מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מקור לדברים מהרב משיאנווא - בקשת עזרה

חיפושי מקורות וכדומה
סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15773
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

מקור לדברים מהרב משיאנווא - בקשת עזרה

הודעהעל ידי איש_ספר » ב' אוגוסט 01, 2011 3:15 am

כתב הרא"ח נאה בקונטרס השולחן:
untitled.JPG
untitled.JPG (19.41 KiB) נצפה 4504 פעמים
בנימוקי או"ח אינו. אבל מצאתי כן בכמה ספרים ועדין לא עמדתי על מקור הדברים.
דברי יחזקאל.PDF
(153.08 KiB) הורד 269 פעמים
אודה מאד למי שיצביע על מקור השמועה.

גוראריה
הודעות: 1546
הצטרף: ב' אוגוסט 23, 2010 5:59 pm

Re: מקור לדברים מהרב משיאנווא - בקשת עזרה

הודעהעל ידי גוראריה » ב' אוגוסט 01, 2011 3:07 pm

כמדומה לי שהגר"ע יוסף שליט"א מביא זה באיזהו מקומן.


מה לא די ברא"ח נאה והמונקאטשער?

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15773
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: מקור לדברים מהרב משיאנווא - בקשת עזרה

הודעהעל ידי איש_ספר » ב' אוגוסט 01, 2011 3:20 pm

רא"ח נאה מביא את זה בשם נימוקי או"ח למונקאטשער, אבל זה לא נמצא שם!

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15773
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: מקור לדברים מהרב משיאנווא - בקשת עזרה

הודעהעל ידי איש_ספר » ב' אוגוסט 01, 2011 5:11 pm

איפה שבטי ישראל?

