עושה חדשות כתב:לקט יושר חלק א (אורח חיים) עמוד קמד ענין א
ואינו ישן בערב סכות בצהרים כדי שיוכל לישן לתיאבון בלילה, כי בסכה השינה קובע עיקר הדירה.
בן הרב כתב:עושה חדשות כתב:לקט יושר חלק א (אורח חיים) עמוד קמד ענין א
ואינו ישן בערב סכות בצהרים כדי שיוכל לישן לתיאבון בלילה, כי בסכה השינה קובע עיקר הדירה.
חידוש עצום ופלאי!
עושה חדשות כתב:לקט יושר חלק א (אורח חיים) עמוד קמד ענין א
ואינו ישן בערב סכות בצהרים כדי שיוכל לישן לתיאבון בלילה, כי בסכה השינה קובע עיקר הדירה.
עושה חדשות כתב:לקט יושר חלק א (אורח חיים) עמוד קמד ענין א
ואינו ישן בערב סכות בצהרים כדי שיוכל לישן לתיאבון בלילה, כי בסכה השינה קובע עיקר הדירה.
פורתא סעיד טובא גרירחכם באשי כתב:עושה חדשות כתב:לקט יושר חלק א (אורח חיים) עמוד קמד ענין א
ואינו ישן בערב סכות בצהרים כדי שיוכל לישן לתיאבון בלילה, כי בסכה השינה קובע עיקר הדירה.
ולכאורה זה מנוגד לדעת העולם האומר: "אלה תולדות נח - נח". ששינה מביאה שינה..
עושה חדשות כתב:לקט יושר חלק א (אורח חיים) עמוד קמד ענין א
ואינו ישן בערב סכות בצהרים כדי שיוכל לישן לתיאבון בלילה, כי בסכה השינה קובע עיקר הדירה.
מאיר צבי כתב:עושה חדשות כתב:לקט יושר חלק א (אורח חיים) עמוד קמד ענין א
ואינו ישן בערב סכות בצהרים כדי שיוכל לישן לתיאבון בלילה, כי בסכה השינה קובע עיקר הדירה.
יסלחו לי על בורותי , ומי הוא הלקט יושר ??? אחרון ? איזה תקופה ?
רון כתב:והרי הרה"ג חוקרנוביץ שליט"א בדבריו הקצרים והמאירים כדרכו, מביאנו לידי הקו' המפורסמת
אהא דתנן בריש פרק הישן, דאם ישן תחת המטה לא יצא ידי חובתו.
ומטו בי מדרשא להק' דמה שייך "לא יצא יד"ח" במצות שינה. והקו' מתחלקת לשנים, ראשית הלא אין חובת שינה בסוכה, רק שאם רוצה לישון צריך לישון בסוכה. אך ביותר קשה, דמה רוצים אנו שיעשה כעת, שישן שוב? הרי אם כעת יושן הוא לקיום חובת השינה דהשתא, ואיך יתקן את מה שלא ישן בסוכה מקודם. וכמדומה שקו' זו מטו בשם המהרי"ל דיסקין זצ"ל.
מאיר צבי כתב:עושה חדשות כתב:לקט יושר חלק א (אורח חיים) עמוד קמד ענין א
ואינו ישן בערב סכות בצהרים כדי שיוכל לישן לתיאבון בלילה, כי בסכה השינה קובע עיקר הדירה.
יסלחו לי על בורותי , ומי הוא הלקט יושר ??? אחרון ? איזה תקופה ?
איש לוי כתב:מאיר צבי כתב:עושה חדשות כתב:לקט יושר חלק א (אורח חיים) עמוד קמד ענין א
ואינו ישן בערב סכות בצהרים כדי שיוכל לישן לתיאבון בלילה, כי בסכה השינה קובע עיקר הדירה.
יסלחו לי על בורותי , ומי הוא הלקט יושר ??? אחרון ? איזה תקופה ?
התרה"ד
עושה חדשות כתב:לקט יושר חלק א (אורח חיים) עמוד קמד ענין א
ואינו ישן בערב סכות בצהרים כדי שיוכל לישן לתיאבון בלילה, כי בסכה השינה קובע עיקר הדירה.
נשמח לדעת.בברכה המשולשת כתב:נתבקשתי להעיר שיש נספח בענין זה בלקט יושר מהד' מכון ירושלים ושלמה אומן
רון כתב:והרי הרה"ג חוקרנוביץ שליט"א בדבריו הקצרים והמאירים כדרכו, מביאנו לידי הקו' המפורסמת
אהא דתנן בריש פרק הישן, דאם ישן תחת המטה לא יצא ידי חובתו.
