סליחות כתב:הפשט הוא כפי שהבינו כולם, והקושיא לכאורה אינה קושייא.
מה קשה בכך שהרמב"ם כתב שבני ספרד לא עושים את ההידור כפי צורתו בגמרא (אליבא דהרמב"ם) אלא בצורה אחרת?!
הרי לא מדובר כאן שהם אינם עושים כהלכה, אלא שהם עושים את ההידור בצורה אחרת.
הכהן כתב:אדאתינן עלה, מי יודע תשובה למה בשו"ע (תרע"א ס"ב) לא כתב כלל את 'נר איש וביתו' ולא את המהדרין אלא את המהדרין מן המהדרין בלבד?
שפה ברורה כתב:נתקלתי באשכול הזה
והנה כפירוש המחודש הזה הוא דעת הבאר הגולה, שציין על דברי הרמ''א דברי הרמב''ם האלו, ע''ש היטב
וגם הפרמ''ג (מ''ז סי' תרע''א סק''ב) חקר דאפשר דכן הוא הפירוש, אמנם סיים שם דפשטיה לא משמע כן.
אמנם דעת הרא''ם בתוספותיו על הסמ''ג, ריטב''א, לחם משנה, ב''ח, גר''א, ברכי יוסף, שו''ת גליא מסכת (סי' ו'), דהמנהג הזה הוא כדעת התוס'.
פניני כתב:שפה ברורה כתב:נתקלתי באשכול הזה
והנה כפירוש המחודש הזה הוא דעת הבאר הגולה, שציין על דברי הרמ''א דברי הרמב''ם האלו, ע''ש היטב
וגם הפרמ''ג (מ''ז סי' תרע''א סק''ב) חקר דאפשר דכן הוא הפירוש, אמנם סיים שם דפשטיה לא משמע כן.
אמנם דעת הרא''ם בתוספותיו על הסמ''ג, ריטב''א, לחם משנה, ב''ח, גר''א, ברכי יוסף, שו''ת גליא מסכת (סי' ו'), דהמנהג הזה הוא כדעת התוס'.
לא רק הבאר הגולה אלא כן הבין הרמ״א בעצמו עיין לשונו בדרכי משה ודו״ק וכ״ז דלא כהבין רעק״א בתנינא ס׳ קכה עיי״ש וכיון לזה האדמו״ר מנאוואמינסק שליט״א בספרו עדת יעקב ח״א סי׳ ו אות ב ד״ה וברמב״ם, ואגב עיי״ש אות א דברים נחמדים בעינן חנוכה בשם הגרי״ד סאלאוויציק זצ״ל מירושלים
סליחה עיין ברכי משה הארוך ושם מבואר שדבריו וכן המנהג קאי על דברי הרמב״ם אם כן לכאורה למד שהמנהג בההרמב״ם הוא מנהגינו וכן מי מה שהבין שכל החילוק בין תוס׳ להרמב״ם הוא בהיכרא שאם רבים בני הבית עיי״ש ודו״קשפה ברורה כתב:פניני כתב:שפה ברורה כתב:נתקלתי באשכול הזה
והנה כפירוש המחודש הזה הוא דעת הבאר הגולה, שציין על דברי הרמ''א דברי הרמב''ם האלו, ע''ש היטב
וגם הפרמ''ג (מ''ז סי' תרע''א סק''ב) חקר דאפשר דכן הוא הפירוש, אמנם סיים שם דפשטיה לא משמע כן.
אמנם דעת הרא''ם בתוספותיו על הסמ''ג, ריטב''א, לחם משנה, ב''ח, גר''א, ברכי יוסף, שו''ת גליא מסכת (סי' ו'), דהמנהג הזה הוא כדעת התוס'.
לא רק הבאר הגולה אלא כן הבין הרמ״א בעצמו עיין לשונו בדרכי משה ודו״ק וכ״ז דלא כהבין רעק״א בתנינא ס׳ קכה עיי״ש וכיון לזה האדמו״ר מנאוואמינסק שליט״א בספרו עדת יעקב ח״א סי׳ ו אות ב ד״ה וברמב״ם, ואגב עיי״ש אות א דברים נחמדים בעינן חנוכה בשם הגרי״ד סאלאוויציק זצ״ל מירושלים
לא זכיתי לעמוד על כוונתך וליתר שאת למדתי את הדרכי משה פעם נוסף, והוא קאי עמש''כ הב''י בשם הרמב''ם בה''ב, והב''י לא הביא כלל דברי הרמב''ם בה''ג ששם הביא מנהגן של אנשי ספרד, וע''ז כ' הדרכי משה 'וכן המנהג', דהיינו דכן מנהגינו, ואינו מבואר כלל דכוונתו לדברי הרמב''ם ה''ג, רק הבאר הגולה ביאר כן דעת הרמ''א כדי להצילו מקו' המפורשים דהא הרמב''ם מיירי בהדלקת בעה''ב, אמנם יש לנו ישובים אחרים ע''ז ולדוגמא תירוצו של הבית הלוי דאין זה לעיכובא רק בימי הרמב''ם לא היה אפשר לכל אחד להדליק בעצמו עי''ש בדבריו. אמנם אני לא ציינתי רק מה שמבואר להדיא. ולגבי דברי רע''א בתשו' הנ''ל יעוי' עוד בחמד משה סק''ב מש''כ בביאור דברי הרמב''ם
ערער בערבה כתב:סליחות כתב:הפשט הוא כפי שהבינו כולם, והקושיא לכאורה אינה קושייא.
