לעמוד על דעתו שהרי איננו יודעים בבירור טיב הידיעות התכוניות שייחס ראב"ם לחז"ל וגם לא ידיעותיו שלו עצמו בענין. האם יש מי שבירר ביסודיות השתלשלות הדעות למן ויכוחם של חז"ל וחכמי האומות ועד לתגליות המדעיות - של ימי הביניים כמשתקף בדברי הרמב"ם ובנו - ושל ימינו אנו?

יבנה
הודעות: 3724
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: שתי תמיהות בדברי ראבהרמבם

הודעהעל ידי יבנה » א' אפריל 23, 2017 5:12 pm

הגהמ כתב:
יבנה כתב:...בענין נישואין, נמשך בזה אחרי תורת הצופים ויוציא דברי חז"ל מפשוטם, ואזיל לשיטתו כאן forums/viewtopic.php?f=7&t=15406&start=960#p244996. ושם עמ' 33 הוזכר פרישות מנישואין.

לאיזה מדברי חז"ל אתה מתכוון?


יבמות סג:
תניא רבי אליעזר אומר כל מי שאין עוסק בפריה ורביה כאילו שופך דמים שנאמר שופך דם האדם באדם דמו ישפך וכתיב בתריה ואתם פרו ורבו רבי יעקב אומר כאילו ממעט הדמות שנאמר כי בצלם אלהים עשה את האדם וכתיב בתריה ואתם פרו וגו' בן עזאי אומר כאילו שופך דמים וממעט הדמות שנאמר ואתם פרו ורבו אמרו לו לבן עזאי יש נאה דורש ונאה מקיים נאה מקיים ואין נאה דורש ואתה נאה דורש ואין נאה מקיים אמר להן בן עזאי ומה אעשה שנפשי חשקה בתורה אפשר לעולם שיתקיים על ידי אחרים תניא אידך רבי אליעזר אומר כל מי שאין עוסק בפריה ורביה כאילו שופך דמים שנאמר שופך דם האדם וסמיך ליה ואתם פרו וגו' רבי אלעזר בן עזריה אומר כאילו ממעט הדמות בן עזאי אומר וכו' אמרו לו לבן עזאי יש נאה דורש וכו' ת"ר ובנחה יאמר שובה ה' רבבות אלפי ישראל מלמד שאין השכינה שורה על פחות משני אלפים ושני רבבות מישראל הרי שהיו ישראל שני אלפים ושני רבבות חסר אחד וזה לא עסק בפריה ורביה לא נמצא זה גורם לשכינה שתסתלק מישראל אבא חנן אמר משום רבי אליעזר חייב מיתה שנאמר ובנים לא היו להם הא היו להם בנים לא מתו אחרים אומרים גורם לשכינה שתסתלק מישראל שנאמר להיות לך לאלהים ולזרעך אחריך בזמן שזרעך אחריך שכינה שורה אין זרעך אחריך על מי שורה על העצים ועל האבנים
ובעמ' א' אמרו שמי שאין לו אשה אינו אדם.

הגהמ
הודעות: 1384
הצטרף: א' אוגוסט 07, 2011 5:49 pm

Re: שתי תמיהות בדברי ראבהרמבם

הודעהעל ידי הגהמ » א' אפריל 23, 2017 6:00 pm

ואיזה פירוש פירש בהם שלא כפשוטם?

יבנה
הודעות: 3724
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: שתי תמיהות בדברי ראבהרמבם

הודעהעל ידי יבנה » ב' אפריל 24, 2017 1:10 am

הגהמ כתב:ואיזה פירוש פירש בהם שלא כפשוטם?

לפי פשטות הגמ' בן עזאי הודה שיש לו חיוב פו"ר ואף י"א שנשא אשה, אלא שהיה אנוס בדבר ולא היה מסוגל להיות נשוי, ואילו יכל היה עושה את המוטל עליו. ואילו לדבריו בן עזאי עשה כל מה שיכל כדי לא לישא אשה וזה תכלית השלימות ועל כולנו לשאוף להגיע לזה.
וכנראה יפרש שאר הגמ' באנשים רגילים שיצרם טורדם, אך לא במי שפרוש לגמרי. וצע"ג.

