מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

אם לא בריתי יומם ולילה

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
שמר
הודעות: 752
הצטרף: ו' אפריל 07, 2017 2:30 am

אם לא בריתי יומם ולילה

הודעהעל ידי שמר » א' דצמבר 23, 2018 8:42 pm

מימים ימימה שמעתי וידעתי שבעל נפש החיים הוא זה שחידש שהסיבה שהעולם עגול היא בשביל שבכל זמן ילמדו תורה (לילה פה - בוקר באמריקה).

אולם נ"ל שזו גמרא מפורשת (ע"פ ביאורו של רש"י)

תענית ג:
"אמר רבי יהושע בן לוי דאמר קרא כי כארבע רוחות השמים פרשתי אתכם נאם ה' מאי קאמר להו אילימא הכי קאמר להו הקדוש ברוך הוא לישראל דבדרתינכו בארבע רוחי דעלמא אי הכי כארבע בארבע מיבעי ליה אלא הכי קאמר כשם שאי אפשר לעולם בלא רוחות כך אי אפשר לעולם בלא ישראל"

פרש"י: בלא ישראל - שאין העולם מתקיים אלא בשביל ישראל, והכי אמר קרא כי כארבע רוחות השמים פרשתי אתכם לרוחות העולם, כדי שיתקיים, שנאמר (ירמיהו לג) אם לא בריתי יומם ולילה חקות שמים וארץ לא שמתי.

הן הן הדברים לכאורה, ומדוע לא ייחסו זאת לרש"י.
נערך לאחרונה על ידי שמר ב ה' דצמבר 27, 2018 7:00 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

עקביה
הודעות: 5421
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: אם לא בריתי יומם ולילה

הודעהעל ידי עקביה » א' דצמבר 23, 2018 9:50 pm

לא הגמ' בתענית ולא רש"י שם אומרים שהסיבה שעם ישראל מפוזר בעולם היא לימוד תורה בכל עת.

פשט הכתוב בירמיהו אינו קשור לעסק התורה, כפי שאפשר לראות:

ירמיהו פרק לג
(יט) וַיְהִי דְּבַר ה' אֶל יִרְמְיָהוּ לֵאמוֹר:
(כ) כֹּה אָמַר ה' אִם תָּפֵרוּ אֶת בְּרִיתִי הַיּוֹם וְאֶת בְּרִיתִי הַלָּיְלָה וּלְבִלְתִּי הֱיוֹת יוֹמָם וָלַיְלָה בְּעִתָּם:
(כא) גַּם בְּרִיתִי תֻפַר אֶת דָּוִד עַבְדִּי מִהְיוֹת לוֹ בֵן מֹלֵךְ עַל כִּסְאוֹ וְאֶת הַלְוִיִּם הַכֹּהֲנִים מְשָׁרְתָי:
(כב) אֲשֶׁר לֹא יִסָּפֵר צְבָא הַשָּׁמַיִם וְלֹא יִמַּד חוֹל הַיָּם כֵּן אַרְבֶּה אֶת זֶרַע דָּוִד עַבְדִּי וְאֶת הַלְוִיִּם מְשָׁרְתֵי אֹתִי: ס
(כג) וַיְהִי דְּבַר ה' אֶל יִרְמְיָהוּ לֵאמֹר:
(כד) הֲלוֹא רָאִיתָ מָה הָעָם הַזֶּה דִּבְּרוּ לֵאמֹר שְׁתֵּי הַמִּשְׁפָּחוֹת אֲשֶׁר בָּחַר ה' בָּהֶם וַיִּמְאָסֵם וְאֶת עַמִּי יִנְאָצוּן מִהְיוֹת עוֹד גּוֹי לִפְנֵיהֶם: ס
(כה) כֹּה אָמַר ה' אִם לֹא בְרִיתִי יוֹמָם וָלָיְלָה חֻקּוֹת שָׁמַיִם וָאָרֶץ לֹא שָׂמְתִּי:
(כו) גַּם זֶרַע יַעֲקוֹב וְדָוִד עַבְדִּי אֶמְאַס מִקַּחַת מִזַּרְעוֹ מֹשְׁלִים אֶל זֶרַע אַבְרָהָם יִשְׂחָק וְיַעֲקֹב כִּי אשוב אָשִׁיב אֶת שְׁבוּתָם וְרִחַמְתִּים: ס

