מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מסה ומריבה - מי מריבה הרב יעקב לויפר

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
לומד_בישיבה
הודעות: 1763
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2013 7:20 am

מסה ומריבה - מי מריבה הרב יעקב לויפר

הודעהעל ידי לומד_בישיבה » ו' יוני 26, 2015 6:32 am

בס"ד.
הרב יעקב לויפר

מסה ומריבה – מי מריבה
האם שני אירועים אלו המופיעים בשני מקומות שונים בפרשת בשלח ובפרשתנו הם אירוע אחד?

בשני מקומות – בפרשת בשלח ובפרשנו – מספרת התורה על סיפור דומה מאוד: לא היו מים והעם צמא והתלונן על משה, ה' נענה לתפילתו של משה ומודה לו להוציא מים מן הסלע, שני המקומות נקראים 'מריבה'.
כדי לעמוד על הדמיון הרב – לפעמים באופן מילולי ממש – נציג לפני הקוראים טבלה של שני האירועים כפי שהם מופיעים בתורה, בהדגשת המילים הדומות / זהות:

ניתן לראות כי למעשה עד אמצע פסוק ח' שבפרשתנו, האירוע זהה ממש בשני המקרים, וכך גם הסיום האומר שבני ישראל רבו עם ה', רק מפסוק ח' ואילך מתפצל העניין: ברפידים נצטווה משה לכתחילה להכות את הסלע, ואין שם תלונה על משה. רק על העם, ואילו בפרשתנו נצטווה משה לדבר אל הסלע, וכתוב שהכה אותו, ולאחר מכן כתוב שנגזרה עליו ועל אהרן גזרה כי לא האמינו והקדישו את ה' לעיני בני ישראל.

דרך מחודשת

הדמיון הזה הביא את רבי יוסף בכור-שור מראשוני בעלי התוספות, לנקוט בדרך מחודשת ומפתיעה, לדעתו שני האירועים האלו הם באמת אירוע אחד! וכך הוא כותב בפרשתנו (פסוק ח):

לסיום.
התמיהות על המהלך

ג. זאת ועוד גם התאריך מוכיח שאלו הם שני מאורעות, שהרי הסיפור של פרשת בשלח היה ברפידים, קודם מתן תורה, ומשם נסעו למדבר סיני וקיבלו התורה בחודש השלישי (שמות כ,א), ואילו המעשה שבפרשתנו היה לאחר מות מרים ומעט קודם מות אהרן, ובשעה שעמדו על גבול ארץ אדום כמסופר בפרשתנו, וזה בהכרח בסוף הארבעים השנה שהיו במדבר. [תורף הקושיות נמצא כבר אצל ראב"ע הרומז במתק לשונו ובקוצר לשון].
וצריך עיון גדול, ומצווה ליישב.


מקור: עש"ק פרשת חוקת ט' בתמוז תשע"ה המבשר תורני.

מצאתי לנכון לומר להרב יעקב לויפר יישר כוחך!.

גם אני כתבתי בעניין ואפשר שהעלהו לכאן.

לומד_בישיבה
הודעות: 1763
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2013 7:20 am

Re: מסה ומריבה - מי מריבה הרב יעקב לויפר

הודעהעל ידי לומד_בישיבה » ו' יוני 26, 2015 12:11 pm

עיין רש"י פרשת חקת כג -
על גבול ארץ אדום - מגיד שמפני שנתחברו כאן להתקרב לעשו הרשע, נפרצו מעשיהם וחסרו הצדיק הזה, וכן הנביא אומר ליהושפט (ד"ה ב' כ, לז) בהתחברך עם אחזיהו פרץ ה' את מעשיך:


ולכאו' היה לרש"י לפרש
כמו שפי' בפסיקתא זוטרתא במדבר פרשת חקת דף קכג עמוד ב
ויאמר ה' אל משה ואל אהרן בהר ההר וגומר. על מעשה שנהיה בקצה ארץ אדום. אלו מי מריבה שנגזרה גזירה על משה ואהרן שלא יכנסו לארץ:

ויש לדון בזה עוד מדוע נפטר אהרן בפרשת חוקת דווקא.

