מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

הנהרג בפיגוע אי חשיב כמת על קידוש ה'

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
ישא ברכה
הודעות: 1979
הצטרף: ש' יוני 06, 2015 11:50 pm

הנהרג בפיגוע אי חשיב כמת על קידוש ה'

הודעהעל ידי ישא ברכה » ג' אוקטובר 06, 2015 11:03 am

תוך כדי הצער הנורא האופף את כל בית ישראל בדין אשר דן ה' את עמו, אחת היא נחמתינו למאמינים בה' וישועתו, עינינו אל ה' אלוקינו כי במהרה יגלה כבוד מלכותו עלינו ויופיע וינשא עלינו לעיני כל חי!!

נתעוררתי האם ההרוגים ז"ל מוגדרים כמי שמתו על קידוש ה'? אינני יודע אם יש לזה נפק"מ אבל העולם מגדיר זאת כך, האם ההגדרה הזו נכונה? (בזמנו אמר ת"ח כי מקום ההרוגים על קידוש ה' כמקום עשרה הרוגי מלכות).

הרי זה ברור ששנאת הערביים ליהודים כעת היא במאבק על הארץ, אמנם אצל אומות אחרות מצאנו ששנאו את היהודים בעצם היותם יהודים וכפי הידוע כל המאורעות שהיו בארופא אבל בארצות ערב בסה"כ חיו די בשלום ושלווה עם הערביים, ש"מ שנאתם מחמת המאבק על א"י, וא"כ אין סיבת מעשיהם משום שנאת עמ"י, אלא מצד היותם לוחמים להשגת מטרותיהם. (וחלילה איני בא להצדיק מעשיהם המנובלים, ובוודאי לכל אדם באשר הוא ישנו מוסר ומצפון, ואותם חיות איבדו כל צלם אנוש, ומלבד מה שהם במעשיהם מחללים שמו ית', וע"ז עתיד השי"ת לשופטם כראוי עת הרננו גוים עמו כי דם עבדיו יקום ונקם ישיב לצריו, אבל עצם מעשיהם לכאו' אין זה ענין דתי כמלחמה על היהודים אלא על א"י.

ואולי כל דבריי נובעים מבורות ואי ידיעת השקפתם כראוי. (אמנם דעאש וחבירהם לכאו' כן מלחמתם היא מלחמת דת).

בברכה המשולשת
הודעות: 14118
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: הנהרג בפיגוע אי חשיב כמת על קידוש ה'

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ג' אוקטובר 06, 2015 11:13 am

מלחמתם על הארץ היא מצד הדת.
וכבר לובן ביותר מאשכול אחד

ישא ברכה
הודעות: 1979
הצטרף: ש' יוני 06, 2015 11:50 pm

Re: הנהרג בפיגוע אי חשיב כמת על קידוש ה'

הודעהעל ידי ישא ברכה » ג' אוקטובר 06, 2015 11:28 am

בברכה המשולשת כתב:מלחמתם על הארץ היא מצד הדת.
וכבר לובן ביותר מאשכול אחד


גם אם כן, אבל הם לא נגד הדת שלך אלא כי מבחינתם אתה מפריע לדת שלהם

בברכה המשולשת
הודעות: 14118
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: הנהרג בפיגוע אי חשיב כמת על קידוש ה'

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ג' אוקטובר 06, 2015 11:30 am

ברור שזה כנגד התורה הקדושה (וכפי שכתב רבינו הרמב"ן שלא נעזבנה ביד זולתנו מן האומות" ודזוד מינה נמי)

צונאמי
הודעות: 728
הצטרף: ב' נובמבר 18, 2013 12:08 am

Re: הנהרג בפיגוע אי חשיב כמת על קידוש ה'

הודעהעל ידי צונאמי » ג' אוקטובר 06, 2015 11:40 am

למות על קידוש ה' זה-
מי שאומרים לו המר את דתך ואם לאו נהרגך.

למעט שנאת הגזע או העם (הנאצים הרגו גם צוענים)
או שנאת הדת (דאעש לא מבחינים בין נוצרים ליהודים)
או ויכוחים טריטוריאליים. (שכידוע הערבים חיו בארץ בשלום עם היהודים).

אבל אם זה מרגיע מישהו שהרוג פלוני הינו "קדוש", או שהוא "הומת על קידוש השם" שיערב לו.

יאיר1
הודעות: 1617
הצטרף: ב' ינואר 13, 2014 2:10 pm

Re: הנהרג בפיגוע אי חשיב כמת על קידוש ה'

הודעהעל ידי יאיר1 » ג' אוקטובר 06, 2015 11:49 am

ידוע שהדבר שנוי במחלוקת רבני זמנינו.
וכדאי באמת להציע את שני הצדדים באופן ברור ותלמודי.

ברזילי
הודעות: 3236
הצטרף: ב' ספטמבר 13, 2010 7:23 am

Re: הנהרג בפיגוע אי חשיב כמת על קידוש ה'

הודעהעל ידי ברזילי » ג' אוקטובר 06, 2015 11:50 am

ישא ברכה כתב:בארצות ערב בסה"כ חיו די בשלום ושלווה עם הערביים.
לא היה ולא נברא

בברכה המשולשת
הודעות: 14118
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: הנהרג בפיגוע אי חשיב כמת על קידוש ה'

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ג' אוקטובר 06, 2015 11:57 am

צונאמי כתב:למות על קידוש ה' זה-
מי שאומרים לו המר את דתך ואם לאו נהרגך.

למעט שנאת הגזע או העם (הנאצים הרגו גם צוענים)
או שנאת הדת (דאעש לא מבחינים בין נוצרים ליהודים)
או ויכוחים טריטוריאליים. (שכידוע הערבים חיו בארץ בשלום עם היהודים).


וכל זאת מנין לכב'?

צונאמי
הודעות: 728
הצטרף: ב' נובמבר 18, 2013 12:08 am

Re: הנהרג בפיגוע אי חשיב כמת על קידוש ה'

הודעהעל ידי צונאמי » ג' אוקטובר 06, 2015 12:05 pm

ברזילי כתב:
ישא ברכה כתב:בארצות ערב בסה"כ חיו די בשלום ושלווה עם הערביים.
לא היה ולא נברא

עיין בספר "בצל הסהר והצלב", שבדק זאת מדעית.

צונאמי
הודעות: 728
הצטרף: ב' נובמבר 18, 2013 12:08 am

Re: הנהרג בפיגוע אי חשיב כמת על קידוש ה'

הודעהעל ידי צונאמי » ג' אוקטובר 06, 2015 12:07 pm

יאיר1 כתב:ידוע שהדבר שנוי במחלוקת רבני זמנינו.
וכדאי באמת להציע את שני הצדדים באופן ברור ותלמודי.

מי החולקים?
למאי נפ"מ? לנחם את האלמנה הבוכיה והיתומים האמללים?

בברכה המשולשת
הודעות: 14118
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: הנהרג בפיגוע אי חשיב כמת על קידוש ה'

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ג' אוקטובר 06, 2015 12:12 pm

נפק"מ לדעת מה אומרת התורה הקדושה
והמנהג הרווח (גם אצל ת"ח גדולים) לקרוא לקדושי השואה קדושים וגם לחללי המלחמות בארץ ישראל
וכל יהודי שנהרג ע"י גוי ימש"ו בשל היותו יהודי קדוש ייקרא (לא משנה מה הטעם שהגוי ימש"ו עשה זאת- דתי, לאומי, קרקעי וכו')

בברכה המשולשת
הודעות: 14118
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: הנהרג בפיגוע אי חשיב כמת על קידוש ה'

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ג' אוקטובר 06, 2015 12:13 pm

צונאמי כתב:
ברזילי כתב:
ישא ברכה כתב:בארצות ערב בסה"כ חיו די בשלום ושלווה עם הערביים.
לא היה ולא נברא

עיין בספר "בצל הסהר והצלב", שבדק זאת מדעית.


כנראה שאדוננו הרמב"ם לא היה מדעי

צונאמי
הודעות: 728
הצטרף: ב' נובמבר 18, 2013 12:08 am

Re: הנהרג בפיגוע אי חשיב כמת על קידוש ה'

הודעהעל ידי צונאמי » ג' אוקטובר 06, 2015 12:20 pm

בארצות ערב בסה"כ חיו די בשלום ושלווה עם הערביים.

