איתן כתב:מזמן חשבתי שמן הראוי לפתוח באתרא קדישא הדין אשכול על האי גברא רבא - הרב מאיר דוד כהנא זצ"ל הי"ד.
הגורם השני - ממשיכיו. לפני קצת למעלה משנה הייתי בכנס של 25 שנים להירצחו. ופרט לכמה דוברים כמעט כולם דיברו אך ורק על ערבים ושמאלנים. כאילו כל תורת ישראל בנויה על ההתנגדות להם. ואם התבטלו הללו תתבטל גם היא חלילה. כמו שבהעדר הציונות - בן רגע יעלמו יחדיו סטמר עם נטורי קרתא. הייתה לי הרגשה שהגעתי לכנס שמדברים שם רק על כוחניות שלא נובעת מתורה, כנס של איזה אנשים משוגעים עם כיפה על הראש (אמנם לא כולם. למשל, הרב דב ליאור היה בסדר גמור).
אפשר כתב:איתן כתב:לעומקו של דבר כתב:אגב ראיתי שם בספרו שכותב נגד פאה נכרית. בתוך ביקורת על החסידים תושבי ארה"ב שאינם עולים לארץ.
אולי יש לדווח זה לאנשי הפאות, זה וודאי יעזור לפרסום שמו...
מדרש תהלים (בובר) מזמור אאמר ר' תנחומא אומרים לה לזיברתא, לא מדובשך ולא מעוקציך.
כ"ה ברש"י עה"ת פרשת בלק, והוא מהרבה ותנחומא שם. הרבה לפני שבובר צץ.
משולש כתב:יש ספר שיצא עליו ועל סיפור חייו.
לייטנר כתב:איתן כתב:מזמן חשבתי שמן הראוי לפתוח באתרא קדישא הדין אשכול על האי גברא רבא - הרב מאיר דוד כהנא זצ"ל הי"ד.
הגורם השני - ממשיכיו. לפני קצת למעלה משנה הייתי בכנס של 25 שנים להירצחו. ופרט לכמה דוברים כמעט כולם דיברו אך ורק על ערבים ושמאלנים. כאילו כל תורת ישראל בנויה על ההתנגדות להם. ואם התבטלו הללו תתבטל גם היא חלילה. כמו שבהעדר הציונות - בן רגע יעלמו יחדיו סטמר עם נטורי קרתא. הייתה לי הרגשה שהגעתי לכנס שמדברים שם רק על כוחניות שלא נובעת מתורה, כנס של איזה אנשים משוגעים עם כיפה על הראש (אמנם לא כולם. למשל, הרב דב ליאור היה בסדר גמור).
אגב, פעם קרא הגר"ד ליאור לתלמיד בישיבתו שנטה אחר שיטת הרב כהנא (אחר הירצחו), וביקש שיפסיק עם השטויות האלה.
איתן כתב:הרב מאיר כהנא אולי לא היה גדול הדור בתלמוד. אך ללא ספק היה אדם תורני.
איתן כתב:הרב מאיר כהנא אולי לא היה גדול הדור בתלמוד. אך ללא ספק היה אדם תורני. אדם שלמד 13 שנים בישבת מיר בארה"ב והוסמך שם לרבנות ע"י הרב אברהם קלמנוביץ'. אדם שהיה קם בארבע לפנות בוקר ללמוד. (כמות הלימוד כנראה השתנתה לפי העומס של פעילות הציבורית). ובזמן ששהה בכלא היה לומד וכותב כל היום פרט לחצי שעה שבה היה יוצא לחצר כדי שלא להיות "סנוב". השקפת עולם שלו הייתה בנויה על תנ"ך, תלמוד ומדרשים. מי שיקרא את "אור הרעיון" או פירוש "המכבי" על התנ"ך יראה ת"ח חשוב ומקורי באמת. "אור הרעיון" מבוסס על דברי חז"ל מפוזרים בהמון מקומות שהוא אספם. מי שיקרא את נאומיו בכנסת - יראה שביטויים מתנ"ך וחז"ל היו שגורים על לשונו, שהרי עליהם גדל. הוא היה אדם שניסה להבין את רצון ה' בכל מאודו ובכל נפשו. למענו היה חי, והיה מוכן למסור את הנפש.
מעט דבש כתב:איתן כתב:הרב מאיר כהנא אולי לא היה גדול הדור בתלמוד. אך ללא ספק היה אדם תורני.
וזה מספיק בשביל להחליט כיצד להנהיג את הדור?
צא וראה באיזה אחריות התייחסו גדולי ישראל לנושאים שכאלו:
עמקן כתב:איתן כתב:הרב מאיר כהנא אולי לא היה גדול הדור בתלמוד. אך ללא ספק היה אדם תורני. אדם שלמד 13 שנים בישבת מיר בארה"ב והוסמך שם לרבנות ע"י הרב אברהם קלמנוביץ'. אדם שהיה קם בארבע לפנות בוקר ללמוד. (כמות הלימוד כנראה השתנתה לפי העומס של פעילות הציבורית). ובזמן ששהה בכלא היה לומד וכותב כל היום פרט לחצי שעה שבה היה יוצא לחצר כדי שלא להיות "סנוב". השקפת עולם שלו הייתה בנויה על תנ"ך, תלמוד ומדרשים. מי שיקרא את "אור הרעיון" או פירוש "המכבי" על התנ"ך יראה ת"ח חשוב ומקורי באמת. "אור הרעיון" מבוסס על דברי חז"ל מפוזרים בהמון מקומות שהוא אספם. מי שיקרא את נאומיו בכנסת - יראה שביטויים מתנ"ך וחז"ל היו שגורים על לשונו, שהרי עליהם גדל. הוא היה אדם שניסה להבין את רצון ה' בכל מאודו ובכל נפשו. למענו היה חי, והיה מוכן למסור את הנפש.
