מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

'ריבון כל העולמים' בליל שבת

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
אוהב אוצר
הודעות: 2975
הצטרף: ו' יולי 02, 2010 12:40 am

'ריבון כל העולמים' בליל שבת

הודעהעל ידי אוהב אוצר » א' אוקטובר 26, 2014 10:16 am

ידוע מי חיבר תפילה זו?

איש רגיל
הודעות: 2099
הצטרף: ב' יוני 24, 2013 2:11 am

Re: 'ריבון כל העולמים' בליל שבת

הודעהעל ידי איש רגיל » א' אוקטובר 26, 2014 10:40 am

רבון כל העולמים אדון השלום מלך אביר וגו' הוא תפילה אחת עם מודה אני על כל החסד וגו', או שהן שתי תפילות מצורפות?

אוהב אוצר
הודעות: 2975
הצטרף: ו' יולי 02, 2010 12:40 am

Re: 'ריבון כל העולמים' בליל שבת

הודעהעל ידי אוהב אוצר » א' אוקטובר 26, 2014 10:41 am

אחרי שלום עליכם? זו תפילה אחת.

איש רגיל
הודעות: 2099
הצטרף: ב' יוני 24, 2013 2:11 am

Re: 'ריבון כל העולמים' בליל שבת

הודעהעל ידי איש רגיל » א' אוקטובר 26, 2014 10:45 am

יש שאומרים רק את החלק הראשון.

ביו"ט שחל בשבת גם אומרים רק את החלק הראשון, לכן שאלתי.

בקרו טלה
הודעות: 3931
הצטרף: ה' יוני 26, 2014 5:23 pm

Re: 'ריבון כל העולמים' בליל שבת

הודעהעל ידי בקרו טלה » א' אוקטובר 26, 2014 11:06 am

שערי תשובה - סימן רסב
ונוהגין לומר רבון העולמים עד מלך תמים דרכו שאינו רק שבח לבד:
נערך לאחרונה על ידי בקרו טלה ב א' אוקטובר 26, 2014 11:31 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

אוהב אוצר
הודעות: 2975
הצטרף: ו' יולי 02, 2010 12:40 am

Re: 'ריבון כל העולמים' בליל שבת

הודעהעל ידי אוהב אוצר » א' אוקטובר 26, 2014 11:09 am

בקרו טלה כתב:שערי תשובה - סימן רסב
ונוהגין לומר רבון העולמים


יש"כ, יש לי כבר את תחילת הדרך. השאלה נשאלה כי הבן איש חי כותב לומר זאת אחרי אמירת אשת חיל בדווקא, אולם בסידורים עתיקים זה מובא לפני אשת חיל.

הנאמן בפקדונו
הודעות: 376
הצטרף: ב' ינואר 02, 2012 11:39 am

Re: 'ריבון כל העולמים' בליל שבת

הודעהעל ידי הנאמן בפקדונו » א' אוקטובר 26, 2014 1:42 pm

בפני מנחם (מקץ תשנ"ה): יש שכתבו שמקור התפלה במוצאי שבת היא מהירושלמי, ובאמת בירושלמי (ברכות לט:) יש רק כמה תיבות ובטור (או"ח רצט) נוסף מעט אך רוב הנוסחא היא מאוחרת

אוהב אוצר
הודעות: 2975
הצטרף: ו' יולי 02, 2010 12:40 am

Re: 'ריבון כל העולמים' בליל שבת

הודעהעל ידי אוהב אוצר » א' אוקטובר 26, 2014 1:55 pm

הנאמן בפקדונו כתב:בפני מנחם (מקץ תשנ"ה): יש שכתבו שמקור התפלה במוצאי שבת
? מה הקשר לכאן?

אוהב אוצר
הודעות: 2975
הצטרף: ו' יולי 02, 2010 12:40 am

Re: 'ריבון כל העולמים' בליל שבת

הודעהעל ידי אוהב אוצר » א' אוקטובר 26, 2014 1:56 pm

חכם באשי, אולי תחכים אותנו? זה התחום לא? [מחילה, אחד מהם..]

הנאמן בפקדונו
הודעות: 376
הצטרף: ב' ינואר 02, 2012 11:39 am

Re: 'ריבון כל העולמים' בליל שבת

הודעהעל ידי הנאמן בפקדונו » א' אוקטובר 26, 2014 1:57 pm

אוהב אוצר כתב:
הנאמן בפקדונו כתב:בפני מנחם (מקץ תשנ"ה): יש שכתבו שמקור התפלה במוצאי שבת
? מה הקשר לכאן?