וברש"י על פסוק כ"ה:
אם לא בריתי וגו' - אי אפשר שלא יתקיים הברית שכרתי ליום ולילה להיות בעתם ואי אפשר לחוקות שמים וארץ ליבטל כאלו לא שמתים גם זרע יעקב וגו' ורבותינו דרשוהו לענין ברית התורה ללמוד מכאן שבשביל התורה נבראו שמים וארץ אך אין המדרש מיושב על סדר המקראות:

שים לב לפשט ולדרש.

ואגב,
אעיקרא דדינא פירכא. הרי המצב האידיאלי הוא שכל ישראל יושבים על אדמתם, ומה עם דבריו של ר' חיים מוולוז'ין?

ישא ברכה
הודעות: 1979
הצטרף: ש' יוני 06, 2015 11:50 pm

Re: אם לא בריתי יומם ולילה

הודעהעל ידי ישא ברכה » א' דצמבר 23, 2018 10:45 pm

שמר כתב:מיום עומדי על דעתי שמעתי וידעתי שבעל נפש החיים הוא זה שחידש שהסיבה שהעולם עגול היא בשביל שבכל זמן ילמדו תורה (לילה פה - בוקר באמריקה).
אולם נ"ל שזו גמרא מפורשת (ע"פ ביאורו של רש"י)
תענית ג:


בגמ' שם מבואר שכמו שבורא עולם ברא את העולם בצורה שהרוחות מגינות עליו (עי' שם ברש"י) כך הקב"ה ברא את העולם בשביל הברית עם ישראל, ואם לא תהא ברית הקב"ה יפסיק לברוא את העולם.
את החידוש של הנפש החיים שאם לא יהיה רגע של לימוד תורה בעולם, ה' יחריב את העולם, לא ראיתי היכן ראית בגמ' או ברש"י.
ודבריו בהחלט מחודשים, שמנא לן שצריך שבכל רגע יהיה לימוד תורה אולי מספיק שיש לומדי תורה ולמענם ה' מהוה את העולם. כמו"כ היה מקום גדול לבאר את הכתוב על כל הברית והקשר בין בורא עולם לעם ישראל ולא רק על לימוד תורה. ובאמת כבר בגמ' מצאנו פעמים שמפרשים את הפסוק הזה על ברית מילה ופעמים על כלל הברית עם ה' ופעמים על תלמוד תורה.
אם כי דברים שנותנים קצת רושם כדברי הגר"ח יש ברש"י בע"ז ג 'אם לא בריתי יומם ולילה - אם לא בריתי שכתבתי שתהא נוהגת יומם ולילה והיינו תורה דכתיב (יהושע א) והגית בו יומם ולילה וכתיב (דברים כחט) אלה דברי הברית'. אבל גם לא בצורה שהגר"ח כותב בספרו.

אגב, התוספת שלכן העולם נברא עגול, כמדומה לא כתובה בנפש החיים, מה מקור השמועה? נכון העיר הרב עקביה שהרי הצורה המתוקנת של עם ישראל הינה שכולם על אדמת ישראל.

שמר
הודעות: 752
הצטרף: ו' אפריל 07, 2017 2:30 am

Re: אם לא בריתי יומם ולילה

הודעהעל ידי שמר » א' דצמבר 23, 2018 11:33 pm

פשוט וברור שלא ר' חיים חידש שא"א לעולם להתקיים רגע אחד ללא תורה.

הדבר שתפס אותי ברש"י הוא בזה שמדגיש שההתקיימות של אם לא בריתי יומם ולילה קשורה לכך שישראל מפוזרים בד' רוחות הארץ, ואיך יתפרש הקשר הנ"ל לולא העניין הנזכר שלכך יש זמן שבו יש מקום שעוסקים בתורה ויש מקום שאין עוסקים בו בתורה באותה השעה.

