מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

ביצה יא: - פשט בדברי המאירי

הערות, בירורים וחידושים במרחבי התלמודים. לומדי דף היומי וכל חבורות הלומדים
יתר10
הודעות: 945
הצטרף: ד' יוני 01, 2011 12:07 am

ביצה יא: - פשט בדברי המאירי

הודעהעל ידי יתר10 » ד' יוני 11, 2014 11:25 pm

בגמ' רחבה אמר רבי יהודה וכו' ועיי' רש"י ותוס' בשם הי"מ.
ובחידושי המאירי נקט ג"כ כשיטה זו וכתב
נקטינן דלא מרבי יהודה ולאו מרב יהודה קאמר ולהכי נקיט לה בקמצות הרי"ש
ולא זכיתי להבין איך כשקורים את הר' בקמץ זה כולל גם רב וגם רבי?

מה שנכון נכון
הודעות: 11924
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: ביצה יא: - פשט בדברי המאירי

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ד' יוני 11, 2014 11:34 pm

בעל הדקס ישורון כג.PDF
(455.55 KiB) הורד 395 פעמים

יתר10
הודעות: 945
הצטרף: ד' יוני 01, 2011 12:07 am

Re: ביצה יא: - פשט בדברי המאירי

הודעהעל ידי יתר10 » ה' יוני 12, 2014 7:56 am

ייש"כ.
הררננ"ר מאריך בדברי הערוך, והביא גם את דברי הר"ח שכ"כ. אבל בנוגע למה ששאלתי איך כשקורים את הר' בקמץ זה כולל גם רב וגם רבי? לא מצאתי שם אלא מה שהוסיף בסוגריים (עם ב' רפויה).
ואם הבנתי נכון הפירוש הוא כזה: מי ששומע את רחבה אומר "רָבי" (ר' קמוצה וב' רפויה) הרי שבתחילת שמיעתו הוא מדמה כאילו הוא מתכוון לומר 'רב' יהודה (כמובן רק בהנחה שאינו מבדיל בין קמץ לפתח כהספרדים) ומשסיים רחבה את הגיית המילה בב' חרוקה זה נשמע כמו "רבי" וכך יבין השומע מצורה משונה זאת שרחבה נתכוון לכלול שניהם.
נכון?

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17372
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: ביצה יא: - פשט בדברי המאירי

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ה' יוני 12, 2014 9:11 am

לכאורה ההסבר פשוט המאירי קרא בדרך כלל את המילה רבי בחיריק הריש. וזה כוונתו שכשקוראים את הריש בקמץ או בפתח אין נפ"מ לעניין זה ומסיימים ב בי זה נשמע ספק.

יתר10
הודעות: 945
הצטרף: ד' יוני 01, 2011 12:07 am

Re: ביצה יא: - פשט בדברי המאירי

הודעהעל ידי יתר10 » ה' יוני 12, 2014 9:28 am

גם אני יצאתי מתוך הנחה שהמאירי קרא 'ריבי'
אבל המשך דבריך לא הבנתי, כלומר, לדבריך עצם הגיית המילה בצורה משונה זה נשמע ספק, וגם אם היה קורא ר' בסגול או כל ניקוד אחר ומסיים ב'בי' זה נשמע ספק?

מה שנכון נכון
הודעות: 11924
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: ביצה יא: - פשט בדברי המאירי

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ה' יוני 12, 2014 10:55 am

יתר10 כתב:ואם הבנתי נכון הפירוש הוא כזה: מי ששומע את רחבה אומר "רָבי" (ר' קמוצה וב' רפויה) הרי שבתחילת שמיעתו הוא מדמה כאילו הוא מתכוון לומר 'רב' יהודה (כמובן רק בהנחה שאינו מבדיל בין קמץ לפתח כהספרדים) ומשסיים רחבה את הגיית המילה בב' חרוקה זה נשמע כמו "רבי" וכך יבין השומע מצורה משונה זאת שרחבה נתכוון לכלול שניהם.

זו כנראה כונת המאירי, וכ"כ הדק"ס בעמוד רצט סוף הדבור הראשון. וכמדומני שגם הרב אוצה"ח כיון לזה.
[ראה שם בדק"ס שכתב בשם רש"י מכת"י שהואיל ורחבה היה תלמידו של רב יהודה לא היה לו לקוראו רב יהודה אלא רבי. ע"כ. ופירש הדק"ס שאם היה קוראו רב יהודה כמורגל בפי כל היה בזה משום קורא את רבו בשמו. ורק קריאתו רבי מותרת. עכ"ד. וזה חדוש דין תמוה, דודאי אם מזכירו בתואר הכבוד 'רב' שפיר דמי. וכונת רש"י שאין דרך תלמיד לקרוא כך מבלי להזכיר את היותו רבו, אך לא שאם עושה כן עובר באיסור קריאת רבו בשמו].