ברזילי כתב:לא היה ולא נברא

צונמי כתב:עיין בספר "בצל הסהר והצלב", שבדק זאת מדעית.


בברכה המשולשת כתב:כנראה שאדוננו הרמב"ם לא היה מדעי

הוא מדבר מפרספקטיבה של 1400 שנה, ולא כאחד שברח בעצמו מפחד המוג'הדין.

צונאמי
הודעות: 728
הצטרף: ב' נובמבר 18, 2013 12:08 am

Re: הנהרג בפיגוע אי חשיב כמת על קידוש ה'

הודעהעל ידי צונאמי » ג' אוקטובר 06, 2015 12:21 pm

בברכה המשולשת כתב:וכל יהודי שנהרג ע"י גוי ימש"ו בשל היותו יהודי קדוש ייקרא (לא משנה מה הטעם שהגוי ימש"ו עשה זאת- דתי, לאומי, קרקעי וכו')

ואם אוהד מכבי סכנין היה תוקע פטיש לגולגולת של אוהד ביתר ירושלים -
גם היית קורא לו "קדוש שמת על קידוש השם"?

בברכה המשולשת
הודעות: 14118
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: הנהרג בפיגוע אי חשיב כמת על קידוש ה'

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ג' אוקטובר 06, 2015 12:24 pm

כן.
כי אהדת הגוי ימש"ו לקבוצת הכדורגל שלו היא "לאומית" ואיבתו לביתר ירושלים היא גם "לאומית"

בברכה המשולשת
הודעות: 14118
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: הנהרג בפיגוע אי חשיב כמת על קידוש ה'

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ג' אוקטובר 06, 2015 12:25 pm

צונאמי כתב:
בארצות ערב בסה"כ חיו די בשלום ושלווה עם הערביים.

ברזילי כתב:לא היה ולא נברא

צונמי כתב:עיין בספר "בצל הסהר והצלב", שבדק זאת מדעית.


בברכה המשולשת כתב:כנראה שאדוננו הרמב"ם לא היה מדעי

הוא מדבר מפרספקטיבה של 1400 שנה, ולא כאחד שברח בעצמו מפחד המוג'הדין.


אז לדעת כב' אדוננו הרמב"ם חלילה כתב מתוך סערת רגשות ולא מתוך הסתכלות תורנית מעמיקה, ח"ו?

ברזילי
הודעות: 3236
הצטרף: ב' ספטמבר 13, 2010 7:23 am

Re: הנהרג בפיגוע אי חשיב כמת על קידוש ה'

הודעהעל ידי ברזילי » ג' אוקטובר 06, 2015 12:26 pm

צונאמי כתב:
ברזילי כתב:
ישא ברכה כתב:בארצות ערב בסה"כ חיו די בשלום ושלווה עם הערביים.
לא היה ולא נברא

עיין בספר "בצל הסהר והצלב", שבדק זאת מדעית.
יש מקום לטענה שביחס לארצות הנוצריות, המצב תחת האיסלאם היה טוב יותר. ספר אחד שטוען זאת לא מכריע, אבל יש על מה לדבר. מ״מ שקט ושלווה לא היה שם (כפי שהספר הנ״ל מסביר יפה).

לנידו״ד, עקרון השפלת היהודים על ידי האיסלאם הממוסד עתיק כימיו של זה האחרון, ראה למשל תנאי עומר. גם סכסוך הקרקעות במזה״ת של ימינו ואי הנכונות לפשרה ניזונים מעקרון מוסלמי דתי (אדמה מוסלמית מקודשת שאין להרשות לכופרים באיסלם לשלוט בה), אף שיש לו גם מרכיבים לאומיים.

צונאמי
הודעות: 728
הצטרף: ב' נובמבר 18, 2013 12:08 am

Re: הנהרג בפיגוע אי חשיב כמת על קידוש ה'

הודעהעל ידי צונאמי » ג' אוקטובר 06, 2015 12:43 pm

ברזילי כתב:יש מקום לטענה שביחס לארצות הנוצריות, המצב תחת האיסלאם היה טוב יותר. ספר אחד שטוען זאת לא מכריע, אבל יש על מה לדבר. מ״מ שקט ושלווה לא היה שם (כפי שהספר הנ״ל מסביר יפה).

לנידו״ד, עקרון השפלת היהודים על ידי האיסלאם הממוסד עתיק כימיו של זה האחרון, ראה למשל תנאי עומר. גם סכסוך הקרקעות במזה״ת של ימינו ואי הנכונות לפשרה ניזונים מעקרון מוסלמי דתי (אדמה מוסלמית מקודשת שאין להרשות לכופרים באיסלם לשלוט בה), אף שיש לו גם מרכיבים לאומיים.

גם אם זה עקרון דתי מוסלמי של "דאר אל איסלאם", הרי מאידך אין עקרון דתי יהודי של "דאר אל יאהוד - מגורים בארץ תחת שלטון יהודי בדווקא", הלא כן?
וממילא, מי שנהרג ע"י ערבים לא נחשב שמת בגלל דת, אלא בגלל מלחמת כנופיות.

עדיאל ברויאר
הודעות: 3480
הצטרף: ה' נובמבר 20, 2014 11:57 pm

Re: הנהרג בפיגוע אי חשיב כמת על קידוש ה'

הודעהעל ידי עדיאל ברויאר » ג' אוקטובר 06, 2015 12:46 pm

צונאמי כתב:
ברזילי כתב:יש מקום לטענה שביחס לארצות הנוצריות, המצב תחת האיסלאם היה טוב יותר. ספר אחד שטוען זאת לא מכריע, אבל יש על מה לדבר. מ״מ שקט ושלווה לא היה שם (כפי שהספר הנ״ל מסביר יפה).

לנידו״ד, עקרון השפלת היהודים על ידי האיסלאם הממוסד עתיק כימיו של זה האחרון, ראה למשל תנאי עומר. גם סכסוך הקרקעות במזה״ת של ימינו ואי הנכונות לפשרה ניזונים מעקרון מוסלמי דתי (אדמה מוסלמית מקודשת שאין להרשות לכופרים באיסלם לשלוט בה), אף שיש לו גם מרכיבים לאומיים.

גם אם זה עקרון דתי מוסלמי של "דאר אל איסלאם", הרי מאידך אין עקרון דתי יהודי של "דאר אל יאהוד - מגורים בארץ תחת שלטון יהודי בדווקא", הלא כן?
וממילא, מי שנהרג ע"י ערבים לא נחשב שמת בגלל דת, אלא בגלל מלחמת כנופיות.


וכי השבת מלכות בית דוד למקומה מילתא זוטרתא היא?!

צונאמי
הודעות: 728
הצטרף: ב' נובמבר 18, 2013 12:08 am

Re: הנהרג בפיגוע אי חשיב כמת על קידוש ה'

הודעהעל ידי צונאמי » ג' אוקטובר 06, 2015 12:51 pm

עדיאל ברויאר כתב:
צונאמי כתב:
ברזילי כתב:יש מקום לטענה שביחס לארצות הנוצריות, המצב תחת האיסלאם היה טוב יותר. ספר אחד שטוען זאת לא מכריע, אבל יש על מה לדבר. מ״מ שקט ושלווה לא היה שם (כפי שהספר הנ״ל מסביר יפה).

לנידו״ד, עקרון השפלת היהודים על ידי האיסלאם הממוסד עתיק כימיו של זה האחרון, ראה למשל תנאי עומר. גם סכסוך הקרקעות במזה״ת של ימינו ואי הנכונות לפשרה ניזונים מעקרון מוסלמי דתי (אדמה מוסלמית מקודשת שאין להרשות לכופרים באיסלם לשלוט בה), אף שיש לו גם מרכיבים לאומיים.

גם אם זה עקרון דתי מוסלמי של "דאר אל איסלאם", הרי מאידך אין עקרון דתי יהודי של "דאר אל יאהוד - מגורים בארץ תחת שלטון יהודי בדווקא", הלא כן?
וממילא, מי שנהרג ע"י ערבים לא נחשב שמת בגלל דת, אלא בגלל מלחמת כנופיות.


וכי השבת מלכות בית דוד למקומה מילתא זוטרתא היא?!

מי מבית דוד, נתניהו או ריבלין?