הגהמ
הודעות: 1384
הצטרף: א' אוגוסט 07, 2011 5:49 pm

Re: שתי תמיהות בדברי ראבהרמבם

הודעהעל ידי הגהמ » ב' אפריל 24, 2017 5:23 am

אני מניח שגם אתה רואה שיא השלימות במה שתיאר הרמב"ם בהל' תשובה במי ששוגה באהבת ה' באהבה עזה שאין דעתו פנויה ממנו לרגע קט (ע"ש במתק לשונו), ואני גם מניח שתסכים שחשקת נפשו של בן עזאי בתורה מתאימה ביותר לתיאור זה. וא"כ לכאורה לדעתך (לפי פשטות הגמ') מה שאין לכל אחד לשאוף להיות כבן עזאי, הוא מפני שסבור אתה שאין חשקת הנפש בתורה - אפילו במדה מרובה כ"כ כבן עזאי - מצריכה בהכרח מניעה מחיי אישות. רק בן עזאי, הודות לתכונת נפשו האישית, היה כאנוס ע"פ הדיבור ולא היה מסוגל לכך.

ואמנם מה נעשה ביום שידובר בנו הרמב"ם ויפסוק ההלכה שכל מי שחשקה נפשו בתורה כבן עזאי דינו כמותו (ובלבד שלא יהא לו הרהור)? ברור שלא חשב הרמב"ם שבן עזאי הוא תופעה חריגה, אלא סבר שהוא סמל ודוגמא לכל מי שיעלה בידו לעלות למדרגתו. וא"כ מה לך כי תלין על ראב"ם לומר שהיגררותו אחרי תורת הצופים גרם לו להוציא דברי חז"ל מפשוטן? הרי בהכרח שגם הרמב"ם היה מפרש דברי חז"ל כמותו, ובאמת כבר אצלו אנו מוצאים השרשים לשיטת הבן כמבואר בכמה מקומות, ומהם דבריו הידועים במו"נ (ג:ח) ע"ש. יבנה יבנה פתח פיך ויכנס בן אצל אביו.

באמת מבואר מלשון התוס' שגם אלו הראשונים החולקים על הרמב"ם אי"ז משום שבן עזאי היה טיפוס מיוחד שאין ללמוד הימנו אלא משום שמדרגתו היא כ"כ רחוק מיכולתנו עד שהנהגתו המיוחדת היא בגדר הילכתא למשיחה ואינה הלכה למעשה. מסתבר אפוא שאת לשונו של בן עזאי שאמר כמתנצל 'מה אעשה ונפשי חקשה בתורה', יש להבין ברוח ענווה שאמר כן שלא להישמע כמי שבא ליטול את השם לעצמו, אבל באמת לא היה מיקל על עצמו מחמת אונסו, דאדרבה מחמיר על עצמו היה לדרוש מעצמו דביקות עצומה וחשקת התורה במדה שאין לנו יכולת להשיגה.

יבנה
הודעות: 3724
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: שתי תמיהות בדברי ראבהרמבם

הודעהעל ידי יבנה » ב' אפריל 24, 2017 2:38 pm

הגהמ כתב:אני מניח שגם אתה רואה שיא השלימות במה שתיאר הרמב"ם בהל' תשובה במי ששוגה באהבת ה' באהבה עזה שאין דעתו פנויה ממנו לרגע קט (ע"ש במתק לשונו), ואני גם מניח שתסכים שחשקת נפשו של בן עזאי בתורה מתאימה ביותר לתיאור זה. וא"כ לכאורה לדעתך (לפי פשטות הגמ') מה שאין לכל אחד לשאוף להיות כבן עזאי, הוא מפני שסבור אתה שאין חשקת הנפש בתורה - אפילו במדה מרובה כ"כ כבן עזאי - מצריכה בהכרח מניעה מחיי אישות. רק בן עזאי, הודות לתכונת נפשו האישית, היה כאנוס ע"פ הדיבור ולא היה מסוגל לכך.

ואמנם מה נעשה ביום שידובר בנו הרמב"ם ויפסוק ההלכה שכל מי שחשקה נפשו בתורה כבן עזאי דינו כמותו (ובלבד שלא יהא לו הרהור)? ברור שלא חשב הרמב"ם שבן עזאי הוא תופעה חריגה, אלא סבר שהוא סמל ודוגמא לכל מי שיעלה בידו לעלות למדרגתו. וא"כ מה לך כי תלין על ראב"ם לומר שהיגררותו אחרי תורת הצופים גרם לו להוציא דברי חז"ל מפשוטן? הרי בהכרח שגם הרמב"ם היה מפרש דברי חז"ל כמותו, ובאמת כבר אצלו אנו מוצאים השרשים לשיטת הבן כמבואר בכמה מקומות, ומהם דבריו הידועים במו"נ (ג:ח) ע"ש. יבנה יבנה פתח פיך ויכנס בן אצל אביו.