ומטו בי מדרשא להק' דמה שייך "לא יצא יד"ח" במצות שינה. והקו' מתחלקת לשנים, ראשית הלא אין חובת שינה בסוכה, רק שאם רוצה לישון צריך לישון בסוכה. אך ביותר קשה, דמה רוצים אנו שיעשה כעת, שישן שוב? הרי אם כעת יושן הוא לקיום חובת השינה דהשתא, ואיך יתקן את מה שלא ישן בסוכה מקודם. וכמדומה שקו' זו מטו בשם המהרי"ל דיסקין זצ"ל.
רון כתב:והרי הרה"ג חוקרנוביץ שליט"א בדבריו הקצרים והמאירים כדרכו, מביאנו לידי הקו' המפורסמת
אהא דתנן בריש פרק הישן, דאם ישן תחת המטה לא יצא ידי חובתו.
ומטו בי מדרשא להק' דמה שייך "לא יצא יד"ח" במצות שינה. והקו' מתחלקת לשנים, ראשית הלא אין חובת שינה בסוכה, רק שאם רוצה לישון צריך לישון בסוכה. אך ביותר קשה, דמה רוצים אנו שיעשה כעת, שישן שוב? הרי אם כעת יושן הוא לקיום חובת השינה דהשתא, ואיך יתקן את מה שלא ישן בסוכה מקודם. וכמדומה שקו' זו מטו בשם המהרי"ל דיסקין זצ"ל.
איש לוי כתב:איש לוי כתב:מאיר צבי כתב:
יסלחו לי על בורותי , ומי הוא הלקט יושר ??? אחרון ? איזה תקופה ?
התרה"ד
טעיתי, תלמיד התהר"ד. ראיתי שכבר ציינו זאת
של"ה מסכת סוכה כתב:ואחר שהוא מבואר, שהימים טובים הם יומי דדינא, אין ראוי שיתעצל אדם בהם, מלבקש על נפשו בתפלה ובתחנונים, כפי משפט היום, כמו שאין ראוי להתעצל בימים נוראים. ואמרינן בירושלמי האי בר נש דדמיך בריש שתא ודיינין יתיה וכו'. ולאו דוקא שישן, אלא כל שהוא יושב בטל, אף - על - פי שהוא ער, ישן קרי ליה, הואיל ואינו עושה מעשה טוב ביום דין. והוא הדין לשאר הימים טובים, שהם כולן יומי דדינא, כמבואר לעיל
קראקובער כתב:רון כתב:והרי הרה"ג חוקרנוביץ שליט"א בדבריו הקצרים והמאירים כדרכו, מביאנו לידי הקו' המפורסמת
אהא דתנן בריש פרק הישן, דאם ישן תחת המטה לא יצא ידי חובתו.
ומטו בי מדרשא להק' דמה שייך "לא יצא יד"ח" במצות שינה. והקו' מתחלקת לשנים, ראשית הלא אין חובת שינה בסוכה, רק שאם רוצה לישון צריך לישון בסוכה. אך ביותר קשה, דמה רוצים אנו שיעשה כעת, שישן שוב? הרי אם כעת יושן הוא לקיום חובת השינה דהשתא, ואיך יתקן את מה שלא ישן בסוכה מקודם. וכמדומה שקו' זו מטו בשם המהרי"ל דיסקין זצ"ל.
כמדומני שמוכיח מזה דלא כרשז"א שמותר להוציא אדם באמצע השינה.
אוצר החכמה כתב:רון כתב:והרי הרה"ג חוקרנוביץ שליט"א בדבריו הקצרים והמאירים כדרכו, מביאנו לידי הקו' המפורסמת
אהא דתנן בריש פרק הישן, דאם ישן תחת המטה לא יצא ידי חובתו.
ומטו בי מדרשא להק' דמה שייך "לא יצא יד"ח" במצות שינה. והקו' מתחלקת לשנים, ראשית הלא אין חובת שינה בסוכה, רק שאם רוצה לישון צריך לישון בסוכה. אך ביותר קשה, דמה רוצים אנו שיעשה כעת, שישן שוב? הרי אם כעת יושן הוא לקיום חובת השינה דהשתא, ואיך יתקן את מה שלא ישן בסוכה מקודם. וכמדומה שקו' זו מטו בשם המהרי"ל דיסקין זצ"ל.