צופר הנעמתי
הודעות: 1715
הצטרף: א' יולי 14, 2013 12:12 am

Re: הנהרג בפיגוע אי חשיב כמת על קידוש ה'

הודעהעל ידי צופר הנעמתי » ג' אוקטובר 06, 2015 12:55 pm

ומי מבית דוד, יהודה או יונתן?

עדיאל ברויאר
הודעות: 3480
הצטרף: ה' נובמבר 20, 2014 11:57 pm

Re: הנהרג בפיגוע אי חשיב כמת על קידוש ה'

הודעהעל ידי עדיאל ברויאר » ג' אוקטובר 06, 2015 12:56 pm

איני רואה צורך לציין את דעתי הלא-חיובית בלשון המעטה על המלכות הנוכחית, אבל אני פה בשביל מלכות בית דוד שעדיין לא קיימת, ואני שואף ברצון (ובקצת שניתן גם במעשה) בשביל כך.
בדבריי רציתי לטעון שיש עיקרון דתי (גם אם תחליט לא למצוא לו ביסוס הלכתי) מאוד משמעותי לרצון לשילטון יהודי אמיתי בארץ ישראל. ממילא הנוכחות שלי ושל רבים אחרים בארץ והרצון שלנו בשילטון, קשור מאוד מאוד לרצון הזה, מה שהופך אותו לחלק מהמאבק בערבים ימ"ש.
נערך לאחרונה על ידי עדיאל ברויאר ב ג' אוקטובר 06, 2015 12:57 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

צונאמי
הודעות: 728
הצטרף: ב' נובמבר 18, 2013 12:08 am

Re: הנהרג בפיגוע אי חשיב כמת על קידוש ה'

הודעהעל ידי צונאמי » ג' אוקטובר 06, 2015 12:57 pm

צופר הנעמתי כתב:ומי מבית דוד, יהודה או יונתן?

לכן הם נענשו, על שעברו על צוואת הזקן. (רמב"ן ויחי)

ברזילי
הודעות: 3236
הצטרף: ב' ספטמבר 13, 2010 7:23 am

Re: הנהרג בפיגוע אי חשיב כמת על קידוש ה'

הודעהעל ידי ברזילי » ג' אוקטובר 06, 2015 12:58 pm

יש דיון אם מצות יישוב א״י כוללת שלטון יהודי, או שדי במגורים בארץ בלא תלות בשאלה מיהו השליט. בלי קשר לדיון הזה (או לשאלה אם מדינת ישראל היא שלטון יהודי), באופן מעשי אין שום התכנות למגורים של מיליוני יהודים בארץ תחת שלטון מוסלמי, אפילו לא ברמת השקט והשלווה הידועים של המוסלמים, או לפי תנאי עומר. כך או כך, מדובר ברדיפת יהודים ושנאתם על רקע דתי, בלי שום ספק, וכבר הוחזקו המוסלמים להתעלל ביהודים מאז.

צופר הנעמתי
הודעות: 1715
הצטרף: א' יולי 14, 2013 12:12 am

Re: הנהרג בפיגוע אי חשיב כמת על קידוש ה'

הודעהעל ידי צופר הנעמתי » ג' אוקטובר 06, 2015 1:04 pm

צונאמי כתב:
צופר הנעמתי כתב:ומי מבית דוד, יהודה או יונתן?

לכן הם נענשו, על שעברו על צוואת הזקן. (רמב"ן ויחי)


עד כמה שידוע לי, גם הרמב"ן נהג חנוכה.

צונאמי
הודעות: 728
הצטרף: ב' נובמבר 18, 2013 12:08 am

Re: הנהרג בפיגוע אי חשיב כמת על קידוש ה'

הודעהעל ידי צונאמי » ג' אוקטובר 06, 2015 1:08 pm

צופר הנעמתי כתב:
צונאמי כתב:
צופר הנעמתי כתב:ומי מבית דוד, יהודה או יונתן?

לכן הם נענשו, על שעברו על צוואת הזקן. (רמב"ן ויחי)


עד כמה שידוע לי, גם הרמב"ן נהג חנוכה.

ולכן הוא היה חוגג עצמאות...

יאיר1
הודעות: 1617
הצטרף: ב' ינואר 13, 2014 2:10 pm

Re: הנהרג בפיגוע אי חשיב כמת על קידוש ה'

הודעהעל ידי יאיר1 » ג' אוקטובר 06, 2015 1:20 pm

בברכה המשולשת כתב:נפק"מ לדעת מה אומרת התורה הקדושה
והמנהג הרווח (גם אצל ת"ח גדולים) לקרוא לקדושי השואה קדושים וגם לחללי המלחמות בארץ ישראל
וכל יהודי שנהרג ע"י גוי ימש"ו בשל היותו יהודי קדוש ייקרא (לא משנה מה הטעם שהגוי ימש"ו עשה זאת- דתי, לאומי, קרקעי וכו')


גדולי התלמידי חכמים לא ייאמרו בפרהסיא דברים אחרים, גם מפני כבוד האלמנות, וגם ואולי בעיקר מפני אימת המלכות, ואין כוונתי לגלות השלטונית הפורמלית שאנו שרויים תחתיה, של נתניהו בנט דרעי וגפני, אלא לגלות כנופיית התקשורת לזרועותיה התמנוניים.....
בשיחות סגורות, חלק נכבד מהם משמיע דיבורים אחרים.
אני יכול לספר לך, ובטח אתה יודע את זה טוב ממני, שלא מעט אנשים סבורים שהשואה היתה אחת מניסי ההצלה הגדולים יותר שהקב"ה עשה לעם ישראל. ואכמ"ל.

כיון שהענין אינו הלכה למעשה, כן דעתם של גדולי הרבנים אינה כל כך ידועה, בקרב הציבור הרחב, שהרי אינו נוגע למעשה, ומי שרוצה לדעת מה דעתם התורה הקדושה בא אליהם ושומע את דעתם דעת תורה.

צולניק
הודעות: 1096
הצטרף: ב' מרץ 17, 2014 12:10 pm

Re: הנהרג בפיגוע אי חשיב כמת על קידוש ה'

הודעהעל ידי צולניק » ג' אוקטובר 06, 2015 1:23 pm

יאיר1 כתב:אני יכול לספר לך, ובטח אתה יודע את זה טוב ממני, שלא מעט אנשים סבורים שהשואה היתה אחת מניסי ההצלה הגדולים יותר שהקב"ה עשה לעם ישראל. ואכמ"ל.


??

אוצר מתנת חינם
הודעות: 34
הצטרף: ה' מאי 14, 2015 2:44 pm

Re: הנהרג בפיגוע אי חשיב כמת על קידוש ה'

הודעהעל ידי אוצר מתנת חינם » ג' אוקטובר 06, 2015 1:25 pm

ישא ברכה כתב:בארצות ערב בסה"כ חיו די בשלום ושלווה עם הערביים,


הקלד "פרעות צפת".
בשנת 1834. הפרעות נמשכו שלושים ושלושה ימים במהלכם נבזז כל רכוש הקהילה, עונו נשים רבות ורבים נפצעו ואף נרצחו. תושבי טבריה רצו לפגוע בקהילה היהודית בעירם בדומה לאחיהם בצפת ובירושלים אולם פוייסו בשוחד גדול. בחברון פרעו המורדים בקהילה היהודית.

הקלד "פרעות קהיר ואלכסנדריה"
בשנת 1945. במהלכן נהרגו 6 או 10 יהודים ונפצעו 350. נשרפו בתי כנסת, בית החולים היהודי, בתי אבות, ונבזזו למעלה מ-100 בתי עסק יהודיים. ב-2 בדצמבר 1947 פרץ גל פרעות נוסף בקהיר, הפרעות נמשכו יומיים ונהרסו במהלכם בתי עסק יהודיים רבים. ביוני 1948 פצצה התפוצצה ברובע היהודי-קראי בקהיר והרגה 22 יהודים. חודש לאחר מכן נערכו התקפות דומות על בית כנסת בקהיר וחנויות יהודיות, ו-19 יהודים נהרגו. בספטמבר של אותה שנה רימונים הושלכו ברובע היהודי בקהיר, 9 יהודים נהרגו ו-20 נפצעו.‏ לאורך כל אותה שנה התרחשו מקרים רבים של תקיפה של יהודים, ועל פי דיווח מהתקופה מספר ההרוגים והנעדרים הכולל עמד על כ-150 יהודים.