טעיתי.

הכהן
הודעות: 1591
הצטרף: א' נובמבר 25, 2012 1:46 pm

Re: 'ריבון כל העולמים' בליל שבת

הודעהעל ידי הכהן » א' אוקטובר 26, 2014 2:04 pm

אאל"ט היה פעם מאמר על תפילה זו בקובץ באו"י

מה שנכון נכון
הודעות: 11689
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: 'ריבון כל העולמים' בליל שבת

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » א' אוקטובר 26, 2014 2:11 pm


לומד_בישיבה
הודעות: 1763
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2013 7:20 am

Re: 'ריבון כל העולמים' בליל שבת

הודעהעל ידי לומד_בישיבה » א' אוקטובר 26, 2014 2:17 pm

יש שם כמה דברים דברים שטעון ביאור.
א. מהו ואשר אתה עתיד לעשות עמי וכו' מהיכי תיתי.
ב. ומתוך מיעוט עוונות וכי מיעוט עוונות שפיר דמי.
ויש עוד הרבה לדון בזה.

הוגה ומעיין
הודעות: 1970
הצטרף: ג' יולי 06, 2010 2:02 pm

Re: 'ריבון כל העולמים' בליל שבת

הודעהעל ידי הוגה ומעיין » א' אוקטובר 26, 2014 2:19 pm

בזמירות שבת מתיבתא נאמר שארבעה חלקים בתפילה, עיי"ש החלוקה, החלק השני עם הבקשה שבחלק השלישי בלי פירוט המעשים וכן החלק הרביעי נמצאים במספר סידורים כקיצור התפילה, החלק השלישי מופיע בלקט יושר בנוסח שונ ומחורז שמהרי"ל נהג לאומרו, והנוסח הכולל מקורו בתיקוני שבת ונציה שנ"ו.

אלכסנדרוס
הודעות: 200
הצטרף: ב' מאי 05, 2014 5:11 pm

Re: 'ריבון כל העולמים' בליל שבת

הודעהעל ידי אלכסנדרוס » א' אוקטובר 26, 2014 2:27 pm

בתחום הזמירות והתחינות יש להתייחס בזהירות רבה למצאי הסידורים שבידינו כמקור לקביעת מוקדם ומאוחר, כי ידוע שבשעתו נדפסו הרבה מן התחינות והזמירות בברכונים שלא שרד מהם אפילו עותק אחד (מחמת הבלאי המרובה בספרים ששימשו על השולחן).

לומד_בישיבה
הודעות: 1763
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2013 7:20 am

Re: 'ריבון כל העולמים' בליל שבת

הודעהעל ידי לומד_בישיבה » א' אוקטובר 26, 2014 2:33 pm

לומד_בישיבה כתב:יש שם כמה דברים דברים שטעון ביאור.
א. מהו ואשר אתה עתיד לעשות עמי וכו' מהיכי תיתי.
ב. ומתוך מיעוט עוונות וכי מיעוט עוונות שפיר דמי.
ויש עוד הרבה לדון בזה.

הרב הוגה ומעיין האם פירשו שם מהו ואשר אתה עתיד לעשות עמי, ומהו ומתוך מיעוט עוונות, אשמח להחכים בעניין.
יישר כוחך.

הוגה ומעיין
הודעות: 1970
הצטרף: ג' יולי 06, 2010 2:02 pm

Re: 'ריבון כל העולמים' בליל שבת

הודעהעל ידי הוגה ומעיין » א' אוקטובר 26, 2014 2:51 pm

בפירוש לא נכתב על כך משהו מיוחד. בפניני הזמירות הובא שפע של ווארטים חסידיים ביישוב שתי הקושיות הללו, אך מן הסתם לא לכך כוונתך.
באופן כללי כל אחד שם לב שהתפילות שנכנסו לסידורי אשכנז בתקופת האחרונים יש בהם עיקולי ופשורי בענייני תחביר ולשון.

לומד_בישיבה
הודעות: 1763
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2013 7:20 am

Re: 'ריבון כל העולמים' בליל שבת

הודעהעל ידי לומד_בישיבה » א' אוקטובר 26, 2014 2:54 pm

לא אכנס אתך לויכוח, על העבודה של עוז והדר, אבל זה לא עבודה, והמתן לזמירות שבעזרת השם ייצא לאור, זה לא ווארטים ולא ווערטלאך, יש בזה פשט רק צריך לעבוד על זה קשה.

