מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

קריאת התורה ביוהכ"פ במקדש דאורייתא

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
סייג לחכמה
הודעות: 401
הצטרף: ג' מאי 31, 2016 6:16 pm

קריאת התורה ביוהכ"פ במקדש דאורייתא

הודעהעל ידי סייג לחכמה » ג' ספטמבר 03, 2024 5:53 pm

בגמ' ברכות למימרא דסברי רבנן דכל התורה כולה בלשון הקודש נאמרה, ובתוס' ד"ה בלשון הקדש נאמרה. פירש רש"י פרק שני דמגילה (ד' יז: ושם) לקרות בתורה. ולא נהירא דהא עזרא תיקן קריאת התורה ומקמי דאתא עזרא והיו למה לי. וי"ל דמיירי בפרשיות המחוייבין לקרות דאורייתא כמו פרשת זכור אי נמי מקרא בכורים, וודוי מעשר, ופרשת חליצה, שמצוה בתורה לקרותן, ע"כ.

ואפשר להוסיף עוד קריאה דהיא דאורייתא והיא קריאת התורה ביום הכיפורים ע"י הכהן גדול, כדפירש רש"י יומא (ס"ח:) ד"ה בא לקרות. את הפרשה דילפינן ממלואים דאמרינן בפ"ק (דף ה:) מניין שאף מקרא פרשה מעכב וכו', עיי"ש.

ובמג"א (או"ח סי' תרפ"ה סק"ז) כתב, לא ידענא היכי רמיזא דקריאת פרשת פרה היא מדאורייתא, ובמשך חכמה (פרשת חוקת) כתב לדעתי הוא מפורש, דבריש יומא יליף לענין פרישה מהך דכאשר ציוה ה' לעשות לכפר עליכם, לעשות אלו מעשה פרה, לכפר עליכם זה יום הכיפורים, ואמר שם, אי כל הכתוב בהן מעכב או רק דמעכב לדורות יעו"ש דף ה', ושם בע"ב א"ר יוחנן משום רשב"י מניין במילואים שאף מקרא פרשה מעכבא דכתיב זה הדבר אפילו דיבור מעכב, א"כ כי ילפינן לדורות גם בפרשת פרה מקרא מעכב טרם עשיית הפרה, ונמצא בשעת עשיית הפרה מקרא פרשה מעכבא והוי אז דאורייתא, ולפי"ז גם ביוהכ"פ הוי דאורייתא בזמן המקדש ונכון, עד כאן דברי המשך חכמה.

ובספר מקראי קדש (סימן ח') הקשה עליו דא"כ גם קריאת פרשת יום כיפור תהא גם בזמה"ז דאורייתא כמו קריאת פרשה פרה ולא מצינו מי שאומר שבזמה"ז יש חיוב מן התורה לקרוא פרשת יוהכ"פ, עיי"ש

הוה אמינא
הודעות: 1625
הצטרף: ג' ינואר 14, 2014 2:08 am

Re: קריאת התורה ביוהכ"פ במקדש דאורייתא

הודעהעל ידי הוה אמינא » ג' ספטמבר 03, 2024 8:47 pm

סייג לחכמה כתב:בגמ' ברכות למימרא דסברי רבנן דכל התורה כולה בלשון הקודש נאמרה, ובתוס' ד"ה בלשון הקדש נאמרה. פירש רש"י פרק שני דמגילה (ד' יז: ושם) לקרות בתורה. ולא נהירא דהא עזרא תיקן קריאת התורה ומקמי דאתא עזרא והיו למה לי. וי"ל דמיירי בפרשיות המחוייבין לקרות דאורייתא כמו פרשת זכור אי נמי מקרא בכורים, וודוי מעשר, ופרשת חליצה, שמצוה בתורה לקרותן, ע"כ.

ואפשר להוסיף עוד קריאה דהיא דאורייתא והיא קריאת התורה ביום הכיפורים ע"י הכהן גדול, כדפירש רש"י יומא (ס"ח:) ד"ה בא לקרות. את הפרשה דילפינן ממלואים דאמרינן בפ"ק (דף ה:) מניין שאף מקרא פרשה מעכב וכו', עיי"ש.

ובמג"א (או"ח סי' תרפ"ה סק"ז) כתב, לא ידענא היכי רמיזא דקריאת פרשת פרה היא מדאורייתא, ובמשך חכמה (פרשת חוקת) כתב לדעתי הוא מפורש, דבריש יומא יליף לענין פרישה מהך דכאשר ציוה ה' לעשות לכפר עליכם, לעשות אלו מעשה פרה, לכפר עליכם זה יום הכיפורים, ואמר שם, אי כל הכתוב בהן מעכב או רק דמעכב לדורות יעו"ש דף ה', ושם בע"ב א"ר יוחנן משום רשב"י מניין במילואים שאף מקרא פרשה מעכבא דכתיב זה הדבר אפילו דיבור מעכב, א"כ כי ילפינן לדורות גם בפרשת פרה מקרא מעכב טרם עשיית הפרה, ונמצא בשעת עשיית הפרה מקרא פרשה מעכבא והוי אז דאורייתא, ולפי"ז גם ביוהכ"פ הוי דאורייתא בזמן המקדש ונכון, עד כאן דברי המשך חכמה.

ובספר מקראי קדש (סימן ח') הקשה עליו דא"כ גם קריאת פרשת יום כיפור תהא גם בזמה"ז דאורייתא כמו קריאת פרשה פרה ולא מצינו מי שאומר שבזמה"ז יש חיוב מן התורה לקרוא פרשת יוהכ"פ, עיי"ש

איהו מפרק לה. [באות המסומנת].
אה"נ בזמן שיש עבודת כה"ג זה חיוב דאורייתא, כמו כל חלקי העבודה שהם דאורייתא.
אבל אין לנו כהן גדול ואין לנו מקדש ואין לנו עבודה. ולא יכולים לקיים חיובינו מדאורייתא. ועל דא קא בכינא טובא.
ושאלת המקראי קודש על המש"ח לא זכינו להבין.

פנחסויפלל
הודעות: 147
הצטרף: ג' מאי 01, 2012 1:32 am

Re: קריאת התורה ביוהכ"פ במקדש דאורייתא

הודעהעל ידי פנחסויפלל » ג' ספטמבר 03, 2024 9:24 pm

גם עשיית פרה אין בזמן הזה, ובכ"ז סבר המש"ח שמקרא פרשה נשאר מה"ת לקרוא בבית הכנסת. וא"כ קריאת יוה"כ ל"ש. הרי שניהם נלמדים מאותו ריבוי.

הוה אמינא
הודעות: 1625
הצטרף: ג' ינואר 14, 2014 2:08 am

Re: קריאת התורה ביוהכ"פ במקדש דאורייתא

הודעהעל ידי הוה אמינא » ג' ספטמבר 03, 2024 9:54 pm

איך אפשר לתלות ד"ז במש"ח, הוא אומר להדיא והוי' "אז" דאורייתא. ולא בזה"ז.
ומי שנוקט שפרה בזה"ז דאורייתא יסבור שזה לא חלק ממעשה הפרה אלא דין של "קודם מעשה הפרה" לקרות הפרשה מדאורייתא. ומעשה הפרה אין לנו, ואפשר לקיים מ"מ את הדין הקודם.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 297 אורחים