הוא דוגמא מצערת של "זרוק חוטרא לאוירא ועל עיקריה הוא קאים". משפחתו היו תומכי ז'בוטינסקי, ובצעירותו הלך למחנה קיץ של אנשי ז'בוטינסקי בארה"ב בשם ביתר. בהמשך הוא למד בישיבת מיר בארה"ב ועלה הרבה, אבל בסוף חזר לרעיונות שקיבל בצעירותו. כמובן הוא ידע להראות מקורות לזה בתנ"ך וחז"ל, אבל כל אחד יכול לעשות זה. ועל זה משלו המושלים על בשר כשר שנתבשל בסיר טריפה. כל מתבונן ברעיונותיו יכול לראות הדמיון ביניהם לשיטת ז'בוטינסקי.
פעם קראתי מאמר שהוא כתב בימיו הטובים והיה ממש מחיה לקראות. הוא כתב נגד המפגינים לפני שגרירות רוסיה, והגם שכוונת המפגינים טובות אבל צריך לבטל דעת לגדולי הדור המתנגדים לזה ובודאי יודעים טוב יותר. רק מה, בשעה שראיתי את זה הוא כבר היה מראש מארגני ההפגנות בעצמו.
שם ירווה לו משפע ואושר
בן ערב, בן נצרת ובני
כי דגלי דגל טוהר ויושר
יטהר שתי גדות ירדני
שתי גדות לירדן - זו שלנו, זו גם כן
איתן כתב:להנהיג את הדור? פה לא צריך להיות גדול הדור. צא ולמד מהשופטים והמלכים בזמן בית ראשון.
איתן כתב:גם לפי ההלכה ממנים את המלך גם אם הוא רק ירא שמים, אך לא חכם.
ולא המלכות בלבד אלא כל השררות וכל המינויין שבישראל ירושה לבנו ולבן בנו עד עולם, והוא שיהיה הבן ממלא מקום אבותיו בחכמה וביראה, היה ממלא ביראה אף על פי שאינו ממלא בחכמה מעמידין אותו במקום אביו ומלמדין אותו
...ובאמת חרה לי עליו וביותר על השואלים כי דבר זה לגדולי הרבנים מגיע להשיב בדבר חמור ולקצת פוסקים נחשב דבר שבערוה ומה לצעירי השנים וזה זמן מועט שיצאו מבית רבם ואם כי הם חריפים גדולים להכניס ראש בזה וטוב להם לבלות זמן בלימוד ש"ס ופוסקים כי אחר מח"כ עדיין לא פסלת לך ארבעה טורים וטוב לך ליגע ביגיעה רבה לחזור על מה שלמדת וגם ללמוד אשר לא למדת בש"ס וטורים ואחרונים ועבור זה נמנעתי מלהשיב כלל עד שבאו דבריך שנית ושלישית אמרתי שלא יאמרו הרב כמה קשה ובאתי להשיבך.
ותאמין לי כי לא עיינתי בדבריך כלל עד היום קודם אור היום ראיתי דבריך והיתה סבה שבאו נגד עיני דבריך האחרונים אשר כתבת דבמקום שיש סכנה לחלוץ ודאי לא חייבה התורה לסכן עצמו עבור מצות עשה וכיון שאין כאן מצוה לחלוץ מותרת היא לשוק בלא חליצה דע"כ לא אמרה התורה לא תהיה אשת המת החוצה אלא במקום שיש מצוה ביבום ובחליצה וכו', זה הוא שורש דבריך האחרונים.
ובראותי הדברים הזרים הללו הוספתי חרון אף יותר ויותר. וראה כמה גבר אצלך הילדות והשחרות וכוספך לקפוץ להורות לההבילך בהבל הבלים כאלו ואין הדברים כדאי להשיב עליהם כלל וראוי אתה לגעור בך בגערה עבור זה, ותאמין לי שבשביל הנאתך וטובתך אני כותב לך דברים קשים כדי להישירך לדרך הנכון:
אוצר החכמה כתב:בעיני הקטע שהובא עם הרב שך, אם הוא נכון כמובן, מלמד משהו. אבל לא על הרב מאיר כהנא אלא על הרב שך. שגדולי הדור לא אומרים דווקא את מה שאנחנו מצפים מהם אלא באים עם מבט משלהם. ויכול הרב שך שוודאי היה רחוק בהשקפותיו מהשקפת כהנא לבא עם אמירה כזאת.
מעט דבש כתב:איתן כתב:להנהיג את הדור? פה לא צריך להיות גדול הדור. צא ולמד מהשופטים והמלכים בזמן בית ראשון.
בקיצור, כל אחד יכול ללמוד קצת, ולפעול בהנהגת כלל ישראל (עם כל ההשלכות הכבדות היוצאות מכך. ובענייננו אף השלכות של פיקוח נפש) לפי הבנתו... (משום מה זה מזכיר לי את האשכול על עלון 'קדושת ציון'...).
והיכן ראית שופטים ומלכים שהתמנו על פי ה' ולא היו גדולים בתורה?איתן כתב:גם לפי ההלכה ממנים את המלך גם אם הוא רק ירא שמים, אך לא חכם.