הוד_והדר
הודעות: 2502
הצטרף: ד' יוני 30, 2010 2:53 am

Re: מקור לדברים מהרב משיאנווא - בקשת עזרה

הודעהעל ידי הוד_והדר » ב' אוגוסט 01, 2011 8:32 pm

הנה העתקת כל לשון הנמוקי אורח חיים בענין זה

[ב] סדר עטיפתו. עיין במגן אברהם (סק"ב) בשם כתבים (פרי עץ חיים שער הציצית, פ"א) שצריך להתעטף כעטיפת ישמעאלים. והנה מהו עטיפת ישמעאלים, כתב בבית יוסף (ד"ה וסדר) בשם הגאונים ז"ל דעיטוף גמור בעינן מדמברכין להתעטף בציצית, והוא בש"ס מועד קטן (כד, א) אמר שמואל כל עטיפה שאינה כעטיפת ישמעאלים אינה עטיפה, מחוי רב נחמן עד גובי דיקנא, ופירש רש"י (ד"ה גובי דיוקנא) דהיינו עטיפת ישמעאלים גומות שבלחי למטה מפיו. וגם מה שהביא המגן אברהם זה בשם כתבי האריז"ל, כתב בשער הכונות (דרוש א, מענין הציצית), וכן בפרי עץ חיים (שער הציצית, פ"א), וכתב שם בפירוש עטיפת הישמעאלים וערביים, ובזה הלשון שהם מעטפין ראשן בטלית וכורכים השני קצוות של הטלית סביב גרונם וצוארם וכו', עיין שם. והנה בעולם נהגו הרבה אנשים רבים וכן שלמים שמעטפין הטלית ומכסין פניהם עד פיהם לפניהם, ויש מחמירים יותר לכסות עד החזה מלפניהם, ואומרים כי זהו עטיפת ישמעאלים. (ואנחנו לא נהגנו כן, רק לכסות בטלית ראשו ולכרוך בשני קצות של הטלית על הצואר ועד פיו, והד' ציצית לצד שמאל מאחוריו כמבואר שם בהאריז"ל בכונתו).
והנה אאזמו"ר הקדוש מהר"ש זי"ע מפה קהלה תמה על מנהג רבים הנזכר לעיל שמכסים פניהם ואומרים כי זהו עטיפת ישמעאלים, והיתכן לומר כן, כי איך הלכו הישמעאלים בכיסוי פניהם, בחשך ילכו אם יכסו עד הפה מלמעלה למטה והעינים והחוטם והפנים מכוסות, ואיך לא יפלו בפתחים ובורות וינגפו גופם, ואם יוליכם אחר כמו שמוליכין סומא שלא יפול כנזכר לעיל, הלא גם האחר יפול אם יתעטף כנזכר לעיל, ובעל כרחך לומר שהאחר יהיה מאומה אחרת שאינם ישמעאלים בעטיפתם. וגם לא שמענו מעולם שינהגו את הישמעאלים כמו הסומים (סגי נהור), ודבר זה מביא לידי גיחוך.
וגם ראיה לדבר, א') ממשנה מפורשת בכלים (פכ"ט, מ"א) גומדין של ערביים, פירש הר' עובדיה מברטנורא ז"ל שהוא אמה על אמה ומכסין הערביים חוטמן ופיהם בזמן הקור. ואם הפירוש עטיפת ערביים (ישמעאלים) בטליתם שמכסים את פניהם בראשם מלפניהם עד פיהם ולמטה, הלא ממילא החוטם מכוסה, ולמה להו הגומדין הלז של אמה. אלא ודאי דזה אינו, וכנזכר.
ב') ממה שמביא הבית יוסף מהבעל העיטור (הלכות ציצית שער ב, ח"ג) בשם הגאונים עטיפת ישמעאלים עטיפה גמורה וכו', ומסתברא לן דעטיפת ישמעאל לא הוזכרה אלא לגבי אבילות דאמר שמואל וכו', (כנזכר לעיל מש"ס מועד קטן (כד, א)), אלא שהאריז"ל פסק דגם לעטיפת ציצית צריכין להחמיר בעת תחלת עטיפת הטלית לעשות כעטיפת הישמעאלים, ושם בגמרא במקורו לא נמצא כלל לכסות פניו, רק נראה בפשיטות לכרוך הטלית על צוארו עד שיגיע למעלה בתחלת פניו בגומא שבזקנו, כנזכר לעיל.
ג') וגם האר"י ז"ל שצוה לעשות בעטיפת ציצית כעטיפת ישמעאלים בעת הברכה, הנה בעת תפלת מנחת שבת קודש בעטיפת הטלית כתב בסידורי האריז"ל, ומקורו בהגהות מהר"י צמח ז"ל בפרי עץ חיים (שער השבת, פכ"ב), שאין לכסות הפנים ולא המצח כלל בטלית כי אז מתגלה המצח וכנודע, והלא כדברי האר"י ז"ל צריכין לציצית עטיפת ישמעאלים, ואם נאמר שזהו על כל פניו (עד למטה במקום פיו) אם כן המצח בעל כרחך שיכסנו, ואיך נקל במצות ציצית אז לברך להתעטף ושלא לעשות כעטיפת ישמעאלים. אלא ודאי דעטיפת ישמעאלים אינו כלל על הפנים לכסותו, רק לכורכו סביב צוארו וראשו מעוטף בו כנזכר לעיל, אבל המצח לפניו יוכל להיות שפיר מגולה. (ומה שכתב שלא לכסות אז המצח כלל, אין משמע דבשארי פעמים צריך להיות המצח מכוסה, אלא הפירוש כפשוטו דבשארי פעמים שאין מדקדקים על זה כשמתעטפים ראשם בטלית אז מתכסה המצח גם כן לפעמים כמובן, אבל [במנחה] צריך לדקדק על זה שלא לכסותו כלל, וזה פשוט).
