מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

שני טעמים על אותו מילה בתורה

חקר מסורה, ענייני דקדוק, טעמי המקרא, חיפוש מקורות, בירור ועיון בלשון הקודש והתרגומים, מפורש ושום שכל.
א מבקש
הודעות: 217
הצטרף: ב' אפריל 05, 2021 8:50 pm

שני טעמים על אותו מילה בתורה

הודעהעל ידי א מבקש » ג' אפריל 06, 2021 8:38 pm

בפרשת השבוע [פרשת שמיני. ויקרא י, ד] על המילה 'ויקראו' ישנם שני טעמים. הדבר שכיח בספרי אמ"ת, אך האם ישנו כזה בתורה פעם נוספת?

מענה איש
הודעות: 874
הצטרף: ה' יולי 06, 2017 12:14 pm

Re: שני טעמים על אותו מילה בתורה

הודעהעל ידי מענה איש » ג' אפריל 06, 2021 9:02 pm

זה ינחמנו ממעשה ידינו
קרבו שאו את אחיכם

לבי במערב
הודעות: 7017
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה־פרטית. בתודה מראש.

Re: שני טעמים על אותו מילה בתורה

הודעהעל ידי לבי במערב » ג' אפריל 06, 2021 9:10 pm

גם יש כמ"פ קדמא ואזלא בתיבה אחת, וכן מאיילא ואס"ף.

א מבקש
הודעות: 217
הצטרף: ב' אפריל 05, 2021 8:50 pm

Re: שני טעמים על אותו מילה בתורה

הודעהעל ידי א מבקש » ג' אפריל 06, 2021 9:12 pm

ייש"כ על מהירות התגובה
אני מצאתי בינתיים מאמר שדן על פסוק בעל שלושה מופעי טעמים כפולים
אני מצרף זאת למי שמעוניין
23507769.pdf
(1.28 MiB) הורד 54 פעמים

לבי במערב
הודעות: 7017
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה־פרטית. בתודה מראש.

Re: שני טעמים על אותו מילה בתורה

הודעהעל ידי לבי במערב » ג' אפריל 06, 2021 9:13 pm

א מבקש כתב:הדבר שכיח בספרי אמ"ת
אם הכוונה ל'רביע־מוגרש' או 'עולה־ויורד', כמדומני שהם טעמים בפ"ע המסומנים באופן זה (וכ'תרי־פשטין', או 'קדמא־קטֹן').

לבי במערב
הודעות: 7017
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה־פרטית. בתודה מראש.

Re: שני טעמים על אותו מילה בתורה

הודעהעל ידי לבי במערב » ג' אפריל 06, 2021 9:15 pm

א מבקש כתב:מאמר שדן על פסוק בעל שלושה מופעי טעמים כפולים
מה?! אין קשר לנדו"ד. שם מיירי בחילוקי טעם עליון ותחתון.

א מבקש
הודעות: 217
הצטרף: ב' אפריל 05, 2021 8:50 pm

Re: שני טעמים על אותו מילה בתורה

הודעהעל ידי א מבקש » ג' אפריל 06, 2021 9:21 pm

ליבי במערב כתב
א מבקש כתב:
מאמר שדן על פסוק בעל שלושה מופעי טעמים כפולים
מה?! אין קשר לנדו"ד. שם מיירי בחילוקי טעם עליון ותחתון.

נכון צודק במאה אחוז.

יאיר אתמר
הודעות: 703
הצטרף: ד' יולי 24, 2019 8:19 pm

Re: שני טעמים על אותו מילה בתורה

הודעהעל ידי יאיר אתמר » ג' אפריל 06, 2021 11:43 pm

ראה תורת הקורא פ' בראשית בהע'
וראה ייבין כא"צ ניקודו וטעמיו עמ' 232 והלאה
וראה פה

אצ"ל שאין קשר לטעמי אמ"ת

צלעובר
הודעות: 7
הצטרף: ה' אוקטובר 01, 2020 7:11 pm

Re: שני טעמים על אותו מילה בתורה

הודעהעל ידי צלעובר » ה' אפריל 08, 2021 8:17 am

לבי במערב כתב:גם יש כמ"פ קדמא ואזלא בתיבה אחת, וכן מאיילא ואס"ף.


הרב א במקש ודאי מכוין לשני טעמים מפסיקים בתיבה אחת, דבר שבאמת נדיר ביותר, ותמיד יבואו שניהם באותה הברה.
להבדיל מטעם מפסיק שקדם לו משרתו באותה תיבה, שתמיד יבוא הטעם המשרת בהברה מוקדמת, ובסוג זה נמנים קדמא ואזלא, ומאיילא ואס"פ, שהבאת, ולאלה יש להוסיף מונח וז"ק (שהוא הזוג השכיח ביותר מסוג זה), מרכא ותביר, מרכא וטפחא, מונח ופזר, מונח ורביעי.
ומצאנו גם שני משרתים בתיבה אחת (בהברות נפרדות כנ"ל), כגון קדמא ומרכא, קדמא ומהפך.

לבי במערב כתב:
א מבקש כתב:הדבר שכיח בספרי אמ"ת
אם הכוונה ל'רביע־מוגרש' או 'עולה־ויורד', כמדומני שהם טעמים בפ"ע המסומנים באופן זה (וכ'תרי־פשטין', או 'קדמא־קטֹן').

מה שכתבת לגבי רביע־מוגרש ועולה־ויורד, ודאי שכן הוא, אך לא זה וזה ששני הסימנים משמשים ביחד להורות את ניגון הטעם, כהרי ה"תרין פשטין", ששם רק השני הוא ה"פשטא" באמת, המורה על נגינת הטעם, אלא שהוסיפו הסופרים פשטא על האות המוטעמת להורות על מיקום ההטעמה שלא יטעו לקרוא את התיבה מלרע.

לבי במערב
הודעות: 7017
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה־פרטית. בתודה מראש.

Re: שני טעמים על אותו מילה בתורה

הודעהעל ידי לבי במערב » ה' אפריל 08, 2021 5:42 pm

לסו"ד - אמת (וכ"ה ב'קדמא־קטֹן', וכמשנ"ת בסמוך), אלא שחפצתי להמחיש עבור מי שאינו בקיא בטעמי אמ"ת.
במחשבה חוזרת: המחשה טובה יותר היא בטעמי התלישא ומיקומם הכפול בתיבה.


חזור אל “דקדוק ומסורה”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 26 אורחים