מה קשה בכך שהרמב"ם כתב שבני ספרד לא עושים את ההידור כפי צורתו בגמרא (אליבא דהרמב"ם) אלא בצורה אחרת?!
הרי לא מדובר כאן שהם אינם עושים כהלכה, אלא שהם עושים את ההידור בצורה אחרת.
אינני מבין כוונתך, קושיא זו היא קושיית הלח"מ, עיי"ש.
נוה הלבנון כתב:ערער בערבה כתב:סליחות כתב:הפשט הוא כפי שהבינו כולם, והקושיא לכאורה אינה קושייא.
מה קשה בכך שהרמב"ם כתב שבני ספרד לא עושים את ההידור כפי צורתו בגמרא (אליבא דהרמב"ם) אלא בצורה אחרת?!
הרי לא מדובר כאן שהם אינם עושים כהלכה, אלא שהם עושים את ההידור בצורה אחרת.
אינני מבין כוונתך, קושיא זו היא קושיית הלח"מ, עיי"ש.
אין זה קושיית הלחם משנה אלא תי' הלחם משנה.
הלחם משנה הקשה שנמצא מנהג בני ספרד כטעות, ותי' - וי''ל דמכל מקום לא הוי מנהג בטעות כיון דעבדינן כדין ואף על גב דמדינא לא בעי הוספה אנן נראה לנו למיעבד האי פשרה ולעשות ההוספה בכהאי גוונא שאני מבין שזהו כונת תירוצו של סליחות.
ערער בערבה כתב:ב. קו' הבית הלוי והאריך בזה הגרי"ז, דמדברי הרמב"ם מוכח שאחד מדליק עבור כולם, וגם למהדרין מן המהדרין אזי איש אחד מדליק עבור כל אחד ואחד שמונה נרות, וא"כ מהיכן בא מנהגנו שכ"א מדליק בפני עצמו?
לא הבנתי את כל הדיון הזה, על מנהגנו מול הרמב"ם.
זה שהמהדרין עושים נר לכל אחד, לא קשור למחלוקת הרמב"ם והתוס', זו גמ'.
ועל זה יש שאלה האם עושים את זה על ידי שבעה"ב ידליק, או על ידי שכל אחד מדליק.
עכשיו יש עוד נידון כאשר עושים את המהדרין מן המהדרין, האם עושים גם את המהדרין.
ועל זה נחלקו הרמב"ם והתוס', ומנהג בני אשכנז כרמב"ם.
מה הבעיה?
שומע ומשמיע כתב:ערער בערבה כתב:ב. קו' הבית הלוי והאריך בזה הגרי"ז, דמדברי הרמב"ם מוכח שאחד מדליק עבור כולם, וגם למהדרין מן המהדרין אזי איש אחד מדליק עבור כל אחד ואחד שמונה נרות, וא"כ מהיכן בא מנהגנו שכ"א מדליק בפני עצמו?
כתבתי באשכול סמוךלא הבנתי את כל הדיון הזה, על מנהגנו מול הרמב"ם.
זה שהמהדרין עושים נר לכל אחד, לא קשור למחלוקת הרמב"ם והתוס', זו גמ'.
ועל זה יש שאלה האם עושים את זה על ידי שבעה"ב ידליק, או על ידי שכל אחד מדליק.
עכשיו יש עוד נידון כאשר עושים את המהדרין מן המהדרין, האם עושים גם את המהדרין.
ועל זה נחלקו הרמב"ם והתוס', ומנהג בני אשכנז כרמב"ם.
מה הבעיה?
שומע ומשמיע כתב:מה שראיתי מתקשים [לא הבית הלוי אלא בעלמא, ובאשכול סמוך] הוא שמנהג האשכנזים שם המהדרין מן המהדרין מדיקים נר לכל אחד, הוא לכאורה כרמב"ם.
ואילו הרמב"ם גופיה ס"ל שבעה"ב מדליק לכולם. ועל זה כתבתי שזה שני ננושאים לא קשורים.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 13 אורחים