הצעיר באלפי
הודעות: 976
הצטרף: ו' יוני 24, 2016 7:35 am

Re: אם לא בריתי יומם ולילה

הודעהעל ידי הצעיר באלפי » ב' מרץ 04, 2019 3:49 pm

ממש אותם הדברים שכתב הנפש החיים מא' מבית מדרשו של הבעשטה"ק זי"ע
קבצים מצורפים
יסוד האמונה - תוהו ובוהו.pdf
(282.67 KiB) הורד 231 פעמים

בברכה המשולשת
הודעות: 14105
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: אם לא בריתי יומם ולילה

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ב' מרץ 04, 2019 4:09 pm

שמר כתב:מימים ימימה שמעתי וידעתי שבעל נפש החיים הוא זה שחידש שהסיבה שהעולם עגול היא בשביל שבכל זמן ילמדו תורה (לילה פה - בוקר באמריקה).

אולם נ"ל שזו גמרא מפורשת (ע"פ ביאורו של רש"י)

תענית ג:
"אמר רבי יהושע בן לוי דאמר קרא כי כארבע רוחות השמים פרשתי אתכם נאם ה' מאי קאמר להו אילימא הכי קאמר להו הקדוש ברוך הוא לישראל דבדרתינכו בארבע רוחי דעלמא אי הכי כארבע בארבע מיבעי ליה אלא הכי קאמר כשם שאי אפשר לעולם בלא רוחות כך אי אפשר לעולם בלא ישראל"

פרש"י: בלא ישראל - שאין העולם מתקיים אלא בשביל ישראל, והכי אמר קרא כי כארבע רוחות השמים פרשתי אתכם לרוחות העולם, כדי שיתקיים, שנאמר (ירמיהו לג) אם לא בריתי יומם ולילה חקות שמים וארץ לא שמתי.

הן הן הדברים לכאורה, ומדוע לא ייחסו זאת לרש"י.


א. רק אעיר שיש דיון גדול על ייחוס הפירוש על תענית לרש"י
ב. כבר העירו שכאן כתוב על עם ישראל ולא על לימוד התורה דווקא.
ג. מה שהקשו הרבנים שליט"א על דברי מרנא הגר"ח מכך שצורת עמ"י היא רק בא"י, לכאורה אין קושי כי הרי עד ימי עזרא לא היה זמן קבוע לתפילות וממילא תמיד היה מי שלמד.

הצעיר באלפי
הודעות: 976
הצטרף: ו' יוני 24, 2016 7:35 am

Re: אם לא בריתי יומם ולילה

הודעהעל ידי הצעיר באלפי » ב' מרץ 04, 2019 6:24 pm

יש כאן שאלה אחרת !
האם יש בכלל מקור מבוסס בדברי חז"ל או הקדמונים לדברי הנפש החיים (ולהיסוד האמונה שצירפתי) ?
או שרוח הקודש דיבר בם ?
ואי"ז ח"ו מגרע ביסוד זה, כי רבי חיים וואלאזינער זי"ע גדול מרבן שמו, וזכאי וראוי לומר כן מדעת עצמו אם סובר שאכן זהו האמת, רק שבדרך כלל אנו מוצאים ליסודיות כגון אלה, מקורות בדברי הקדמונים

החושב
הודעות: 1296
הצטרף: ש' יולי 08, 2017 9:41 pm

Re: אם לא בריתי יומם ולילה

הודעהעל ידי החושב » ב' מרץ 04, 2019 8:51 pm

שמר כתב:הן הן הדברים לכאורה, ומדוע לא ייחסו זאת לרש"י.

רש"י מדבר על כך שצריך שבכל מקום ילמדו תורה. וזה יהיה זכות הקיום של אותו המקום. ועניין זה שייך גם אם העולם היה שטוח. כך שאיני רואה קשר לדברי נפש החיים.