רמב"ם הלכות מלכים א, זולא המלכות בלבד אלא כל השררות וכל המינויין שבישראל ירושה לבנו ולבן בנו עד עולם, והוא שיהיה הבן ממלא מקום אבותיו בחכמה וביראה, היה ממלא ביראה אף על פי שאינו ממלא בחכמה מעמידין אותו במקום אביו ומלמדין אותו
מעט דבש כתב:יש בנותן טעם להביא כאן את דברי הנודע ביהודה (אף שאין הנושא שם נושא של הנהגת כלל ישראל):
שו"ת נודע ביהודה מהדורא תניינא - אבן העזר סימן קנ...ובאמת חרה לי עליו וביותר על השואלים כי דבר זה לגדולי הרבנים מגיע להשיב בדבר חמור ולקצת פוסקים נחשב דבר שבערוה ומה לצעירי השנים וזה זמן מועט שיצאו מבית רבם ואם כי הם חריפים גדולים להכניס ראש בזה וטוב להם לבלות זמן בלימוד ש"ס ופוסקים כי אחר מח"כ עדיין לא פסלת לך ארבעה טורים וטוב לך ליגע ביגיעה רבה לחזור על מה שלמדת וגם ללמוד אשר לא למדת בש"ס וטורים ואחרונים ועבור זה נמנעתי מלהשיב כלל עד שבאו דבריך שנית ושלישית אמרתי שלא יאמרו הרב כמה קשה ובאתי להשיבך.
ותאמין לי כי לא עיינתי בדבריך כלל עד היום קודם אור היום ראיתי דבריך והיתה סבה שבאו נגד עיני דבריך האחרונים אשר כתבת דבמקום שיש סכנה לחלוץ ודאי לא חייבה התורה לסכן עצמו עבור מצות עשה וכיון שאין כאן מצוה לחלוץ מותרת היא לשוק בלא חליצה דע"כ לא אמרה התורה לא תהיה אשת המת החוצה אלא במקום שיש מצוה ביבום ובחליצה וכו', זה הוא שורש דבריך האחרונים.
ובראותי הדברים הזרים הללו הוספתי חרון אף יותר ויותר. וראה כמה גבר אצלך הילדות והשחרות וכוספך לקפוץ להורות לההבילך בהבל הבלים כאלו ואין הדברים כדאי להשיב עליהם כלל וראוי אתה לגעור בך בגערה עבור זה, ותאמין לי שבשביל הנאתך וטובתך אני כותב לך דברים קשים כדי להישירך לדרך הנכון:
תא שמע, דתניא: אחד לדין ואחד לצדקה, דברי רבי עקיבא, אמר לו רבי אלעזר בן עזריא: עקיבא! מה לך אצל הגדה? כלך אצל נגעים ואהלות!
איש_ספר כתב:נפתח כאן אשכול על ר' מאיר כהנא ודעותיו, חשבתי שנכון יהיה לאחדו עם האשכול הותיק העוסק בגליונות "קדושת ציון" ומגמתם. משום שבסופו של דבר מדובר באותן רעיונות גם אם לפעמים השפה שונה. ואף זו שטענתו של ר"מ כהנא וחסידיו לפיה הנהגת הציבור אינה מסורה לגדולי הדור, היא גם טענתם ודרכם של אנשי הגליון. וכאמור שפה שונה ודברים אחדים.
מוישי כתב:עצם חיבור האשכול על קדושת ציון עם האשכול על מאיר כהנא והכותרת הכוללת שניהם יחדיו, היא בדיוק ההיפך מכוונת העלון קדושת ציון, הבאים להציג דרכם ושיטתם כ חרדים.
ובלי להיכנס לגופים של דברים, יפה עשה א"ס שגילה כונתם האמיתית
לעומקו של דבר כתב:אגב כמדומה בק"ק עוצמה יהודית סבורים שז'בוטינסקי וחרות היו תועים ומתעים ורק בדרכה של לח"י ישכון האור.
מן הסתם קיבלו זה ממנו.
לעומקו של דבר כתב:הקטע מהרב שך נשמע לפי הסגנון שהוא מ"ערב שבת" - ולפי"ז אמינותו - בטח בקשר לרב שך (...) - ברורה.
בברכה המשולשת כתב:לעומקו של דבר כתב:אגב כמדומה בק"ק עוצמה יהודית סבורים שז'בוטינסקי וחרות היו תועים ומתעים ורק בדרכה של לח"י ישכון האור.
מן הסתם קיבלו זה ממנו.
היו לו השגות גם על הלח"י כמובן, כי רובם לא שמרו מצוות. (זכורני שהיה על זה פעם מאמר באחד מגליונות דש"ת,)
אגב, בספר של הקדוש ר' נתי עוזרי הי"ד, הוא מביא יותר משיחה אחת של רבו, הרמ"ד כהנא זצ"ל הי"ד, שהוא מרגיש קירבה הרבה יותר גדולה לאדמו"ר מסאטמאר זצ"ל מאשר לאיש ימין חילוני כלשהו
ה' הוא מלכנו
ובו אנו מאמינים
התורה היא חיינו
ובה אנו מתגדרים (או: מתפארים).
בשלטון הכופרים
אין אנו מאמינים
ולחוקותיהם
אין אנו נשמעים
בדרך התורה נלך
לקדש שם שמיים
בדרך התורה נלך
לקדש שם שמיים
איתן כתב:ניקח את הקלים שבשופטים: יפתח, שמשון וגדעון. אתה סבור שהיו גדולי הדור בתורה??? לא אמרתי שהם הם הדמויות שלאורם נלך... אבל הם אלו שהושיעו את ישראל.
ואומר 'וישלח ה' את ירבעל ואת בדן ואת יפתח ואת שמואל'; 'ירובעל' זה גדעון, ולמה נקרא שמו ירובעל שעשה מריבה עם הבעל. 'בדן' זה שמשון ולמה נקרא שמו בדן דאתי מדן. 'יפתח' כמשמעו.
ואומר 'משה ואהרן בכהניו ושמואל בקראי שמו' שקל הכתוב שלשה קלי עולם כשלשה חמורי עולם לומר לך ירובעל בדורו כמשה בדורו, בדן בדורו כאהרן בדורו, יפתח בדורו כשמואל בדורו, ללמדך שאפילו קל שבקלין ונתמנה פרנס על הצבור הרי הוא כאביר שבאבירים.