בקרו טלה
הודעות: 3931
הצטרף: ה' יוני 26, 2014 5:23 pm

Re: מסה ומריבה - מי מריבה הרב יעקב לויפר

הודעהעל ידי בקרו טלה » ו' יוני 26, 2015 12:20 pm

לומד_בישיבה כתב:עיין רש"י פרשת חקת כג -
על גבול ארץ אדום - מגיד שמפני שנתחברו כאן להתקרב לעשו הרשע, נפרצו מעשיהם וחסרו הצדיק הזה, וכן הנביא אומר ליהושפט (ד"ה ב' כ, לז) בהתחברך עם אחזיהו פרץ ה' את מעשיך:

ולכאו' היה לרש"י לפרש
כמו שפי' בפסיקתא זוטרתא במדבר פרשת חקת דף קכג עמוד ב
ויאמר ה' אל משה ואל אהרן בהר ההר וגומר. על מעשה שנהיה בקצה ארץ אדום. אלו מי מריבה שנגזרה גזירה על משה ואהרן שלא יכנסו לארץ:

ויש לדון בזה עוד מדוע נפטר אהרן בפרשת חוקת דווקא.

מקור דברי רש"י הם במדרש רבה ותנחומא וז"ל ויסעו מקדש ויבאו כל העדה וגו' זשה"כ בהתחברך עם אחזיהו פרץ ה' את מעשיך (דברי הימים ב כ) על שנתחברו לרשע הזה לעבור בארצו חסרו לאותו צדיק לכן נסמכה אסיפת אהרן אחר פרשת מלך אדום.

צופר הנעמתי
הודעות: 1715
הצטרף: א' יולי 14, 2013 12:12 am

Re: מסה ומריבה - מי מריבה הרב יעקב לויפר

הודעהעל ידי צופר הנעמתי » ו' יוני 26, 2015 12:21 pm

לומד_בישיבה כתב:בס"ד.
הרב יעקב לויפר

מסה ומריבה – מי מריבה
האם שני אירועים אלו המופיעים בשני מקומות שונים בפרשת בשלח ובפרשתנו הם אירוע אחד?

בשני מקומות – בפרשת בשלח ובפרשנו – מספרת התורה על סיפור דומה מאוד: לא היו מים והעם צמא והתלונן על משה, ה' נענה לתפילתו של משה ומודה לו להוציא מים מן הסלע, שני המקומות נקראים 'מריבה'.
כדי לעמוד על הדמיון הרב – לפעמים באופן מילולי ממש – נציג לפני הקוראים טבלה של שני האירועים כפי שהם מופיעים בתורה, בהדגשת המילים הדומות / זהות:

ניתן לראות כי למעשה עד אמצע פסוק ח' שבפרשתנו, האירוע זהה ממש בשני המקרים, וכך גם הסיום האומר שבני ישראל רבו עם ה', רק מפסוק ח' ואילך מתפצל העניין: ברפידים נצטווה משה לכתחילה להכות את הסלע, ואין שם תלונה על משה. רק על העם, ואילו בפרשתנו נצטווה משה לדבר אל הסלע, וכתוב שהכה אותו, ולאחר מכן כתוב שנגזרה עליו ועל אהרן גזרה כי לא האמינו והקדישו את ה' לעיני בני ישראל.

דרך מחודשת

הדמיון הזה הביא את רבי יוסף בכור-שור מראשוני בעלי התוספות, לנקוט בדרך מחודשת ומפתיעה, לדעתו שני האירועים האלו הם באמת אירוע אחד! וכך הוא כותב בפרשתנו (פסוק ח):

לסיום.
התמיהות על המהלך

ג. זאת ועוד גם התאריך מוכיח שאלו הם שני מאורעות, שהרי הסיפור של פרשת בשלח היה ברפידים, קודם מתן תורה, ומשם נסעו למדבר סיני וקיבלו התורה בחודש השלישי (שמות כ,א), ואילו המעשה שבפרשתנו היה לאחר מות מרים ומעט קודם מות אהרן, ובשעה שעמדו על גבול ארץ אדום כמסופר בפרשתנו, וזה בהכרח בסוף הארבעים השנה שהיו במדבר. [תורף הקושיות נמצא כבר אצל ראב"ע הרומז במתק לשונו ובקוצר לשון].
וצריך עיון גדול, ומצווה ליישב.


מקור: עש"ק פרשת חוקת ט' בתמוז תשע"ה המבשר תורני.

מצאתי לנכון לומר להרב יעקב לויפר יישר כוחך!.