הוגה ומעיין
הודעות: 1970
הצטרף: ג' יולי 06, 2010 2:02 pm

Re: 'ריבון כל העולמים' בליל שבת

הודעהעל ידי הוגה ומעיין » א' אוקטובר 26, 2014 2:57 pm

זאהל זיין מיט גרויס הצלחה.

לומד_בישיבה
הודעות: 1763
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2013 7:20 am

Re: 'ריבון כל העולמים' בליל שבת

הודעהעל ידי לומד_בישיבה » א' אוקטובר 26, 2014 3:26 pm

http://www.piyut.org.il/textual/609.html
רבון כל העולמים ראה כאן.
קבצים מצורפים
רבון כל עולמים.pdf
(128.87 KiB) הורד 487 פעמים

לומד_בישיבה
הודעות: 1763
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2013 7:20 am

Re: 'ריבון כל העולמים' בליל שבת

הודעהעל ידי לומד_בישיבה » א' אוקטובר 26, 2014 3:32 pm

כִּי הִדְלַקְתִּי נֵרוֹתַי וְהִצַּעְתִּי מִטָּתִי

בעל השפע חיים זי"ע לאחר השואה היה אומר בלחש, כי הדלקתי מטתי, והצעתי נרותי. וד"ל.

לומד_בישיבה
הודעות: 1763
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2013 7:20 am

Re: 'ריבון כל העולמים' בליל שבת

הודעהעל ידי לומד_בישיבה » א' אוקטובר 26, 2014 3:39 pm

עַל כָּל הַחֶסֶד אֲשֶׁר עָשִׂיתָ עִמָּדִי
וַאֲשֶׁר אַתָּה עָתִיד לַעֲשׂוֹת עִמִּי וְעִם כָּל בְּנֵי בֵיתִי
וְעִם כָּל בְּרִיּוֹתֶיךָ בְּנֵי בְרִיתִי.


א. מהו ואשר אתה עתיד לעשות עמי, מהכ"ת.
ב. מהו ועם כל בריותיך, בני בריתי, והיכן מצינו שעלינו להודות על החסד שעושה על כל בני בריתי.
---
וְזַכֵּנוּ לְקַבֵּל שַׁבָּתוֹת מִתּוֹךְ רוֹב שִׂמְחָה
וּמִתּוֹךְ עֹשֶׁר וְכָבוֹד וּמִתּוֹךְ מִעוּט עֲוֹנוֹת

א. מהו ומתוך מעוט עונות, וכי מיעוט עונות מותר.

אתמהה.

עזריאל ברגר
הודעות: 13004
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: 'ריבון כל העולמים' בליל שבת

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' אוקטובר 26, 2014 4:18 pm

לומד_בישיבה כתב:עַל כָּל הַחֶסֶד אֲשֶׁר עָשִׂיתָ עִמָּדִי
וַאֲשֶׁר אַתָּה עָתִיד לַעֲשׂוֹת עִמִּי וְעִם כָּל בְּנֵי בֵיתִי
וְעִם כָּל בְּרִיּוֹתֶיךָ בְּנֵי בְרִיתִי.


א. מהו ואשר אתה עתיד לעשות עמי, מהכ"ת.
ב. מהו ועם כל בריותיך, בני בריתי, והיכן מצינו שעלינו להודות על החסד שעושה על כל בני בריתי.
---
וְזַכֵּנוּ לְקַבֵּל שַׁבָּתוֹת מִתּוֹךְ רוֹב שִׂמְחָה
וּמִתּוֹךְ עֹשֶׁר וְכָבוֹד וּמִתּוֹךְ מִעוּט עֲוֹנוֹת

א. מהו ומתוך מעוט עונות, וכי מיעוט עונות מותר.

אתמהה.

א. עיין בפוסקים בהלכות ער"ה שכתבו שעם ישראל "יודעים שהקב"ה עושה לנו נס לשפטנו במידת הרחמים", ועוד הרבה לשונות כאלו נמצאות בהרבה מקומות, ובוודאי שאנו יכולים להודות מראש לקב"ה על כל החסדים שהוא עתיד לעשות איתנו, וחזקיה המלך הפסיד עת-רצון בגלל שלא אמר שירה על ניסים שעדיין לא קרו.
ב. מצד אהבת ישראל, אני מודה למי שעושה טובות לחבר שלי!