באמת מבואר מלשון התוס' שגם אלו הראשונים החולקים על הרמב"ם אי"ז משום שבן עזאי היה טיפוס מיוחד שאין ללמוד הימנו אלא משום שמדרגתו היא כ"כ רחוק מיכולתנו עד שהנהגתו המיוחדת היא בגדר הילכתא למשיחה ואינה הלכה למעשה. מסתבר אפוא שאת לשונו של בן עזאי שאמר כמתנצל 'מה אעשה ונפשי חקשה בתורה', יש להבין ברוח ענווה שאמר כן שלא להישמע כמי שבא ליטול את השם לעצמו, אבל באמת לא היה מיקל על עצמו מחמת אונסו, דאדרבה מחמיר על עצמו היה לדרוש מעצמו דביקות עצומה וחשקת התורה במדה שאין לנו יכולת להשיגה.

דברי הרמב"ם הל' תשובה פ"י ה"ג אינם ר"ל שיאהב את ה' כ"כ עד שלא יוכל לתפקד או לעשות המצוות ושאר הדברים, אלא ר"ל שתמיד יחשוב על ה', וכפי שאמר דוד שויתי ה' לנגדי תמיד.
שנית הרמב"ם דיבר על אהבת ה', ואילו בן עזאי היה טרוד בתורה.
ולמיטב ידיעתי לא מצינו בחז"ל או אח"כ מי שטען שאינו יכול לתפקד בגלל שאוהב את ה' כ"כ, מלבד האי מעשה דבן עזאי. והרי כמה נביאים היו ולא פרשו מנשותיהם, כגון אהרן מרים שמואל ישעיה וכו', ואף משה הוצרך לציווי מיוחד של ואתה עמוד עמדי, הא לאו הכי היה מחזיר את אשתו. וכן כמה אהבו את ה' ולא פרשו מנשותיהם כגון האבות ודוד ושלמה כו'.
וע"כ לומר שבן עזאי היה לו תכונה מיוחדת שאנסו, אבל לא רצה בכך ואיננו שואפים לכך.
אם יהיה במשך ימות העולם עוד א' עם תכונות בן עזאי ברור דלכו"ע יהיה דינו כבן עזאי, אך תוס' אמרו שאין בזמנינו כאלו דברים, ואילו הרמב"ם כותב שאם יהיה אז כך יהיה הדין, ואין ביניהם מח'.

הגהמ
הודעות: 1384
הצטרף: א' אוגוסט 07, 2011 5:49 pm

Re: שתי תמיהות בדברי ראבהרמבם

הודעהעל ידי הגהמ » ג' אפריל 25, 2017 12:19 am

יבנה כתב:דברי הרמב"ם הל' תשובה פ"י ה"ג אינם ר"ל שיאהב את ה' כ"כ עד שלא יוכל לתפקד או לעשות המצוות ושאר הדברים, אלא ר"ל שתמיד יחשוב על ה', וכפי שאמר דוד שויתי ה' לנגדי תמיד.

מצוות כן, וכלשון הרמב"ם שם "ובזמן שיאהוב אדם את ה' אהבה הראויה מיד יעשה כל המצות מאהבה", אבל שאר דברים לא בדיוק - שפיל לסיפיה דפרקא ששם כתב "דבר ידוע וברור שאין אהבת הקב"ה נקשרת בלבו של אדם עד שישגה בה תמיד כראוי ויעזוב כל מה שבעולם חוץ ממנה".
יבנה כתב:שנית הרמב"ם דיבר על אהבת ה', ואילו בן עזאי היה טרוד בתורה.

