מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מכתבי הגרא"ח נאה להגרד"צ הילמן - ו"כתיבה מתנגדית"

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 12462
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

מכתבי הגרא"ח נאה להגרד"צ הילמן - ו"כתיבה מתנגדית"

הודעהעל ידי איש_ספר » ה' ינואר 22, 2015 12:17 pm

ידידות עמוקה שררה בין הגרא"ח נאה להגרדצ"ה זצ"ל, למרות פער הגילאים ביניהם, הגרא"ח מצא בגרד"צ בחור כלבבו והם החליפו ביניהם עשרות רבות של מכתבי תורה. הגרא"ח רצה לשמוע את חוו"ד על דבריו, ופעמים שאף ביקש לקבוע בספריו שלו מהערותיו של הרדצ"ה, ואף ראה בו איש אמונו להודיעו מתגובת החזו"א לדבריו. עשרות רבות של מכתבי הגרא"ח נשתמרו בעזבונו של הגרדצ"ה החל משנת תש"ח וכלה בתשי"ד שנת פטירתו של הגרא"ח. והם מלאי הערכה נדירה לבחור שעוד לא מלאו לו עשרים שנה!

בפורום אחר מצאתי את המכתב הבא
לפני כמה שנים (תשרי תשע"א-4.4.10) במדור על הרד"צ הילמן ז"ל הגיב הג"ר ישראל נאה שליט"א מאנטוורפן, בנוגע להתכתבות בין סבו, מרן 'בעל השיעורים' לבין הרדצ"ה. בין השאר כתב הגר"י נאה: "הסיבות שאבי הגאון רבי ברוך נאה זצ"ל 'בעל גמרא שלמה', לא היה מעוניין להתכתב עם הרדצ"ה ז"ל, הנם אותן הסיבות שסבי 'בעל השיעורים' החליט להפסיק להתכתב עם הרד"צ, ו'כבוד וגו' הסתר' וגו'".

פניתי כ"פ להגר"י נאה לברר, מה הן בדיוק הסיבות הנ"ל. בימים אלו קבלתי מענה חלקי על שאלתי:

לאחרונה, נמצא מכתב מרדצ"ה המיועד אל מרן הגרא"ח נאה זצ"ל, (להלן צילום קטע מהמכתב), משם ניתן להבין את אחת הסיבות לסלידתו של 'בעל השיעורים' מרדצ"ה, אצטט את הקטע הרלבנטי:

"מע"כ הרה"ג וו"ח הלוחם בגבורה, בגמרא וסברא, ומוציא לאורה הלכה ברורה ב'שיעורי תורה'. כש"ת מורנו הרב ר' אברהם חיים נאה שליט"א.

אחדשה"ט.

בפתח דברי, אבקש מכת"ר סליחה ומחילה, על אשר מבלי כל כוונת זדון, נפלט מקולמסי ביטוי הנטל"פ בעיני אדוני. לא למדתי כלום מסיגנון בעל 'האיפת צדק' [=הגאון הסטייפלר זצ"ל], וכתבתי ברהיטת המליצה ובחפזי כל אדם כוזב. ומעתה אשמור עטי לכתוב בהדרת כבוד, שלא תחול עלי שום קפידא ח"ו". ע"כ פתיחת מכתבו של רדצ"ה.

הגר"י נאה מוסיף לי במכתבו אלי: "אמנם רד"צ הבטיח, אולם לא קיים, וחזר לסורו, וקולמסו פלט והקיא שוב ושוב סיגנון הנותן טעם לפגם, גם בשלהי שנת תשי"ג (אאזמו"ר נלב"ע תמוז תשי"ד). עד שגרם לכך, שאאזמו"ר זצ"ל התחרט שהזכירו כ"פ בספריו.

ומכאן ניתן להבין, מדוע זה לא הזכיר רדצ"ה ברמב"ם פרנקל, את ספריו של אאזמו"ר, לא את ארבעת ספריו המפורסמים על השיעורים שהיה מחויב להזכיר, כמובן לכל בר ב"ר, ולא את ספריו קצות השלחן. אולי מעתה, ישכילו חברי המערכת לתקן את המעוות, ויהי זה גם לעילוי נשמתו של רדצ"ה, וגם לא תחול עליו קפידתו של אאזמו"ר, כאמור במכתבו הנ"ל של הרדצ"ה ".