ואומר 'ובאת אל הכהנים הלוים ואל השפט אשר יהיה בימים ההם' וכי תעלה על דעתך שאדם הולך אצל הדיין שלא היה בימיו הא אין לך לילך אלא אצל שופט שבימיו.
ודקאמר הפקר ב"ד הפקר כגון בי דינא דרב אמי ורב אסי דאלימי הוו לאפקועי ממונא כדאיתא פרק השולח והא דאמרינן ובאת אל הכהנים וכי תעלה על דעתך וכו' היינו שבכל זמן שבדורם אין גדול כמותו אבל אם יש בדורם גדול כמותו אין בידינו להפקיע ממון:
כל מי שבא לידו דין ומדמהו לדין אחר שבא לידו כבר ופסקו, ויש עמו בעיר גדול ממנו בחכמה ואינו נמלך בו, הרי זה בכלל הרשעים שלבם גס בהוראה.
מעט דבש כתב:לא כל אחד יכול להורות בכל דבר.
ככל שהנושא חמור יותר, כך נמסרה ההכרעה לחכמים יותר.
ראה לעיל, את דברי הנודע ביהודה.
מעט דבש כתב:לא כל אחד יכול להורות בכל דבר.
ככל שהנושא חמור יותר, כך נמסרה ההכרעה לחכמים יותר.
ראה לעיל, את דברי הנודע ביהודה.
מעט דבש כתב:האם רופא משפחה בקופת חולים יכול לבצע ניתוח לב?
למה בעצם לא?
בלימודי הרפואה שלו הוא למד באופן כללי על הלב, והוא יודע פחות או יותר איך הוא עובד.
הוא אפילו נכח פעם בניתוח שכזה, וראה איך עושים אותו.
כהנא עם קנייטש: הכירו את החרדים שעוקפים את המגזר מימין
הם תומכים ביישוב ארץ ישראל בכל חלקיה, מתנגדים לרפיסות הממסד החרדי והשתיקה בסוגיה וחולמים על מדינת הלכה: הכירו את ארגון הימין החרדי 'קדושת ציון' • הרב רפאל ספייער, ממייסדי הארגון, בראיון בלעדי לבחדרי חרדים
לפני זמן לא רב סערו הרוחות בארץ סביב סוגיית פינוי היישוב 'עמונה' וחוק ההסדרה שבא בעטיו. מימין ומשמאל נשמעו להן הקריאות לכאן ולכאן, וכמעט שלא היה אדם בארץ הקודש שלא היה לו מה לומר. בהמשך הגיעה החלטת מועצת הביטחון של האו"ם כי כל ההתנחלויות אינן חוקיות, החלטה שעברה פה אחד, כולל ארצות הברית שנמנעה מלהטיל וטו, והביאה את יחס הממשל האמריקאי לישראל לשפל ששנים לא זכור כמותו.
ככלל, קולן של המפלגות החרדיות כמעט ולא נשמע. נסיונות כאלה ואחרים להוציא תגובה ממי מהן, נתקלו בהפניית עורף, חוץ מאשר ההצבעה יחד עם הממשלה כחלק מהמשמעת הקואליציונית. אי ההתייחסות לסוגיה מהווה חלק אינטגראלי של הסטטוס קוו בממסד החרדי שלא לבצע מעשים אופרטיביים בכל מה שקשור לסוגיית ארץ ישראל. מצע 'יהדות התורה' למשל, מעולם לא כלל יחס כלפי הנושא. שתיקתם - אומנותם.
בניגוד לחלונות הגבוהים, לחרדי הפשוט ברחוב יש ועוד איך מה לומר בסוגיה. לא יהיה אמיץ מידי לומר כי החרדים, ברובם, נוטים לצד ימין של המפה הפוליטית. ניתן לראות את בחורי הישיבות נוסעים לשבתות בהתחלויות למיניהן, וגם בכנסי כהנא וארגון להב"ה תזהו כיפות שחורות בקלות.
לפני כשנה וחצי התכנסה לה קבוצת חרדים לא גדולה, על מנת לדון בדיוק בנושא הזה. אחרי אין ספור שיחות סרק ודיבורים באוויר, הוחלט להקים ארגון, "קדושת ציון" שמו, שיקדם את המטרה הבאה: חרדים למען ארץ ישראל. לא עוד התעלמות מתפוח האדמה הלוהט הזה, אלא ביצוע פעולות של ממש: כנסים, עלון חודשי ונסיון לפרוץ לתודעה.
עד כה, ניתן להניח כי רוב המגזר החרדי לא שמע על הארגון. הם אינם מתכוונים לחדש תפיסה ולשנות סדרי עולם, אלא להמשיך על פי דברים שנכתבו בעבר על ידי לא מעט רבנים וגדולי ישראל, ובעיקר נתלים הם בעליה של תלמידי הגאון לארץ ישראל, בבחינת "גאולתן של ישראל מגיעא קמעא קמעא".
על הכנס שהתקיים בירושלים לפני מספר שבועות, וסוקר כאן ב'בחדרי חרדים', רובכם לא שמעתם. לא רבים היו המשתתפים שם, אולם הדברים נאמרו בצורה חדה וברורה וללא משוא פנים. "כן, אנחנו חרדים ואנחנו בעד יישוב ארץ ישראל. כל הארץ. השאיפה היא שלא יהיו גויים בארץ כלל, ערבים כנוצרים". המשתתפים, או החברים בארגון, מגיעים ממקומות רבים בסקאלה החרדית, אולם הרעיון האידיאולוגי מאגד אותם תחת אותה המטריה.