הצעיר באלפי כתב:האם יש בכלל מקור מבוסס...
או שרוח הקודש דיבר בם ?
ואי"ז ח"ו מגרע ביסוד זה, כי רבי חיים וואלאזינער זי"ע גדול מרבן שמו

לא הבנתי, למה זה לא מגרע? למשל, נפש החיים טוען שעיקר התפילה זה לצייר את ציור האותיות בדמיון. מסתכלים על זה כעל חידוש מעניין ולא מעבר לזה. וזאת מפני שאין לדבר מקור, לא מחז"ל ולא מסברא. אם כן מאי שנא חידושים אחרים שאין להם מקור ולא סברא מוכרחת?

הצעיר באלפי
הודעות: 976
הצטרף: ו' יוני 24, 2016 7:35 am

Re: אם לא בריתי יומם ולילה

הודעהעל ידי הצעיר באלפי » ב' מרץ 04, 2019 9:29 pm

החושב כתב:
שמר כתב:הן הן הדברים לכאורה, ומדוע לא ייחסו זאת לרש"י.

רש"י מדבר על כך שצריך שבכל מקום ילמדו תורה. וזה יהיה זכות הקיום של אותו המקום. ועניין זה שייך גם אם העולם היה שטוח. כך שאיני רואה קשר לדברי נפש החיים.

הצעיר באלפי כתב:האם יש בכלל מקור מבוסס...
או שרוח הקודש דיבר בם ?
ואי"ז ח"ו מגרע ביסוד זה, כי רבי חיים וואלאזינער זי"ע גדול מרבן שמו

לא הבנתי, למה זה לא מגרע? למשל, נפש החיים טוען שעיקר התפילה זה לצייר את ציור האותיות בדמיון. מסתכלים על זה כעל חידוש מעניין ולא מעבר לזה. וזאת מפני שאין לדבר מקור, לא מחז"ל ולא מסברא. אם כן מאי שנא חידושים אחרים שאין להם מקור ולא סברא מוכרחת?

ההבדל לענ"ד הוא די פשוט !
בעוד שאפשר להתווכח מהו עיקר התפלה, או כונת הלב, או דמיון צורת האותיות, או איזה דבר אחר וכו', זהו שאלה שהנידון הוא מהו הדגש ומהו עיקר המכוון.
אך כאן אנו דנים על יסוד חדש שהוא או מציאות אמיתי או לא !!
דהיינו לדעת הנפה"ח והיסוד האמונה לא היה מציאות בעולם (מאז אלפיים שנות תורה- ראה בדברי הנפה"ח) שהיה אפי' רגע אחד שלא למד מישהו בעולם בתורת ה', כי אילו כן ח"ו, לא היינו דנים על זה כאן וד"ל.
ולכן אין זה סתם חידוש, אלא זה כעין נבואה ורוח הקודש, בעוד שבדברים אחרים אפשר לומר ע' פנים לתורה, כאן זה שונה, כי זה או נכון או לא !

שמר
הודעות: 752
הצטרף: ו' אפריל 07, 2017 2:30 am

Re: אם לא בריתי יומם ולילה

הודעהעל ידי שמר » ג' מרץ 05, 2019 12:16 am

בברכה המשולשת כתב:
שמר כתב:מימים ימימה שמעתי וידעתי שבעל נפש החיים הוא זה שחידש שהסיבה שהעולם עגול היא בשביל שבכל זמן ילמדו תורה (לילה פה - בוקר באמריקה).

אולם נ"ל שזו גמרא מפורשת (ע"פ ביאורו של רש"י)

תענית ג:
"אמר רבי יהושע בן לוי דאמר קרא כי כארבע רוחות השמים פרשתי אתכם נאם ה' מאי קאמר להו אילימא הכי קאמר להו הקדוש ברוך הוא לישראל דבדרתינכו בארבע רוחי דעלמא אי הכי כארבע בארבע מיבעי ליה אלא הכי קאמר כשם שאי אפשר לעולם בלא רוחות כך אי אפשר לעולם בלא ישראל"

פרש"י: בלא ישראל - שאין העולם מתקיים אלא בשביל ישראל, והכי אמר קרא כי כארבע רוחות השמים פרשתי אתכם לרוחות העולם, כדי שיתקיים, שנאמר (ירמיהו לג) אם לא בריתי יומם ולילה חקות שמים וארץ לא שמתי.