בברכת התורה

יוסף קליין


ובכן לפי האמור כאן ר' ישראל נאה כתב באיזה מקום כדבר פשוט שהגרא"ח לא רצה עוד להתכתב עם הגרד"צ משום איזה טעם וכבוד אלוקים וכו' ה' ישמרנו. ובמענה לשאלת "יוסף קליין", חשף ר"י נאה, תגלית מרעישה בו מתנצל הגרד"צ, שימו לב על מה: "נפלט מקולמסי ביטוי הנטל"פ בעיני אדוני". לאמור: מליצה בעלמא, שיש בה רק טעם לפגם, ואף לא באופן מוחלט אלא בעיני אדוני..." ממשיך ר"י נאה וכותב, ושוב הקיא קולמוסו וכו'. וזו לדעתו הסיבה שהגרא"ח הפסיק את ההתכתבות עם הגרד"צ. ומכאן הוא דואה על כנפי הדמיון שהגרד"צ נקם ושילם בהשמטת שמו בספר המפתח. סיפור פנטסטי.

ראשית לא למותר לציין שר"י נאה היה ילד בן שמונה בפטירת סבו, (ואת ידיעותיו הוא שואב מחלק קטנטן מעזבון סבו שהגיע אליו) וכך יש להתייחס לכל דבריו. שנית, אם אכן היתה הפסקה יזומה, אצ"ל "שהתגלית" (מליצה שיש בהם נטל"פ בעיני אדוני...) היא קשקוש מקושקש ואין בה הסבר לשום דבר. (אא"כ הוא רוצה להציג את סבו באור נלעג).

אך העיקר יורשה לי לפקפק אם אכן היתה כזו הפסקה. ר"י נאה לא מפרט מתי היתה ההפסקה אך מתו"ד ניתן להבין כי הדבר קרה בשלהי שנת תשי"ג, אז הקיא קולמוסו וכו' כלשונו הצח.

והנה רצ"ב כמה פתיחות מתוך מכתבים רבים של הגרא"ח לגרדצ"ה, וכפי שעינכם תחזינה, יש בו מכתבים משנת תשי"ד ומכללם מער"ח אדר שנת תשי"ד! כאשר רח"נ נפטר בתמוז תשי"ד....
פתיחות ב.jpg
פתיחות ב.jpg (162.75 KiB) נצפה 5787 פעמים
[attachment=2]פתיחוttachment]
קבצים מצורפים
פתיחות.jpg
פתיחות.jpg (147.61 KiB) נצפה 5787 פעמים

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 12462
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

R

הודעהעל ידי איש_ספר » ה' ינואר 22, 2015 12:18 pm

תמונה (118).jpg
תמונה (118).jpg (228.45 KiB) נצפה 5786 פעמים


ב"ה אור ליום ו' ג חשון שי"א. ידידי שי' רצוני להדפיס הערתו בדברי רבינו נ"ע בשיעור הגריס וחשבון הסלע, אך מכתבתך האחרון שבו אתה מיישב דבריו בע"א לא מצאתי אחר החיפוש. והגיע זמן הדפסה להערות, ע"כ תיטיב לכתוב בקצרה את הקושיא וב' התירוצים בזריזות ואמסור לדפוס כלשונך. ולכן תשתדל שיהיה הלשון די ברור ומועט המחזיק את המרובה. ידידך א"ח.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 12462
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

הודעהעל ידי איש_ספר » ה' ינואר 22, 2015 12:19 pm

בהמשך אעלה כמה דברים פיקנטיים מתוך התכתבות זו

כהן
הודעות: 539
הצטרף: ד' ספטמבר 21, 2011 8:35 pm

Re: מכתבי הגרא"ח נאה להגרד"צ הילמן

הודעהעל ידי כהן » ה' ינואר 22, 2015 2:09 pm

ולמה באמת [אם אכן אמת הדבר] לא מוזכרים ספרי הגראח"נ בספר המפתח

מחולת המחנים
הודעות: 2929
הצטרף: ה' דצמבר 13, 2012 12:49 pm

Re: מכתבי הגרא"ח נאה להגרד"צ הילמן

הודעהעל ידי מחולת המחנים » ה' ינואר 22, 2015 2:42 pm

על קשריו של רדצ"ה עם רא"ח נאה דובר גם כאן בפורום בקצרה:
viewtopic.php?p=12444#p12444
viewtopic.php?p=25282#p25282

