הלום ראיתי בגמרות המבוארות (הקרויות ע"ש ג'י שוטנשטיין), מסכת ראש השנה דף טז. שסיכם שם בהערות ד' שיטות במהות הדין בראש השנה. ואלו הם, תוס', רמב"ן, ראב"ד, וספר החינוך. לפי כל אחת מהשיטות המשוואה לפיה הרבה מצוות = שנה טובה בגשמיות אינה קיימת!
מכח הקושיה "והא קא חזינא דלאו הכי הוה" כל אחד מהראשונים מסביר הסוגי' בע"א, או שצדיק ורשע משמעותם שונה, או שלאלתר לחיים היינו חיי עוה"ב, יעו"ש.
שאלתי, האם כלי הדרבון שביד המשגיחים בישיבות מזה עידן ועידנים, להפעיל צאן מרעיתם לשקוד בחריצות יתירה על שדה הלימוד וההתקדמות בחודש אלול פן יבולע להם בשנה הבעל"ט, ואכן האיום הזה פועל את פעילותו בהצלחה יתירה (האומנם?) הינה אמיתית?
כלומר, פשיטא שעלינו להרבות בזכויות, ופשיטא שעלינו להרבות בתפילות ותחנונים, ופשיטא שהדין נכתב ונחתם, אך שפע בגשמי לא נקבע כתוצאה ישירה מרוב הזכויות.