גם אני כתבתי בעניין ואפשר שהעלהו לכאן.


העיקר חסר מן הספר...

את דבריו של ר"י בכור שור לא העתקת .

אזוטרי
הודעות: 39
הצטרף: ה' דצמבר 01, 2011 4:40 pm

Re: מסה ומריבה - מי מריבה הרב יעקב לויפר

הודעהעל ידי אזוטרי » ו' יוני 26, 2015 5:33 pm

דרך מחודשת

הדמיון הזה הביא את רבי יוסף בכור שור מראשוני בעלי התוספות לנקוט בדרך מחודשת ומפתיעה, לדעתו שני האירועים האלו הם באמת אירוע אחד! וכך הוא כותב בפרשתנו (פסוק ח):

"קח את המטה – להכות בסלע, לפי הנראה לי זהו מעשה שב'ויהי בשלח' דכתיב ביה 'והכית בצור ויצאו', אלא שלשם מספר איך פירנס הקב"ה את ישראל במן ושליו ומים במדבר, ואחר כך כתב כל אחד במקומו, ותדע שאחד הוא זה המעשה ואותו, דהתם כתיב 'ויקרא שם המקום מסה ומריבה', ובזאת הברכה הוא אומר על זה המעשה שהקפיד הקב"ה על משה ואהרן 'אשר נסיתו במסה תריבהו על מי מריבה (דברים לג,ח) אלמא דמעשה אחד הוא. ואף בכאן כתב 'הם מי מריבת קדש מדבר צין', והתם נמי כתב 'ויסעו... ממדבר סין' ומה שלא פירש כאן פירש שם, שאמר לו הקב"ה להכות בצור. וכן דרך פרשיות הרבה שסותם דבריו במקום אחד ומפרש במקום אחר, כגון פרשת מרגלים דכתיב במשנה תורה (דברים א,כב) שאמרו ישראל 'נשלחה אנשים' ובשלח לך לא פירש, וכן הרבה.

תמצית הדברים: בפרשת שלח מספרת התורה באופן כללי כיצד הייתה פרנסת של ישראל באוכל ושתייה, אבל אחר כך סופרו הסיפורים במקומם ובזמנם בספר במדבר. [ריב"ש סבור שאף לעניין השלו – הסיפור בפרשת בשלח והסיפור בפרשת בהעלותך (לעיל פרק י"א) חד הוא! יעויין בדברין בשמות טז,יג] הוא מסייע את דבריו מהלשון שנאמר בברכת משה 'ניסתו במסה תריבהו על מי מריבה', שהוא ממש כלשון שהוזכר בפרשת בשלח 'ויקרא שם המקום מסה ומריבה', ונאמר כאן 'תריבהו' היינו העונש שהוטל על אהרן ומשה שם שלא יכנסו לארץ.

ועדיין יש להבין: הרי בכל אופן בפרשתנו נאמר 'ודברתם אל הסלע לעיניהם', ומשה הכהו. על כך מפרש ריב"ש כי 'ודברתם אל הסלע' פירושו – על הסלע, כלומר: עמדו על הסלע ודברו [או דברו אודות הסלע] אל ישראל, ואמרו להם דבר שיהיה גלוי לעיניהם, ומה תאמר? שאני ה' נותן להם מים, כמו שהודיע משה במן 'הנני ממטיר לכם לחם מן השמים', וכמו שאמר לישראל בשליו 'התקדשו למחר ואכלתם בשר', באותו אופן תאמרו לישראל כאן שאני ה' נותן להם מים, ובזאת יתקדש שמי וידעו כי מאתי יבאו להם מים.

המילה 'אל' אכן יכולה לבוא במקרא בהוראת 'על' כמו שכותב רבי יונה ג'נאח בספר השרשים שלו, שורש אלה: "ותהיה אל בעניין על, כמו 'כי ארד אל בני אבל שאולה' (בראשית לז,לה; כלומר: ארד לשאול כשאני אבל על בני); 'ויך את הפלשתי אל מצחו' (ש"א יז,מט): 'ואשה אל אחתה לא תקח' (ויקרא יח,יח) וימלכהו אל הגלעד ואל האשורי ואל יזראל' (ש"ב ב,ט) אל ההרים לא אכל (יחזקאל יח,ו) והקריחו אליך קרחה (שם כז,לא) 'המון מעיך ורחמיך אלי התאפקו' (ישעיה סג,טו)".