ד') דמלשון האר"י ז"ל בעצמו (בשער הציצית) שכתב לעשות כעטיפת ישמעאלים כנזכר לעיל, מפורש ומבואר כך לכורכו סביב צוארו וגרונו כנזכר לעיל, ומה זה ענין לכיסוי פניו בזה.
ה') מש"ס שבת (סה, א) הערביות יוצאות רעולות, פירש רש"י (ד"ה יוצאות) דרך ערביות להיות מעוטפות ראשן ופניהן חוץ [מן] העינים וכו', עכל"ה. הרי שאין מכסות ראשן עד העינים מלפניהם ולמטה, רק מלמטה מתעטפות סביב גרונם ופיהם כדי שישארו העינים מגולים, (כי בודאי אין לומר שעושין נקבים בטליתן במקום העינים שיסתכלו דרך שם), ואם הנשים מחמת צניעות אין מכסות העינים, כל שכן האנשים שאין מכסין טליתם על העינים, וכנזכר לעיל.
ו') וגם עתה רואין בארץ הקודש ושארי ערי תוגרמה הערביים הישמעאלים אשר מנהג אבותיהם בידיהם, גם במלבושיהם, כנודע, ויעשו כן כשרוצה לילך במרוצה אז נוטל חלק אחד מבגדו הרחב העליון ומשליכו על כתפו וכורכו על צוארו, וכשהוא רפש וטיט ורוצה לרוץ אז גם החלק השני הוא מגביהו וכורכו על צוארו, וזהו עטיפת ישמעאלים, כי אם יכסה פניו אז לא יראה אנה לילך כלל, וכנזכר לעיל.
אמנם חזות קשה ראיתי בשולחן ערוך הרב התניא ז"ל (בסימן זה (סעיף ה)), שכתב עטיפת ישמעאלים דהיינו לכסות הראש עם הפנים עד גומות שבלחי למטה מפיו עד כאן לשונו. ובאמת אחרי המחילה ונשיקת עפר כפות רגליו הקדושים זי"ע, אין שום מקור למה שכתב 'לכסות הפנים', וכמו שהוכחנו וביארנו לעיל בראיות פשיטות וברורות בעזרת השם יתברך.
אך זאת מנהגי, וכמו שנהג אדומו"ר הקדוש רבינו יחזקאל זי"ע הרב משינאווע, כי גם בעת עטיפת ישמעאלים, שהוא עשיות עיקר המצוה מן המובחר לעשות אז גם כדעת הגאונים והאריז"ל שצריכין עטיפת ישמעאלים, מכל מקום צריכין לדקדק להמשיך למטה הטלית מצד ערפו ואחוריו שיהיה מכוסה בו ראשו ורובו של הגוף, כיון שעיקר מדינא היא ההלכה בזה בטור ושולחן ערוך כדרך שבני אדם וכו', היינו עיקר עטיפת הגוף, על כרחך צריך להיות אז רוב הגוף גם כן מכוסה כדי שלא יבטלו בעת עטיפת ישמעאלים המצוה בעיקרה להלכה, שהוא עטיפת הגוף, והיינו רובו, כנזכר.
ובענין העטיפה שכתבנו לעיל בזה שמנהגנו ליקח הד' ציצית לצד שמאל בעטיפתו ובכריכתו על הצואר, הן אמת כי בטור וגם בפרי עץ חיים (שער הציצית, פ"ג) ובסידור (בכוונת הציצית) כתבו הכונה גם באופן זה שנותן הב' ציציות לפניו וב' לאחריו, עיין שם. מכל מקום למאי דקמן (בעטיפת ישמעאלים) כתב בפירוש בשער הכונות (דרוש א, מענין הציצית) וזה לשונו: והנה לסיבה זו הצריכו הגאונים להתעטף עטיפת ישמעאלים ומחזירים ב' הציצית שביד ימין אל צד שמאל, באופן שיתחברו שם בצד השמאל מאחוריו כל הד' ציציות, ויהיו תלויים מאחוריו בצד שמאל במקום התחלת בנין הנוקבא מאחורי החזה, עד כאן לשונו הקדוש. הרי מפורש בלשונו הזהב והקדוש בשער הכונות — (שהוא משמונה שערים סלת נקיה לשון מה"ר חיים וויטאל ז"ל, והוא העיקר ועליו יש לסמוך במקום שנראה כמו ספק ופלוגתא בדבריו ז"ל, כנודע בשם הגדולים (ערך ר' חיים ויטאל)) — שצריך להחזיר כל הד' ציציות לאחוריו בצד שמאל, וכמנהגינו כנזכר לעיל.
שוב ראיתי בספר אשל אברהם מהדורא תניינא על אורח חיים (להגה"ק מבוטשאטש ז"ל) בסימן ט"ז (בריש הסימן, ד"ה בדברי הגמרא), חולק גם כן על הרב הגה"ק התניא ז"ל בשולחן ערוך בזה במה שכתב שיהיה העיטוף גם מלפניו, עיין שם:


עד כאן לשונו הקדוש

והחלק שכל הנזיעה כדאי היה לו וכו' לא הובא שם

הוד_והדר
הודעות: 2502
הצטרף: ד' יוני 30, 2010 2:53 am

Re: מקור לדברים מהרב משיאנווא - בקשת עזרה

הודעהעל ידי הוד_והדר » ב' אוגוסט 01, 2011 8:42 pm

ולכאורה ערבובי דברים יש פה

ובחמדה גנוזה הנדפס מכתב יד [והובא גם בצילום בדברי יחזקאל הנ"ל בהודעה ראשונה] מביא בשם חסידים ואנשי מעשה שהדברי יחזקאל וכו'
וכן ראה ברשומים בשמיך [סיפורי הרב אונגאר] שמביאו שמה כמדומני על המנח"א עצמו [אבל יכול להיות שאני טועה כי אני כותב מזכרון]

אמרתי אחכמה
הודעות: 1880
הצטרף: א' נובמבר 21, 2010 6:05 pm

Re: מקור לדברים מהרב משיאנווא - בקשת עזרה

הודעהעל ידי אמרתי אחכמה » ב' אוגוסט 01, 2011 10:27 pm

אולי לבדוק בספר י"ג אורות, מערכת שינאווא - עמ' קפט.
אין הספר תח"י.

גימפעל
הודעות: 3500
הצטרף: ש' דצמבר 11, 2010 10:35 pm

Re: מקור לדברים מהרב משיאנווא - בקשת עזרה

הודעהעל ידי גימפעל » ב' אוגוסט 01, 2011 11:41 pm

חמדה גנוזה הוא מקור מוסמך

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15773
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: מקור לדברים מהרב משיאנווא - בקשת עזרה

הודעהעל ידי איש_ספר » ג' אוגוסט 02, 2011 12:00 am

לאיזה חמדה גנוזה בדיוק אתם מתכוונים?

הוד_והדר
הודעות: 2502
הצטרף: ד' יוני 30, 2010 2:53 am

Re: מקור לדברים מהרב משיאנווא - בקשת עזרה

הודעהעל ידי הוד_והדר » ג' אוגוסט 02, 2011 12:45 am

חמדה גנוזה ב"כ הנדפס כהיום כבר
מכתב יד הרב סיני [?] ה"ש מזימיגראד זקינו של הרב משה האלברשטם מירושלים ועוד

שבטיישראל
הודעות: 1848
הצטרף: ב' יולי 05, 2010 12:37 am

Re: מקור לדברים מהרב משיאנווא - בקשת עזרה

הודעהעל ידי שבטיישראל » ג' אוגוסט 02, 2011 1:20 am

כבר הקדימני בעל ההוד_וההדר
אכן בנמאו"ח לא מופיע כן כי אם בחמדה גנוזה (וכן מובא גם בהשמטות בסוף דרכי חיים ושלום בשם דבר יחזקאל החדש !!)