בבורותי לא הבנתי את הקושיה. הכוונה לא יצא ידי חובתו להיות בסוכה בזמן שהוא ישן. משאין כן אם היה מתחת המיטה מקום ראוי לישון בו אז אע"פ שאינו ממש בסוכה (כי הוא מתחת המיטה) בכל אופן יצא ידי חובתו להיות בסוכה שכן נקרא שנמצא בסוכה.
(עיין סוכה ג א וגם כאן בכל מקרה אין הסוכה פסולה אלא הוא לא יצא.)
גם את הביותר לא הבנתי כלל. מי שנטל לולב בלבד ביו"ט ראשון של סוכות לא יצא ידי חובתו. ומה יעשה עכשיו בחוה"מ?
בני ברקי כתב:הגר"ר שמואלביץ זצ"ל היה אומר כל שנה שיש לו חומרה שאנשים אוהבים לשמוע.החומרה היא לישון לפני חצות בליל יו"ט א' דסוכות לחוש לדעת הריטב"א שיש חיוב לישון בלי יו"ט א' דסוכות.
שמר כתב:צריך לאכול כזית בהסיבה???
או נעמיד את הנושא באופ"א, איך נקבע הלימוד של טו' טו' כלומר עד היכן הנלמד (סוכות) דומה למלמד (פסח) לפרטי דיניו, האם את כל הדינים האמורים בפסח נאמרו אף בסוכות, או דילמא רק מקצתם וא"כ מה ההגדרה של הדברים המסויימים שלמדים דווקא הם משם.
וראיתי להרב המופלא הר''י רוזאניש זצוק''ל בספר הנכבד משנה למלך (הל' חמץ ומצה פ''ו ה''א) שהביא ברייתא אחת דומה למה שלפנינו, דתניא בתורת כהנים פרק י''א וזה לשונם הזה חג המצות יום זה טעון מצה ואין חג הסוכות טעון מצה, שהיה בדין, ומה אם זה שאינו טעון סוכה טעון מצה זה שטעון סוכה אינו דין שיטעון מצה, תלמוד לומר הזה חג המצות טעון מצה וכו', ושם בפרק י''ד תניא וזה לשונם הזה חג הסוכות זה טעון סוכה ואין חג המצות טעון סוכה, שהיה בדין, ומה זה שאינו טעון מצה טעון סוכה חג המצות שהוא טעון מצה אינו דין שיטעון סוכה, תלמוד לומר הזה זה טעון סוכה ואין וכו'.
מנצפך כתב:שמר כתב:צריך לאכול כזית בהסיבה???
או נעמיד את הנושא באופ"א, איך נקבע הלימוד של טו' טו' כלומר עד היכן הנלמד (סוכות) דומה למלמד (פסח) לפרטי דיניו, האם את כל הדינים האמורים בפסח נאמרו אף בסוכות, או דילמא רק מקצתם וא"כ מה ההגדרה של הדברים המסויימים שלמדים דווקא הם משם.
לשון האור"ח ויקרא יד זוראיתי להרב המופלא הר''י רוזאניש זצוק''ל בספר הנכבד משנה למלך (הל' חמץ ומצה פ''ו ה''א) שהביא ברייתא אחת דומה למה שלפנינו, דתניא בתורת כהנים פרק י''א וזה לשונם הזה חג המצות יום זה טעון מצה ואין חג הסוכות טעון מצה, שהיה בדין, ומה אם זה שאינו טעון סוכה טעון מצה זה שטעון סוכה אינו דין שיטעון מצה, תלמוד לומר הזה חג המצות טעון מצה וכו', ושם בפרק י''ד תניא וזה לשונם הזה חג הסוכות זה טעון סוכה ואין חג המצות טעון סוכה, שהיה בדין, ומה זה שאינו טעון מצה טעון סוכה חג המצות שהוא טעון מצה אינו דין שיטעון סוכה, תלמוד לומר הזה זה טעון סוכה ואין וכו'.
לא רק בהסיבה, אלא מצה ממש..
אם כי לא מט"ו ט"ו
בני ברקי כתב:הגר"ר שמואלביץ זצ"ל היה אומר כל שנה שיש לו חומרה שאנשים אוהבים לשמוע.החומרה היא לישון לפני חצות בליל יו"ט א' דסוכות לחוש לדעת הריטב"א שיש חיוב לישון בלי יו"ט א' דסוכות.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 5 אורחים