הקלד "הטבח ביהודי פאס" [פעמיים: 1033, 1465] נטבחו אלפי יהודים.

הקלד "הפרהוד"
בבגדאד, בחג השבועות ו' בסיוון-ז' בסיוון תש"א, 1-2 ביוני 1941. נרצחו 179 יהודים, 2,118 נפצעו, 242 ילדים היו ליתומים ורכוש רב נבזז. בשנת 1939 הגיע לבגדאד המופתי הירושלמי חאג' אמין אל חוסייני ונעשה שותף פעיל בהסתה כנגד היהודים בעיראק. היהודים עשו ככל יכולתם כדי להראות את נאמנותם לעיראק ותרמו עשרות אלפי לירות למטרות לאומיות שונות. ללא הועיל. יהודים הוצאו בכח ממכוניות ואוטובוסים, הוכו מכות רצח ונשחטו בחרבות ופגיונות לעיני־כל, כשנהגי האוטובוסים דורסים את הגופות. בזמן המהומות נבזזו ונשרפו חנויות היהודים, במקומות קרובים לנהר ובבתים שבהם היו בארות, השליכו את הילדים למים לעיני ההורים. יהודים עלו על גגות הבתים וברחו מגג לגג.

הקלד "פרעות טריפולי"
בשנת 1945נרצחו 132 יהודים ומאות נפצעו, בעיקר נשים וילדים. נשרפו 9 בתי כנסת, ו-813 בתי עסק יהודיים נהרסו.
הפרעות שפרצו בעיר טריפולי עצמה התפשטו גם לערים ועיירות מסביב. כך, התחוללו פרעות גם נגד יהודים בעיירות א-זאווייה, סוק אל-ג'מעה (אנ'), עמרוס, זנזור, תאג'וראא (אנ') ועוד.

הקלד "עלילת דמשק"
בשנת 1840. ספּר יהודי בשם שלמה חאלק נחשד והובא לחקירה, בעינויים קשים נאלץ להודות באשמה ונקב בשמות שבעה מנכבדי הקהילה שידם הייתה כביכול במעל: הסוחר דוד הררי ושלושת אחיו, יצחק, אהרון ויוסף, דודם יוסף לניאדו ושני רבנים, משה אבואלעפיה ומשה סלוניקלי. אלו נעצרו מיד, חלקם עונו עד מותם, והאחרים הודו. בחקירת היעלמו של המשרת, איברהים עמארה, הודה מורד אל-פתאל, משרתו היהודי של דוד הררי, בהשתתפות ברצח והצביע על שאר ה"רוצחים": מאיר ומורד פרחי, אהרון סטמבולי, אסלן פרחי (בנו של רפאל) ויצחק פיצ'וטו. שניים נוספים שהואשמו ברצח המשרת, היו יוסף פרחי (אחיו של רפאל) ויעקב אבואלעפיה (אחיו של משה). החשוד המרכזי היה מאיר פרחי, אחיו של המדינאי הנכבד חיים פרחי ששימש ראש השרים של מושל עכו אחמד פאשה אל-ג'זאר, שתרם רבות להתיישבות בארץ ישראל בכלל, ולציבור לומדי התורה בפרט, ונרצח כעשרים שנה לפני כן. מאיר פרחי שוחרר לאחר עינויים רבים מחוסר הוכחות. גם רבה של דמשק, רבי יעקב ענתיבי, עבר עינויים קשים, אך הצליח לעמוד בהם מבלי להישבר.‏ 63 ילדים בגילאי 3-10 נחטפו ועונו על מנת לסחוט מהוריהם הודאה.‏

הקלד גם "גירוש מוזע" נהרגו עשרות אלפי יהודים.
"התריתל" נהרגו 51 יהודים, ו-12,000 תושביו נאלצו להימלט ונותרו ללא קורת גג למשך שבועות ארוכים.
"אל-מוואחידון" - ר' אברהם אבן דאוד כתב בספר הקבלה כי בעקבות רדיפות אל-מוואחידון לא נותרו עוד יהודים "מאלמהדיה (בתוניסיה) עד סילווס (בפורטוגל)".

מדוע אין יהודים בחצי האי ערב? מחמת שהם נרצחו או הוגלו (כל יהודי קרייט'ה נטבחו, אחד אחד לעיני "נביאם", כרתו את ראשו של כל אחד שסירב לקבל את דתם), ראה "שבט בני נצ'יר" (נרצחו כל הגברים, ו"נביאם" לקח לאישה את אחת הנשים, בעוד שאת בעלה היהודי ציוה לסרוק את בשרו במסרקות ברזל ובשיפודים לוהטים).

להמשיך?
נערך לאחרונה על ידי אוצר מתנת חינם ב ג' אוקטובר 06, 2015 1:28 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

יאיר1
הודעות: 1617
הצטרף: ב' ינואר 13, 2014 2:10 pm

Re: הנהרג בפיגוע אי חשיב כמת על קידוש ה'

הודעהעל ידי יאיר1 » ג' אוקטובר 06, 2015 1:27 pm

ולגבי השאלה האם חיו בשלום עם הערבים.
מיימות עולם לא חיו יהודים בהשקט ושלווה בשום מקום בעולם, מלבד תקופות ידועות בימי שלמה וכדומה.היו תקופות קשות יותר והיו טובות יותר, מדינת ישראל שקיימת פחות ממאה שנה, זו נקודה לא גדולה בהיסטוריה, היו כמה וכמה תקופות באורך דומה שחיו בהם יהודים בהשקט ושלווה בארצותיהם, עוד יותר בשקט ממה שאנו חיים, שלא לדבר על האיומיים הבילתי פוסקים על חיינו ובס"ד נשארים רק בגדר איומים.
ללא ספק מצבנו הביטחוני לא השתנה באופן דראמטי, וודאי שעדיין לא עמד במבחן המציאות, בעוד שלוש מאות שנה, יוכלו לומר האם באמת היתה כאן הצלה פורתא, ואז יוכלו לדון האם החיים בארצות ערב היו בטוחים יותר מאר במדינת ישראל או לא.

אולם לצורך הדיון צריך לברר נקודה נוספת.
הרי הלכה שעשיו שונא ליעקב, וגם אם הערבים אינם עשיו, המצב המציאותי הוא שפעמים רבות מידי חיפשו הגויים מכל העמים לעשות לנו צרות.
לפעמים המניע היה מוצהר כלאומי, ולפעמים ממניעים אחרים.
אם שופט בבית משפט בקנדה יגזר עונש מוות על יהודי שרצח גוי, בגלל שהוא יהודי, ועל מקרה זהה שגוי רצח גוי או יהודי, לא גזר עונש מוות, רחוק הדבר בעיניי להחשיבו כמת על קידוש ה'.
לגויים ובתוכם לערבים, ישנם תמיד תרצים לעשות לנו צרות, השאלה מה ההגדרה של אדם שמת מחמת יהדותו.
זו סוגיא שצריך לפחות לשאול בה את השאלות הנכונות.

בברכה המשולשת
הודעות: 14118
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: הנהרג בפיגוע אי חשיב כמת על קידוש ה'

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ג' אוקטובר 06, 2015 1:29 pm

יאיר1 כתב:
בברכה המשולשת כתב:נפק"מ לדעת מה אומרת התורה הקדושה
והמנהג הרווח (גם אצל ת"ח גדולים) לקרוא לקדושי השואה קדושים וגם לחללי המלחמות בארץ ישראל
וכל יהודי שנהרג ע"י גוי ימש"ו בשל היותו יהודי קדוש ייקרא (לא משנה מה הטעם שהגוי ימש"ו עשה זאת- דתי, לאומי, קרקעי וכו')


גדולי התלמידי חכמים לא ייאמרו בפרהסיא דברים אחרים, גם מפני כבוד האלמנות, וגם ואולי בעיקר מפני אימת המלכות, ואין כוונתי לגלות השלטונית הפורמלית שאנו שרויים תחתיה, של נתניהו בנט דרעי וגפני, אלא לגלות כנופיית התקשורת לזרועותיה התמנוניים.....
בשיחות סגורות, חלק נכבד מהם משמיע דיבורים אחרים.
אני יכול לספר לך, ובטח אתה יודע את זה טוב ממני, שלא מעט אנשים סבורים שהשואה היתה אחת מניסי ההצלה הגדולים יותר שהקב"ה עשה לעם ישראל. ואכמ"ל.

