עמוד 1 מתוך 1

למך- שני מחותנים בשם זהה

פורסם: ב' אוקטובר 31, 2016 12:52 pm
על ידי ש. ספראי
מקור חביב לכך שניתן להשתדך כששמות שני המחותנים שווים, הוא מכך שלאביו של נח קראו למך וגם לאביה של אשתו נעמה, אחות תובל קין (ורש"י כ' שהיא אשתו של נח), קראו גם כן למך....

Re: למך- שני מחותנים בשם זהה

פורסם: ב' אוקטובר 31, 2016 3:48 pm
על ידי קראקובער
לפני מתן תורה...

Re: למך- שני מחותנים בשם זהה

פורסם: ב' אוקטובר 31, 2016 4:06 pm
על ידי חד ברנש
לפני מתן הצוואה.

Re: למך- שני מחותנים בשם זהה

פורסם: ב' אוקטובר 31, 2016 4:20 pm
על ידי בין גברא לגברא
בשו"ת זכר יהוסף יו"ד סי' קמג בענין זה מובא ראיות מקודם מתן תורה. אבל צ"ע אם מביאים ראיות מקודם המבול.

Re: למך- שני מחותנים בשם זהה

פורסם: ב' אוקטובר 31, 2016 4:21 pm
על ידי ברזלים
דווקא למך זה כינוי" ללא יוצלח"

Re: למך- שני מחותנים בשם זהה

פורסם: ב' אוקטובר 31, 2016 7:24 pm
על ידי עזריאל ברגר
ש. ספראי כתב:מקור חביב לכך שניתן להשתדך כששמות שני המחותנים שווים, הוא מכך שלאביו של נח קראו למך וגם לאביה של אשתו נעמה, אחות תובל קין (ורש"י כ' שהיא אשתו של נח), קראו גם כן למך....

ראיה לסתור, דהא צא וראה מה עלה בסופו - שמת בחיי אביו (אם כי יש אומרים שזו תוצאה של שתיית אלכוהול, כנרמז בשנות חייו - 777)...

Re: למך- שני מחותנים בשם זהה

פורסם: ב' אוקטובר 31, 2016 8:44 pm
על ידי ברזלים
נראה שלמלךהיה צדיק גדול וח"ו לזלזל בכבודו גם בשחוק (ובזה אני מתחרט גם על הודעתי הקודמת) אגב גם שנתינו היא תשע"ז = 777. וכן גם אצל למך השני יש המושג של ג"פ שבע כי שבעתיים יוקם קין ולמך שבעים ושבעה

Re: למך- שני מחותנים בשם זהה

פורסם: ב' אוקטובר 31, 2016 9:46 pm
על ידי ש. ספראי
ידידי הרב אריה קניבסקי אמר את הוורט החביב הלזה הצהרים למרן הגר"ח קניבסקי.
חייך מרן שליט"א ואמר: "לפני מתן תורה לא עשו את כל הסגולות"...

(נכון, כבר כתבו כן לעיל. אך כשיוצא מר' חיים, זה כבר בגדר 'שיחת חולין של תלמידי חכמים'...).

Re: למך- שני מחותנים בשם זהה

פורסם: ב' אוקטובר 31, 2016 9:52 pm
על ידי ש. ספראי
וַיְחִי נָחוֹר אַחֲרֵי הוֹלִידוֹ אֶת תֶּרַח תְּשַׁע עֶשְׂרֵה שָׁנָה וּמְאַת שָׁנָה וַיּוֹלֶד בָּנִים וּבָנוֹת. וַיְחִי תֶרַח שִׁבְעִים שָׁנָה וַיּוֹלֶד אֶת אַבְרָם אֶת נָחוֹר (יא, כה-כו).

מכאן ראיה למנהג בני עדות המזרח שאפשר לקרוא לנכד ע"ש הסבא. באשר חשבון הפסוקים מורה שנחור הסב היה חי כאשר נכדו נחור נקרא בשמו.
ואגב, ראו נא ד' רש"י (ד, יז) עה"פ:' וַיֵּדַע קַיִן אֶת אִשְׁתּוֹ וַתַּהַר וַתֵּלֶד אֶת חֲנוֹךְ וַיְהִי בֹּנֶה עִיר וַיִּקְרָא שֵׁם הָעִיר כְּשֵׁם בְּנוֹ חֲנוֹךְ ', שכתב : קין בונה עיר ויקרא שם העיר לזכר בנו חנוך . וחנוך לכאו' היה חי. וחשיב כ'זכר', וכדמצינו באבשלום כעי"ז. (מקונטרסי הקט רינת שמואל מהדו"ב).

Re: למך- שני מחותנים בשם זהה

פורסם: ב' אוקטובר 31, 2016 10:14 pm
על ידי לייבעדיג יענקל
האמרי אמת הביא ראיה להקל אפי' בחותן וחתן בעלי שם זהה, שהרי משה רבינו ויתרו שניהם נקראו גם בשם 'חבר'. אך מצד שני הרי היו לכל א' מהם עוד הרבה שמות שאינם שוים, ודומני שאין מי שנוהג להחמיר באופן זה.

Re: למך- שני מחותנים בשם זהה

פורסם: ב' אוקטובר 31, 2016 11:33 pm
על ידי ברזלים
כתוב בכתבי קבלה שלמ"ך אותיות מלך, ושאול שהיה המלך הראשון הרג עצמו לתקן החטא שקין הרג את למך, והוא היה 77 דורות אחריו (יוצא בערך 25 שנה לכל דור) וזה פי' הכתוב ולמך שבעים ושבעה.

