מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

שינה מנוסח גאל וגואל ישראל בברכות ובתפילה

הלכות חג בחג, חקרי מנהג, מאמרים לעיון והורדה
נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

שינה מנוסח גאל וגואל ישראל בברכות ובתפילה

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ב' אפריל 22, 2019 11:20 am

חקירה במכוון מימרא דרבא; ב' נידונים באם שינה ממטבע שטבעו חכמים

איתא בפסחים (קיז, ב),
וחותם בגאולה. אמר רבא קריאת שמע והלל גאל ישראל, דצלותא גואל ישראל. מאי טעמא דרחמי נינהו.
וברשב"ם,
קרית שמע. ברכת גאולה שאחר ק"ש: והלל. של ערבי פסחים שחותם גאל ישראל כר"ע דמתניתין שמספר ומשבח על גאולת ישראל שעברה: דצלותא גואל ישראל. שאנו מתפללין על העתיד.

והנה יש לברר אם כוונת רבא רק לבאר את טעם שינוי המטבע שתקנו חכמים לכתחילה בנוסח הברכות, שבברכת ק"ש ובהלל של ליל פסח דהיינו ברכת אשר גאלנו, נכון יותר לומר גאל ישראל כי קאי על גאולת ישראל שעברה דהיינו יציאת מצרים, ואילו בתפילה בברכת ראה בענינו לא מיירי כלל מן העבר אלא הוה רק תפילה על העתיד, ועל כן יאות בה נוסח 'גואל ישראל', או שבא לומר גם דין עיכוב, ש'גואל' אינו עולה יפה בק"ש והלל ו'גאל' אינו עולה בצלותא, ומי ששינה לא יצא ידי חובתו.

ושאלה זו הלכה למעשה נחלקת לשני אופנים, מי ששינה ואמר 'גואל' במקום גאל בק"ש ובהלל, ולהיפך, מי ששינה ואמר 'גאל' במקום גואל בתפילה.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: שינה מנוסח גאל וגואל ישראל בברכות ובתפילה

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ב' אפריל 22, 2019 11:21 am

דברי הט"ז על חתימת מערבית של ברכת ק"ש: מלך צור ישראל וגואלו

ונפתח תחילה בשאלה הראשונה שמצינו בה מקורות מפורשים יותר.

כתב הט"ז (או"ח סימן סו ס"ק ו) וז"ל,
אחר גאל ישראל. אבל בתפלה אומר גואל ישראל כדלקמן סימן קנ"ו והוא תלמוד ערוך בפ' ע"פ בק"ש והלל גאל ישראל ובתפלה גואל ישראל משום דרחמי נינהו פי' מתפלל על העתיד. ונהירנא בילדותי היה רופא א' זקן שמו מהר"ר שלמה שהלך בסוף ימיו לא"י שאל מן הגאון מהר"ר מאיר ז"ל בלובלין על מ"ש במערבית בא"י מלך צור ישראל וגואלו שהוא נגד התלמוד ולא היה בידו להשיב ואמר שבבואו לביתו יתיישב בזה וכן שאלתי אחריו את מו"ח ז"ל ועוד הרבה רבנים ואין בפיהם מענה. וכן י"ל מדברי הטור שהביא כאן בשם הירו' צריך להזכיר באמת ויציב יציאת מצרים וכו' וצור ישראל וגואלו וכו' עכ"ל. והרי באמת ויציב אין לומר אלא גאל. ונ"ל דבאמת הוי גואל ישראל שפיר גם בק"ש דהוא ל' הוה, וכל ל' הוה משתמש בין לשון עבר בין ל' עתיד כמו שפירש"י בריש איוב ע"פ ככה יעשה, וזה מוכח גם כאן דהא בתפלה צ"ל ל' עתיד, ואפ"ה מהני ל' גואל שהוא ל' הוה, א"כ ה"נ מהני לשעבר. ובגמ' לא בא למעט אלא שבתפלה לא יאמר לשון גאל ישראל אבל להיפך ה"נ דמהני, וזה עיקר.

