בלי שרירים. .בגלל שאין צדק בעולם .זה לא נחשב - דיני סופרים. ניצבים
א.
זה לא נחשב - דיני סופרים.
.שרי לך.
ו. כ"ז....בגלל שאין צדק בעולם !
עניני מסורה ולשון - בפרשת ניצבים:
א. לנו ולבנינו ע....[ כט ,כח] אותיות אלו שבפרשה מנוקדות. ולפי הגמרא בסנהדרין. מג ע"ב. היה עליהם להיות על המילים השם אלוקינו. אלא שאין זה מכובד. ולכן נכתבו כאן.
אבל בהשם אלוקינו יש 11 אותיות. ובמילים לנו ולבנינו יש רק. 10 אותיות ? ומשום כך יש נקודה גם על האות ע' של עד.
וכאן באה התוספת המחודשת של בעלי התוספות :
" ובמסורת הגדולה שנינו ...שכך אמר עזרא הסופר כשכתב התורה. אם יבוא משה רבינו וישאל למה כתבת זה ? אומר לו לכך ניקדתי עליהם.
ואם יאמר יפה כתבת . אעביר הנקודות מעליהם.
......ומכאן קצת ראייה לאותן הכותבים בלא שרטוט . שנוקדין על שתי תיבות לפני שכותבים השלישי. לפי שהנקודה כמחק...והוי כאילו לא כתבתים....."
האם גורסין למה כתבת כבחומשים - או למה ניקדת -דהיינו מה תיקן עזרא
כבר כתב על כך באגרות משה [יו"ד ח"ג קיד] . שהרי התורה שבידינו היא שניתנה למשה מסיני באותיותיה "וע"כ שהגירסא הנ"ל "כתבת" מוטעית ויש לגרוס כט"ז [יו"ד רעד ] שגורסין "למה ניקדת" -ואתי על הנקודות.
ב.
1. בשרירות לבי אלך....[כט, יז] , מופיע 10 פעמים בתנך - ותמיד עם ה"לב".
1. מלשון ראייה...אשורנו ולא קרוב .רשי.
2. בשרירות = הרהור ליבי . באונקלוס "בהרהור" וגם בכלי יקר. (מה השורש?)
"הרהורין" מופיע רק בדניאל והאבע שם מציין -ואין ריע לו. ובחזל הרבה.
3. בשרירות = בחוזק= שריר .הרמבן" בתאוות השרירות והחזקות... .וגם ת. יונתן " בתקוף יצרא".
4. בשרירות = שריר וקיים=אישור, יבטל את הברית והשבועה בליבו. וע"כ היא מבוטלת. " כי העיקר שתלוי הוא השבועה הוא הלב" .האור החיים.
5. שרירות = שרי = מותר . ליבו מתיר לו ומשיאו לחטוא. הפסיקתא.
6.שרירות = שררה וממשלה = שליטה. ילך אחרי ליבו השולט בו... המלבים. ומתרץ עצמו שיצה"ר שולט בו..מהרי"ק.
ג. למען ספות
ספות = הוספה. רשי תרגום רמבן ורוב המפרשים.
אבל רי הלוי. ספות = תיספה= כריתה ( האף תספה). וכך גם הכוה"ק .והאוה"ח לשון כריתה.
וכך גם רי אבן גאנח. שמוסיף הסבר מעניין על- למען ספות הרווה את הצמאה.
הרווה= הצדיקים. הצמאה = הרשעים.
" וכאשר הרשע רואה שהשם ממית= נספים. צדיקים ורשעים גם יחד. ואכ אין יתרון לצדיק על הרשע ח"ו. ועכ ילך בשרירות ליבו." [בגלל שאין צדק בעולם]
המילה "סוף" אינה מופיעה בתורה נביאים {למעט פעם אחת בדברי הימים), ורק בכתובים מספר פעמים מועט , והיא נגזרת מהמילה ס,פ,ה,
אין "סוף" אבל יש " קצה " שמופיעה בתנך ופנים רבות לה אי"ה בעתיד.
שנה טובה