מה היה אם כן החטא, גם כוונת ה' הייתה שמשה יכה את הסלע? מבאר ריב"ש שהחטא היה שאמר משה רבנו בלשון שאלה "המן הסלע הזה נוציא לכם מים" ויכלו ישראל להבין שהוא עצמו אינו בטוח שיצאו מכאן מים, ולכן אף כשהוציא מים – היו כאלו שאמרו 'מקרה הוא', ושמא היה כאן מעיין נובע בסלע, שהתגלה לאחר ההכאה. [ישנם מפרשים נוספים הסבורים בנקודה זו כדעת ריב"ש, שה' ציווהו להכות, ולא ההכאה הייתה החטא, ראה בראב"ע בשם ר' משה הכהן, ובפירוש הרא"ש בשם ר' דן אשכנזי].

לפי זה מיישב ריב"ש גם כן את התמיהה הידועה מדוע נענש אהרן, והלא לא הוא הכה את הסלע אך לשיטתו עיקר החטא היה שלא פירשו משה ואהרן היטב שה' הולך לעשות כאן נס ולהוציא מים מן הסלע, ובזה היה גם אהרן שותף.

רבי יוסף בכור שור חוזר על שיטתו זו בדברים לב,נא פירושו זה מובא גם בכל פירושי בעלי התוספות על התורה בפרשתנו, כגון 'הדר זקנים' 'דעת זקנים', פירוש הרא"ש, 'פענח רזא', ועוד, וכן אצל ר"ח פלטיאל.

התמיהות על המהלך

אמנם צריך להבין; אף אם נאמר שמדבר סין ומדבר צין חד הם, כי אותיות זשס"ץ מתחלפות, אבל בפרשתנו נאמר שהם באו אל מדבר צין והתיישבו בקדש, ואילו בפרשת בשלח נאמר שהם נסעו ממדבר סין והגיעו לרפידים. כמו כן; הצור שמשה רבנו הכה בפרשת בשלח היה בחורב, כמו שמפורש שם (יז,ו) "הנני עומד לפניך שם על הצור בחורב והכית בצור ויצאו ממו מים ושתה העם", ואילו הסלע שמדובר בפרשתנו היה בקדש שבמדבר צין, סמוך לארץ אדום.

ומפורש בפרשת מסעי שמדבר צין ומדבר סין הם שני מקומות; בפרק לג פסוק י"א נאמר שנסעו מים סוף וחנו במדבר סין, ושם לאחר שני מסעות חנו ברפידים "ולא היה שם מים לעם לשתות" (פסוק יד), היינו סיפור הסלע שבפרשת בשלח, ולאחר מסעות רבים כתוב (פסוק לו) "ויחנו במדבר צין היא קדש", והיינו המסע המבואר בפרשתנו, כיצד זה אפשר לומר ששני המאורעות היו אחד?

זאת ועוד: גם התאריך מוכיח שאלו הם שני מאורעות, שהרי הסיפור של פרשת בשלח היה ברפידים, קודם מתן תורה, ומשם נסעו למדבר סיני וקיבלו התורה בחודש השלישי (שמות כ,א) ואילו המעשה שבפרשתנו היה לאחר מות מרים ומעט קודם מות אהרן, ובשעה שעמדו על גבול ארץ אדום כמסופר בפרשתנו, וזה בהכרח בסופ ארבעים השנה שהיו במדבר, [תורף הקושיות נמצא כבר אצל ראב"ע הרומז במתק לשונו ובקוצר לשון].
וצריך עיון גדול, ומצווה ליישב.

אזוטרי
הודעות: 39
הצטרף: ה' דצמבר 01, 2011 4:40 pm

Re: מסה ומריבה - מי מריבה הרב יעקב לויפר

הודעהעל ידי אזוטרי » ש' יוני 27, 2015 11:53 pm

א.
הרב לויפר כתב:זאת ועוד: גם התאריך מוכיח שאלו הם שני מאורעות, שהרי הסיפור של פרשת בשלח היה ברפידים, קודם מתן תורה, ומשם נסעו למדבר סיני וקיבלו התורה בחודש השלישי (שמות כ,א) ואילו המעשה שבפרשתנו היה לאחר מות מרים ומעט קודם מות אהרן, ובשעה שעמדו על גבול ארץ אדום כמסופר בפרשתנו, וזה בהכרח בסוף ארבעים השנה שהיו במדבר, [תורף הקושיות נמצא כבר אצל ראב"ע הרומז במתק לשונו ובקוצר לשון].
וצריך עיון גדול, ומצווה ליישב.