א. (מיעוט עוונות) - אכן צע"ג, ואולי יש ליישב בדוחק שהפירוש הוא שמבקשים מהקב"ה שיעזור לנו למעט את עוונותינו הקיימים ע"י שנשוב עליהם בתשובה שלימה וכו'.

אלכסנדרוס
הודעות: 200
הצטרף: ב' מאי 05, 2014 5:11 pm

Re: 'ריבון כל העולמים' בליל שבת

הודעהעל ידי אלכסנדרוס » א' אוקטובר 26, 2014 4:20 pm

יש גבול כמה ניתן לדקדק בתחינות נשים.

הכהן
הודעות: 1591
הצטרף: א' נובמבר 25, 2012 1:46 pm

Re: 'ריבון כל העולמים' בליל שבת

הודעהעל ידי הכהן » א' אוקטובר 26, 2014 4:21 pm

אלכסנדרוס כתב:יש גבול כמה ניתן לדקדק בתחינות נשים.

?

לא ידען
הודעות: 1093
הצטרף: ו' יוני 22, 2012 1:16 am

Re: 'ריבון כל העולמים' בליל שבת

הודעהעל ידי לא ידען » א' אוקטובר 26, 2014 4:22 pm

הנאמן בפקדונו כתב:
אוהב אוצר כתב:
הנאמן בפקדונו כתב:בפני מנחם (מקץ תשנ"ה): יש שכתבו שמקור התפלה במוצאי שבת
? מה הקשר לכאן?


טעיתי.


לא לגמרי טעית.

הפני מנחם אמר בשם הרבי ר' העניך מאלכסנדר כי בכל 'מלך' מליל ש"ק נפתח אחד מהשערים (הדומים) הנאמרים במוצאי שבת. הוא גם סיפר סיפור מהרבי ר' העניך, על יהודי מהעיר 'לויביטש'. ואכמ"ל.

לומד_בישיבה
הודעות: 1763
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2013 7:20 am

Re: 'ריבון כל העולמים' בליל שבת

הודעהעל ידי לומד_בישיבה » א' אוקטובר 26, 2014 4:41 pm

הרב ברגר לא זו הכוונה במה שכתבת להסביר, ואסביר רק בנוגע לא חוששני שיעתיקו ממני, וראה בריסק ושמאלץ ואכמ"ל לכן לא אוכל לכתוב מקורות.
א. עיין בפוסקים בהלכות ער"ה שכתבו שעם ישראל "יודעים שהקב"ה עושה לנו נס לשפטנו במידת הרחמים", ועוד הרבה לשונות כאלו נמצאות בהרבה מקומות, ובוודאי שאנו יכולים להודות מראש לקב"ה על כל החסדים שהוא עתיד לעשות איתנו, וחזקיה המלך הפסיד עת-רצון בגלל שלא אמר שירה על ניסים שעדיין לא קרו.

הכוונה בזה שהרי בשבת הכול עשוי וכל הביזנעס' והדאגות נעלמות בבחינת אשר ברא אלוקים לעשות שהכל היה עשוי בשבת, ולכן אנו מודים על כל החסד שאתה עתיד לעשות עמי, שאל"כ איך יתכן שהכל עשוי ודו"ק.

זבד
הודעות: 25
הצטרף: ה' מאי 08, 2014 12:50 pm

Re: 'ריבון כל העולמים' בליל שבת

הודעהעל ידי זבד » א' אוקטובר 26, 2014 5:44 pm

מצאתי בזמירות שבת מכנף הארץ שיצא לאור בשנת תרלב מצו"ב [אין באוצר], שכתב המנהג שלא לומר תחילת הריבון כל העולמים בשבת אלא בערב שבת [וכן המנהג בבעלזא, אמנם הם [בסידור עבדות השם] לא מביאים מקור זה].
קבצים מצורפים
רבון.jpg
רבון.jpg (27.74 KiB) נצפה 9486 פעמים

יוס'ל
הודעות: 331
הצטרף: ג' פברואר 28, 2012 9:39 am

Re: 'ריבון כל העולמים' בליל שבת

הודעהעל ידי יוס'ל » ב' אוקטובר 27, 2014 8:30 am

לומד_בישיבה כתב:א. מהו ומתוך מעוט עונות, וכי מיעוט עונות מותר.
אתמהה.