כיון שהענין אינו הלכה למעשה, כן דעתם של גדולי הרבנים אינה כל כך ידועה, בקרב הציבור הרחב, שהרי אינו נוגע למעשה, ומי שרוצה לדעת מה דעתם התורה הקדושה בא אליהם ושומע את דעתם דעת תורה.


בשיחות סגורות שהיו לי שמעתי מה שאני כתבתי

יאיר1
הודעות: 1617
הצטרף: ב' ינואר 13, 2014 2:10 pm

Re: הנהרג בפיגוע אי חשיב כמת על קידוש ה'

הודעהעל ידי יאיר1 » ג' אוקטובר 06, 2015 1:32 pm

אוצר מתנת חינם כתב:
ישא ברכה כתב:בארצות ערב בסה"כ חיו די בשלום ושלווה עם הערביים,


הקלד "פרעות צפת".
בשנת 1834. הפרעות נמשכו שלושים ושלושה ימים במהלכם נבזז כל רכוש הקהילה, עונו נשים רבות ורבים נפצעו ואף נרצחו. תושבי טבריה רצו לפגוע בקהילה היהודית בעירם בדומה לאחיהם בצפת ובירושלים אולם פוייסו בשוחד גדול. בחברון פרעו המורדים בקהילה היהודית.

הקלד "פרעות קהיר ואלכסנדריה"
בשנת 1945. במהלכן נהרגו 6 או 10 יהודים ונפצעו 350. נשרפו בתי כנסת, בית החולים היהודי, בתי אבות, ונבזזו למעלה מ-100 בתי עסק יהודיים. ב-2 בדצמבר 1947 פרץ גל פרעות נוסף בקהיר, הפרעות נמשכו יומיים ונהרסו במהלכם בתי עסק יהודיים רבים. ביוני 1948 פצצה התפוצצה ברובע היהודי-קראי בקהיר והרגה 22 יהודים. חודש לאחר מכן נערכו התקפות דומות על בית כנסת בקהיר וחנויות יהודיות, ו-19 יהודים נהרגו. בספטמבר של אותה שנה רימונים הושלכו ברובע היהודי בקהיר, 9 יהודים נהרגו ו-20 נפצעו.‏ לאורך כל אותה שנה התרחשו מקרים רבים של תקיפה של יהודים, ועל פי דיווח מהתקופה מספר ההרוגים והנעדרים הכולל עמד על כ-150 יהודים.

הקלד "הטבח ביהודי פאס" [פעמיים: 1033, 1465] נטבחו אלפי יהודים.

הקלד "הפרהוד"
בבגדאד, בחג השבועות ו' בסיוון-ז' בסיוון תש"א, 1-2 ביוני 1941. נרצחו 179 יהודים, 2,118 נפצעו, 242 ילדים היו ליתומים ורכוש רב נבזז. בשנת 1939 הגיע לבגדאד המופתי הירושלמי חאג' אמין אל חוסייני ונעשה שותף פעיל בהסתה כנגד היהודים בעיראק. היהודים עשו ככל יכולתם כדי להראות את נאמנותם לעיראק ותרמו עשרות אלפי לירות למטרות לאומיות שונות. ללא הועיל. יהודים הוצאו בכח ממכוניות ואוטובוסים, הוכו מכות רצח ונשחטו בחרבות ופגיונות לעיני־כל, כשנהגי האוטובוסים דורסים את הגופות. בזמן המהומות נבזזו ונשרפו חנויות היהודים, במקומות קרובים לנהר ובבתים שבהם היו בארות, השליכו את הילדים למים לעיני ההורים. יהודים עלו על גגות הבתים וברחו מגג לגג.

הקלד "פרעות טריפולי"
בשנת 1945נרצחו 132 יהודים ומאות נפצעו, בעיקר נשים וילדים. נשרפו 9 בתי כנסת, ו-813 בתי עסק יהודיים נהרסו.
הפרעות שפרצו בעיר טריפולי עצמה התפשטו גם לערים ועיירות מסביב. כך, התחוללו פרעות גם נגד יהודים בעיירות א-זאווייה, סוק אל-ג'מעה (אנ'), עמרוס, זנזור, תאג'וראא (אנ') ועוד.

הקלד "עלילת דמשק"
בשנת 1840. ספּר יהודי בשם שלמה חאלק נחשד והובא לחקירה, בעינויים קשים נאלץ להודות באשמה ונקב בשמות שבעה מנכבדי הקהילה שידם הייתה כביכול במעל: הסוחר דוד הררי ושלושת אחיו, יצחק, אהרון ויוסף, דודם יוסף לניאדו ושני רבנים, משה אבואלעפיה ומשה סלוניקלי. אלו נעצרו מיד, חלקם עונו עד מותם, והאחרים הודו. בחקירת היעלמו של המשרת, איברהים עמארה, הודה מורד אל-פתאל, משרתו היהודי של דוד הררי, בהשתתפות ברצח והצביע על שאר ה"רוצחים": מאיר ומורד פרחי, אהרון סטמבולי, אסלן פרחי (בנו של רפאל) ויצחק פיצ'וטו. שניים נוספים שהואשמו ברצח המשרת, היו יוסף פרחי (אחיו של רפאל) ויעקב אבואלעפיה (אחיו של משה). החשוד המרכזי היה מאיר פרחי, אחיו של המדינאי הנכבד חיים פרחי ששימש ראש השרים של מושל עכו אחמד פאשה אל-ג'זאר, שתרם רבות להתיישבות בארץ ישראל בכלל, ולציבור לומדי התורה בפרט, ונרצח כעשרים שנה לפני כן. מאיר פרחי שוחרר לאחר עינויים רבים מחוסר הוכחות. גם רבה של דמשק, רבי יעקב ענתיבי, עבר עינויים קשים, אך הצליח לעמוד בהם מבלי להישבר.‏ 63 ילדים בגילאי 3-10 נחטפו ועונו על מנת לסחוט מהוריהם הודאה.‏

הקלד גם "גירוש מוזע" נהרגו עשרות אלפי יהודים.
"התריתל" נהרגו 51 יהודים, ו-12,000 תושביו נאלצו להימלט ונותרו ללא קורת גג למשך שבועות ארוכים.
"אל-מוואחידון" - ר' אברהם אבן דאוד כתב בספר הקבלה כי בעקבות רדיפות אל-מוואחידון לא נותרו עוד יהודים "מאלמהדיה (בתוניסיה) עד סילווס (בפורטוגל)".

מדוע אין יהודים בחצי האי ערב? מחמת שהם נרצחו או הוגלו (כל יהודי קרייט'ה נטבחו, אחד אחד לעיני "נביאם", כרתו את ראשו של כל אחד שסירב לקבל את דתם), ראה "שבט בני נצ'יר" (נרצחו כל הגברים, ו"נביאם" לקח לאישה את אחת הנשים, בעוד שאת בעלה היהודי ציוה לסרוק את בשרו במסרקות ברזל ובשיפודים לוהטים).

להמשיך?


אין צורך.
עכשיו תעשה טבלה, כמה פרעות והרוגים היו במקום פלוני, ארץ או עיר. וכמה זמן חיו בפחד מוות, וכמה זמן חיו בשלווה....
הטבלה צריכה להכיל את כל השנים שהיה במקום יישוב יהודי.
אני סבור שאתה תופתע!! לגלות שבכל השנים שלפני חזונו הציוני של אותו האיש, המצב היה טוב יותר באופן משמעותי ממה שהיה לאחר מכן כולל שנות ה2000 במדינת ישראל.

יאיר1
הודעות: 1617
הצטרף: ב' ינואר 13, 2014 2:10 pm

Re: הנהרג בפיגוע אי חשיב כמת על קידוש ה'

הודעהעל ידי יאיר1 » ג' אוקטובר 06, 2015 1:33 pm

בברכה המשולשת כתב:
יאיר1 כתב:
בברכה המשולשת כתב:נפק"מ לדעת מה אומרת התורה הקדושה
והמנהג הרווח (גם אצל ת"ח גדולים) לקרוא לקדושי השואה קדושים וגם לחללי המלחמות בארץ ישראל
וכל יהודי שנהרג ע"י גוי ימש"ו בשל היותו יהודי קדוש ייקרא (לא משנה מה הטעם שהגוי ימש"ו עשה זאת- דתי, לאומי, קרקעי וכו')


גדולי התלמידי חכמים לא ייאמרו בפרהסיא דברים אחרים, גם מפני כבוד האלמנות, וגם ואולי בעיקר מפני אימת המלכות, ואין כוונתי לגלות השלטונית הפורמלית שאנו שרויים תחתיה, של נתניהו בנט דרעי וגפני, אלא לגלות כנופיית התקשורת לזרועותיה התמנוניים.....
בשיחות סגורות, חלק נכבד מהם משמיע דיבורים אחרים.
אני יכול לספר לך, ובטח אתה יודע את זה טוב ממני, שלא מעט אנשים סבורים שהשואה היתה אחת מניסי ההצלה הגדולים יותר שהקב"ה עשה לעם ישראל. ואכמ"ל.