הם אולי לא יודו בכך, אבל אם תרצו למפות את "קדושת ציון" על קשת הפוליטית, הוא יהיה בצד ימין של צד ימין. 'ימני קיצוני', יהיו שיאמרו. כהנא עם כובע קנייטש. ההזדהות של חלקם הגדול עם תפיסת העולם שלו, היא כמעט אבסולוטית. הביקורת שלהם היא בעיקר כלפי חוסר היחס של המגזר החרדי לארץ ישראל. מבחינת 'קדושת ציון', זו מצווה ככל המצוות ויש להקפיד בה כמו שבודקים אתרוג, למשל.
אחד ממייסדי הארגון הוא הרב רפאל ספייער, אברך משי משכונת נווה יעקב בירושלים. בשעת לילה מאוחרת ובמזג אוויר חורפי במיוחד אני מגיע לביתו לשיחה אודות הארגון. ספייער, רק בן שלושים, משנתו סדורה על פיו. יודע ספר, מלמד בחיידר למחייתו ופושט את תפיסת העולם שלו כמונה מעות. ספייער מתייחס בנועם לכל הסוגיות הבוערות ש'לא מדברים עליהם': יישוב וכיבוש ארץ ישראל, דעתו של הרב שך זצ"ל, חוק המואזין ועוד.
הוא מדגיש מספר פעמים במהלך הראיון שגם בתוך הארגון עצמו יש לא פעם חילוקי דעות אודות המרחק שצריך ללכת עם הדעות הללו, ומתי יש לעצור ולחשוב אם בטעות לא שופכים את התינוק עם המים. הראיון עם ספייער לא יוכל להשאיר אתכם אדישים. להסכים או להתגד - שתי התגובות תתקבלנה, במקרה הזה, במידה שווה.
ישא ברכה כתב:מעט דבש כתב:האם רופא משפחה בקופת חולים יכול לבצע ניתוח לב?
למה בעצם לא?
בלימודי הרפואה שלו הוא למד באופן כללי על הלב, והוא יודע פחות או יותר איך הוא עובד.
הוא אפילו נכח פעם בניתוח שכזה, וראה איך עושים אותו.
לכן יש לנו תלמוד בבלי או ארבעה חלקי שו"ע וכל אדם במה שהוא הוא יודע אם גמיר וסביר הוא רשאי ואם לאו אינו רשאי.
אם אתה חושב שיש שו"ע חמישי הנמסר בלחישה מדור לדור מחכם לחכם בקריצת עין, אכן יש מקום לדבריך.
תבא כתב:אוצר החכמה כתב:בעיני הקטע שהובא עם הרב שך, אם הוא נכון כמובן, מלמד משהו. אבל לא על הרב מאיר כהנא אלא על הרב שך. שגדולי הדור לא אומרים דווקא את מה שאנחנו מצפים מהם אלא באים עם מבט משלהם. ויכול הרב שך שוודאי היה רחוק בהשקפותיו מהשקפת כהנא לבא עם אמירה כזאת.
זה הרבה יותר פשוט:
מובא בשם ר' ישראל סלנטר ששלשה דברים יש ללמוד מהרכבת: 1. המתמהמה לרגע מאחר אותה. 2. סטיה מהמסלול גורמת לאסון. 3. הנוסע בלי כרטיס צפוי לעונש.
לפי ההגיון של כותב הקטע הנ"ל - ר' ישראל סלנטר המליץ להיות רכבת....
בדומה לזה חז"ל הורו ללמוד צניעות מחתול, ואעפ"כ לא משמע שהמליצו גם לטרוף עכברים...
איתן כתב:בברכה המשולשת כתב:לעומקו של דבר כתב:אגב כמדומה בק"ק עוצמה יהודית סבורים שז'בוטינסקי וחרות היו תועים ומתעים ורק בדרכה של לח"י ישכון האור.
מן הסתם קיבלו זה ממנו.
היו לו השגות גם על הלח"י כמובן, כי רובם לא שמרו מצוות. (זכורני שהיה על זה פעם מאמר באחד מגליונות דש"ת,)
אגב, בספר של הקדוש ר' נתי עוזרי הי"ד, הוא מביא יותר משיחה אחת של רבו, הרמ"ד כהנא זצ"ל הי"ד, שהוא מרגיש קירבה הרבה יותר גדולה לאדמו"ר מסאטמאר זצ"ל מאשר לאיש ימין חילוני כלשהו
לטעמי באמת בזה מיכאל בן ארי וחבריו הגזימו. אך גם יש להעיר שבמצע של לח"י היה בניין בית המקדש. אברהם שטרן בסוף ימיו התחיל לשמור יותר ויותר מצוות: שבת, כשרות וכו'. אולי היה חוזר בתשובה גמורה אם לא היה נרצח.
על כל פנים לח"י אכן הייתה תנועה חילונית. ואל לנו להזדהות איתה, או לשאוף אליה. וגם בוודאי לא הייתי מגדיר את אברהם שטרן כמישהו דתי באמת.
ישא ברכה כתב:ובחלק הזה הרב מאיר כהנא לא היה חרדי, וזה הנפק"מ בין ר' יצחק שלמה זילברמן להרב כהנא, הרב זילברמן השתייך לציבור החרדי בנקודת ההיבדלות ואילו הרב כהנא לא ראה בזה ערך גדול, (למרות שהיה בעל אמונה ויר"ש, ונאומיו בכנסת היו מלאי אמונה הרבה יותר משל החכי"ם החרדיים).
בענין ההיבדלות הרב כהנא אחז כמו החרדים, ואף שלח את בניו למוסדות חרדיים בתקופות מסוימות, וגם כששלח למוסדות ציוניים חינך להבדלות מהרשעים. הוא לא החזיק טלויזיה בבית גם כשרמת הפריצות שם הייתה נמוכה לאין ערוך יותר משל היום ועל-אף שכאיש ציבור היה חשוב לו לדעת מה קורה. אני חושב שבשל השנאה ששנאו אותו הרשעים הוא חש מבודל דיו מהם גם בלי כל מיני אמצעים שהציבור החרדי נוקט בעניני לבוש וכדומה.