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 12462
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: מכתבי הגרא"ח נאה להגרד"צ הילמן

הודעהעל ידי איש_ספר » ה' ינואר 22, 2015 4:41 pm

כהן כתב:ולמה באמת [אם אכן אמת הדבר] לא מוזכרים ספרי הגראח"נ בספר המפתח

ראשית אני לא יודע אם אכן כך הוא, שנית אם היה מקום להזכיר את ספרי רח"נ זה בעיקר בחלק זמנים, שבו ספר המפתח חלוש וקלוש, ואין פלא אם לא נזכר.
בקישור שנתן הרב מחולת נכתב כך
שיבר כתב:
ירושלמי כתב:שח לי ידיד, ששיגרתי אליו את האשכול:
כמה הערות צדדיות
א. בענין חסידים המגנים על כבוד רבם ולא בצורה ענינית, טענה שהושמעה משני הצדדים.
בנותן טעם להביא מה שסופר בשבעה על צדיק וישר הרד"צ הילמן ז"ל אשר כנודע בבחרותו הביאתו מדת אמיתתו לעסוק בפולמוס השיעורים מול הגרא"ח נאה זצ"ל ואף מזכירו האחרון בספרו (הציטוט התפרסם מאד לאחרונה אחר פטירתו של הראשון), וספרו בשמו שהמכתב האחרון של הגרא"ח זצ"ל כלל שורת סיום שהפכה אותו מבחינת הרד"צ למכתב האחרון, רשם בה הגרא"ח זצ"ל (בערך): 'וידעת כאשר ידעתי שיד החסידים על העליונה'.
הרי לנו שיסודות בעיה זו הן הנה כבר למעלה בקודש נעוצות בשורש הפולמוס ומניעי הפולמוסן עצמו.


גם אם נאמין לסיפור (צ"ע אם מטבע לשון כזו יאה לגרא"ח נאה) הרי אין ספק שכוונתו הייתה בייחס להתקפות האישיות ולטענות שלא ממין הענין שהשתרבבו לתכתובת בין הצדדים הנצים.

ראשית רד"צ בכל מכתביו לא עומד מולו של רח"נ אלא לצידו, (גם בע"פ שמעתי ממנו שענין הדרהם הוא טענה שאין עליה תשובה, ולא ס"ל ולא שמיעא ליה שינוי המטבע), שנית, לגבי הציטוט "ידעתי כאשר ידעתי וכו'", ככה"נ מדובר בהבלים: כל מכתבי רח"נ היו בחבילה אחת אצל הרד"צ, ואין ביניהם מכתב כזה בכלל. אכן יש שם מכתב משנת תשי"א, שבו מתמרמר רח"נ מאד על הקה"י בביטויים קשים, ומסיים את מכתבו: הכותב בצער על שנאת מתנגדים לחסידים וכו', וזה כדברי שיבר. ובכל מקרה לא מדובר במכתב אחרון כי אחריו היו עוד עשרות מכתבים, וכמו שהראיתי למעלה.

חקר
הודעות: 848
הצטרף: ג' נובמבר 22, 2011 12:00 am

Re: מכתבי הגרא"ח נאה להגרד"צ הילמן

הודעהעל ידי חקר » ה' ינואר 22, 2015 7:03 pm

ממתי רדצ"ה היה בעה"ב על רמב"ם פרנקל?

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 12462
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: מכתבי הגרא"ח נאה להגרד"צ הילמן - ו"כתיבה מתנגדית"

הודעהעל ידי איש_ספר » ה' ינואר 22, 2015 8:35 pm

מתוך מכתב אחד
לכתוב כמו מתנגד.jpg
לכתוב כמו מתנגד.jpg (114.8 KiB) נצפה 5616 פעמים
המשך.jpg
המשך.jpg (71.04 KiB) נצפה 5616 פעמים

ובמכתב שאחריו בסו"ד חוזר לענין הנוסח ומזהיר אותו לא להיות כמו חבריו "המתנגדימ'לך"
המשך.jpg
המשך.jpg (96.66 KiB) נצפה 5612 פעמים


האם אכן לשונות כיו"ב אופיינים רק למתנגדים?

מה שנכון נכון
הודעות: 9811
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: מכתבי הגרא"ח נאה להגרד"צ הילמן - ו"כתיבה מתנגדית"

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ה' ינואר 22, 2015 9:48 pm

יש בספרי חב"ד שחסיד שלומד ונראה לו שמצא טעות תולה הטעות אצלו, ומתנגד תולה שהטעות בספר.

