[quote="יאיר"]מענין לקרוא מדרש חז"ל זה (ולא נמצא מקומו) שמביא ר' אברהם אזולאי:
http://www.otzar.org/aspcrops/7256_45_4 ... 122011.aspוק"ל מדוע לקח אליפז כל בגדיו של יעקב והשאירו ערום דהוא מעשה רשעות ואילו את מקלו השאיר בידו דהוא מעשה חסד?
דאם רצה לקחת כל ממונו, מדוע השאיר לו את מקלו וא"ת משום שגם כך-אם ישאיר לו מקלו, יהיה עני (פחות מ-200 זוז) וחשוב כמת ורצה לגמול חסד עם יעקב, מדוע לא השאיר לו גם בגדיו או לכל הפחות בגדים פחותים שעדיין יחשב כעני?
סיכום צדדי הספק:
אליפז צדיק:
א.ריחם על יעקב ולא הרגו.
ב.[קיים מצות כיבוד או"א].
ג.למד תורה עם יעקב.
ד.אליפז התימני.
ה.השאיר ליעקב המקל.
אליפז רשע:
א.בא על אימו. [איסור עריות שאסור גם לני נח-
(ומסתמא גם לבני נח יש "יהרג ולא יעבור" דעל כל 7 מצוות חייבים הם מיתה)]
ב.לקח כל ממון יעקב ואף את בגדיו.
ג.[אביו של עמלק].
ד.לפי הנוטריקון "ויצא יעקב
מבא"ר..." מיד בא אליפז
רשע.
אשמח להשלמות אם החסרתי.
[בס"ד
ראשית יישר כח על הסיכום הנפלא.
מהמדרש שהבאת משמע שמה שלקח את ממון יעקב הוא משום שלא היתה לו ברירה אחרת מלבד כבוד אביו- משום שאביו יכרות את ראשו, ואדרבה כתוב שם שהיה בוכה על כך ולמד מיעקב תורה. משמע שצדיק גמור היה.
מה נשאר תמוה מאוד, שבא על אימו.
ואולי אפשר לומר דבר "מוגזם":
מפני שקודם מתן תורה היה אפשר לאדם לעשות "חשבונות" (וכמו שהאירך בענין זה בספר נפש החיים), והדוגמא לכך היא שיעקב אבינו ע"ה נשא ב' אחיות, ויתרה מזו שאמרו במדרש שאנשי המקום בכו כשראו שיעקב נשק לרחל משום שהיו גדורים מהעריות, אלא עשה זאת מפני טעם רוחני שעל פי חשבון יצא מזה רק תועלת רוחנית, וייתכן שלגוי אף ללאחר מתן תורה זה דינו, וייתכן שלכן אליפז בא על אימו דווקא משום שידע שעדיף לדחות את ענלק מכל צד של קדושה. לולי דמיסתפינא.