ישא ברכה כתב:ד. האם הרב כהנא היה ת"ח דגמיר וסביר? אינני יודע. וצריך את תלמידיו שיעידו, האם יש בפורום מי שיכול להעיד ע"כ, ולפשוט ספק זה?
מעט דבש כתב:ישא ברכה כתב:מעט דבש כתב:האם רופא משפחה בקופת חולים יכול לבצע ניתוח לב?
למה בעצם לא?
בלימודי הרפואה שלו הוא למד באופן כללי על הלב, והוא יודע פחות או יותר איך הוא עובד.
הוא אפילו נכח פעם בניתוח שכזה, וראה איך עושים אותו.
לכן יש לנו תלמוד בבלי או ארבעה חלקי שו"ע וכל אדם במה שהוא הוא יודע אם גמיר וסביר הוא רשאי ואם לאו אינו רשאי.
אם אתה חושב שיש שו"ע חמישי הנמסר בלחישה מדור לדור מחכם לחכם בקריצת עין, אכן יש מקום לדבריך.
הנושאים הציבוריים ברובם אינם סעיפים מפורשים בשו"ע. אלא הם נושאים שטעונים דימוי מילתא למילתא. ובזה צריך אדם גדול שידע איך לדמות, ולְמַה לדמות.
וכיון שהנושאים נוגעים לציבור רחב, והם נושאים חמורים, כל דימוי לא נכון הוא חמור מאד.
איתן כתב:עמקן כתב:הוא דוגמא מצערת של "זרוק חוטרא לאוירא ועל עיקריה הוא קאים". משפחתו היו תומכי ז'בוטינסקי, ובצעירותו הלך למחנה קיץ של אנשי ז'בוטינסקי בארה"ב בשם ביתר. בהמשך הוא למד בישיבת מיר בארה"ב ועלה הרבה, אבל בסוף חזר לרעיונות שקיבל בצעירותו. כמובן הוא ידע להראות מקורות לזה בתנ"ך וחז"ל, אבל כל אחד יכול לעשות זה. ועל זה משלו המושלים על בשר כשר שנתבשל בסיר טריפה. כל מתבונן ברעיונותיו יכול לראות הדמיון ביניהם לשיטת ז'בוטינסקי.
פעם קראתי מאמר שהוא כתב בימיו הטובים והיה ממש מחיה לקראות. הוא כתב נגד המפגינים לפני שגרירות רוסיה, והגם שכוונת המפגינים טובות אבל צריך לבטל דעת לגדולי הדור המתנגדים לזה ובודאי יודעים טוב יותר. רק מה, בשעה שראיתי את זה הוא כבר היה מראש מארגני ההפגנות בעצמו.
הוא לקח מז'בוטינסקי רק את חלק מדרכי הפעולה שמהם למד. הוא גם מזכיר את הז'בוטינסקי בהקשר הזה ב"סיפורה של הליגה להגנה יהודית". זה לא עושה את השקפתו קרובה לשלו. השקפת ז'בוטינסקי הייתה חילונית-ליברלית. מה הרב כהנא היה אומר למשל על שורות כאלו?
שלמה בן חיים כתב:לא מבין איך לא צעקו על איתן בכותבו על גדעון שמשון ויפתח. חוץ ממעט דבש שהעיר עליו בעדינות. פשוט נורא נוראות. תיצלנה עינינו מראות דברים כאלו. לדעתי חייבם למחוק דברים אלו וודאי שיש חובת מחאה לכל אחד על כך.
בא לו אצל רבי דוסא בן הורכינס כו'. תנו רבנן: למה לא נתפרשו שמותם של זקנים הללו - שלא יאמר אדם: פלוני כמשה ואהרן? פלוני כנדב ואביהוא? פלוני כאלדד ומידד? ואומר ויאמר שמואל אל העם ה' אשר עשה את משה ואת אהרן, ואומר וישלח ה' את ירבעל ואת בדן ואת יפתח ואת שמואל - ירובעל - זה גדעון, ולמה נקרא שמו ירובעל - שעשה מריבה עם הבעל, בדן זה שמשון, ולמה נקרא שמו בדן - דאתי מדן, יפתח - כמשמעו.ואומר משה ואהרן בכהניו ושמואל בקראי שמו. שקל הכתוב שלשה קלי עולם כשלשה חמורי עולם, לומר לך: ירובעל בדורו - כמשה בדורו, בדן בדורו - כאהרן בדורו, יפתח בדורו - כשמואל בדורו. ללמדך שאפילו קל שבקלין ונתמנה פרנס על הצבור - הרי הוא כאביר שבאבירים, ואומר ובאת אל הכהנים הלוים ואל השפט אשר יהיה בימים ההם. וכי תעלה על דעתך שאדם הולך אצל הדיין שלא היה בימיו? הא אין לך לילך אלא אצל שופט שבימיו, ואומר אל תאמר מה היה שהימים הראשונים היו טובים מאלה.
מנ"ל מגדעון בר יואש דלא הוה זכאי ולא בר זכאי ומשום דאמר טיבותא על ישראל מה כתיב ביה ויאמר לו ה' לך בכחך זה והושעת את ישראל מיד מדין [שופטים ו] מהו בכחך זה טיבותא דא דאמרת על בני יהא לך חילא סגיאה לשיזבותהון מן ידא דמדין.
