לאט לך עם הקביעות הנחרצות הללו להפוך סדרי בראשית.נהר שלום כתב:פסק מרן השו"ע (בסימן קנ"ח) שעל נט"י לאכילת פחות מכביצה פת אין לברך. וכתב בכף החיים שאכילת הכביצה צריכה להיות בכדי אכילת פרס, וכן מוכח מהרוקח שהובא בב"י, שכתב שאין לברך על נטילת ידים בסדר שהרי אינו אוכל אלא כזית, והרי גם לדעת הרוקח חייב לאכול גם כורך ואפיקומן - אלא מוכח שמכיון ואין זה בכא"פ אין לברך על הנטילה.
בפסח דבר זה מצוי שאין אוכלים מצה שלמה (כביצה במצות הדות) בתוך כדי א"פ, ולכן יש להזהיר שלא יברכו ענט"י. ואף בליל הסדר מי שאינו מחמיר לאכול שני כזיתים לא יברך.
נהר שלום כתב:פסק מרן השו"ע (בסימן קנ"ח) שעל נט"י לאכילת פחות מכביצה פת אין לברך. וכתב בכף החיים שאכילת הכביצה צריכה להיות בכדי אכילת פרס, וכן מוכח מהרוקח שהובא בב"י, שכתב שאין לברך על נטילת ידים בסדר שהרי אינו אוכל אלא כזית, והרי גם לדעת הרוקח חייב לאכול גם כורך ואפיקומן - אלא מוכח שמכיון ואין זה בכא"פ אין לברך על הנטילה.
בפסח דבר זה מצוי שאין אוכלים מצה שלמה (כביצה במצות הדות) בתוך כדי א"פ, ולכן יש להזהיר שלא יברכו ענט"י. ואף בליל הסדר מי שאינו מחמיר לאכול שני כזיתים לא יברך.
נהר שלום כתב:פסק מרן השו"ע (בסימן קנ"ח) שעל נט"י לאכילת פחות מכביצה פת אין לברך. וכתב בכף החיים שאכילת הכביצה צריכה להיות בכדי אכילת פרס, וכן מוכח מהרוקח שהובא בב"י, שכתב שאין לברך על נטילת ידים בסדר שהרי אינו אוכל אלא כזית, והרי גם לדעת הרוקח חייב לאכול גם כורך ואפיקומן - אלא מוכח שמכיון ואין זה בכא"פ אין לברך על הנטילה.
בפסח דבר זה מצוי שאין אוכלים מצה שלמה (כביצה במצות הדות) בתוך כדי א"פ, ולכן יש להזהיר שלא יברכו ענט"י. ואף בליל הסדר מי שאינו מחמיר לאכול שני כזיתים לא יברך.
חיימשה כתב:הרי רוב ישראל מקפידים לפחות על כזית בשיעור הגדול לאכילת מצה, שיש בו 2 כזיתים קטנים, ודי בזה לנט''י דרבנן.
חיימשה כתב:לאט לך עם הקביעות הנחרצות הללו להפוך סדרי בראשית.נהר שלום כתב:פסק מרן השו"ע (בסימן קנ"ח) שעל נט"י לאכילת פחות מכביצה פת אין לברך. וכתב בכף החיים שאכילת הכביצה צריכה להיות בכדי אכילת פרס, וכן מוכח מהרוקח שהובא בב"י, שכתב שאין לברך על נטילת ידים בסדר שהרי אינו אוכל אלא כזית, והרי גם לדעת הרוקח חייב לאכול גם כורך ואפיקומן - אלא מוכח שמכיון ואין זה בכא"פ אין לברך על הנטילה.
בפסח דבר זה מצוי שאין אוכלים מצה שלמה (כביצה במצות הדות) בתוך כדי א"פ, ולכן יש להזהיר שלא יברכו ענט"י. ואף בליל הסדר מי שאינו מחמיר לאכול שני כזיתים לא יברך.
גם אם מצאת איזה ראיה לחומרה זו אשר לא שמענו מעולם, הרי זו דעת יחיד, וגם כך, הרי רוב ישראל מקפידים לפחות על כזית בשיעור הגדול לאכילת מצה, שיש בו 2 כזיתים קטנים, ודי בזה לנט''י דרבנן.
יבנה כתב:ספר הרוקח הלכות פסח סימן רפג
"ונוטלין ידיהם ומברכין על נטילת ידים מפני שצריך לטבל טיבול שני במרור אבל על אכילת מצה שהוא יוצא בכזית א"צ נטילה דעל פחות מכביצה א"צ נטילה כדאמרי' בסוכה ובברכות."
והכוונה ברורה שעל אכילת כזית של מוציא מצה לבדו לא היה צריך לברך על הנטילה מאחר שכזית פחות מכביצה, אבל מאחר שגם ימשיך לאכול גם כזית מרור וביחד זה כביצה, לכן צריך לברך על הנטילה. וה"ה שיכל להשיב מכזית דכורך וכן ממה שיאכל בסעודה כל צרכו וכן באפיקומן, רק נקט כזית של מרור כיון שהוא מגיע תחלה.
וכ"ה בב"י סי' קנ"ח, רק שנפל ט"ס בדבריו וכתב דעל מפחות מכזית, במקום כביצה.
פרי יהושע כתב:ייש"כ שעוררת עניין מצוי כזה..., ואכילת כא"פ, היא כדי ג' או ד' ביצים שהוא הפרס, וכזית (אמתי) אפשר לאכול בבליעה אחת כמפורש בגמ'.
אוצר החכמה כתב:איפה מצאנו שיש כדי אכילת פרס לכביצה? (לא ציינת בדיוק איפה בכף החיים אבל אם כוונתך לקנח אות ט הרי זה רק משמעות כי אולי כוונתו שכל כזית ממנו יהיה בכדי אכילת פרס אבל לא שמתחילת אכילתו ועד סיומה יהיה בכדי אכילת פרס)
נהר שלום כתב:אני הבנתי שלדעת הרוקח מברכים על נט"י לטיבול במשקה.
אוצר החכמה כתב:איפה מצאנו שיש כדי אכילת פרס לכביצה? (לא ציינת בדיוק איפה בכף החיים אבל אם כוונתך לקנח אות ט הרי זה רק משמעות כי אולי כוונתו שכל כזית ממנו יהיה בכדי אכילת פרס אבל לא שמתחילת אכילתו ועד סיומה יהיה בכדי אכילת פרס)
נהר שלום כתב:אי אפשר לבלוע חצי מצה... ע"פ דבריך יש לומר שבפסח שיעור כדי אכילת פרס ארוך יותר... חצי שעה לפחות...
נהר שלום כתב:ב. נט"י לטיבול במשקה ופת הם שתי גזירות שונים ואינם מצטרפים (לענ"ד)
נהר שלום כתב:אי אפשר לבלוע חצי מצה... ע"פ דבריך יש לומר שבפסח שיעור כדי אכילת פרס ארוך יותר... חצי שעה לפחות...
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 183 אורחים