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17372
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: ביצה יא: - פשט בדברי המאירי

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ה' יוני 12, 2014 12:08 pm

זה נשמע לי די ברור שלגבי מי שהוגה רבי בחיריק ורב בפתח. ההגייה רבי בפתח (או קמץ אם המאירי הבדיל ביניהם) נשמעת הגיית כלאים בין רב לרבי תחלתו של רב וסיומו של רבי. (זה תופעה מצוייה לפחות בסלנג שאומרים מילת כלאים ומובן מזה שרצו לכלול את שתי המילים במילה וכעין זה כאן)

(לא הבנתי את הצורך להגיד שהיתה הב רפויה אא"כ שמחמת שקומץ הריש לא יכול להדגיש ב אפילו בדרך כלאים? אבל למה שיקמוץ הריש אם במילה רב היא פתוחה?).

מה שנכון נכון
הודעות: 11924
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: ביצה יא: - פשט בדברי המאירי

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ה' יוני 12, 2014 12:12 pm

המאירי הוכרח לנקד הריש בקמץ ולא בפתח, כדי להרפות הבית שאחריה [כדי שתדמה גם למלת רב]. במלת רב אחרי הפתח אין דגש כי תנועה קטנה כשהיא מוטעמת אינה מדגישה את האות שאחריה.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17372
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: ביצה יא: - פשט בדברי המאירי

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ה' יוני 12, 2014 12:17 pm

זה ברור. רק מה שכתבתי הוא שלדעתי גם אם הב דגושה יישמע שיש כאן כלאים מעצם העובדה שהריש אינה בחיריק, ולכן שאלתי אם באמת כוונת המאירי היא הקמץ ולא בפתח או שבא להדגיש רק שאינו בחיריק, וכיוון שלדידיה פתח וקמץ נקרא בשווה לא הקפיד בזה.

מה שנכון נכון
הודעות: 11924
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: ביצה יא: - פשט בדברי המאירי

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ה' יוני 12, 2014 12:34 pm

ברור שכהבית רפה דומה יותר לרב.
ויש להוסיף שמלת רבי בפתח ודגש משמעותה היא פועל - גדל [חיריק צירי].

סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 6474
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

Re: ביצה יא: - פשט בדברי המאירי

הודעהעל ידי מיללער » ג' יולי 01, 2014 5:27 am

בפי' ר"ח פסחים נב: כתב ע"ז בזה"ל "דהוה דייק בין ר' לרב שלא תתחלף לו שמועה ויאמר אותה בשם זולתי האמרה, וכיון שנסתפק לו בעל השמועה מי הוא, אם רב יהודה אמרה אם רבי יהודה, היה גורסה בשם שניהם דאמר רחבה אמר 'ראבי' יהודה" עכ"ל.

ומשמע שכוונתו שהיה אומרה בפת"ח הרי"ש בשונה מחירי"ק (או בקמץ תחת פתח? האם א' מורה לקמץ יותר מפתח?)

מה שנכון נכון
הודעות: 11924
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: ביצה יא: - פשט בדברי המאירי

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ג' יולי 01, 2014 5:38 am

מיללער כתב: (או בקמץ תחת פתח? האם א' מורה לקמץ יותר מפתח?)

תנועה גדולה מושכת אחריה נח נסתר: בקמץ אות א או ה, בצירי וחיריק מלא אות י, ובחולם ושורוק אות ו. משא"כ פתח שהיא תנועה קטנה, ויש אחריה נח נראה או דגש חזק.

סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 6474
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

Re: ביצה יא: - פשט בדברי המאירי

הודעהעל ידי מיללער » ד' יולי 02, 2014 4:12 am

תודה הרב משה נכון,

החכמת שלמה - מהרש"ל שם בפסחים כותב שהשמיט רחבא את מילת "נשיאה" אחר שמו של רבי יהודה ומזה הבינו שהוא מסופק אם שמעו מרב יהודה או ר"י נשיאה


חזור אל “בית התלמוד”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 44 אורחים