כיון שהענין אינו הלכה למעשה, כן דעתם של גדולי הרבנים אינה כל כך ידועה, בקרב הציבור הרחב, שהרי אינו נוגע למעשה, ומי שרוצה לדעת מה דעתם התורה הקדושה בא אליהם ושומע את דעתם דעת תורה.


בשיחות סגורות שהיו לי שמעתי מה שאני כתבתי

אני לא אומר שכולם סבורים כך, מתחילה אמרתי שהדבר שנוי במחלוקת.
אני שמעתי את שתי הדעות, וכל אחד איתן בדעתו מאד....

בברכה המשולשת
הודעות: 14118
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: הנהרג בפיגוע אי חשיב כמת על קידוש ה'

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ג' אוקטובר 06, 2015 1:39 pm

יאיר1 כתב:ולגבי השאלה האם חיו בשלום עם הערבים.
מיימות עולם לא חיו יהודים בהשקט ושלווה בשום מקום בעולם, מלבד תקופות ידועות בימי שלמה וכדומה.היו תקופות קשות יותר והיו טובות יותר, מדינת ישראל שקיימת פחות ממאה שנה, זו נקודה לא גדולה בהיסטוריה, היו כמה וכמה תקופות באורך דומה שחיו בהם יהודים בהשקט ושלווה בארצותיהם, עוד יותר בשקט ממה שאנו חיים, שלא לדבר על האיומיים הבילתי פוסקים על חיינו ובס"ד נשארים רק בגדר איומים.
ללא ספק מצבנו הביטחוני לא השתנה באופן דראמטי, וודאי שעדיין לא עמד במבחן המציאות, בעוד שלוש מאות שנה, יוכלו לומר האם באמת היתה כאן הצלה פורתא, ואז יוכלו לדון האם החיים בארצות ערב היו בטוחים יותר מאר במדינת ישראל או לא.

אולם לצורך הדיון צריך לברר נקודה נוספת.
הרי הלכה שעשיו שונא ליעקב, וגם אם הערבים אינם עשיו, המצב המציאותי הוא שפעמים רבות מידי חיפשו הגויים מכל העמים לעשות לנו צרות.
לפעמים המניע היה מוצהר כלאומי, ולפעמים ממניעים אחרים.
אם שופט בבית משפט בקנדה יגזר עונש מוות על יהודי שרצח גוי, בגלל שהוא יהודי, ועל מקרה זהה שגוי רצח גוי או יהודי, לא גזר עונש מוות, רחוק הדבר בעיניי להחשיבו כמת על קידוש ה'.
לגויים ובתוכם לערבים, ישנם תמיד תרצים לעשות לנו צרות, השאלה מה ההגדרה של אדם שמת מחמת יהדותו.
זו סוגיא שצריך לפחות לשאול בה את השאלות הנכונות.


א. חו"ל אינה "ארצותיהם" של היהודים (יעויין בהקדמת רבינו היעב"ץ לסידורו ובדברי המש"ח שהובאו באשכול אחר)
ב. לומר שהמצב הביטחוני לא השתנה באופן דרמטי (לטובה) בעקבות הקמת המדינה (אם לא הרבה יותר מזה) זה פלא בעיני.
ב. הגויים ימש"ו תמיד שנאו ושונאים את עמ"י ולכן הנחת היסוד היא שכל פעם שגוי הרג יהודי זה אכן על קדוש השם.

יאיר1
הודעות: 1617
הצטרף: ב' ינואר 13, 2014 2:10 pm

Re: הנהרג בפיגוע אי חשיב כמת על קידוש ה'

הודעהעל ידי יאיר1 » ג' אוקטובר 06, 2015 2:17 pm

בברכה המשולשת כתב:
יאיר1 כתב:ולגבי השאלה האם חיו בשלום עם הערבים.
מיימות עולם לא חיו יהודים בהשקט ושלווה בשום מקום בעולם, מלבד תקופות ידועות בימי שלמה וכדומה.היו תקופות קשות יותר והיו טובות יותר, מדינת ישראל שקיימת פחות ממאה שנה, זו נקודה לא גדולה בהיסטוריה, היו כמה וכמה תקופות באורך דומה שחיו בהם יהודים בהשקט ושלווה בארצותיהם, עוד יותר בשקט ממה שאנו חיים, שלא לדבר על האיומיים הבילתי פוסקים על חיינו ובס"ד נשארים רק בגדר איומים.
ללא ספק מצבנו הביטחוני לא השתנה באופן דראמטי, וודאי שעדיין לא עמד במבחן המציאות, בעוד שלוש מאות שנה, יוכלו לומר האם באמת היתה כאן הצלה פורתא, ואז יוכלו לדון האם החיים בארצות ערב היו בטוחים יותר מאר במדינת ישראל או לא.

אולם לצורך הדיון צריך לברר נקודה נוספת.
הרי הלכה שעשיו שונא ליעקב, וגם אם הערבים אינם עשיו, המצב המציאותי הוא שפעמים רבות מידי חיפשו הגויים מכל העמים לעשות לנו צרות.
לפעמים המניע היה מוצהר כלאומי, ולפעמים ממניעים אחרים.
אם שופט בבית משפט בקנדה יגזר עונש מוות על יהודי שרצח גוי, בגלל שהוא יהודי, ועל מקרה זהה שגוי רצח גוי או יהודי, לא גזר עונש מוות, רחוק הדבר בעיניי להחשיבו כמת על קידוש ה'.
לגויים ובתוכם לערבים, ישנם תמיד תרצים לעשות לנו צרות, השאלה מה ההגדרה של אדם שמת מחמת יהדותו.
זו סוגיא שצריך לפחות לשאול בה את השאלות הנכונות.


א. חו"ל אינה "ארצותיהם" של היהודים (יעויין בהקדמת רבינו היעב"ץ לסידורו ובדברי המש"ח שהובאו באשכול אחר)
ב. לומר שהמצב הביטחוני לא השתנה באופן דרמטי (לטובה) בעקבות הקמת המדינה (אם לא הרבה יותר מזה) זה פלא בעיני.
ב. הגויים ימש"ו תמיד שנאו ושונאים את עמ"י ולכן הנחת היסוד היא שכל פעם שגוי הרג יהודי זה אכן על קדוש השם.


א. לא היתה לי כוונה להיכנס לבעלות על הארצות, אלא לשהות תחת שלטונם.
ב. מה לעשות וזו המציאות. אלוי ברמת תחושת הבטחון ישנה תחושה יותר טובה, כיון שיש צבא ומשטרה, אבל בפועל ישנם הרוגים רבים וסכנות קיומיות רבות, היו בהסטוריה תקופות טובות יותר מבחנה בטחונית לעם ישראל, והיו רעות יותר. תספור כמה הרוגים מפגועים ומלחמות היו בארץ ישראל מקום המדינה, ותספור כמה היו בארצות ארופה במאה השש עשרה. וכן תשווה את המצב בישראל למצב בארה"ב באותה התקופה.
ג. כן, אתה חושב כך, גם לגבי משל השופט הקנדי?

