מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

ספירת החדשים הלועזים

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
חיים ושלו'
הודעות: 538
הצטרף: ו' ינואר 29, 2016 12:56 am

ספירת החדשים הלועזים

הודעהעל ידי חיים ושלו' » א' ינואר 31, 2016 9:07 pm

מדוע נהגו היתר היום לספור חדשים הלועזים במספר החדשים לדוגמה חודש 2, וכי אינם עוברים על החודש הזה לכם ראש חדשים ראשון הוא לכם לחדשי השנה - עי' בספר מנהג ישראל תורה שהביא דעת פוסקים שאוסרים?


חובב_ספרים
הודעות: 1067
הצטרף: ד' אוקטובר 31, 2012 12:08 am

Re: ספירת החדשים הלועזים

הודעהעל ידי חובב_ספרים » א' ינואר 31, 2016 11:25 pm

שמעתי מהגאון ר' מאיר שטערן ראש ישיבה דפאסייק שחודש בתורה הוי חדשי הלבנה. מה שהגוים חלקו שנת החמה לפרקי זמן באופן שרירותי וקוראים לזה חודשים אינו שייך לחדשים אמיתיים, וממילא אין בזה איסור לספור חודשיהם במספרים מאחר שאין זה ספירת חודשים.

סמל אישי של המשתמש
נהר שלום
הודעות: 3042
הצטרף: ב' יוני 09, 2014 6:56 pm
מיקום: דע מאין באת ולאן אתה הולך

Re: ספירת החדשים הלועזים

הודעהעל ידי נהר שלום » ג' פברואר 02, 2016 4:28 am

חיים ושלו' כתב:מדוע נהגו היתר היום לספור חדשים הלועזים במספר החדשים לדוגמה חודש 2, וכי אינם עוברים על החודש הזה לכם ראש חדשים ראשון הוא לכם לחדשי השנה - עי' בספר מנהג ישראל תורה שהביא דעת פוסקים שאוסרים?

כבר דשו בה רבים. ויש תשובה להתיר ביביע אומר.

תוכן
הודעות: 6274
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: ספירת החדשים הלועזים

הודעהעל ידי תוכן » ג' פברואר 02, 2016 5:20 am

חובב_ספרים כתב:שמעתי מהגאון ר' מאיר שטערן ראש ישיבה דפאסייק שחודש בתורה הוי חדשי הלבנה. מה שהגוים חלקו שנת החמה לפרקי זמן באופן שרירותי וקוראים לזה חודשים אינו שייך לחדשים אמיתיים, וממילא אין בזה איסור לספור חודשיהם במספרים מאחר שאין זה ספירת חודשים.


מצינו מושג חדשי חמה גם בתוספות וגם בעוד מקורות.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17373
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: ספירת החדשים הלועזים

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ג' פברואר 02, 2016 7:33 am

אבל זה לא דוחה את הטענה שלו.
הטענה שלו היא שמה שכתוב בתורה החודש הזה לכם ראש חדשים הוא במה שהוא חודש דאורייתא, וכשם שאם הייתי אומר שעברו כך וכך שבועות מאמצע החורף לא הייתי עובר על זה, כך כשאני אומר שעברו כך וכך months או "חדשים" זה לא משנה כי אני לא משנה באותו עניין שדיברה עליו תורה.

צופר הנעמתי
הודעות: 1715
הצטרף: א' יולי 14, 2013 12:12 am

Re: ספירת החדשים הלועזים

הודעהעל ידי צופר הנעמתי » ג' פברואר 02, 2016 1:40 pm

בעיקר דברי הרמב"ן על החודש הזה לכם אף פעם לא הבנתי אם הוא מצווה גמורה זכר ליציאת מצרים איך בטל הדין כשעלו מבבל?

בברכה המשולשת
הודעות: 14289
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: ספירת החדשים הלועזים

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ג' פברואר 02, 2016 1:55 pm

הרמב"ן עצמו מתייחס לזה שם (וזכורני שיש בזה מאמר למדני של הגר"צ שכטר)

צופר הנעמתי
הודעות: 1715
הצטרף: א' יולי 14, 2013 12:12 am

Re: ספירת החדשים הלועזים

הודעהעל ידי צופר הנעמתי » ג' פברואר 02, 2016 1:57 pm

בברכה המשולשת כתב:הרמב"ן עצמו מתייחס לזה שם (וזכורני שיש בזה מאמר למדני של הגר"צ שכטר)


הוא רק אומר לא יאמר חי ה' וכו'. איך זה מבטל מ"ע דאורייתא?

מה שנכון נכון
הודעות: 11810
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: ספירת החדשים הלועזים

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ג' פברואר 02, 2016 2:14 pm

צופר הנעמתי כתב:בעיקר דברי הרמב"ן על החודש הזה לכם אף פעם לא הבנתי אם הוא מצווה גמורה זכר ליציאת מצרים איך בטל הדין כשעלו מבבל?