חובב_ספרים
הודעות: 1067
הצטרף: ד' אוקטובר 31, 2012 12:08 am

Re: מכתבי הגרא"ח נאה להגרד"צ הילמן - ו"כתיבה מתנגדית"

הודעהעל ידי חובב_ספרים » ה' ינואר 22, 2015 9:59 pm

מה שיש דברים כאלו בספרי חב"ד אינו חידוש. השאלה הוא אם יש סמוכים לזה חוץ מספרי חב"ד?

מגיה
הודעות: 65
הצטרף: ב' מרץ 03, 2014 9:20 pm

Re: מכתבי הגרא"ח נאה להגרד"צ הילמן - ו"כתיבה מתנגדית"

הודעהעל ידי מגיה » ה' ינואר 22, 2015 11:08 pm

"בחת"ס נמצא כ"פ הסגנון שכ' שהדברים אמתיים".

מחיפוש בפרויקט השו"ת, אכן נמצא כמה וכמה פעמים שהח"ס כותב בצורה מוחלטת דברים אמתיים והם על דברי חכמים אחרים, אך על עצמו כותב בלשון: מ"מ אם הדברים אמתיים, ואפשר שגם בעצמותם אמתיים. ואין זה שייך ללשון המדברת גדולות של "המתנגדימליך".

מן הראוי להביא פה מדברי החת"ס בענין ובמקום אחר : "ידע מעלתו מיום שהורגלו בני מדינתו בתואר גאון אמיתי גילו ופרסמו שסתם גאון אינו אמתי, אבל חוששני שגם אמתי אינו אמת".
נערך לאחרונה על ידי מגיה ב ה' ינואר 22, 2015 11:36 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 12462
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: מכתבי הגרא"ח נאה להגרד"צ הילמן - ו"כתיבה מתנגדית"

הודעהעל ידי איש_ספר » ה' ינואר 22, 2015 11:33 pm

ברגע שמתחילים עם מאן ספין, אז הדיון מאבד משמעות. אם מדברים על ז'רגון ונוסח, ברור שהוא אינו מתנגדי דוקא ואדרבה אצל רבים מגאוני החסידים, כמו האבנ"ז יש לשונות מופלגים, ועל האדמורי"ם אין כמובן מה לדבר, שרבים מהם מכנים דבריהם: דא"ח! או בכל מיני נוסחאות דומות ("את אשר ישים ה' בפי אותו אדבר") מן הסתם יהיו כאלה שיראו בזה ענווה מופלגת, שלית ליה מגרמיה כלום...

הנכון הוא שאצל חסידים הרחיקו במיוחד את הגאות בענין תורה, וכך לעיתים נוצר מצב מוזר שהדבר היחיד שמסתירים זה את לימוד התורה. כלומר בסיפורת החסידית יש אין ספור נוסחאות על צדיק פלוני שבאמת כל רז בתורה לא אניס ליה, אבל אעפ"כ הסתיר את גאונותו בבחינת אמון מכוסה אמון מוצנע. השאלה למה רק את החלק הזה בחר להסתיר, למה את עבודת התפילה שלו למשל ראו כולם (או לפחות ראו כולם את חלקה). יש גם כמה סיפורים על צדיקים שעבודת התפילה שלהם כלפי חוץ היתה מתמיהה, וגם שם מדובר על הסתרה, אבל הם בערך מועט לסיפורים הראשונים (אולי כי גם בסיפור קשה הרבה יותר לצייר הסתרה בתפילה מאשר בתורה).

מה שנכון נכון
הודעות: 9811
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: מכתבי הגרא"ח נאה להגרד"צ הילמן - ו"כתיבה מתנגדית"

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ה' ינואר 22, 2015 11:59 pm

מה שנכון נכון כתב:יש בספרי חב"ד שחסיד שלומד ונראה לו שמצא טעות תולה הטעות אצלו, ומתנגד תולה שהטעות בספר.

בקונטרס השלחן של ראח"נ נדפס מכתב הריי"ץ שבו כותב את הנ"ל. הובא גם כאן. וראה עוד כאן.

והנה לשון שכותב ראש ישיבה מהמתנגדים בפתיחת ספרו.