[כז, ב] דבר אחר איש כי יפליא נדר בערכך נפשות, זש"ה פרי צדיק עץ חיים ולוקח נפשות חכם (משלי יא) אם יהיה אדם צדיק ואף על פי שהוא צדיק ואינו עוסק בתורה אין בידו כלום, אלא פרי צדיק עץ חיים זו תורה שמתוך שהוא בן תורה הוא למד האיך לוקח נפשות שנאמר ולוקח נפשות חכם, שאם ידור לערוך נפשות הוא למד מן התורה היאך עושה ואם אין בידו תורה אין בידו כלום, כן את מוצא ביפתח הגלעדי מפני שלא היה בן תורה אבד את בתו, אימתי בשעה שנלחם עם בני עמון ונדר באותה שעה שנא' (שופטים יא) וידר יפתח נדר וגו' והיה היוצא וגו' והיה לה' והעליתיהו עולה באותה שעה היה עליו כעס מן הקדוש ברוך הוא אמר אילו יצא מביתו כלב או חזיר או גמל היה מקריב אותו לפני לכך זימן לו בתו, כ"כ למה כדי שילמדו כל הנודרים הלכות נדרים וקונמות שלא לנהוג טעות בנדרים, והנה בתו יוצאת לקראתו ויהי כראותו אותה ויקרע את בגדיו ויאמר אהה בתי וגו', ואנכי פציתי פי אל ה' ולא אוכל לשוב (שם /שופטים י"א/), והלא פנחס היה שם והוא אומר לא אוכל לשוב, אלא פנחס אמר אני כהן גדול בן כ"ג ואיך אלך אצל עם הארץ, יפתח אמר אני ראש שופטי ישראל ראש הקצינים אשפיל עצמי ואלך אצל הדיוט, מבין תרויהון אבדת ההיא עלובתא מן עלמא, ושניהם נתחייבו בדמיה, פנחס נסתלקה ממנו רוח הקדש, יפתח נתפזרו עצמותיו שכן כתיב (שם /שופטים/ יב) ויקבר בערי גלעד, כיון שבקש לקרבה היתה בוכה לפניו אמרה לו בתו אבי יצאתי לקראתך בשמחה ואתה שוחט אותי שמא כתב הקדוש ברוך הוא בתורה שיהו ישראל מקריבין לפני הקדוש ברוך הוא נפשות אדם, אין כתיב בתורה אדם כי יקריב מכם קרבן לה' מן הבהמה (ויקרא א) מן הבהמה ולא מן בני אדם, אמר לה בתי נדרתי והיה היוצא אשר יצא והעליתיהו עולה, שמא כל הנודר יכול הוא שלא לשלם נדרו, אמרה ליה והרי יעקב אבינו שנדר כל אשר תתן לי וגו' (בראשית כח) ונתן לו הקדוש ברוך הוא שנים עשר בנים, שמא הקריב להקב"ה אחד מהם, ולא עוד אלא חנה שאמרה ותדר נדר ותאמר ה' צבאות אם ראה תראה וגו' (שמואל א א) שמא הקריבה את בנה לפני הקדוש ברוך הוא, כל הדברים האלה אמרה לו ולא שמע לה, כיון שראתה שלא שמע לה אמרה לו הניחני וארד אצל ב"ד שמא ימצאו פתח לנדרך שנאמר (שופטים יא) הרפה ממני שנים חדשים ואלכה וירדתי על ההרים וגו', אמר רבי זכריה וכי יש אדם יורד על ההרים והלא בני אדם עולים להרים, מהו וירדתי על ההרים אלו סנהדרין כמה שנא' (מיכה ו) שמעו הרים את ריב ה', הלכה אצלם ולא מצאו פתח ליפתח ולהתיר לו את נדרו בעון אותן ששחט משבט אפרים, ועליו הוא אומר (משלי כח) גבר רש ועושק דלים מטר סוחף ואין לחם, גבר רש ועושק דלים זה יפתח שהיה רש בתורה כגרופו של שקמה שהיה עושק את הדלים שנאמר (שופטים יב) ויאמרו לו אמר נא שבולת ויאמר סבלת ולא יכין לדבר כן, והיה שוחטן לפיכך מטר סוחף ואין לחם שהיה לו מי שיתיר את נדרו אלא ואין לחם שהעלים הקדוש ברוך הוא מהם את ההלכה שלא ימצאו פתחו להתיר לו את נדרו, עלה ושחטה, ורוח הקדש צווחת נפשות הייתי רוצה שתקריב לפני אשר לא צויתי ולא דברתי ולא עלתה על לבי (ירמיה ז) אשר לא צויתי לאברהם שישחוט את בנו אלא אמרתי לו אל תשלח ידך להודיע לכל האומות חיבתו של אברהם שלא חשך את יחידו ממני לעשות רצון בוראו, ולא דברתי ליפתח להקריב את בתו, רבי יוחנן ורשב"ל רבי יוחנן אמר דמים היה חייב כענין שכתוב בערכין, ורשב"ל אמר ולא כלום שהתנה על דבר שאי אפשר להקריב ולא היה עליו כלום, ולא עלתה על לבי זה מישע מלך מואב שכתוב בו בשעה שנפל ביד מלך ישראל ויקח את בנו הבכור אשר ימלוך תחתיו ויעלהו עולה (מלכים ב ג) מי גרם למישע שיקריב את בנו על שלא היה בן תורה שאלו קרא בתורה לא אבד את בנו שכתוב בתורה איש כי יפליא נדר, והיה ערכך הזכר, ואם נקבה היא וגו' הוי ולוקח נפשות חכם.
מעט דבש כתב:איתן כתב:ניקח את הקלים שבשופטים: יפתח, שמשון וגדעון. אתה סבור שהיו גדולי הדור בתורה??? לא אמרתי שהם הם הדמויות שלאורם נלך... אבל הם אלו שהושיעו את ישראל.
ר"ה כה.ואומר 'וישלח ה' את ירבעל ואת בדן ואת יפתח ואת שמואל'; 'ירובעל' זה גדעון, ולמה נקרא שמו ירובעל שעשה מריבה עם הבעל. 'בדן' זה שמשון ולמה נקרא שמו בדן דאתי מדן. 'יפתח' כמשמעו.