ברזילי
הודעות: 3236
הצטרף: ב' ספטמבר 13, 2010 7:23 am

Re: הנהרג בפיגוע אי חשיב כמת על קידוש ה'

הודעהעל ידי ברזילי » ג' אוקטובר 06, 2015 4:15 pm

לא ברור מה ענין ההשואות ההיסטוריות (מתי היה יותר גרוע) לשאלה שבראש האשכול, ואת הקשר יש לחפש, ככה"נ במחוזות אחרים. להבנתי אם גוי עומד על יהודי לרדפו משום שהוא יהודי, גם אם הוא בחסידותו רק מתעמר ביהודי ומפלה אותו ולא מאיים לרוצחו נפש, והיהודי מתקומם על כך, נאבק בגוי ונהרג, הרי ששורש הרציחה הוא הרדיפה על רקע יהדותו של היהודי. כל זה גם כאשר הויכוח הוא על מס גולגולת בשלזיה עילית, ובלי להכניס לחשבון את העובדה (הנכונה לעצמה) שבנידו"ד מדובר על מאבק על ישיבת יהודים בארץ ישראל.
יאיר1 כתב:תספור כמה הרוגים מפגועים ומלחמות היו בארץ ישראל מקום המדינה, ותספור כמה היו בארצות ארופה במאה השש עשרה.
דברי ההבל וההפרזה באשכול זה עלו למעלה ראש ואין כאן המקום להאריך, ומי שכותב שהשמדת יהודי אירופה ת״ש-תש״ה היתה נס הצלה, אין מה להקשות עליו על שסבור שחיי היהודים היו שלוים ושקטים עד אז (ותהי זאת לתעודה עד כמה דוגמאטיות אידאולוגית, בתוספת ידע לקוי, הן סגולה בדוקה לבלבול הדעת וניתוק מהמציאות, ואכמ"ל, וכבר נתבאר במק"א, והמבע"ה ידום).

אך כיוון שהוזכרה כאן תקופת השקט והשלווה בקרב מלכויות החסד האירופאיות במאה השש עשרה, כמה נעים להרהר מעט מזעיר מגורלם הטוב של יהודי אירופה בתקופה המדוברת. אי אפשר שלא להזכיר לשבח את איוואן האיום, יר"ה, שממנהגי החסידות הידועים שלו היה איסור על כניסת סוחרים יהודים לתחום ממלכתו (מגורי קבע היו אסורים עוד לפניו), שרפת סחורות של יהודים שהגיעו לתחומיו, ורציחת יהודים שסרבו להתנצר בערים שכבש (במיוחד ידוע האירוע בפולוצק, במחצית המאה ה-16, בו הוטבעו בנהר כשלש מאות יהודים הי"ד; האירוע ידוע כי היה חריג בממדיו, וכמו כן כי אוזכר באמירת סליחות מדי שנה, אבל לא היה שונה מהותית משגרת החיים). סתם פוגרומצ'יקים, המרות דת, ברצון בתוך הדחק או באונס גמור, היו אירועים שבשגרה במזרח אירופה. מדובר באירועים קטנים, מקומיים, שבדרך כלל לא הותירו שום רושם היסטורי, לגודל שכיחותם. כמה דוגמאות שליקטתי באקראי כעת - שרפת אנוסים מספרד שחזרו ליהדות בדוברובניק 1502, עלילת דם וגירוש כל יהודי פילסן 1504, גירוש יהודים מלייבך 1515, שלשים יהודים נשרפו למוות בפז'ינוק 1529 והשאר גורשו, גזרת הטלאי הצהוב באוסטריה 1551, מספר הרוגים בעלילת דם בסוכצ'וב 1556, עשרים הרוגים בפוגרום בפוזנא 1577.

אין בשום מקום, כנראה, תיעוד מסודר של כל השחיטות וההריגות במזא"ר במאה השש עשרה. אפילו לגבי פרעות ת"ח-ת"ט (במאה שלאחר מכן), שהיו אירוע ממוקד ומתועד, יש טווח רחב של דעות לגבי מספר הרוגים - בין מאה אלף לכמיליון - אולם די בציון האירוע הבודד בפלוצק (שלא היה מאד יוצא דופן על רקע תקופתו) כדי לקבל פרופורציה על תשפוכת דם הצדיקים. חשוב להדגיש כי גודל האוכלוסיה היהודית בפולין במאה השש-עשרה מוערך בכשלושים אלף יהודים (בתחילתה של התקופה) עד מאתיים אלף (בסופה).

כל זאת, בנוגע לגורלם של יהודי פולין, שהיתה כנראה המקום הנוח ביותר ליהודים באירופה של המאה השש-עשרה. בתקופה זו עצמה, חוסלה יהדות פרובנס, יהדות אשכנז הצטמקה פלאים בעקבות סדרת רציחות, גירושים ורדיפות עם עלית הלותראנים שטופי שנאת ישראל (מה שמסביר במידת מה את צמיחת האוכלוסיה בפולין; רק אחרי פרעות ת"ח ת"ט החלה הגירה בכיוון ההפוך), באיטליה הוקמו הגטאות הראשונים ורבו שרפות התלמוד (שהיו גם בפולין, במידה פחותה) שרפות האנוסים וכו' וכו'.

מצפה לרחמי שמים
הודעות: 103
הצטרף: ה' אפריל 25, 2013 8:33 pm

Re: הנהרג בפיגוע אי חשיב כמת על קידוש ה'

הודעהעל ידי מצפה לרחמי שמים » ג' אוקטובר 06, 2015 5:31 pm

אם באנו לדון על הנהרגים היום בידי גויים, יש מקום לדון על [כמעט] כל הנהרגים על ידי גויים במשך הדורות.
בכל פעם הייתה לגויים המרצחים סיבה המצדקת את רציחותיהם.
כשהרגו יהודים והאשימו אותם שהם מלוים בריבית - סיבת הרצח הייתה 'כלכלית'?!
בפרעות ת"ח ות"ט שהאשימו את היהודים שהם מנהלי האחוזות של הפריצים - אינו נחשב שנהרגו על קידוש השם?!
צא ובדוק - ותראה שבדרך כלל היה "תירוץ" כלכלי - לאומי - פוליטי...

צונאמי
הודעות: 728
הצטרף: ב' נובמבר 18, 2013 12:08 am

Re: הנהרג בפיגוע אי חשיב כמת על קידוש ה'

הודעהעל ידי צונאמי » ג' אוקטובר 06, 2015 5:59 pm

בדור הזה של הסיסמאות וההקצנות
כאשר כל אברך שהולך לכוילל ב-30 מעלות חום או בגשם שוטף עושה "קידוש ה',
ומאידך כל פעולה שלא נראית לאדם מוגדרת כ"חילול ה',
אין תימה שכל יהודי טוב שנהרג ע"י גוי נחשב ל"קדוש".

"מת על קידוש ה' = מי שבמותו קידש את שם ה' יתברך,
וקיים מצוות עשה של "וְלֹא תְחַלְּלוּ אֶת שֵׁם קָדְשִׁי וְנִקְדַּשְׁתִּי בְּתוֹךְ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל",
וכמו שהיה בגזירות תתנ"ו.
כל מי שרוצה להוסיף על זה הרוגי כדורגל תאונות דרכים וסתם פושעים יהודים שנהרגו ע"פ חוקי המדינה
עליו הראיה.

אדרבה, שמישהו יביא מקור הלכתי מקובל (לא עיתון/שבועון) שכל יהודי שנהרג ע"י גוי זה בגלל שהוא יהודי,
וכי הקרואטים והסרבים לא רצחו זה את זה?
ונניח שכן, האם כאשר הנאצים עשו פעולה של "טיהור העולם מאלמנטים" שמיים, צוענים, סלאבים,
אז זהו הרג על קידוש ה'? זה אפילו ללא דת כלל!