ברקים רב
הודעות: 676
הצטרף: ג' דצמבר 06, 2011 4:49 pm

Re: מכתבי הגרא"ח נאה להגרד"צ הילמן - ו"כתיבה מתנגדית"

הודעהעל ידי ברקים רב » ו' ינואר 23, 2015 12:36 am

כמדומה שרח"נ עדיין לא זכה לראות את אותם אדמורי"ם שתורותיהם נדפסו בחייהם תחת השם דא"ח...

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 12462
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: מכתבי הגרא"ח נאה להגרד"צ הילמן - ו"כתיבה מתנגדית"

הודעהעל ידי איש_ספר » ו' ינואר 23, 2015 12:53 am

עיין אגה"ק לאדמו"ר בעה"ת סו"ס א. יש בזה פשט אחר?

ברקים רב
הודעות: 676
הצטרף: ג' דצמבר 06, 2011 4:49 pm

Re: מכתבי הגרא"ח נאה להגרד"צ הילמן - ו"כתיבה מתנגדית"

הודעהעל ידי ברקים רב » ו' ינואר 23, 2015 12:57 am

מאן ספין...
אבל באמת אני חושב שאולי משמעות הכינוי הזה היתה קצת שונה ממה שמקובל היום

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 12462
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: מכתבי הגרא"ח נאה להגרד"צ הילמן - ו"כתיבה מתנגדית"

הודעהעל ידי איש_ספר » ו' ינואר 23, 2015 1:02 am

ג"א בעניי חושב כך. היום דא"ח מכונה לתורותיו המקורייות של האדמו"ר, דא"ח שם כנראה מובנו עצם העיסוק בחכמה פנימית. אולי.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 12462
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: מכתבי הגרא"ח נאה להגרד"צ הילמן

הודעהעל ידי איש_ספר » ב' ינואר 26, 2015 11:45 am

איש_ספר כתב:
כהן כתב:ולמה באמת [אם אכן אמת הדבר] לא מוזכרים ספרי הגראח"נ בספר המפתח

ראשית אני לא יודע אם אכן כך הוא, שנית אם היה מקום להזכיר את ספרי רח"נ זה בעיקר בחלק זמנים, שבו ספר המפתח חלוש וקלוש, ואין פלא אם לא נזכר.
בקישור שנתן הרב מחולת נכתב כך
שיבר כתב:
ירושלמי כתב:שח לי ידיד, ששיגרתי אליו את האשכול:
כמה הערות צדדיות
א. בענין חסידים המגנים על כבוד רבם ולא בצורה ענינית, טענה שהושמעה משני הצדדים.
בנותן טעם להביא מה שסופר בשבעה על צדיק וישר הרד"צ הילמן ז"ל אשר כנודע בבחרותו הביאתו מדת אמיתתו לעסוק בפולמוס השיעורים מול הגרא"ח נאה זצ"ל ואף מזכירו האחרון בספרו (הציטוט התפרסם מאד לאחרונה אחר פטירתו של הראשון), וספרו בשמו שהמכתב האחרון של הגרא"ח זצ"ל כלל שורת סיום שהפכה אותו מבחינת הרד"צ למכתב האחרון, רשם בה הגרא"ח זצ"ל (בערך): 'וידעת כאשר ידעתי שיד החסידים על העליונה'.
הרי לנו שיסודות בעיה זו הן הנה כבר למעלה בקודש נעוצות בשורש הפולמוס ומניעי הפולמוסן עצמו.


גם אם נאמין לסיפור (צ"ע אם מטבע לשון כזו יאה לגרא"ח נאה) הרי אין ספק שכוונתו הייתה בייחס להתקפות האישיות ולטענות שלא ממין הענין שהשתרבבו לתכתובת בין הצדדים הנצים.

ראשית רד"צ בכל מכתביו לא עומד מולו של רח"נ אלא לצידו, (גם בע"פ שמעתי ממנו שענין הדרהם הוא טענה שאין עליה תשובה, ולא ס"ל ולא שמיעא ליה שינוי המטבע), שנית, לגבי הציטוט "ידעתי כאשר ידעתי וכו'", ככה"נ מדובר בהבלים: כל מכתבי רח"נ היו בחבילה אחת אצל הרד"צ, ואין ביניהם מכתב כזה בכלל. אכן יש שם מכתב משנת תשי"א, שבו מתמרמר רח"נ מאד על הקה"י בביטויים קשים, ומסיים את מכתבו: הכותב בצער על שנאת מתנגדים לחסידים וכו', וזה כדברי שיבר. ובכל מקרה לא מדובר במכתב אחרון כי אחריו היו עוד עשרות מכתבים, וכמו שהראיתי למעלה.