דרשת הרמבן.PDF
(442.02 KiB) הורד 239 פעמים

וראה בהערה.

מבני עליה
הודעות: 186
הצטרף: א' דצמבר 06, 2015 2:30 pm

Re: ספירת החדשים הלועזים

הודעהעל ידי מבני עליה » ג' פברואר 02, 2016 2:15 pm

תוכן כתב:
חובב_ספרים כתב:שמעתי מהגאון ר' מאיר שטערן ראש ישיבה דפאסייק שחודש בתורה הוי חדשי הלבנה. מה שהגוים חלקו שנת החמה לפרקי זמן באופן שרירותי וקוראים לזה חודשים אינו שייך לחדשים אמיתיים, וממילא אין בזה איסור לספור חודשיהם במספרים מאחר שאין זה ספירת חודשים.


מצינו מושג חדשי חמה גם בתוספות וגם בעוד מקורות.

נראה לתקן בדברי הגר"מ דפאסייק: חודש במציאות.
להרב תוכן הכונה היא שהמושג חדשי חמה הוא מושאל, (וזו גם כונת הרב אוצה"ח בבאורו.)

צופר הנעמתי
הודעות: 1715
הצטרף: א' יולי 14, 2013 12:12 am

Re: ספירת החדשים הלועזים

הודעהעל ידי צופר הנעמתי » ג' פברואר 02, 2016 2:36 pm

מה שנכון נכון כתב:
צופר הנעמתי כתב:בעיקר דברי הרמב"ן על החודש הזה לכם אף פעם לא הבנתי אם הוא מצווה גמורה זכר ליציאת מצרים איך בטל הדין כשעלו מבבל?

דרשת הרמבן.PDF

וראה בהערה.


תודה. הבנת האברבנאל הכי נכנסת בדברי הרמב"ן, אבל נסתרת לכאורה מפסוקים מפורשים (וכן בפירוש התורה השווה החודש הראשון הוא חודש ניסן להפיל פור הוא הגורל, משמע שיש כאן תרגום בלבד ולא דין להזכיר שניהם).
לדברי מהר"י בן חביב לא מובן למה הוצרך הרמב"ן לזה ששמות החודשים לא נמצאו בתורה ועלו איתם מבבל, מאחר שלשיטתו אין שייכות בין שמות למנין.

סמל אישי של המשתמש
ארזי ביתר
הודעות: 2307
הצטרף: ב' פברואר 04, 2013 2:25 pm

Re: ספירת החדשים הלועזים

הודעהעל ידי ארזי ביתר » ג' פברואר 02, 2016 7:36 pm

הגרש"א יודלביץ' זיע"א, גרס כי אכן חל איסור על כתיבת החודשים הלועזיים במספרם, וכי במקרה שאין ברירה, יש לכתוב את שם החודש ולא מספרו. באופן כללי, נקט כי יש לכתוב תאריך עברי.


היות שראיתי רבים שאינם יודעים זאת, הריני ליידע ולהודיע, בהמחאות בנקאיות ניתן לכתוב תאריך עברי!

סמל אישי של המשתמש
ארזי ביתר
הודעות: 2307
הצטרף: ב' פברואר 04, 2013 2:25 pm

Re: ספירת החדשים הלועזים

הודעהעל ידי ארזי ביתר » ג' פברואר 02, 2016 7:37 pm

אא"ז הגרש"א יודלביץ' זיע"א, גרס כי אכן חל איסור על כתיבת החודשים הלועזיים במספרם, וכי במקרה שאין ברירה, יש לכתוב את שם החודש ולא מספרו. באופן כללי, נקט כי יש לכתוב תאריך עברי.


היות שראיתי רבים שאינם יודעים זאת, הריני ליידע ולהודיע, בהמחאות בנקאיות ניתן לכתוב תאריך עברי!

צופר הנעמתי
הודעות: 1715
הצטרף: א' יולי 14, 2013 12:12 am

Re: ספירת החדשים הלועזים

הודעהעל ידי צופר הנעמתי » ג' פברואר 02, 2016 8:20 pm

[quote="ארזי ביתר"]היות שראיתי רבים שאינם יודעים זאת, הריני ליידע ולהודיע, בהמחאות בנקאיות ניתן לכתוב תאריך עברי![//quote]

למה עשית מזה כזה רז נסתר?

עד כמה שידוע לי, תאריך עברי נחשב תאריך רשמי במדינת ישראל ואפשר לרשום אותו גם בכל טופס ממשלתי.