הרי מבואר בדברי הט"ז שסבר שבאמת נאמר בדברי רבא דין של עיכוב, ואי אמר גאל במקום גואל לא יצא, אלא שלהיפך אם אמר גואל במקום גאל יצא, כי גואל כולל גם את העבר וגם את העתיד.

ובדברי הט"ז מבואר עוד, דרבא לא איירי כלל במטבע דלכתחילה, ואף לכתחילה שפיר דמי לומר גואל במקום גאל, והיינו משום שמטבע החתימה קאי על כל מה שכלול בברכה, ואם זה מתפרש היטב על מה שכלול בברכה שפיר דמי, ולכן גואל ישראל עולה נמי בברכת ק"ש לכתחילה כי לשון גואל הוא לשון שכולל הכל, ולא שייך לומר כאן כל המוסיף גורע, שלשון גואל גרע במה שכולל גם ענינים אחרים של גאולה.

אבל באמת בדברי כמה ראשונים ופוסקים לא נראה כדבריו, ראשית, מכל אותם רבנים שנשאלו על כך ו'אין בפיהם מענה', ולא השיבו כדברי הט"ז, ובכללם חותנו הב"ח שגם עמד בזה על אתר, וז"ל,
וצריך עיון על מנהגינו בערבית דימים טובים כשאומרים מעריבים חותמים ברוך אתה יי' מלך צור ישראל וגואלו דלשון וגואלו הוי כאילו אמר גואל ישראל. וצריך לומר וגאלו בלא וי"ו דשפיר משמע על הגאולה שעברה, כן נראה לי
.
ויש לברר במאי פליגי.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: שינה מנוסח גאל וגואל ישראל בברכות ובתפילה

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ב' אפריל 22, 2019 11:23 am

מחלוקת ראשונים ואחרונים אי תליא מילתא בעיקר הברכה על מה נתקנה או אם החתימה עולה על כל מה שכלול בברכה

ובעיקר דמילתא יש לעורר, דהנה בפרישה (סימן רלו ס"ק ה) כתב,
ויש מקשים שכאן אמר שנתקנה ברכת אמת ואמונה על הגאולה שעברה ולעיל סימן ס"ו כתב וז"ל ותקנו לומר אמת ואמונה ערבית על הגאולה שלעתיד שאנו מקוים ומאמינים שיקיים לנו הבטחתו וכו'. ונראה לע"ד דלא קשה מידי דודאי נתקנה על שעבר שכן נוסחה מוכיח עליה, אלא שתיבת אמת ואמונה נתקן לרמז שאנו מאמינים בו שכמו שגאל אותנו ממצרים כן יגאלנו לעתיד מיד שונאינו.

הרי מבואר בדברי הפרישה, דבאמת אין שום ספק שמטבע גואל ישראל עולה על ברכת אמת ואמונה, בשגם כלול בזה גם הגאולה שלעתיד, אלא שהנידון בדברי רבא אינו מה כלול בברכה, אלא על מה עיקרה נתקנה, והברכה של ק"ש נתקנה על גאולת מצרים, ואף שבודאי כלול בה גם האמונה בגאולה העתידה .

וכבר הקדימו ביסוד זה הרשב"א בחידושיו לברכות (יא, א) בעמדו על דברי הירושלמי שמביא שם אודות ברכת אשר גאלנו, וז"ל,
ובודאי יש בנוסח אותה ברכה הזכרת שעבר והבא, דאשר גאלנו הוא לשעבר וכן ה' אלהינו יגיענו למועדים ולרגלים אחרים ונאכל שם מן הפסחים הוא להבא ונמצאת הראשונה פותחת ואינה חותמת והשניה חותמת ואינה פותחת, ובודאי שהיה יכול להקשות על זה שאם כן היה לו לחתום בה גואל ישראל ולא לחתום גאל ישראל ולא דק, אי נמי כיון דעיקר ברכות אלו משום גאולה ראשונה ואגב גאולה ראשונה הוא דמברכין ומבקשים על העתיד חותם גאל שהיא היא העיקר כאן.