וכן שמעתי עתה מבנו של הרדצ"ה כי כל הסיפור המובא כאן בדברי מור (ידעתי גם ידעתי) לא היה ולא נברא והוא ציז'בט בעלמא.
אגב, במכתב אחר מאשר רח"נ בתודה קבלת ספר אגרות בעה"ת, לדבריו, חסידי חב"ד הפצירו ברח"נ שיכתוב לרדצ"ה ביקורת עמש"כ אודות מכתבי הגניזה, אך הלה סירב ולא נענה ללחציהם.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 12462
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: מכתבי הגרא"ח נאה להגרד"צ הילמן - ו"כתיבה מתנגדית"

הודעהעל ידי איש_ספר » ב' ינואר 26, 2015 12:01 pm

והנה עוד משהו נחמד
שמיטה.jpeg
שמיטה.jpeg (58.42 KiB) נצפה 5180 פעמים

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 12462
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: מכתבי הגרא"ח נאה להגרד"צ הילמן - ו"כתיבה מתנגדית"

הודעהעל ידי איש_ספר » ג' פברואר 10, 2015 12:42 pm

איש_ספר כתב:עיין אגה"ק לאדמו"ר בעה"ת סו"ס א. יש בזה פשט אחר?

לגבי הופעת המונח דא"ח באגה"ק כתב לי הרשז"ה שיח':

ספר התניא נפוץ בהעתקות שבכתב יד לפני שנדפס. עובדה זו, ההעתקות הרבות שגרמו לשיבושים, הייתה בין הנימוקים להדפסתו. בתניא ארבעה חלקים. החלק האחרון הקרוי אגרת הקודש, נדפס לראשונה בשקלאוו תקע"ה ע"י בני המחבר, ע"פ העתקות משובשות, ולא היה בידם כ"י מקורי, עי' אגרות בעה"ת ובני דורו, עמ' פ. בעניין זה כבר הצביעו על העובדה שאע"פ שכתב הרבי מה שכתב נגד הגרדצ"ה זצ"ל, מ"מ ציוה לרשב"ל לפנות אליו ולברר אצלו פרטים על דפים בכ"י שגילה מספר התניא.

אדג
הודעות: 1517
הצטרף: ה' מאי 13, 2010 11:11 am
מיקום: צפת, אה"ק תובב"א
יצירת קשר:

Re: מכתבי הגרא"ח נאה להגרד"צ הילמן - ו"כתיבה מתנגדית"

הודעהעל ידי אדג » ג' פברואר 10, 2015 2:18 pm

איש_ספר כתב:
איש_ספר כתב:עיין אגה"ק לאדמו"ר בעה"ת סו"ס א. יש בזה פשט אחר?

לגבי הופעת המונח דא"ח באגה"ק כתב לי הרשז"ה שיח':

ספר התניא נפוץ בהעתקות שבכתב יד לפני שנדפס. עובדה זו, ההעתקות הרבות שגרמו לשיבושים, הייתה בין הנימוקים להדפסתו. בתניא ארבעה חלקים. החלק האחרון הקרוי אגרת הקודש, נדפס לראשונה בשקלאוו תקע"ה ע"י בני המחבר, ע"פ העתקות משובשות, ולא היה בידם כ"י מקורי, עי' אגרות בעה"ת ובני דורו, עמ' פ. בעניין זה כבר הצביעו על העובדה שאע"פ שכתב הרבי מה שכתב נגד הגרדצ"ה זצ"ל, מ"מ ציוה לרשב"ל לפנות אליו ולברר אצלו פרטים על דפים בכ"י שגילה מספר התניא.

קשה מאוד לתלות בשגיאות המעתיקים, בייחוד שמדובר פה בשנים ספורות אחרי פטירת אביהם. המעיין בלשון הקדמת בני המחבר, שכתבו "ברם כגון דא צריך לאודועי שבעו"ה ספו תמו כתבי ידו הקדושה בעצמו אשר היו בדקדוק גדול, לא חסר ולא יתר אות א', ולא נשאר כ"א זה המעט מהרבה אשר נלקטו אחד לאחד מהעתקות המפוזרים אצל התלמידים, ואם המצא תמצא איזה טעות - שגיאות מי יבין - ימצא הטעות דמוכח מטעות סופר והכוונה תהיה ברורה", יבין אל נכון שלא מדובר כאן בכתבים המכוסים חרולים וקמשונים, אלא באי דיוק מירבי כאצל אביהם ש"היו בדקדוק גדול, לא חסר ולא יתר אות א'".