מה שכן, יהודי שנהרג בגלל שהגן בגופו על חיי יהודים אחרים הוא קדוש - כי מותו היה לתכלית קדושה של הצלת יהודים,
אבל שוב - אינו נחשב למת על קידוש ה'.
(ולא צריך לרוץ רחוק, כל ישראל קדושים הם)

צופר הנעמתי
הודעות: 1715
הצטרף: א' יולי 14, 2013 12:12 am

Re: הנהרג בפיגוע אי חשיב כמת על קידוש ה'

הודעהעל ידי צופר הנעמתי » ג' אוקטובר 06, 2015 6:07 pm

א שִׁיר מִזְמוֹר לְאָסָף. ב אֱלֹהִים אַל דֳּמִי לָךְ אַל תֶּחֱרַשׁ וְאַל תִּשְׁקֹט אֵל. ג כִּי הִנֵּה אוֹיְבֶיךָ יֶהֱמָיוּן וּמְשַׂנְאֶיךָ נָשְׂאוּ רֹאשׁ. ד עַל עַמְּךָ יַעֲרִימוּ סוֹד וְיִתְיָעֲצוּ עַל צְפוּנֶיךָ. ה אָמְרוּ לְכוּ וְנַכְחִידֵם מִגּוֹי וְלֹא יִזָּכֵר שֵׁם יִשְׂרָאֵל עוֹד. ו כִּי נוֹעֲצוּ לֵב יַחְדָּו עָלֶיךָ בְּרִית יִכְרֹתוּ. ז אָהֳלֵי אֱדוֹם וְיִשְׁמְעֵאלִים מוֹאָב וְהַגְרִים. ח גְּבָל וְעַמּוֹן וַעֲמָלֵק פְּלֶשֶׁת עִם יֹשְׁבֵי צוֹר. ט גַּם אַשּׁוּר נִלְוָה עִמָּם הָיוּ זְרוֹעַ לִבְנֵי לוֹט סֶלָה. י עֲשֵׂה לָהֶם כְּמִדְיָן כְּסִיסְרָא כְיָבִין בְּנַחַל קִישׁוֹן. יא נִשְׁמְדוּ בְעֵין דֹּאר הָיוּ דֹּמֶן לָאֲדָמָה. יב שִׁיתֵמוֹ נְדִיבֵמוֹ כְּעֹרֵב וְכִזְאֵב וּכְזֶבַח וּכְצַלְמֻנָּע כָּל נְסִיכֵמוֹ. יג אֲשֶׁר אָמְרוּ נִירֲשָׁה לָּנוּ אֵת נְאוֹת אֱלֹהִים. יד אֱ‍לֹהַי שִׁיתֵמוֹ כַגַּלְגַּל כְּקַשׁ לִפְנֵי רוּחַ. טו כְּאֵשׁ תִּבְעַר יָעַר וּכְלֶהָבָה תְּלַהֵט הָרִים. טז כֵּן תִּרְדְּפֵם בְּסַעֲרֶךָ וּבְסוּפָתְךָ תְבַהֲלֵם. יז מַלֵּא פְנֵיהֶם קָלוֹן וִיבַקְשׁוּ שִׁמְךָ יְהוָה. יח יֵבֹשׁוּ וְיִבָּהֲלוּ עֲדֵי עַד וְיַחְפְּרוּ וְיֹאבֵדוּ. יט וְיֵדְעוּ כִּי אַתָּה שִׁמְךָ יְהוָה לְבַדֶּךָ עֶלְיוֹן עַל כָּל הָאָרֶץ.

יאיר1
הודעות: 1617
הצטרף: ב' ינואר 13, 2014 2:10 pm

Re: הנהרג בפיגוע אי חשיב כמת על קידוש ה'

הודעהעל ידי יאיר1 » ג' אוקטובר 06, 2015 6:08 pm

ברזילי כתב:לא ברור מה ענין ההשואות ההיסטוריות (מתי היה יותר גרוע) לשאלה שבראש האשכול, ואת הקשר יש לחפש, ככה"נ במחוזות אחרים. להבנתי אם גוי עומד על יהודי לרדפו משום שהוא יהודי, גם אם הוא בחסידותו רק מתעמר ביהודי ומפלה אותו ולא מאיים לרוצחו נפש, והיהודי מתקומם על כך, נאבק בגוי ונהרג, הרי ששורש הרציחה הוא הרדיפה על רקע יהדותו של היהודי. כל זה גם כאשר הויכוח הוא על מס גולגולת בשלזיה עילית, ובלי להכניס לחשבון את העובדה (הנכונה לעצמה) שבנידו"ד מדובר על מאבק על ישיבת יהודים בארץ ישראל.
יאיר1 כתב:תספור כמה הרוגים מפגועים ומלחמות היו בארץ ישראל מקום המדינה, ותספור כמה היו בארצות ארופה במאה השש עשרה.
דברי ההבל וההפרזה באשכול זה עלו למעלה ראש ואין כאן המקום להאריך, ומי שכותב שהשמדת יהודי אירופה ת״ש-תש״ה היתה נס הצלה, אין מה להקשות עליו על שסבור שחיי היהודים היו שלוים ושקטים עד אז (ותהי זאת לתעודה עד כמה דוגמאטיות אידאולוגית, בתוספת ידע לקוי, הן סגולה בדוקה לבלבול הדעת וניתוק מהמציאות, ואכמ"ל, וכבר נתבאר במק"א, והמבע"ה ידום).

אך כיוון שהוזכרה כאן תקופת השקט והשלווה בקרב מלכויות החסד האירופאיות במאה השש עשרה, כמה נעים להרהר מעט מזעיר מגורלם הטוב של יהודי אירופה בתקופה המדוברת. אי אפשר שלא להזכיר לשבח את איוואן האיום, יר"ה, שממנהגי החסידות הידועים שלו היה איסור על כניסת סוחרים יהודים לתחום ממלכתו (מגורי קבע היו אסורים עוד לפניו), שרפת סחורות של יהודים שהגיעו לתחומיו, ורציחת יהודים שסרבו להתנצר בערים שכבש (במיוחד ידוע האירוע בפולוצק, במחצית המאה ה-16, בו הוטבעו בנהר כשלש מאות יהודים הי"ד; האירוע ידוע כי היה חריג בממדיו, וכמו כן כי אוזכר באמירת סליחות מדי שנה, אבל לא היה שונה מהותית משגרת החיים). סתם פוגרומצ'יקים, המרות דת, ברצון בתוך הדחק או באונס גמור, היו אירועים שבשגרה במזרח אירופה. מדובר באירועים קטנים, מקומיים, שבדרך כלל לא הותירו שום רושם היסטורי, לגודל שכיחותם. כמה דוגמאות שליקטתי באקראי כעת - שרפת אנוסים מספרד שחזרו ליהדות בדוברובניק 1502, עלילת דם וגירוש כל יהודי פילסן 1504, גירוש יהודים מלייבך 1515, שלשים יהודים נשרפו למוות בפז'ינוק 1529 והשאר גורשו, גזרת הטלאי הצהוב באוסטריה 1551, מספר הרוגים בעלילת דם בסוכצ'וב 1556, עשרים הרוגים בפוגרום בפוזנא 1577.

אין בשום מקום, כנראה, תיעוד מסודר של כל השחיטות וההריגות במזא"ר במאה השש עשרה. אפילו לגבי פרעות ת"ח-ת"ט (במאה שלאחר מכן), שהיו אירוע ממוקד ומתועד, יש טווח רחב של דעות לגבי מספר הרוגים - בין מאה אלף לכמיליון - אולם די בציון האירוע הבודד בפלוצק (שלא היה מאד יוצא דופן על רקע תקופתו) כדי לקבל פרופורציה על תשפוכת דם הצדיקים. חשוב להדגיש כי גודל האוכלוסיה היהודית בפולין במאה השש-עשרה מוערך בכשלושים אלף יהודים (בתחילתה של התקופה) עד מאתיים אלף (בסופה).

כל זאת, בנוגע לגורלם של יהודי פולין, שהיתה כנראה המקום הנוח ביותר ליהודים באירופה של המאה השש-עשרה. בתקופה זו עצמה, חוסלה יהדות פרובנס, יהדות אשכנז הצטמקה פלאים בעקבות סדרת רציחות, גירושים ורדיפות עם עלית הלותראנים שטופי שנאת ישראל (מה שמסביר במידת מה את צמיחת האוכלוסיה בפולין; רק אחרי פרעות ת"ח ת"ט החלה הגירה בכיוון ההפוך), באיטליה הוקמו הגטאות הראשונים ורבו שרפות התלמוד (שהיו גם בפולין, במידה פחותה) שרפות האנוסים וכו' וכו'.


לכתוב דברי ההבל וההפרזה, זו חכמה קטנה מאד.
אני מזמין אותך לטפל בעובדות, ואני רק אציין של ההרוגים שאתה מדבר עליהם כאן, שווים במספרם להרוגי מלחמת העצמאות פחות או יותר, ואם חסר חלילה תוסיף את ארועי הדמים שהיו בהמשך....
אני מזמין אותך לבדיקה!!! לא לכתיבת סיסימאות ריקות .....
[ובהקשר לשואת יהדות אירופה לא ארצה לבאר דעתי בבמה ציבורית, כרגע אני לא יכול להאריך אך אשיב לך דברי טעם בפרטי בס"ד]


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 121 אורחים