הרי דהרשב"א מתחילה מצדד שנידון חתימת הברכה מיירי על כל מה שכולו בברכה, ואילו סוף מסקנתו נראה שאזלינן בתר עיקר הברכה על מה נתקנה, וזה פשוט שברכת אשר גאלנו נתקנה ביסודה על גאולת מצרים.

לעומת זאת, במגן אברהם בהקדמה לסימן רלו הביא דברי הב"ח הנ"ל, וכתב,
ומיהו בספ"ק דברכות פירש"י דוקא שחרית קאי על גאולה שעברה, אבל גאולה דערבית קאי גם על לעתיד דכתיב להגיד בבוקר חסדך ואמונתך בלילות ע"ש וא"כ אין לזוז מהמנהג.

ונראה דהמג"א והט"ז קיימי בחד שיטתא דרבא דין עיכוב קאמר, ולא מיירי בביאור המטבע שתקנו חכמים לכתחילה, אלא בא לומר דין עיכוב שלשון גאל לא עולה יפה בתפילה, ואילו במקומות שיש גם מענין גאולה העתידה, לא איכפת לן על מה נתקנה עיקר ברכה, ולכן מסיק כוותיה דבמערבית של ברכת ק"ש אין לשנות מן המנהג לומר מלך צור ישראל וגואלו.

מאידך, בשיטת הרשב"א והפרישה מבואר היטב שהנידון הוא ביחס לעיקר תקנת הברכה ומטבע חתימתה, ובזה שפיר יש לומר דרבא לאו דין עיכוב קאמר אלא דין לכתחילה, וכמו שיתבאר.

והרחבת דברים בכיוון זה מצינו בדברי התבואות שור בחידושי בכור שור בפסחים שם שכתב על דברי הט"ז, וז"ל,
ומה אעשה דלענ"ד לא קשה מידי דהא ודאי איכא כמה בקשות בפיוט מערבית דברכת אמת ואמונה עיין שם ואפי' בגוף הברכה נמי נזכר על העתיד דקרא כי פדה ה' את יעקב וגאלו וגו' הוא כתוב על גאולה העתידה וכן בברכה שאחר ק"ש דשחרית יש בקשה לעתיד והוא נוסח צור ישראל קומה וכו'. אלא דרבא לשיטתיה דס"ל דמ"מ החתימה צריכה שתהיה דוקא על עיקר תיקון הברכה כמ"ש רבא לקמן עמוד זה בפלוגתא דסבי דפומבדיתא וסבירא ליה לרבא דבשבת ויו"ט בצלותא מקדש ישראל כו' מטעם דזיל בתר עיקר אלא דאנן קיי"ל כסבי דפומבדיתא דא"צ למיזל בתר עיקר וגם רבא בעצמו חזר בו אח"כ וא"כ לא קמה גם הא דאמר רבא הכא ויכול לחתום להבא אם אמר בברכה איזו בקשה להבא אף על פי שהבקשה טפילה ואינה עיקר הברכה ושפיר אמרינן כן במערבית, ודו"ק.