היה פירוש רווח אצל החסידים, על מה שהם נוהגים למחוא כפיים בשבת או לרקוד, שהיו מי שהתנגדו ואסרו זאת,

שעל זה נאמר ''מיעוט עוונות''

בקרו טלה
הודעות: 3931
הצטרף: ה' יוני 26, 2014 5:23 pm

Re: 'ריבון כל העולמים' בליל שבת

הודעהעל ידי בקרו טלה » ב' אוקטובר 27, 2014 11:44 am

יוס'ל כתב:
לומד_בישיבה כתב:א. מהו ומתוך מעוט עונות, וכי מיעוט עונות מותר.
אתמהה.


היה פירוש רווח אצל החסידים, על מה שהם נוהגים למחוא כפיים בשבת או לרקוד, שהיו מי שהתנגדו ואסרו זאת,

שעל זה נאמר ''מיעוט עוונות''

במתיבתא הביאו שכ"כ בצדה לדרך
קבצים מצורפים
צדה לדרך (גרינוואלד).pdf
(236.71 KiB) הורד 375 פעמים
נערך לאחרונה על ידי בקרו טלה ב ג' אוקטובר 28, 2014 2:02 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

מרדכי וינטרויב
הודעות: 419
הצטרף: ב' דצמבר 09, 2013 7:19 pm

Re: 'ריבון כל העולמים' בליל שבת

הודעהעל ידי מרדכי וינטרויב » ב' אוקטובר 27, 2014 3:40 pm

אני מצרף כאן חוברת שנעשתה במסגרת קורס 'עריכה תורנית' שע"י מכון לומדה.
בחוברת זו נידונו מקורותיה של תפילת 'רבון כל העולמים'

זמירות1.pdf
(2.01 MiB) הורד 2058 פעמים

לומד_בישיבה
הודעות: 1763
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2013 7:20 am

Re: 'ריבון כל העולמים' בליל שבת

הודעהעל ידי לומד_בישיבה » ב' אוקטובר 27, 2014 4:17 pm

לענ"ד רבון כל העולמים חייבים לעצב כמו אשת חיל.
וראה בקישור למטה, וכך יוכל המעיין לעמוד על כוונת הדברים ולו במקצת.

וזכנו לקבל שבתות מתוך רוב שמחה
ומתוך עושר וכבוד ומתוך מעוט עונות.
על זה הדרך.

באופן כללי זה נראה עבודה מצוינת
רבון כל העולם ראה בקישור כאן http://www.piyut.org.il/textual/609.html וכבר הובא לעיל.

לייבעדיג יענקל
הודעות: 1369
הצטרף: ו' אפריל 04, 2014 3:57 am

Re: 'ריבון כל העולמים' בליל שבת

הודעהעל ידי לייבעדיג יענקל » ב' אוקטובר 27, 2014 4:20 pm

ר' מרדכי ידידי
קובלני עליך, מרגלית נפלאה כזו היתה בידך ולא גילית אותה לנו עד כה

מרדכי וינטרויב
הודעות: 419
הצטרף: ב' דצמבר 09, 2013 7:19 pm

Re: 'ריבון כל העולמים' בליל שבת

הודעהעל ידי מרדכי וינטרויב » ב' אוקטובר 27, 2014 4:21 pm

החוברת נאבדה.
לאחרונה מצאתיה בין גנזי הדוא"ל.

לומד_בישיבה
הודעות: 1763
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2013 7:20 am

Re: 'ריבון כל העולמים' בליל שבת

הודעהעל ידי לומד_בישיבה » ב' אוקטובר 27, 2014 6:20 pm

לעורר לבי לאהבתך – ממתי החלו להשתמש עם המלה לעורר מלשון לעורר לבי וכדו' ומה שהובא בקישור הנ"ל מדברי רש"י בשה"ר אם תעירו ואם תעוררו טעה בזה, ואין הכוונה שם מלשון לעורר לבי אלא לערר על השדה, עיין שם רש"י – אשמח לשמוע מהידענים כאן.
אם לשון גמ' הוא או לשון זוהר.
בנ"ך לא מצאתי וגם לא בבלי לעת עתה.
עד כמה שידי מגעת. (גם ידוע דברי רש"י אצל קרח לעורר על הכהונה)
תודה למפרע

וזה לשונו שם.
וּלְעוֹרֵר לִבִּי לְאַהֲבָתֶךָ – תעורר אותי לאהוב אותך. כלשון הפסוק משיר השירים ב, ז: הִשְׁבַּעְתִּי אֶתְכֶם בְּנוֹת יְרוּשָׁלַם בִּצְבָאוֹת אוֹ בְּאַיְלוֹת הַשָּׂדֶה אִם תָּעִירוּ וְאִם תְּעוֹרְרוּ אֶת הָאַהֲבָה עַד שֶׁתֶּחְפָּץ, וראו גם שם ג, ה; שם ח, ד.