לגופו של דבר, הביטוי "דא"ח" מופיע פעמים רבות בכתבי בנו האדמו"ר האמצעי.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 12462
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: מכתבי הגרא"ח נאה להגרד"צ הילמן

הודעהעל ידי איש_ספר » ג' פברואר 10, 2015 2:47 pm

איש_ספר כתב:[ לדבריו, חסידי חב"ד הפצירו ברח"נ שיכתוב לרדצ"ה ביקורת עמש"כ אודות מכתבי הגניזה, אך הלה סירב ולא נענה ללחציהם.

עתה ראיתי שכבר כתב כן הרש"ז הבלין שיחי' משמו של הגרד"צ בקובץ ישורון כג במאמרו אודות הגניזה, הערה 83 וז"ל:
מפי הגרד״צ הילמן שליט״א שמעתי כי הגרש״י זוין לא אמר לו דבר, <אודות מאמרו המבטל את אגרות הגניזה> ואדרבה הסכים עמו במסקנותיו. וכן שמעתי מבני משפחתו של הגרש״י זוין שהיה אומר כי כל הוכחותיו של הרדצ״ה חזקות ומוכחות לגמרי. ועוד סיפר לי כי הגרא״ח נאה אמר לו, כי בא אליו ר׳ זליג סלונים [כנראה בשליחות כל שהיא] לומר לו שעליו לנזוף ברב הילמן כשם שהרב זוין כבר נזף בו. הגרא״ח נאה אמר לרדצ״ה כי הוא מתנצל שאינו יכול לצאת בפומבי בהסכמה עמו, כי יתלשו את לוחותיו מקירות בתי הכנסת שלהם הגרא"ח נאה ערך במשך שנים לוח שנה למנהגי חב״ד, בדומה ללוח א״י של הרב טיקוצינסקי].

דוב גרין
הודעות: 144
הצטרף: א' דצמבר 28, 2014 9:24 pm

Re: מכתבי הגרא"ח נאה להגרד"צ הילמן - ו"כתיבה מתנגדית"

הודעהעל ידי דוב גרין » ב' מרץ 30, 2015 5:25 am

עיין אגה"ק לאדמו"ר בעה"ת סו"ס א. יש בזה פשט אחר?


איני יודע למה התכוון רשז"ה באומרו שיש שיבושים, אבל אני כשלעצמי חשבתי שהי' כתוב ד"ח ופירושו דברי חסידות . הספר בית רבי מכיר רק הצורה ד"ח. גם הרר"ה מפאריטש משתמש רק בהמונח ד"ח (לפי החיפוש באתר ספריית חב"ד. המהדיר פיענח שם דרושי חסידות - והבוחר יבחר)

דוב גרין
הודעות: 144
הצטרף: א' דצמבר 28, 2014 9:24 pm

Re: מכתבי הגרא"ח נאה להגרד"צ הילמן - ו"כתיבה מתנגדית"

הודעהעל ידי דוב גרין » ב' מרץ 30, 2015 8:39 am

עכשיו חיפשתי, ומצאתי שגם אדמו"ר האמצעי משתמש הרבה בהביטוי ד"ח. ראה לדוגמא אג"ק (תש"מ) עמ' רס"ט (אך במקור הדברים, מגדל עז עמ' תקפ"ד, הוא פעם "מלא" פעם "חסר" ובאג"ק העתיקם הכל חסר.)
בעניין זה כבר הצביעו על העובדה שאע"פ שכתב הרבי מה שכתב נגד הגרדצ"ה זצ"ל, מ"מ ציוה לרשב"ל לפנות אליו ולברר אצלו פרטים על דפים בכ"י שגילה מספר התניא.

הרבי הפנה אל הגרד"צ בנוגע למה שחשבו למהדו"ק של שו"ע הרב, שרובו הדפיסו ביגדיל תורה והשאר חיכה לגואלו הוא הגר"ב דבליצקי שליט"א בישורון כרך כ"ה. מישהו יודע למה לא הדפיס הגרד"צ בעצמו ההעתקות שהיו לו?

