יניק וחכים כתב:בספר המטבח כהלכה (הופשטטר)כותב לאסור לכתחילה כיבוס מגבות בשריים יחד עם מגבות חלביים מחשש איסור בישול בשר בחלב.
האם שמע מישהו על נוהגים כן?
יושב ירושלים כתב:מעניין לעניין באותו עניין: יש לציין מה שהעירו מכבר לאותם הנוהגים לשרוף פחים ברחובה של עיר שקרוב לוודאי שיש בהם בשר וחלב ועוברים בבישול בשר בחלב.
לעומקו של דבר כתב:אכן. וצ"ע ג"כ למה כשמורידים את הפח (ובו בב"ח יחדיו) לצפרדע, אשר יישרף (גם אם לא בצפרדע) אלא במאגר אליו יושלך לסוף, אין בזה משום מסייע. (ואולי כשנשרף במאגר לאח"ז הוא כבר פגום?)
נשר כתב:ר' עתניאל,
רעק"א בסימן פ"ז, נשאר בצ"ע, לענין הדחת קערות בשריות וחלביות ויש ס' כנגד לכלוך הבשר, האם לענין בישול יש ביטול איסור, ושם אין כוונתו לבטל.
הרואה כתב:כשהייתי בחור בישיבה, נשאר בחדר האוכל כמות של בשר (פסטרמה) ושאריות של גבינה שעמדו להזרק לפח. לקחתי פרוסת בשר ומרחתי עליה גבינה, והעמדתי אותה בכניסה לחדר האוכל כדי לראות איך הציבור יגיב. יש חשש בדבר כזה?
נשר כתב:מן הסתם יש לצרף את העובדה שהאבקת כביסה פוגמת
אדם קדמאה כתב:מותר לבשל פסטרמה עם חלב לכתחלה
יושב ירושלים כתב:מעניין לעניין באותו עניין: יש לציין מה שהעירו מכבר לאותם הנוהגים לשרוף פחים ברחובה של עיר שקרוב לוודאי שיש בהם בשר וחלב ועוברים בבישול בשר בחלב.
שערי תשובה סימן תרעג [א]
כשרים. עבה"ט מ"ש בשם שער אפרים והעתיק זה מלקט הקמח שכ"כ ובמ"כ מ"ש בשמו מותר אפי' הוא להפך דבאמת אוסר במסקנתו שם להדליק בהנר חנוכה שאסור להשתמש לאורה ואין כאן רק הנאת המצות ומצות לאו ליהנות ניתנו מכל מקום אסור להדליק בה אע"ג דלא קי"ל כהרז"ה דסבר דמצוה דרבנן להנות נתנו מ"מ י"ל כיון דנ"ח בעי שיעור דהיינו שיתן שמן בנר שידליק כשיעור וכיון דבב"ח אסור בהנאה כתותי מיכתת שיעורא ולכן אסור להדליק בשמן של ערלה גם כן וא"ל דדווקא בשל ערלה שהוא מהנשרפים (וע') [אבל] בב"ח שהוא מנקברים לא אמרי' כתותי וא"ל בזה כל הנקברים לא ישרופו דהתם טעמא משום אפר משא"כ בהדלקת נ"ח שאין כאן אפר רק אפר הפתילה והפתילה לא נאסרה בהנאה, מכל מקום יש לאסור שאף אם הטעם דאפר לא שייך כאן מ"מ לא בטל הדין דכל הנקברים לא ישרופו כדמוכח בכמה דוכתי דבשביל ביטול הטעם לא יתבטל הדין וכמ"ש בריב"ש סי' ל"ד וגם י"ל דנקברים כששורפו אותם גם כן שייך בהו כתותי ע' שם וע' באליה זוטא תמה ע"ז דבלא"ה אסור מחמת בישול בב"ח דהא בסי' שי"ח ק"ל דיש בישול אחר בישול עיין שם ובשו"ת שבו"י ח"א סי' ל"ח נשאל ע"ז מחכם א' שהשיב על דברי הא"ז דכאן כשראש הפתילה הוא מבעיר הוא שורף וקלי איסורי' ואין ע"ז שם בישול דבב"ח דהיינו בישול שיכול לאכול ע"י כדאיתא בחולין דף כ"ח והשבו"י השיב דקודם דמקלי קלי האיסור ראוי לאכילה מחמת החימום דהא אפי' חימום דכ"ש מיקרי בישול לענין בב"ח (והדברים תמוהים לענ"ד ע' שם עוד שכ' דבחולין דף כ"ד משמע כן לאסור מדאורייתא וגדולה מזו מצינו בתוחב כף וכו' ועיין ביש"ש פרק ג"ה סימן מ"ה ובפ"מ בפתיחה לבב"ח דחם בחם בלא רוטב אין איסור מה"ת ומותר בהנאה עיין שם ואין כאן מקומו) ועוד אף אם יש לפקפק ולומר דלא הוי בישול גמור מכל מקום יפה תמה בא"ז שלא העירו בחשש זה כלל עכ"ל ועיין בפ"מ י"ד סימן פ"ז וכאן סימן זה שהעיר על דברי שער אפרים דהא זה טיגון וטיגון כת' מהר"מ שי"ף בחדושים לחולין דהו' דרבנן וכן בסולת למנחה כלל פ"ה כ' בחמאה מעורב עם חלב מותר להדליק דטיגון אין איסור מה"ת ע"ש ובפתיחה וא"ל דהבלוע שבקדירה נאסר בהנאה וחוזר ונפלט לתוך החמאה ואסרה דז"א דבלוע של בב"ח אין אוסר את החמאה בהנאה כיון שאין נהנה בהדלקה מבליע זו וכדאמרי' גבי כריא דחיטי כו' עיין בפתיחה לבב"ח בפ"מ שם ועיין בא"ח הלכות פסח לענין חיטה שנמצא בתרנגולת ובמ"א הארכתי בזה...