ואומר 'משה ואהרן בכהניו ושמואל בקראי שמו' שקל הכתוב שלשה קלי עולם כשלשה חמורי עולם לומר לך ירובעל בדורו כמשה בדורו, בדן בדורו כאהרן בדורו, יפתח בדורו כשמואל בדורו, ללמדך שאפילו קל שבקלין ונתמנה פרנס על הצבור הרי הוא כאביר שבאבירים.
ואומר 'ובאת אל הכהנים הלוים ואל השפט אשר יהיה בימים ההם' וכי תעלה על דעתך שאדם הולך אצל הדיין שלא היה בימיו הא אין לך לילך אלא אצל שופט שבימיו.
הרי לנו להדיא, שבדורם של יפתח וגדעון לא היה גדול כמותם. ומה שקראו להם חז"ל 'קל שבקלין', היינו ביחס למשה אהרן ושמואל הנביא.
ועל יפתח נאמר (שופטים יא, כט) 'ותהי על יפתח רוח ד''; וגדעון זכה לנבואה 'ויפן אליו ד' ויאמר לך בכחך זה והושעת את ישראל מכף מדין' (שופטים ו, יד).
הרי לנו שלא היו כאלו 'קל שבקלין', וכל ההגדרות הן ביחס לדורם, דור הנבואה.
וַיִּפֶן אֵלָיו ד' וַיֹּאמֶר לֵךְ בְּכֹחֲךָ זֶה וְהוֹשַׁעְתָּ אֶת יִשְׂרָאֵל
ויפן אליו - הקדוש ברוך הוא בעצמו: [וכן תרגם יונתן: וְאִתְפְּנֵי לֵיהּ יְיָ וַאֲמַר].
ואין הנבואה חלה אלא על חכם גדול בחכמה גבור במדותיו ולא יהא יצרו מתגבר עליו בדבר בעולם אלא הוא מתגבר בדעתו על יצרו תמיד והוא בעל דעה רחבה נכונה עד מאד, אדם שהוא ממולא בכל המדות האלו שלם בגופו כשיכנס לפרדס וימשך באותן הענינים הגדולים הרחוקים ותהיה לו דעה נכונה להבין ולהשיג והוא מתקדש והולך ופורש מדרכי כלל העם ההולכים במחשכי הזמן והולך ומזרז עצמו ומלמד נפשו שלא תהיה לו מחשבה כלל באחד מדברים בטלים ולא מהבלי הזמן ותחבולותיו אלא דעתו פנויה תמיד למעלה קשורה תחת הכסא להבין באותן הצורות הקדושות הטהורות ומסתכל בחכמתו של הקדוש ברוך הוא כולה מצורה ראשונה עד טבור הארץ ויודע מהן גדלו, מיד רוח הקודש שורה עליו, ובעת שתנוח עליו הרוח תתערב נפשו במעלת המלאכים הנקראים אישים ויהפך לאיש אחר ויבין בדעתו שאינו כמות שהיה אלא שנתעלה על מעלת שאר בני אדם החכמים כמו שנאמר בשאול והתנבית עמם ונהפכת לאיש אחר.
בֶּן עֶשְׂרִים וְאַחַת שָׁנָה צִדְקִיָּהוּ בְמָלְכוֹ וְאַחַת עֶשְׂרֵה שָׁנָה מָלַךְ בִּירוּשָׁלִָם: וַיַּעַשׂ הָרַע בְּעֵינֵי ד' אֱלֹקָיו לֹא נִכְנַע מִלִּפְנֵי יִרְמְיָהוּ הַנָּבִיא מִפִּי ד': וְגַם בַּמֶּלֶךְ נְבוּכַדְנֶאצַּר מָרָד אֲשֶׁר הִשְׁבִּיעוֹ בֵּאלֹקִים וַיֶּקֶשׁ אֶת עָרְפּוֹ וַיְאַמֵּץ אֶת לְבָבוֹ מִשּׁוּב אֶל ד' אֱלֹקֵי יִשְׂרָאֵל:
בקש הקדוש ברוך הוא להחזיר את העולם כולו לתוהו ובוהו בשביל דורו של צדקיה נסתכל בצדקיה ונתקררה דעתו בצדקיה נמי כתיב (מ"ב כד, יט) 'ויעש הרע בעיני ה''? שהיה בידו למחות ולא מיחה.
הא איכא צדקיה דהוה מעלי ודריה לא הוה מעלי
וי"ל דבדיעבד אם הפר מופר תדע מדסמיך צדקיהו שהיה חסיד גמור על מה שהתירו לו סנהדרין שלא בפני נבוכדנצר.
מוישי כתב:עצם חיבור האשכול על קדושת ציון עם האשכול על מאיר כהנא והכותרת הכוללת שניהם יחדיו, היא בדיוק ההיפך מכוונת העלון קדושת ציון, הבאים להציג דרכם ושיטתם כ חרדים.
ובלי להיכנס לגופים של דברים, יפה עשה א"ס שגילה כונתם האמיתית
קו ירוק כתב:מוישי כתב:עצם חיבור האשכול על קדושת ציון עם האשכול על מאיר כהנא והכותרת הכוללת שניהם יחדיו, היא בדיוק ההיפך מכוונת העלון קדושת ציון, הבאים להציג דרכם ושיטתם כ חרדים.
ובלי להיכנס לגופים של דברים, יפה עשה א"ס שגילה כונתם האמיתית
לדעתי לא היה יפה הרב אי"ש ספר, כי זה שיכתוב מאולץ, ופוגע באושיות הפורום.
כלומר אפשר לתת בידי הקוראים לשפוט, להעיק ולבקר באופן אישי, את דעתם על 'קדושת ציון', או על 'מאיר כהנא' מבלי לאלץ טכנית את הקוראים שהאשכול הוא בעצם אותו אשכול.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 0 אורחים