הן הן הדברים לכאורה, ומדוע לא ייחסו זאת לרש"י.


א. רק אעיר שיש דיון גדול על ייחוס הפירוש על תענית לרש"י
ב. כבר העירו שכאן כתוב על עם ישראל ולא על לימוד התורה דווקא.



א. אף אם אין זה רש"י לכה"פ זהו אחד הקדמונים.
ב. מה יש בעצם היות ישראל בכל העולם אם לא ילמדנו תורה? ועוד לפי"ד מה השייכות לפסוק אם לא בריתי יומם ולילה וכו'?
נערך לאחרונה על ידי שמר ב ג' מרץ 05, 2019 12:23 am, נערך 2 פעמים בסך הכל.

שמר
הודעות: 752
הצטרף: ו' אפריל 07, 2017 2:30 am

Re: אם לא בריתי יומם ולילה

הודעהעל ידי שמר » ג' מרץ 05, 2019 12:22 am

החושב כתב:
שמר כתב:הן הן הדברים לכאורה, ומדוע לא ייחסו זאת לרש"י.

רש"י מדבר על כך שצריך שבכל מקום ילמדו תורה. וזה יהיה זכות הקיום של אותו המקום. ועניין זה שייך גם אם העולם היה שטוח. כך שאיני רואה קשר לדברי נפש החיים.


מה זאת אומרת בכל מקום, רש"י דיבר על ד' רוחות כלומר (לענ"ד) אזורים שונים שהביטוי שלהם שיש כאן אור במק"א יש חושך, וכי יעלה על דעתך (לשיטתך) שאם יהיה מקום אחד ללא תורה (למשל מדבר סהרה שאין בו ולא היו בו ובעז"ה לא יהיו בו יהודים) אין זכות קיום לאותו המקום אזי הרבה מקומות בעולם לשיטתך היו צריכים ליחרב (אנטרטיקה, הקוטב הצפוני, ג'ונגלי דרום אמריקה ועוד ועוד)

סעדיה
הודעות: 1602
הצטרף: ה' אוגוסט 13, 2015 10:43 pm

Re: אם לא בריתי יומם ולילה

הודעהעל ידי סעדיה » ג' מרץ 05, 2019 6:45 am

הצעיר באלפי כתב:אי"ז ח"ו מגרע ביסוד זה, כי רבי חיים וואלאזינער זי"ע גדול מרבן שמו, וזכאי וראוי לומר כן מדעת עצמו אם סובר שאכן זהו האמת, רק שבדרך כלל אנו מוצאים ליסודיות כגון אלה, מקורות בדברי הקדמונים

אור יחזקאל.PNG
אור יחזקאל.PNG (38.72 KiB) נצפה 5396 פעמים

הצעיר באלפי
הודעות: 976
הצטרף: ו' יוני 24, 2016 7:35 am

Re: אם לא בריתי יומם ולילה

הודעהעל ידי הצעיר באלפי » ג' מרץ 05, 2019 8:16 am

סעדיה כתב:
הצעיר באלפי כתב:אי"ז ח"ו מגרע ביסוד זה, כי רבי חיים וואלאזינער זי"ע גדול מרבן שמו, וזכאי וראוי לומר כן מדעת עצמו אם סובר שאכן זהו האמת, רק שבדרך כלל אנו מוצאים ליסודיות כגון אלה, מקורות בדברי הקדמונים

אור יחזקאל.PNG


אכן יסוד יפה מאוד, וקצת ביאור על מה שכותב בספרו
אך עדיין אינו מקור מבוסס לדבריו ( לא שהוא צריך, רק כאמור זהו הנידון )

בברכה המשולשת
הודעות: 14105
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: אם לא בריתי יומם ולילה

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ג' מרץ 05, 2019 10:11 am

שמר כתב:
בברכה המשולשת כתב:
שמר כתב:מימים ימימה שמעתי וידעתי שבעל נפש החיים הוא זה שחידש שהסיבה שהעולם עגול היא בשביל שבכל זמן ילמדו תורה (לילה פה - בוקר באמריקה).