קראקובער כתב:נשר כתב:מן הסתם יש לצרף את העובדה שהאבקת כביסה פוגמת
אז ההכשר שיש על אבקת כביסה בא ללמדינו דווקא שאין זה ראוי לאכילה?!
ישנו כתב:אדם קדמאה כתב:מותר לבשל פסטרמה עם חלב לכתחלה
?
ישנו כתב:אדם קדמאה כתב:מותר לבשל פסטרמה עם חלב לכתחלה
?
אינו נוהג אלא בבשר בהמה טהורה בחלב בהמה טהורה; אבל בשר טהורה בחלב טמאה, או בשר טמאה בחלב טהורה - מותרים בבישול ובהנאה. ובשר חיה ועוף, אפילו בחלב טהורה - מותר בבישול ובהנאה, ואף באכילה אינו אסור אלא מדרבנן. אבל דגים וחגבים אין בהם איסור אפילו מדרבנן:
אדם קדמאה כתב:ישנו כתב:אדם קדמאה כתב:מותר לבשל פסטרמה עם חלב לכתחלה
?
עי' בזה בס' הנקרא "שלחן ערוך" שביאר בטוטו"ד היתר זה
הצעיר באלפי כתב:אין שום חשש בזה (כן שמעתי מכמה בעלי הוראה מובהקים שליט"א),
א' אבקת הכביסה פוגם (וזה אפילו להדעות דאין אפר פוגם-אך חומרים אלה עדיפי טפי)
ב' דבדרך כלל מה שבלוע או דבוק במגבות הוא גם כן פגום, והגם שנחלקו הרשב"א ור"ן (עי' שו"ע יו"ד סי' ק"ג ט"ז סק"ח וש"ך סקט"ו) אי שייך דין פגום באיסור בעין, אך כל דבריהם קאי לענין איסור שלא נעשה פגום בעצמותו, אך אוכל שנעשה פגום בעצמותו בודאי שיייך בהו דין פגום ודו"ק. (וכן יש לצרף דברי הדובב מישרים עפי"ד הכסף משנה שהעירו בה לעיל.)
עתניאל בן קנז כתב:יניק וחכים כתב:בספר המטבח כהלכה (הופשטטר)כותב לאסור לכתחילה כיבוס מגבות בשריים יחד עם מגבות חלביים מחשש איסור בישול בשר בחלב.
האם שמע מישהו על נוהגים כן?
אוי ואבוי לבעלבסט'ע שכאשר היא מכבסת את מגבותיה אין ששים בכל הנמצא במכונת הכביסה כנגד שיירי טינוף הבשר או החלב (א' משניהם).
ואין חשש 'ביטול איסור', כאשר אין כוונתו לבטל...
נשר כתב:מן הסתם יש לצרף את העובדה שהאבקת כביסה פוגמת, וכן את דעת הכס"מ והדובב מישרים שהאיסור הוא רק בבישול ע"מ לאכול, ומעניין מה עוד.
עושה חדשות כתב:זכורני שהגר"מ רוזנר מצא בזה כמה צירופים אפשריים להיתר, (אם כי מסק' היא שכדאי להיזהר).
יוסף חיים אוהב ציון כתב:נשר כתב:מן הסתם יש לצרף את העובדה שהאבקת כביסה פוגמת, וכן את דעת הכס"מ והדובב מישרים שהאיסור הוא רק בבישול ע"מ לאכול, ומעניין מה עוד.
כעין סברת היבי"א ועוד לענין בב"ח לשם בדיקת מעבדה.
יוסף חיים אוהב ציון כתב:עושה חדשות כתב:זכורני שהגר"מ רוזנר מצא בזה כמה צירופים אפשריים להיתר, (אם כי מסק' היא שכדאי להיזהר).
מיהו הפוסק הזה?
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 106 אורחים