אפרקסתא דעניא כתב:שאלני היום ת"ח אחד, ע"פ הגמ' בסוף חגיגה שהמנורה והשולחן מקבלים טומאה, האם הם נמטאו בפועל בר"ח ניסן של חנוכת המשכן, כיוון שהיו באוהל המת עם נדב ואביהוא?
היה מקום לומר שמתו רק כשיצאו, ובאמת בת"כ יש דעת ר"א שמש"כ "קרבו שאו את אחיכם מאת פני הקודש" זה מחצר המשכן, אך דעת ר"ע שהכוונה היא מתוך האוהל.
ר"ע גם סובר שמישאל ואלצפן נטמאו מהוצאת נדב ואביהוא, והם האנשים אשר היו טמאים לנפש אדם. א"כ גם השולחן והמנורה יכלו להטמא.
ומאידך, אם הם נטמאו הרי היו טעונים הזיה בג' ובז', ובשבעת ימי הנשיאים הראשונים לא היו ראויים לשימוש. וזה כמובן תמוה.
ואף כי במשנה בחגיגה מבואר שלכל הכלים היו שניים (רזרבה בלע"ז), אך במשכן זה לא היה מסתמא, אלא בביהמ"ק, שהרי נתקשה משה במנורה ויצאה מתוך האש, וכי שתיים יצאו?
סוף דבר, אשמח לשמוע דעות, ובעיקר הפניות למי שכבר מדבר בזה.
גוראריה כתב:עוד יל"ע מצד זה שטומאת אהל נאמרה באותו היום כבגיטין ויש לעיין מאימת נהגה.
איש אשכולות כתב:גוראריה כתב:עוד יל"ע מצד זה שטומאת אהל נאמרה באותו היום כבגיטין ויש לעיין מאימת נהגה.
זכית לכוין לזית רענן פרשת שמיני ילקו"ש רמז תקכד (זית רענן השלם)
ה"ב"א" שמוזכר שם הוא ספר ברית אברהם על הילקו"ש נשא רמז תשיב.
היא שיחתי כתב:באיזה יום למילואים בדיוק הם מתו?
את הכלים הכניסו בר"ח ניסן?
האם לא מתו לפני הכנסת הכלים למשכן? (או שבשעות באותו היום?)
זקן ששכח כתב:היא שיחתי כתב:באיזה יום למילואים בדיוק הם מתו?
את הכלים הכניסו בר"ח ניסן?
האם לא מתו לפני הכנסת הכלים למשכן? (או שבשעות באותו היום?)
1. כתב אבן עזרא בפירוש שהיה זה ביום שמיני למילואים.
2. כתב רשב"ם (ויקרא י א) קודם שיצא האש מלפני ה' כבר לקחו איש מחתתו להקטיר קטורת לפנים על מזבח הזהב. נמצא שכבר היו הכלים בתוך המשכן. פשוט הוא שהכלי האחרון שהוכנס אל תוך המשכן היה מזבח הזהב, שהרי בסדר הכלים הוא הקרוב ביותר אל הפתח.
אוצר החכמה כתב:מחלוקת תנאים אם מתו בפנים או בחוץ הובא ברמב"ן ויקרא י ד.
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 189 אורחים