היא הנותנת, והיינו שעם שיש חפיפה משמעותית בין אהבת התורה לאהבת הי"ת (הן מצד שהדרך המובילה לאהבת הי"ת היא ההידבקות במושכלות וע"פ הדעה תהיה האהבה כמו שביאר הרמב"ם בסוף הפרק שם, והן מצד שדביקות בתורה היא גופה דביקות בהי"ת כמבואר בנפה"ח ועוד והדברים עתיקים - ושים לב שלשונו בהל' תשובה 'שוגה בה תמיד' לקוחה מלשון הפסוק 'באהבתה תשגה תמיד' שהביא בהקשר אהבת התורה בסוף הלכות איסו"ב ובאותו לשון תיאר גודל חשקת/דביקות בן עזאי בתורה), בכל זאת דוקא הדביקות בתורה היא המונעת קיום מצוות 'ודבק באשתו'. וזאת מפני שלדעת הרמב"ם ודעימיה ביקוש המושכלות וענין המשגל מהווים בעצם שני ניגודים גמורים כמו שביאר בהרבה מקומות (והשוה לשונו בסוף הל' איסו"ב הנ"ל). ואף שבדרך כלל אפשר לקיים לשניהם היינו רק מפני שאיננו עומדים בא' משתי הקצוות לגמרי. ואמנם בן עזאי ששגה בתורה עד קצה האחרון, לו ולשכמותו א"א והם יקבלו שכר על הפרישה.
יבנה כתב:ולמיטב ידיעתי לא מצינו בחז"ל או אח"כ מי שטען שאינו יכול לתפקד בגלל שאוהב את ה' כ"כ, מלבד האי מעשה דבן עזאי. והרי כמה נביאים היו ולא פרשו מנשותיהם, כגון אהרן מרים שמואל ישעיה וכו', ואף משה הוצרך לציווי מיוחד של ואתה עמוד עמדי, הא לאו הכי היה מחזיר את אשתו. וכן כמה אהבו את ה' ולא פרשו מנשותיהם כגון האבות ודוד ושלמה כו'.
ברור שיש לך הזכות ללמוד להבין אחרת מדברי ראב"ם, אבל זה נראה לי לא הוגן לטעון עליו שביאורו הרואה בן עזאי כסמל ודוגמא נוגד הפשט מתוך זה שלמיטב ידיעתך לא נמצאו אחרים שנהגו כבן עזאי, בו בשעה שראב"ם עצמו (ע"פ הבנתו בעובדת בן עזאי כסמל ודוגמא) מניח שאכן אליהו ואלישע נהגו כמותו וגם רואה בהנהגת האבות שאיחרו הנשואין הדגמה לרעיון הפרישות הנזכרת. ובדרך אגב ראוי לציין שעמדה דומה לזו של ראב"ם נקט האור החיים בפירושו לפר' לך (בראשית יב:ז) ע"ש שכ' "וזה אות לבניו כמה מהם אשר הרחיקו חשק הזרע בערך חשק התורה והמצות, וצא ולמד מבן עזאי בטענתו ומה אעשה ונפשי חשקה בתורה".
יבנה כתב:וע"כ לומר שבן עזאי היה לו תכונה מיוחדת שאנסו, אבל לא רצה בכך ואיננו שואפים לכך.
אם יהיה במשך ימות העולם עוד א' עם תכונות בן עזאי ברור דלכו"ע יהיה דינו כבן עזאי, אך תוס' אמרו שאין בזמנינו כאלו דברים, ואילו הרמב"ם כותב שאם יהיה אז כך יהיה הדין, ואין ביניהם מח'.

נדמה לי דלא ניחא להו למרייהו דתימר כן על בן עזאי ש'היה לו תכונה מיוחדת שאנסו', ובודאי אי"ז נתמך לא מדברי הרמב"ם שכ' "מי שחשקה נפשו בתורה תמיד, ושגה בה כבן עזאי" (ולא הזכיר שום תכונה אישית), ולא מדברי התוס' (מובא בריטב"א ליבמות שם לחלוק על דעת הרמב"ם) שכתבו "שאין בדורות הללו מי שיכול להיות כבן עזאי אפילו לענין זה" (ומשמע שהדבר תלוי בירידת הדורות בענייני רוחניות).

