ללא כחל ושרק כתב:בבקשה. מצו"ב מתוך פסקי דין רבניים חלק ב', הפסק דין המקורי, עליו חתומים מלבד הגרי"ש אלישיב זצ"ל גם הראשל"צ הגר"י נסים זצ"ל וכן הגר"ב ז'ולטי זצ"ל.
וכן שיש חשש גט מעושה אם הבעל חזר בו ונותן מחמת הקנס שגם זה ענין די פשוט שיש בזה חשש כמבואר בפת"ש שיש אחרונים החוששים לזה,
אוצר החכמה כתב:וכן שיש חשש גט מעושה אם הבעל חזר בו ונותן מחמת הקנס שגם זה ענין די פשוט שיש בזה חשש כמבואר בפת"ש שיש אחרונים החוששים לזה,
אולי תבאר למי שלא מכיר את הנושא, אם העניין כ"כ פשוט מה בכלל טענת המתירים? שכיוון שהוא מתחייב מזונות אע"פ שזה דבר שאינו חייב בו לא מיקרי קנס ולכן אינו מעושה?
אוצר החכמה כתב:מה ההסבר ההגיוני לזה? מדוע התחייבות ממונית בדבר שאינו חייב בו וכל עיקרה הוא משום שאינו מגרש וכל מטרתה הוא שיגרש אינה נקראת קנס? כי נתנו לזה שם אחר?
דעת התורת גיטין שבכל מקרה אם לא מזכירים את הגט אלא אונסים אותו סתם והוא מציע שיגרש זה לא גט מעושה.
אוצר החכמה כתב:כתבתי את שאלתי ע"פ מה שכתבו בכרוז שמדובר במפורש בהתחייבות שאינו חייב בה האם זה אינו נכון?
אוצר החכמה כתב:לא הבנתי את העניין. וכי בקנס אם התחייב ועשה קניין עליו כראוי אינו חייב.
אני הבנתי שההבדל הוא שבדבר שבלאו הכי חייב מן הדין אי אפשר לקרותו מעושה.
האם הכוונה היא מחמת שאינו קנס אלא התחייבות שאינו נפטר ממנה בנתינת הגט, רק שבפועל אחרי שמגרש כיוון שאינה אשתו נפטר, ודומה בזה לעצת חכמי ספרד המובא בפוסקים? אבל האם עצה זו כן מוסכמת? וצריך גם עיון אם זה דומה ממש.
אוצר החכמה כתב:דעת התורת גיטין שבכל מקרה אם לא מזכירים את הגט אלא אונסים אותו סתם והוא מציע שיגרש זה לא גט מעושה.
הדין בקנסות הוא מחלוקת המובאת ברמ"א. וכפי שמביא הפ"ת את התו"ג אינו מקיל לגמרי לאוסרים בקנסות אלא מציע שיפטרו את האשה מחיוביה הממוניים וישאירו את חיובי הבעל על מקומם, וכיוון שאלו חיובים שבלאו הכי חייב לא מיקרי קנס.
העניין שלא מזכירים את הגט אולי הוא נושא אחר אבל הרי כאן אינו שייך למעשה.
אוצר החכמה כתב:לא הבנתי את העניין. וכי בקנס אם התחייב ועשה קניין עליו כראוי אינו חייב.
אני הבנתי שההבדל הוא שבדבר שבלאו הכי חייב מן הדין אי אפשר לקרותו מעושה.
האם הכוונה היא מחמת שאינו קנס אלא התחייבות שאינו נפטר ממנה בנתינת הגט, רק שבפועל אחרי שמגרש כיוון שאינה אשתו נפטר, ודומה בזה לעצת חכמי ספרד המובא בפוסקים? אבל האם עצה זו כן מוסכמת? וצריך גם עיון אם זה דומה ממש.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 312 אורחים