ולפי דברי הבכור שור היה נראה לומר דזה ודאי שלשון גואל קאי על לשעבר וגם לעתיד, וזה עולה יפה גם בברכת ק"ש ובהלל, אלא שלכתחילה נוסח הברכה נתקן שיחתום בלשון גאל ישראל, כי עיקר הברכה נתקנה על לשעבר. ומעתה יש לדון טובא בשיטת רבא אי שינה ממטבע ששינו חכמים יצא ידי חובתו בדיעבד או לאו.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: שינה מנוסח גאל וגואל ישראל בברכות ובתפילה

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ב' אפריל 22, 2019 11:25 am

מסקנא הלכה למעשה

ועכ"פ לפי כל האמור היה נראה הלכה למעשה שזה פשוט שאם שינה בדיעבד ואמר 'גואל' במקום גאל בברכות ק"ש ובברכת אשר גאלנו, יצא ידי חובתו, שהרי דעת המג"א והט"ז שאף לכתחילה יכול לשנות, ואמנם בזה דעת הפוסקים האחרונים אינה נוטה להכריע כן ברווחא, כמו שכתב במשנ"ב (שם ס"ק לג), וז"ל,
ובמערבית שנוהגין לומר בא"י מלך צור ישראל וגואלו נדחק הט"ז מאד לתרצו ובדגול מרבבה יישב קושיתו ומ"מ מפני קושיא זו נהגו אנשי מעשה לומר גם במערבית גאל ישראל.
וכן מסיק בערוך השולחן (שם סעיף יב) אחר שמביא כמה ישובים על קושיית הט"ז כתב
"כולם דחוקין. ויש מהגדולים שהנהיגו שהש"ץ מסיים גאל ישראל כבכל השנה וכן אנחנו נוהגים ולמה לנו לכנוס בפרצות דחוקות".

ברם באופן של בדיעבד נראה דכו"ע לא פליגי. ויש לצרף לזה, שמצינו כמה וכמה נוסחאות וגירסאות שחותם גואל ישראל גם בברכת קריאת שמע וגם בחתימת ברכת אשר גאלנו, יעויין לשון הרמב"ם (פ"ח מתפילה ה"ה ובנוסח התפילה בסוף ספר אהבה), ובספר עלי תמר על הירושלמי מביא שבקטעי הגניזה של נוסחי תפלה לפי מנהג א"י חתימת הברכה הוא בין בשחרית בין בערבית "בא"י צור ישראל וגואלו" ויש שגורסים "בא"י מלך צור ישראל וגואלו", ומנהג מצרים ותימן לחתום בק"ש בגאל ישראל אבל בהלל של ליל פסח חותמים "גואל ישראל".

אולם הנידון המסובך הוא באם שינה בתפילה ממטבע של גואל ישראל לגאל ישראל אם יצא ידי חובתו, שהרי כאן אין זכר לגאולת העבר אלא רק לבקשת רחמים על העתיד, וכמו דאיתא במדרש שכל טוב (פרשת בא),
וטעמא מאי, כיון דמדכרינן בהו יציאת מצרים חתמינן בהו גאל ישראל, דהיינו לשעבר, דמודינן לקב"ה דפריק ית ישראל ממצרים, ובתפלה חתמינן גאל ישראל דכיון דלא אמרינן בההיא ברכה יציאת מצרים אלא מצלינן לקב"ה דיפרוק יתן מן גלותא חתמינן בה גואל ישראל לשון עתיד
.
והדעת נוטה שבכהאי גוונא לא יצא, וכן ראיתי שנקט בפשיטת הגר"ש דבליצקי זצ"ל בהגש"פ מחשבת בצלאל, אולם בספר חשוקי חמד (ברכות שם), כתב שהדעת נוטה קצת דבדיעבד יצא שהרי השו"ע השמיט להאי דינא ואלו היה מעכב בדיעבד, לא היה נמנע מלכותבו, ועדיין צ"ע.

ובקובץ צהר (יד, תשס"ה, עמ' נא ואילך) מובא 'תשובות מפוסקי הדור בעניני אורח חיים שונים' מאת הרב ישראל טפלין, ושם מובא שנחלקו בזה, דעת הגאון רבי יעקב קמינצקי שלא יצא, ודעת הגאון רבי ישראל זאב גוסטמן שיצא ד'שניהם הוו מענין גאולה'.


חזור אל “פסח”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 9 אורחים