פייערמאן כתב:ראה בתורה תמימה פרשת בא אות פ"ט שמביא ראי' מכאן שחמי טבריה הוא שם כללי לכל מעיינות רותחין (ולפי"ז מתרץ קושיא הידוע איך שייך פסח שבישלו בחמי טבריה) וכן תירץ המגיה על הפענח רזא.
איש גלילי כתב:מעודי תמהתי, איפה כתוב ברש"י שהמעיינות האלו (חמי טבריא והדומים להם) לא היו לפני המבול. בסך הכל, כתוב בפסוק "ויסכרו מעינות תהום", ורש"י מדייק לומר שלא כולם ממש נסגרו. מהיכי תיתי שלא היו כאלה שכבר היו פתוחים מקודם?
אריה הכהן כתב:איש גלילי כתב:מעודי תמהתי, איפה כתוב ברש"י שהמעיינות האלו (חמי טבריא והדומים להם) לא היו לפני המבול. בסך הכל, כתוב בפסוק "ויסכרו מעינות תהום", ורש"י מדייק לומר שלא כולם ממש נסגרו. מהיכי תיתי שלא היו כאלה שכבר היו פתוחים מקודם?
מסתבר שרש"י כותב זאת עפ"י הגמ' בסנהדרין ששם הלשון: שלשה 'נשתיירו' מהם.
דרומי כתב:לענין שאלתך ראה גם 'לקוטי שיחות' חלק י ע' 35 והערה 45 שנגע בזה
פייערמאן כתב:ראה בתורה תמימה פרשת בא אות פ"ט שמביא ראי' מכאן שחמי טבריה הוא שם כללי לכל מעיינות רותחין (ולפי"ז מתרץ קושיא הידוע איך שייך פסח שבישלו בחמי טבריה) וכן תירץ המגיה על הפענח רזא.
אראל כתב:שאלני בני נ"י, [ילד בן עשר]
איך אפשר ש'חמי טבריה' הם מהמעינות שנשארו מן המבול (סנהדרין קח ע"א), והא המבול לא היה בארץ ישראל,
[ובאמת הקושיא יוקשה ביותר, דהא מרא דהאי מימרא בסנהדרין הוא רבי יוחנן, ואיהו גופיה ס"ל בזבחים (דף קי"ג ע"א) שלא ירד המבול בארץ ישראל]
עיינתי בספרים מקופיא, וראיתי ב'מרגליות הים' שתירץ מדיליה
כלום יש מי מהמפרשים שעמד בזה?
נהר שלום כתב:אראל כתב:שאלני בני נ"י, [ילד בן עשר]
איך אפשר ש'חמי טבריה' הם מהמעינות שנשארו מן המבול (סנהדרין קח ע"א), והא המבול לא היה בארץ ישראל,
[ובאמת הקושיא יוקשה ביותר, דהא מרא דהאי מימרא בסנהדרין הוא רבי יוחנן, ואיהו גופיה ס"ל בזבחים (דף קי"ג ע"א) שלא ירד המבול בארץ ישראל]
עיינתי בספרים מקופיא, וראיתי ב'מרגליות הים' שתירץ מדיליה
כלום יש מי מהמפרשים שעמד בזה?
יש הכרח לומר שחמי טבריה נפתחו רק במבול? יתכן וכל מה שאמרו הוא שלא נסגרו אחר המבול יחד עם כל מעיינות תהום.
אראל כתב:נהר שלום כתב:אראל כתב:שאלני בני נ"י, [ילד בן עשר]
איך אפשר ש'חמי טבריה' הם מהמעינות שנשארו מן המבול (סנהדרין קח ע"א), והא המבול לא היה בארץ ישראל,
[ובאמת הקושיא יוקשה ביותר, דהא מרא דהאי מימרא בסנהדרין הוא רבי יוחנן, ואיהו גופיה ס"ל בזבחים (דף קי"ג ע"א) שלא ירד המבול בארץ ישראל]
עיינתי בספרים מקופיא, וראיתי ב'מרגליות הים' שתירץ מדיליה
כלום יש מי מהמפרשים שעמד בזה?
יש הכרח לומר שחמי טבריה נפתחו רק במבול? יתכן וכל מה שאמרו הוא שלא נסגרו אחר המבול יחד עם כל מעיינות תהום.
אם לא היה שם מבול כלל, איך מתאים לומר 'שנשתייר' מן המבול, והא כל המעיינות שבא"י לא נפתחו ולא נסגרו במבול... כמו שלא ייאמר שהצפרדעים באמעריקא נשתיירו מן הצפרדעים במצרים
אראל כתב:נו, קצת דחוק...
ואם זה תירוץ
אזי תירוצו של ר' ראובן מרגליות יותר טוב.... עיין שם..
נפלאתי, אם לא עמדו המפרשים הקדמונים ע"ז
אראל כתב:נו, קצת דחוק...
ואם זה תירוץ
אזי תירוצו של ר' ראובן מרגליות יותר טוב.... עיין שם..
נפלאתי, אם לא עמדו המפרשים הקדמונים ע"ז
עזריאל ברגר כתב:אולי יש מקום לתרץ שלא ירד מבול בארץ, כדכתיב "ארץ לא גושמה", אבל המעיינות נפתחו?
אישצפת כתב:עזריאל ברגר כתב:אולי יש מקום לתרץ שלא ירד מבול בארץ, כדכתיב "ארץ לא גושמה", אבל המעיינות נפתחו?
האם זה חא התירוץ שהובא בחזקוני לעיל?
לענין כתב:ידוע מהבית ישראל שגם הפריצות נשארה מהמבול...
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 17 אורחים