הכהן
הודעות: 1591
הצטרף: א' נובמבר 25, 2012 1:46 pm

Re: ספירת החדשים הלועזים

הודעהעל ידי הכהן » ג' פברואר 02, 2016 8:23 pm

רק שיש להביא בחשבון, שהפקיד עלול להפקיד את זה בטרם הזמן!

מה שנכון נכון
הודעות: 11810
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: ספירת החדשים הלועזים

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ג' פברואר 02, 2016 8:27 pm

ארזי ביתר כתב:וכי במקרה שאין ברירה, יש לכתוב את שם החודש ולא מספרו.

הצי"א כתב שלכתוב את שם החודש גרע טפי כי חלק משמות החודשים הם על שמות ע"ז. [ינואר, מרץ, מאי, יוני ואולי עוד]. ויל"ע שגם בחודשים דידן מצינו כן לכה"פ בתמוז.

גם בלא"ה לא ברורה התועלת בזה, כי סו"ס מונים את החדשים באופן אחר ממה שאמרה התורה. וראיה לדבר ממה שכתב הרמב"ן שבמנין החודשים שעלו מבבל 'מתבטל' מש"כ החדש הזה לכם, אף שאיננו מונים ראשון שני וכו' אלא קוראים אותם בשמות.
ומאידך כשמונים חודש ראשון או שמיני למנינם, מתכוונים שזהו המספר הסידורי של חלק אחד משנים עשר בשנת 2016, וכל ענין החודש הוא רק לפי חלוקת שנים אלו, ואיננו מונים את החדשים שלנו האמתיים לפי מנין אחר.
נערך לאחרונה על ידי מה שנכון נכון ב ג' פברואר 02, 2016 10:34 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

הכהן
הודעות: 1591
הצטרף: א' נובמבר 25, 2012 1:46 pm

Re: ספירת החדשים הלועזים

הודעהעל ידי הכהן » ג' פברואר 02, 2016 9:05 pm

מה שנכון נכון כתב:
ארזי ביתר כתב:וכי במקרה שאין ברירה, יש לכתוב את שם החודש ולא מספרו.

הצי"א כתב שלכתוב את שם החודש גרע טפי כי חלק משמות החודשים הם על שמות ע"ז. [ינואר, מרץ, מאי, יוני ואולי עוד].

ינואר - עי' ירושלמי ע"ז פ"א ה"ב.
מאי ויוני - כתב בסה"ד (כמדו') שהוא ע"ש גבורים יווניים.
יולי ואוג' - קיסרי רומי.
בחודשים האחרונים של השנה לכאו' אין נ"מ, שאף הם לשון מספרים.

חיים ושלו'
הודעות: 538
הצטרף: ו' ינואר 29, 2016 12:56 am

Re: ספירת החדשים הלועזים

הודעהעל ידי חיים ושלו' » ג' פברואר 02, 2016 9:10 pm

אולי לכתוב בשינוי אין איסור כגון .JAN?

מה שנכון נכון
הודעות: 11810
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: ספירת החדשים הלועזים

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ג' פברואר 02, 2016 9:14 pm

הכהן כתב:
מה שנכון נכון כתב:
ארזי ביתר כתב:וכי במקרה שאין ברירה, יש לכתוב את שם החודש ולא מספרו.

הצי"א כתב שלכתוב את שם החודש גרע טפי כי חלק משמות החודשים הם על שמות ע"ז. [ינואר, מרץ, מאי, יוני ואולי עוד].

ינואר - עי' ירושלמי ע"ז פ"א ה"ב.
מאי ויוני - כתב בסה"ד (כמדו') שהוא ע"ש גבורים יווניים.
יולי ואוג' - קיסרי רומי.
בחודשים האחרונים של השנה לכאו' אין נ"מ, שאף הם לשון מספרים.

דברתי במפורש על חלק מהחדשים.
מהירושלמי לא מוכח כלום. כמדומני שהמידע היום מדוייק יותר מסה"ד.

הכהן
הודעות: 1591
הצטרף: א' נובמבר 25, 2012 1:46 pm

Re: ספירת החדשים הלועזים

הודעהעל ידי הכהן » ג' פברואר 02, 2016 10:10 pm

מה שנכון נכון כתב:דברתי במפורש על חלק מהחדשים.
מהירושלמי לא מוכח כלום. כמדומני שהמידע היום מדוייק יותר מסה"ד.

לא ניסיתי חלילה להתווכח עם מי שיודע יותר ממני.
לא חשבתי שמוכח מהירושלמי משהו, אלא שכתוב שם "והוו צווחין ליה קלנדס יינובריס" ועיי"ש במפרשים. זה לא מוכח כלום.
אין צל של ספק לאף בר דעת שהמידע היום יותר מדוייק מסה"ד. רק העזתי לציין מ"מ.
מכאן ואילך אחדול.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: Google [Bot] ו־ 143 אורחים