הגהמ
הודעות: 1384
הצטרף: א' אוגוסט 07, 2011 5:49 pm

Re: שתי תמיהות בדברי ראבהרמבם

הודעהעל ידי הגהמ » ב' מאי 08, 2017 4:10 am

לשלימות הענין אציין לשון המדרש בילקוט שמעוני על שיר השירים (תתקפב) שממנה נראה בבירור שאכן חז"ל לא הסתייגו ח"ו מההנהגה המיוחדת של בן עזאי וחביריו ואדרבה העלו אותה על נס להתנוסס, וז"ל:
נזכירה דודיך זה היה רבי עקיבא, מישרים אהבוך זה היה בן עזאי וחבריו

וראה מה שביאר בזה מהר"ם אלשיך (בפירושו שושנת העמקים לשה"ש א:ד):
הנה יש צדיקים דבקו בך על ידי מה שבאו נפשם בחדרי תורתך בסיני, כל שכן אחר שתשקני בגוף ונפש, וזהו מישרים אהבוך. והוא מאמרם ז"ל מישרים אהבוך, כגון בן עזאי וחביריו. והוא מאמרם ז"ל בשמות רבה כי כל מה שיחדשו כל חכמי דור ודור קבלו נפשותם מאז בסיני, והוא מאמרנו למעלה בפסוק ראשון, כי כל נפש דבקה בחלק התורה אשר מבחינת נפשו הוא, והנה בן עזאי וחבריו, מעריבות וחשק שחשקה נפשו מאז בתורה נמשך גם לגופו חשק כל כך עצום ורב בתורה, עד אמור לאשתו בתוך חופתה בתי לכי לבית אביך נפשי חשקה בתורה, שהיא לדעתנו חשקה מאז בסיני בבחינת עסק התורה מבמצוה זולתה


הגהמ
הודעות: 1384
הצטרף: א' אוגוסט 07, 2011 5:49 pm

Re: שתי תמיהות בדברי ראבהרמבם

הודעהעל ידי הגהמ » ו' יולי 14, 2017 4:20 am

הגהמ כתב:
יבנה כתב:ולמיטב ידיעתי לא מצינו בחז"ל או אח"כ מי שטען שאינו יכול לתפקד בגלל שאוהב את ה' כ"כ, מלבד האי מעשה דבן עזאי. והרי כמה נביאים היו ולא פרשו מנשותיהם, כגון אהרן מרים שמואל ישעיה וכו', ואף משה הוצרך לציווי מיוחד של ואתה עמוד עמדי, הא לאו הכי היה מחזיר את אשתו. וכן כמה אהבו את ה' ולא פרשו מנשותיהם כגון האבות ודוד ושלמה כו'.
ברור שיש לך הזכות ללמוד להבין אחרת מדברי ראב"ם, אבל זה נראה לי לא הוגן לטעון עליו שביאורו הרואה בן עזאי כסמל ודוגמא נוגד הפשט מתוך זה שלמיטב ידיעתך לא נמצאו אחרים שנהגו כבן עזאי, בו בשעה שראב"ם עצמו (ע"פ הבנתו בעובדת בן עזאי כסמל ודוגמא) מניח שאכן אליהו ואלישע נהגו כמותו וגם רואה בהנהגת האבות שאיחרו הנשואין הדגמה לרעיון הפרישות הנזכרת. ובדרך אגב ראוי לציין שעמדה דומה לזו של ראב"ם נקט האור החיים בפירושו לפר' לך (בראשית יב:ז) ע"ש שכ' "וזה אות לבניו כמה מהם אשר הרחיקו חשק הזרע בערך חשק התורה והמצות, וצא ולמד מבן עזאי בטענתו ומה אעשה ונפשי חשקה בתורה".

נזכרתי שכבר נזקק ראב"ם עצמו לגוף קושייתך זאת, וז"ל בפרק הפרישות מס' המספיק (הוצאת פלדהיים עמ' 208):
ואם נניח שאחד מבעלי פרישות נמנע מלישא אשה כמו שראינו הרבה מבעלי פרישות בעמנו ובשאר אומות עושים כן - ואפילו נמצא מי שערבה לו בקשת הדעת עד כדי כך שאמר כמתנצל על המנעותו מקיום מצות פריה ורביה אני בתורה חשקתי, ואחר זאת נניח שעם ישראל בכללותו החליט לעשות כן כשם ששובתים הם ממלאכה בשבת ונמנעים מאכילת חמץ בחג המצות, הלא יבטל זרעם ותאבד האומה. ולי נראה כי מטעם זה נשא כל מי שנשא מנביאי ישראל ואפלו אדון הנביאים משה עבד ה' לקח לו אשה כדי שלא יחקהו בפרישותו וימעט להם זרע.

וראה בהערות שם שהובאו דברים המשלימים גוף הרעיון מדברי רבנו בחיי בחוה"ל שער הפרישות פרק א.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 113 אורחים