לא זכיתי להבין והרי אין מקודם ומאוחר בתורה. ודעת הראשונים בניגוד לדעת רש"י שאין מוקדם ומאוחר בתורה. והדברים ארוכים.


ב.
בקרו טלה כתב:
לומד_בישיבה כתב:עיין רש"י פרשת חקת כג -
על גבול ארץ אדום - מגיד שמפני שנתחברו כאן להתקרב לעשו הרשע, נפרצו מעשיהם וחסרו הצדיק הזה, וכן הנביא אומר ליהושפט (ד"ה ב' כ, לז) בהתחברך עם אחזיהו פרץ ה' את מעשיך:

ולכאו' היה לרש"י לפרש
כמו שפי' בפסיקתא זוטרתא במדבר פרשת חקת דף קכג עמוד ב
ויאמר ה' אל משה ואל אהרן בהר ההר וגומר. על מעשה שנהיה בקצה ארץ אדום. אלו מי מריבה שנגזרה גזירה על משה ואהרן שלא יכנסו לארץ:

ויש לדון בזה עוד מדוע נפטר אהרן בפרשת חוקת דווקא.

מקור דברי רש"י הם במדרש רבה ותנחומא וז"ל ויסעו מקדש ויבאו כל העדה וגו' זשה"כ בהתחברך עם אחזיהו פרץ ה' את מעשיך (דברי הימים ב כ) על שנתחברו לרשע הזה לעבור בארצו חסרו לאותו צדיק לכן נסמכה אסיפת אהרן אחר פרשת מלך אדום.

הוצרך רש"י לפרש כן היות והוקשה לו מדוע מת אהרן דוקא עתה בפרשת חוקת, שהרי לא נאמר בזה ביום אכלך וכו' ומדוע נפטר אהרן כמה שנים לפני כניסתם לארץ.

ג.
נמחק מה שלומד בישיבה כתב:בליקוטי יהודה מביא מהאמרי אמת זצ"ל, שאביו השפ"א זצ"ל הקשה, הלא מפורש הטעם [של מיתת אהרן] יען לא האמנתם בי? ואמר, שאביו השפ"א זצ"ל היה רק פעם אחת בשבת בברלין, ותירץ שם את הקושיא הזאת עם תירוץ חסידי (נדפס בשפ"א ליקוטים, השמטות לפ' חוקת, דף ס'), דחטא מי מריבה - היה טעם למיתת אהרן. אבל מה שנחסר לבני ישראל - היה צריך משפט מיוחד על זה. כמו שהגיד הרה"ק הרבי ר' בונם מפרשיסחא על הפסוק משפטי ה' צדקו יחדו, כשהקב"ה עושה משפט באדם, גם כל קרוביו ומכיריו כפי הצער שיש לכל אחד מהם - כן מגיע לו. צדקו יחדו - לכל הנסבב ממנו. וזה מה שכתב [שדייק] רש"י ז"ל, שמפני שנתחברו וכו' "חסרו" הצדיק הזה

לא זכיתי להבין כוונתו, והרי רש"י ביקש לפרש מדוע נפטר אהרן זה עתה מיד כנ"ל ודברי השפ"א לכאו' קשים.
ובאמת שאיני מבין מדוע נפטר אהרן בפרשת חוקת דווקא האם מפני שנתחברו לרשע לכן נענש אהרן אתמהה!!!


