נ"ל דקטן שצר בו תפילין אסור אבל בדבר הנאסר בהזמנה לחוד לא מיתסר בהזמנת קטן כדאי' בחולין דף י"ג דיש להם מעשה ואין להם מחשבה ופשוט דאין אדם אוסר דבר שאינו שלו כמ"ש ביורה דעה סוף סימן שמ"ט:
ואם גנבו בגד ועשו ממנו כיס תפילין קניא בשינוי מעשה ואסרו ועיין ב"ק דף ק"ד:
סגי נהור כתב:כה דברי המג"א שם:נ"ל דקטן שצר בו תפילין אסור אבל בדבר הנאסר בהזמנה לחוד לא מיתסר בהזמנת קטן כדאי' בחולין דף י"ג דיש להם מעשה ואין להם מחשבה ופשוט דאין אדם אוסר דבר שאינו שלו כמ"ש ביורה דעה סוף סימן שמ"ט:
ואם גנבו בגד ועשו ממנו כיס תפילין קניא בשינוי מעשה ואסרו ועיין ב"ק דף ק"ד:
אני מניח שכוונתך לפרש דמ"ש שאין אדם אוסר דבר שאינו שלו היינו באותם הדברים הנאסרים בהזמנה לחוד?
אבל מהמשך דבריו: ואם גנבו בגד ועשו ממנו כיס תפילין כו', מוכח לכאורה שמדבר בתפילין הנאסרים בהזמנה ותשמיש.
ולהערתך שע"י מעשה אוסר גם בשאינו שלו, ראשית, לכאורה הדבר שנוי במחלוקת אמוראים ובמחלוקת הראשונים. ושנית, לכאורה פשוט דשאני הכנה שאין המעשה מועיל אלא בצירוף מחשבה (הזמנה).
דמשק כתב:סגי נהור כתב:כה דברי המג"א שם:נ"ל דקטן שצר בו תפילין אסור אבל בדבר הנאסר בהזמנה לחוד לא מיתסר בהזמנת קטן כדאי' בחולין דף י"ג דיש להם מעשה ואין להם מחשבה ופשוט דאין אדם אוסר דבר שאינו שלו כמ"ש ביורה דעה סוף סימן שמ"ט:
ואם גנבו בגד ועשו ממנו כיס תפילין קניא בשינוי מעשה ואסרו ועיין ב"ק דף ק"ד:
אני מניח שכוונתך לפרש דמ"ש שאין אדם אוסר דבר שאינו שלו היינו באותם הדברים הנאסרים בהזמנה לחוד?
אבל מהמשך דבריו: ואם גנבו בגד ועשו ממנו כיס תפילין כו', מוכח לכאורה שמדבר בתפילין הנאסרים בהזמנה ותשמיש.
לא התכוונתי לדברים הנאסרים בהזמנה לחוד, אלא בכיס של תפילין שאדם אחר עושה גם ההזמנה, דבזה אין אדם אוסר דבר שאינו שלו, והיינו דמסיים שאם גנב ועשה שינוי יכול לעשות גם ההזמנה.
דמשק כתב:סגי נהור כתב:ולהערתך שע"י מעשה אוסר גם בשאינו שלו, ראשית, לכאורה הדבר שנוי במחלוקת אמוראים ובמחלוקת הראשונים. ושנית, לכאורה פשוט דשאני הכנה שאין המעשה מועיל אלא בצירוף מחשבה (הזמנה).
על הראשית, איזה מחלוקת ראשונים?
ועל השנית, לא כ"כ מובן דהרי הבעלים כבר הזמין. [אא"כ תאמר דאמרינן שאין כוונתו בהזמנה אלא על מנת שהוא עצמו יעשה אח"כ המעשה].
סגי נהור כתב:מחלוקת הראשונים גם במקום שלא שייך לצעורי קא מכוין - ראה אנצ"ת ערך דבר שאינו שלו לענין שינוי החוזר לברייתו.
סגי נהור כתב:א"כ יש לעיין אם מהמג"א ראיה דלא ס"ל כרעק"א הנ"ל.
דמשק כתב:צ"ל אנצ"ת בשם המג"א...
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 93 אורחים