מאידך ראה רש"י בשה"ר:
פרק ב פסוק ז.
בזה"ל.
השבעתי אתכם. אתם האומות : בצבאות או באילות. שתהיו הפקר ומאכל כצביים ואיילי' : אם תעירו ואם תעוררו את האהבה. שביני לדודי לשנותה ולהחליפה ולבקש ממני להתפתות אחריכם : עד שתחפץ. בכל עוד שהיא תקועה בלבי והוא חפץ בי : עד שתחפץ. כמו עד שהמלך במסיבו בעוד שהמלך במסיבו : אם תעירו. אם תשניאו כמו (שמואל א כד) ויהי ערך (דניאל ד') ופשרה לערך : ואם תעוררו. כמו העורר על השדה קלניי''ר בלע''ז


רש"י כתובות קט,א
העורר על השדה כו' - ראובן מערער על שדה שביד שמעון ואומר לוי שמכרה לך גזלה ממני.


לעזי רש"י שיר השירים פרק ב
פסוק ז
מקור: תעוררו
לע"ז: קלוניי"ר chalongier, תרגום: למחות, להתנגד

איש רגיל
הודעות: 2099
הצטרף: ב' יוני 24, 2013 2:11 am

Re: 'ריבון כל העולמים' בליל שבת

הודעהעל ידי איש רגיל » ב' אוקטובר 27, 2014 8:59 pm

מצודת ציון שמואל ב פרק כג פסוק יח

עורר - מל' התעוררות ותנועה:

בין הזמנים
הודעות: 155
הצטרף: ב' אוגוסט 11, 2014 10:32 pm

Re: 'ריבון כל העולמים' בליל שבת

הודעהעל ידי בין הזמנים » ב' אוקטובר 27, 2014 9:53 pm

אגב הנושא:
שמעתי פעם מגאון וצדיק אחד שליט''א שהקשה מה קשר לתפילת 'ותן בנו יצר טוב' לשבת קודש?

אוהב אוצר
הודעות: 2975
הצטרף: ו' יולי 02, 2010 12:40 am

Re: 'ריבון כל העולמים' בליל שבת

הודעהעל ידי אוהב אוצר » ב' אוקטובר 27, 2014 11:43 pm

לייבעדיג יענקל כתב:ר' מרדכי ידידי
קובלני עליך, מרגלית נפלאה כזו היתה בידך ולא גילית אותה לנו עד כה


מצטרף ל'קובלנה'....

ממש מיוחד!

רק חסד אחד ר' מרדכי, היכן הבן איש חי כתב זאת? דהיינו שיגיד ללא הפסק אח"כ אשת חיל?

מה שנכון נכון
הודעות: 11689
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: 'ריבון כל העולמים' בליל שבת

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ב' אוקטובר 27, 2014 11:50 pm

בא"ח ש"ש בראשית אמצע סכ"ט.

אוהב אוצר
הודעות: 2975
הצטרף: ו' יולי 02, 2010 12:40 am

Re: 'ריבון כל העולמים' בליל שבת

הודעהעל ידי אוהב אוצר » ג' אוקטובר 28, 2014 12:09 am

א. יש"כ.
ב. עיינתי והבא"ח מפורש כותב ההיפך דהיינו אחר שלום עליכם יאמר מיד ללא הפסק אשת חיל.
ג. בבא"ח לא מוזכר כלל אמירת 'ריבון'
וכאן אני חוזר לעצם סיבת פתיחת האשכול: אם [לא 'אם'...] תפילה זו נתקנה לפני הבא"ח ע"י קדמונים ממנו והם כתבו בדווקא לומר אח"כ את פסוקי אשת חיל, אולי עינו הבדולח של רבנו הבא"ח כלל לא ראתה אותם ולכן כתב כך או שמא ידע אף וידע וע"פ ה'עניינים' הורה כן, בזה אני מתחבט עם אחי שיח' כעת, כי מנהגנו זה שנים מבית אבא לומר קודם אשת חיל ועתה עלה הספק בעקבות
דברי הבן איש חי זיע"א.

מתנצל, מחקתי את מה שלא הבנתי נכון מהקונטרס זמירות, רק מעצם הנושא של הקונטרס וסידור הדברים היה משתמע כך.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 194 אורחים