והנה מכתבו של ר"מ שפירא בענין עטיפת הטלית
(מכתב זו הנה סיפור מעניין בפנ"ע)
קבצים מצורפים
ר מאיר שפירא טלית.PNG
ר מאיר שפירא טלית.PNG (108.43 KiB) נצפה 4552 פעמים

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15773
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: מקור לדברים מהרב משיאנווא - בקשת עזרה

הודעהעל ידי איש_ספר » ג' אוגוסט 02, 2011 1:30 am

יאש"כ הרב שבטי. אם אני מבין נכון חמדה גנוזה התפרסם בשנים האחרונות, אז איפה ראה את זה ר'חיים נאה?
איפה התפרסם המכתב מר' מאיר שפירא.

כאחד שלא עושה עיטוף הישמאעלים בכלל, אני מסוקרן מה מנהג רוב העולם.
האם כשוע"ר, הקיצור והמ"ב, שמלמעלה למטה, או כהנימוקי או"ח מלמטה למעלה?

חשבתי תמיד שרוב העולם עושה מלמעלה למטה, היינו משלשל את הטלית עד פיו וכו', וכך ראיתי במשנה ברורה של עוז והדר, מאידך עיינתי בפסקי תשובות, הוא מצייר מציאות כאילו הרוב עושים הפוך מלמטה למעלה כמו הנימוקי או"ח ור' חיים נאה. עד שעיינתי במקור וראיתי שכך גם נהג זקנו החלקת יהושע וממילא הבנתי את המגמה.

מה האמת, איך הנהגת רוב העולם? ומה מנהג חב"ד?

הוד_והדר
הודעות: 2502
הצטרף: ד' יוני 30, 2010 2:53 am

Re: מקור לדברים מהרב משיאנווא - בקשת עזרה

הודעהעל ידי הוד_והדר » ג' אוגוסט 02, 2011 1:54 am

המכתב הנ"ל התפרסם בגליון חדש בחדשו אשר שחל"ח אשר יצא לאור כמה שנים על ידי איחוד חסידי מונקאטש

הוד_והדר
הודעות: 2502
הצטרף: ד' יוני 30, 2010 2:53 am

Re: מקור לדברים מהרב משיאנווא - בקשת עזרה

הודעהעל ידי הוד_והדר » ג' אוגוסט 02, 2011 2:50 am

ונדפס גם בחידושי מהר"ם שפירא מלובלין

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15773
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: מקור לדברים מהרב משיאנווא - בקשת עזרה

הודעהעל ידי איש_ספר » ג' אוגוסט 02, 2011 2:32 pm

הוד_והדר כתב:ונדפס גם בחידושי מהר"ם שפירא מלובלין

איזה ?
באוצר מצאתי שנדפס המכתב כולו במוריה פ"ו.

אמרתי אחכמה
הודעות: 1880
הצטרף: א' נובמבר 21, 2010 6:05 pm

Re: מקור לדברים מהרב משיאנווא - בקשת עזרה

הודעהעל ידי אמרתי אחכמה » ג' אוגוסט 02, 2011 8:54 pm

ב'חמדה גנוזה' כתוב רק שכל ביאתו לאר"י וכו' לדעת סדר עטיפת טלית כהלכתה, ולא כתוב כלום אודות כיסוי הפנים.
והג"ר חיים נאה בהביאו שמועה זו, הוסיף: ללמוד סדר עטיפת וכו' שאין לכסות הפנים,
וצריך לדעת איה מקור כבודו?

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15773
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: מקור לדברים מהרב משיאנווא - בקשת עזרה

הודעהעל ידי איש_ספר » ג' אוגוסט 02, 2011 8:59 pm

אמרתי אחכמה כתב:ב'חמדה גנוזה' כתוב רק שכל ביאתו לאר"י וכו' לדעת סדר עטיפת טלית כהלכתה, ולא כתוב כלום אודות כיסוי הפנים.
והג"ר חיים נאה בהביאו שמועה זו, הוסיף: ללמוד סדר עטיפת וכו' שאין לכסות הפנים,
וצריך לדעת איה מקור כבודו?

אפשר להתווכח על כל דבר, אבל הכל מודים שהישמעאלים שראה השינאווער לא כיסו את פניהם. צא לשווקיהם ולמד וממילא לא קשה על מה שהוסיף.
אבל עדין אין פתרון, היכן ראה זאת?

