מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

בן חמש עשרה לתלמוד - לגמרא

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
אראל
הודעות: 3462
הצטרף: ג' יוני 01, 2010 8:48 am

בן חמש עשרה לתלמוד - לגמרא

הודעהעל ידי אראל » ה' יולי 18, 2024 3:56 pm

בלמדי פרקי אבות בשבת העבר, עם בני הילד שיחי'... למדתי עמו המשנה (פ"ה מכ"א) בן חמש למקרא בן י"ג למצות בן חמש עשרה ל'גמרא'...
שאלני בני, הלא מסדר המשניות היה רבינו הקדוש, ובימיו עדיין לא היה 'גמרא'?.... עניתי לו, שהכונה על ברייתות שנויות שלמדו אז בע"פ...

עתה אני חושב, כמדומני, שכאן הפעם היחיד שנזכר במשניות התיחסות לתלמודא דידן, בשמה 'גמרא' או 'תלמוד' (לפי הגירסאות הצנזורה), מה שלא מצינו בשום משנה שם 'גמרא' או 'תלמוד' אף לא לברייתות .., מישהוא מדבר מזה?
נערך לאחרונה על ידי אראל ב ה' יולי 18, 2024 3:59 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

מה שנכון נכון
הודעות: 11844
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: בן חמש עשרה לתלמוד - לגמרא

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ה' יולי 18, 2024 3:58 pm

הכוונה (בברייתא הנ"ל) למו"מ בביהמ"ד בטעמי המשניות וביישוב סתירתן, כמ"ש רש"י בכ"מ. לא לחיבור ערוך.

יבנה
הודעות: 3785
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: בן חמש עשרה לתלמוד - לגמרא

הודעהעל ידי יבנה » ה' יולי 18, 2024 11:30 pm

עי׳ ב״מ ל״ג וברש״י שם שביאר את זה.
בנוסף אין זו משנה אלא ברייתא שצורף לפרקי אבות, וכדרך שמצינו בכמה מקומות שנוספו ברייתות לסוף סדרי המשנה.

אראל
הודעות: 3462
הצטרף: ג' יוני 01, 2010 8:48 am

Re: בן חמש עשרה לתלמוד - לגמרא

הודעהעל ידי אראל » ה' יולי 18, 2024 11:44 pm

יבנה כתב:עי׳ ב״מ ל״ג וברש״י שם שביאר את זה.
בנוסף אין זו משנה אלא ברייתא שצורף לפרקי אבות, וכדרך שמצינו בכמה מקומות שנוספו ברייתות לסוף סדרי המשנה.

כבודו טועה, אתה מתחלף עם פרק ו' של פרקי אבות, שהוא ברייתא שצורף לפרקי אבות, כידוע
פרק ה', בה מופיע המשנה נ"ל, ברור שהיא פרק מפרקי המשנה שסדרו רבינו הקדוש!

במסתרים
הודעות: 1979
הצטרף: ד' מאי 26, 2010 4:05 am

Re: בן חמש עשרה לתלמוד - לגמרא

הודעהעל ידי במסתרים » ה' יולי 18, 2024 11:49 pm

אראל כתב:ברייתות

עיין שם בתויו"ט

אראל
הודעות: 3462
הצטרף: ג' יוני 01, 2010 8:48 am

Re: בן חמש עשרה לתלמוד - לגמרא

הודעהעל ידי אראל » ו' יולי 19, 2024 12:01 am

במסתרים כתב:
אראל כתב:ברייתות

עיין שם בתויו"ט

אה. עכשיו הבנתי, ואוסיף עוד נופך
ז"ל התויו"ט: הוא היה אומר בן חמש וכו' ונ"א ל"ג. וכתב במד"ש בשם הרר"י בר שלמה ז"ל שאין אלו דברי ר' יהודה בן תימא. וגם אינה מסדר מסכתא זו. אלא שחכמים הסמיכום והוסיפום כאן. ודברי שמואל הקטן הם. ויש נוסחאות שכתוב כאן שמואל הקטן אומר בנפול אויבך אל תשמח וכו'. ע"כ.

ועפ"י דברי התוי"ט הבנתי סיום המשנה הקודם 'יהי רצון שיבנה בית המקדש וכו' ותן חלקנו בתורתך, שרבים ראו כן תמהו, קישור סיום המשנה לתחילתה, ומה ההמשך ל'הוי עז כנמר וכו' לעשות רצון אביך שבשמים'?, וגירסת הגר"א שמקומה של מימרא זו 'יהי רצון שיבנה ביהמ"ק וכו'' אינה שייך לכאן אלא בסוף הפרק!, ובהגהות חשק שלמה (מצויין בגמרא 'עוז והדר' על הדף) מבאר גירסת הגר"א, שמכאן עד סוף הש"ס, רוב המשניות אינם נוהגים בזמן הזה [פרט למסכת חולין], ע"כ סידר כאן רבינו הקדוש תפלה קצרה, שיבנה ביהמ"ק במהרה ונזכה לקיים כל המצות בפועל, ועד שנזכה לכך בב"א אנו מבקשים 'ותן חלקינו בתורתיך' שיחשב הלימוד כאילו עשינו בפועל, ע"כ.
אבל לפי דברי התוי"ט באמת שני הגירסאות נכונים, כי אמנם כן המשנה האחרונה במשנת רבינו הקדוש במסכת אבות היא מימרת יהודה בן תימא אומר הוי עז כנמר וכו', ושם סיים רבינו הקדוש בתפלתו 'יהי רצון שיבנה ביהמ"ק ותן חלקינו בתורתיך', ומכאן ואילך ברייתות שהוסמכו לכאן, לא מסידורו של רבינו הקדוש.



חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: Bing [Bot] ו־ 103 אורחים