אזוטרי
הודעות: 39
הצטרף: ה' דצמבר 01, 2011 4:40 pm

Re: מסה ומריבה - מי מריבה הרב יעקב לויפר

הודעהעל ידי אזוטרי » ד' יולי 01, 2015 11:08 pm

קיבלתי מבקרו טלה
לא בדקתי את תוכנו.
כפי שהוא שלח אלי ללא שינויים כל שהם.
מיתת אהרן.docx
(17.54 KiB) הורד 355 פעמים

אזוטרי
הודעות: 39
הצטרף: ה' דצמבר 01, 2011 4:40 pm

קביעת דיני המוספין בפרשת פנחה מאת הרב יעקב לויפר

הודעהעל ידי אזוטרי » ו' יולי 10, 2015 9:44 am

אבקש להפנות למאמר נפלא ומושקע היטב השבוע מאת הרב יעקב לויפר
כותרת
קביעת דיני המוספין בפרשת פינחס
מדוע כתבה התורה בפרשת פינחס את דיני המוספין הרי מבחינת התוכן היא מתאימה במיוחד לתחילת ספר ויקרא בפרשיות המפרטות את דיני הקרבנות, או בצמוד לפרשת המועדות שבסדר אמור (ויקרא כג) המקבילה לפרשתנו בכמה וכמה עניינים דינייים ולשוניים.
--
אבקש רק להעיר.
על מה שכתב בטור ג' תחת הכותרת שיטת הרמב"ן ואני מצטט
שיטת הרמב"ן
למעשה עצם כתיבתה של פרשה זו כאן [מבלי להתייחס לשאלה מדוע נכתב כאן] אומרת לכאורה שבני ישראל לא נצטוו על דיני המוספין אלא עתה, בסוף ארבעים השנה, ומכאן שלא הקריבו מוספין עד עכשיו. אלא שהיה מקום לומר "אין מוקדם ומאוחר בתורה", ומחמת איזה טעם נכתבה פרשת המוספין רק כאן.
אך לרמב"ן יש שיטה ידועה שכל התורה כולה על הסדר נאמרה, והוא משתדל למעט בכל האפשר בשימוש בכלל אין מוקדם ומאוחר בתורה, נאמן לשיטתו זו הוא נוקט כאן כראב"ע, וכך הם דבריו:
וטעם "צו את בני ישראל ואמרת אלהם את קרבני לחמי" – כי אחרי שאמר (לעיל כו,נג) "לאלה תחלק הארץ", ציווה להשלים תורת הקרבנות, שיעשו כן בארץ. כי במדבר לא הקריבו המוספים, כמו שהזכרתי בסדר אמור אל הכהנים (ויקרא כג,ב) וכן לא נתחיבו בנסכים במדבר, כמו שפירשתי בסדר שלח לך (במדבר טו,ב) ועכשיו חייב באי הארץ לעשות שם הכול – התמידין והמוספין, ומנחתם ונסכיהם".
הרמב"ן נוקט כשיטת ראב"ע לגבי קרבנות המוספים [ונסכי כל הקרבנות אך לא כן לגבי קרבן התמיד שלדעתו קרב במדבר לאורך כל השנים

עכ"ל
א. אבקש לציין שהרמב"ן וראב"ע יש ביניהם מחלוקת לגבי אין מוקדם ומאוחר בתורה, ושונים בתכלית וכבר האריכו בזה קצת בפורום כאן - בהר סיני או באוהל מועד – שמיטה אצל הר סיני?
ב. קרבן התמיד כבר מוזכר בשבעת ימי המלואים ועוד.
ג. על כל זה ועוד האריך בחומש במדבר שהופיע לאחרונה לאור ושמעתי מהמחבר שבכוונתו להביאו לבית האוצר.
--
השבוע במיוחד ראיתי לנכון להתייחס למאמרו של הרב יעקב לויפר שליט"א היות ולא מצאתי שם השבוע שום מאמר הראוי להתייחסות ואלמלא מאמרו של הרב לויפר הייתי שולח אותו הישר לגניזה.

האחד מעתיק מהפורום והשני כותב מבלי לבדוק אולי כבר מישהו עסק בעניין.

(מקור: פרשת פנחס כ"ג בתמוז תשע"ה המבשר תורני)

במסתרים
הודעות: 1783
הצטרף: ד' מאי 26, 2010 4:05 am

Re: קביעת דיני המוספין בפרשת פינחס מאת הרב יעקב לויפר

הודעהעל ידי במסתרים » ג' יולי 11, 2017 12:20 am

אזוטרי כתב:אבקש להפנות למאמר נפלא ומושקע היטב השבוע מאת הרב יעקב לויפר
כותרת
קביעת דיני המוספין בפרשת פינחס
[b]מדוע כתבה התורה בפרשת פינחס את דיני המוספין
(מקור: פרשת פנחס כ"ג בתמוז תשע"ה המבשר תורני)


אפשר להעלות?


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 207 אורחים