אולם נ"ל שזו גמרא מפורשת (ע"פ ביאורו של רש"י)

תענית ג:
"אמר רבי יהושע בן לוי דאמר קרא כי כארבע רוחות השמים פרשתי אתכם נאם ה' מאי קאמר להו אילימא הכי קאמר להו הקדוש ברוך הוא לישראל דבדרתינכו בארבע רוחי דעלמא אי הכי כארבע בארבע מיבעי ליה אלא הכי קאמר כשם שאי אפשר לעולם בלא רוחות כך אי אפשר לעולם בלא ישראל"

פרש"י: בלא ישראל - שאין העולם מתקיים אלא בשביל ישראל, והכי אמר קרא כי כארבע רוחות השמים פרשתי אתכם לרוחות העולם, כדי שיתקיים, שנאמר (ירמיהו לג) אם לא בריתי יומם ולילה חקות שמים וארץ לא שמתי.

הן הן הדברים לכאורה, ומדוע לא ייחסו זאת לרש"י.


א. רק אעיר שיש דיון גדול על ייחוס הפירוש על תענית לרש"י
ב. כבר העירו שכאן כתוב על עם ישראל ולא על לימוד התורה דווקא.



א. אף אם אין זה רש"י לכה"פ זהו אחד הקדמונים.
ב. מה יש בעצם היות ישראל בכל העולם אם לא ילמדנו תורה? ועוד לפי"ד מה השייכות לפסוק אם לא בריתי יומם ולילה וכו'?


א. אמת. לכן כתבתי שאני באתי להעיר. זאת הערה נקודתית. לא על גוף הדיון.
ב. למסקנה, לא מדובר על היות ישראל בכל רוחות העולם, אלא על נצחיות עמ"י בגלל הברית בין הקב"ה לעמ"י.

החושב
הודעות: 1296
הצטרף: ש' יולי 08, 2017 9:41 pm

Re: אם לא בריתי יומם ולילה

הודעהעל ידי החושב » ג' מרץ 05, 2019 10:53 am

שמר כתב:
החושב כתב:
שמר כתב:הן הן הדברים לכאורה, ומדוע לא ייחסו זאת לרש"י.

רש"י מדבר על כך שצריך שבכל מקום ילמדו תורה. וזה יהיה זכות הקיום של אותו המקום. ועניין זה שייך גם אם העולם היה שטוח. כך שאיני רואה קשר לדברי נפש החיים.

מה זאת אומרת בכל מקום, רש"י דיבר על ד' רוחות כלומר (לענ"ד) אזורים שונים שהביטוי שלהם שיש כאן אור במק"א יש חושך, וכי יעלה על דעתך (לשיטתך) שאם יהיה מקום אחד ללא תורה (למשל מדבר סהרה שאין בו ולא היו בו ובעז"ה לא יהיו בו יהודים) אין זכות קיום לאותו המקום אזי הרבה מקומות בעולם לשיטתך היו צריכים ליחרב (אנטרטיקה, הקוטב הצפוני, ג'ונגלי דרום אמריקה ועוד ועוד)

דברים מסוג זה יש ללמוד באופן המתאים. יש להבין את הרעיון העומד מאחורי הדברים ולא להתייחס למעטפת המילולית כאל מסמך משפטי.
ולגבי הדוגמאות שהזכרת, אדרבה היא הנותנת, יש לומר שדווקא בגלל שאין יהודים בג'ונגל ובמדינות אפריקה, לכן המקומות האלה שייכים לעולם השלישי ולמקומות שממה.

בכל מקרה, לטעון שרש"י התכוון לומר שכיון שכדור הארץ הוא עגול ילמדו תורה בכל שעה - זה בעצם לומר שרש"י לא ידע להסביר את עצמו, כותב בצורה מגומגמת ומחסיר את העיקר מן הספר.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 136 אורחים