עושה חדשות
הודעות: 12763
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: מקור לדברים מהרב משיאנווא - בקשת עזרה

הודעהעל ידי עושה חדשות » ג' נובמבר 29, 2016 9:08 pm

על צד שמאל, ראיתי בהליכות שבט הלוי כדלהלן:
קבצים מצורפים
הליכות שבט הלוי.png
הליכות שבט הלוי.png (58.51 KiB) נצפה 4375 פעמים

הוד_והדר
הודעות: 2502
הצטרף: ד' יוני 30, 2010 2:53 am

Re: מקור לדברים מהרב משיאנווא - בקשת עזרה

הודעהעל ידי הוד_והדר » ג' נובמבר 29, 2016 11:35 pm

איש_ספר כתב:יאש"כ הרב שבטי. אם אני מבין נכון חמדה גנוזה התפרסם בשנים האחרונות, אז איפה ראה את זה ר'חיים נאה?
איפה התפרסם המכתב מר' מאיר שפירא.

כאחד שלא עושה עיטוף הישמאעלים בכלל, אני מסוקרן מה מנהג רוב העולם.
האם כשוע"ר, הקיצור והמ"ב, שמלמעלה למטה, או כהנימוקי או"ח מלמטה למעלה?

חשבתי תמיד שרוב העולם עושה מלמעלה למטה, היינו משלשל את הטלית עד פיו וכו', וכך ראיתי במשנה ברורה של עוז והדר, מאידך עיינתי בפסקי תשובות, הוא מצייר מציאות כאילו הרוב עושים הפוך מלמטה למעלה כמו הנימוקי או"ח ור' חיים נאה. עד שעיינתי במקור וראיתי שכך גם נהג זקנו החלקת יהושע וממילא הבנתי את המגמה.

מה האמת, איך הנהגת רוב העולם? ומה מנהג חב"ד?


רוב עולם מלמעלה למטה

הוד_והדר
הודעות: 2502
הצטרף: ד' יוני 30, 2010 2:53 am

Re: מקור לדברים מהרב משיאנווא - בקשת עזרה

הודעהעל ידי הוד_והדר » ג' נובמבר 29, 2016 11:38 pm

ומענין לענין

ראה מכתב הדברי יחזקאל לסידור דעת קדושים של הרב מבוטשאטש בענין עיטוף עם טלית קטן ועוד

לבי במערב
הודעות: 9377
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: מקור לדברים מהרב משיאנווא - בקשת עזרה

הודעהעל ידי לבי במערב » ג' מרץ 02, 2021 7:01 pm

איש_ספר כתב:מה האמת, איך הנהגת רוב העולם? ומה מנהג חב"ד?
מה הכוונה מלמטלמ"ע, ומהו הצ"ב במנהג חב"ד?

עזריאל ברגר
הודעות: 13340
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: מקור לדברים מהרב משיאנווא - בקשת עזרה

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' מרץ 17, 2021 8:11 pm

איש_ספר כתב:ומה מנהג חב"ד?

מצו"ב משני ספרים.
קבצים מצורפים
סדר עטיפת טלית מהספר ציצית של גוראריה.PDF
(1.31 MiB) הורד 132 פעמים
עטיפת_טלית_משולחן_ערוך_הקצר.PDF
(526.85 KiB) הורד 122 פעמים

לבי במערב
הודעות: 9377
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: מקור לדברים מהרב משיאנווא - בקשת עזרה

הודעהעל ידי לבי במערב » ד' מרץ 17, 2021 8:50 pm

עזריאל ברגר כתב:
איש_ספר כתב:ומה מנהג חב"ד?
מצו"ב משני ספרים.
כאן הובאה עדות מוסרטת מהגה"ח ר"א לאנדא שליט"א
(וכהמשך לזה - טור מהרשד"ב לוין שליט"א).


חזור אל “מנא הני מילי?”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 12 אורחים