לבי במערב
הודעות: 4523
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm

Re: מכתבי הגרא"ח נאה להגרד"צ הילמן

הודעהעל ידי לבי במערב » ה' יולי 25, 2019 4:34 pm

חקר כתב:ממתי רדצ"ה הי' בעה"ב על רמב"ם פרנקל?

ראה כאן.

גבול ים
הודעות: 723
הצטרף: ד' יולי 29, 2015 1:47 am

Re: מכתבי הגרא"ח נאה להגרד"צ הילמן

הודעהעל ידי גבול ים » ה' יולי 25, 2019 7:08 pm

לבי במערב כתב:
חקר כתב:ממתי רדצ"ה הי' בעה"ב על רמב"ם פרנקל?

ראה כאן.

המדובר שם על מה שנוגע ל"פנים" של הרמב"ם, ובעיקר המקו"צ והשנו"ס, בספר המפתח היתה יותר יד חופשית לעורכי המפתח

חיימשה
הודעות: 1934
הצטרף: ב' מאי 29, 2017 2:49 pm

Re: מכתבי הגרא"ח נאה להגרד"צ הילמן - ו"כתיבה מתנגדית"

הודעהעל ידי חיימשה » ה' יולי 25, 2019 7:40 pm

איש_ספר כתב:ברגע שמתחילים עם מאן ספין, אז הדיון מאבד משמעות. אם מדברים על ז'רגון ונוסח, ברור שהוא אינו מתנגדי דוקא ואדרבה אצל רבים מגאוני החסידים, כמו האבנ"ז יש לשונות מופלגים, ועל האדמורי"ם אין כמובן מה לדבר, שרבים מהם מכנים דבריהם: דא"ח! או בכל מיני נוסחאות דומות ("את אשר ישים ה' בפי אותו אדבר") מן הסתם יהיו כאלה שיראו בזה ענווה מופלגת, שלית ליה מגרמיה כלום...

הנכון הוא שאצל חסידים הרחיקו במיוחד את הגאות בענין תורה, וכך לעיתים נוצר מצב מוזר שהדבר היחיד שמסתירים זה את לימוד התורה. כלומר בסיפורת החסידית יש אין ספור נוסחאות על צדיק פלוני שבאמת כל רז בתורה לא אניס ליה, אבל אעפ"כ הסתיר את גאונותו בבחינת אמון מכוסה אמון מוצנע. השאלה למה רק את החלק הזה בחר להסתיר, למה את עבודת התפילה שלו למשל ראו כולם (או לפחות ראו כולם את חלקה). יש גם כמה סיפורים על צדיקים שעבודת התפילה שלהם כלפי חוץ היתה מתמיהה, וגם שם מדובר על הסתרה, אבל הם בערך מועט לסיפורים הראשונים (אולי כי גם בסיפור קשה הרבה יותר לצייר הסתרה בתפילה מאשר בתורה).

הדבר ברור למדי שאצל הלומדים החסידיים יש זווית ראיה הרבה יותר מצטנעת כלפי השגתם הם בתורה, ואומרים בזהירות הרבה יותר גדולה דבר חידוש, והביטוי 'לאמיתה של תורה' הוא באמת זר מאד לאוזניים חסידיות כאשר מישהו אומרו על חידושיו שלו.

ייש''כ גדול מאד על הבאת המסמכים המרתקים. חוששני שלוחותיו וספריו של הגרח''נ עלולים להינזק גם בזמננו..

קו ירוק
הודעות: 4789
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: מכתבי הגרא"ח נאה להגרד"צ הילמן - ו"כתיבה מתנגדית"

הודעהעל ידי קו ירוק » ה' יולי 25, 2019 8:04 pm

'לאמיתה', כוונת הכותב לומר שהוא לא מתכוון לכתוב דברים שאינם ברורים לו במאה אחוז, אלא כאלו ששכלו הגה אך ורק לפי האמת הנראית לו בהבנתו.
וכמו ביטויים שנאמרו - שמה שנראה לא אמיתי או לא מספיק ברור ריחקתי.
בקיצור אמיתות לב הכותב ולא אמיתותה של תורה באופן מוחלט. כאדם האומר לחבירו דובר אני אמת עמך. ומה נואל ומטופש להציג את הדברים בצורה של גאווה..


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: איש פלוני ו־ 138 אורחים