Re: למך- שני מחותנים בשם זהה

פורסם: ג' נובמבר 01, 2016 8:55 am
על ידי קראקובער
ש. ספראי כתב:ידידי הרב אריה קניבסקי אמר את הוורט החביב הלזה הצהרים למרן הגר"ח קניבסקי.
חייך מרן שליט"א ואמר: "לפני מתן תורה לא עשו את כל הסגולות"...

(נכון, כבר כתבו כן לעיל. אך כשיוצא מר' חיים, זה כבר בגדר 'שיחת חולין של תלמידי חכמים'...).


אתה מניח שאני לא תלמיד חכם מטעם רוב וחזקה?

Re: למך- שני מחותנים בשם זהה

פורסם: ג' נובמבר 01, 2016 9:17 am
על ידי אוצר החכמה
עזריאל ברגר כתב:
ש. ספראי כתב:מקור חביב לכך שניתן להשתדך כששמות שני המחותנים שווים, הוא מכך שלאביו של נח קראו למך וגם לאביה של אשתו נעמה, אחות תובל קין (ורש"י כ' שהיא אשתו של נח), קראו גם כן למך....

ראיה לסתור, דהא צא וראה מה עלה בסופו - שמת בחיי אביו



חידוש קא חזינא הכא שלפי הבנתך בדברי הספר חסידים הבעייה בשני מחותנים ששמותיהם שווים היא למחותנים ולא לזוג?

Re: למך- שני מחותנים בשם זהה

פורסם: ג' נובמבר 01, 2016 12:42 pm
על ידי בר אוריין תנינא
שמעתי מח"א.
הנה ע"פ החשבון יוצא שלמך אביה של נעמה מת הרבה לפני למך אביו של נח.
וכשבא נח לקרוא לבנו על שם חמיו לא היה יכול שהרי אביו היה עדיין חי ושמם זהה,
לכן קרא לבנו: חם...


-------------------
שמעתי שואלים: מדוע התורה הצריכה לאסור נישואי אח עם אחותו והא בלא"ה לא יתכן השידוך שהרי השמות של האבות זהה...

Re: למך- שני מחותנים בשם זהה

פורסם: ג' נובמבר 01, 2016 1:30 pm
על ידי עזריאל ברגר
אוצר החכמה כתב:
עזריאל ברגר כתב:
ש. ספראי כתב:מקור חביב לכך שניתן להשתדך כששמות שני המחותנים שווים, הוא מכך שלאביו של נח קראו למך וגם לאביה של אשתו נעמה, אחות תובל קין (ורש"י כ' שהיא אשתו של נח), קראו גם כן למך....

ראיה לסתור, דהא צא וראה מה עלה בסופו - שמת בחיי אביו



חידוש קא חזינא הכא שלפי הבנתך בדברי הספר חסידים הבעייה בשני מחותנים ששמותיהם שווים היא למחותנים ולא לזוג?

א. נדמה לי שלשון האזהרה בס"ח היא למחותנים ולא לזוג. אם מישהו יכול להביא את דבריו - תע"ב.
ב. בפשטות טעם האיסור הוא משום עין הרע וכיו"ב, ולכן כתבתי שזו ראיה לסתור.

Re: למך- שני מחותנים בשם זהה

פורסם: ג' נובמבר 01, 2016 4:23 pm
על ידי ברזלים
ראיתי פעם בהזמנה של שני מחותנים בשם יצחק מתתיהו, שמחותן אחד חתם שמו יצחק מ. והשני י. מתתיהו.

Re: למך- שני מחותנים בשם זהה

פורסם: ג' נובמבר 01, 2016 8:02 pm
על ידי עזריאל ברגר
ברזלים כתב:ראיתי פעם בהזמנה של שני מחותנים בשם יצחק מתתיהו, שמחותן אחד חתם שמו יצחק מ. והשני י. מתתיהו.

זה מתאים עם ההקפדה שלא *יקראו* להם בשמות זהים (לא שהשמות יהיו שונים, אלא האופן בו הם נקראים).

Re: למך- שני מחותנים בשם זהה

פורסם: ג' נובמבר 01, 2016 8:40 pm
על ידי עתניאל בן קנז
ברזלים כתב:ראיתי פעם בהזמנה של שני מחותנים בשם יצחק מתתיהו, שמחותן אחד חתם שמו יצחק מ. והשני י. מתתיהו.


כבר הוזכר ענין דומה באחד האשכולות כאן, אודות נישואי הפני מנחם, שהאמרי אמת כתב את שמו של מחותנו אברהם 'מוטל' במקום מרדכי...

Re: למך- שני מחותנים בשם זהה

פורסם: ג' נובמבר 01, 2016 8:50 pm
על ידי יוסףלוי
נכונה האגדה של׳נתיבות׳ קראו יעקב בעוד אביו בחיים, בגלל טעות של אביו עקב שקיעותו בלימוד?

Re: למך- שני מחותנים בשם זהה

פורסם: ד' נובמבר 02, 2016 4:29 pm
על ידי עזריאל ברגר
הזכרתם לי דברים מעניינים במשפחתו של הרבי מליובאוויטש, שקשורים קצת לנושא האשכול:
אבי אביו - הרב ברוך שניאור זלמן שניאורסאהן, נולד בחיי זקנו הרב ברוך שלום שניאורסאהן (בנו של אדמו"ר הצמח צדק). ההשערה המקובלת היא שבלידתו הוא נקרא "שניאור זלמן", ורק כשבא להינשא עם בתו של הרב שניאור זלמן חייקין - אז הוסיפו לו את השם "ברוך" על שם זקנו שכבר נפטר בינתיים.
אביו של הרב ברוך שנ"ז נקרא לוי יצחק, ובנו (אביו של הרבי) נקרא ג"כ לוי יצחק, אך מבדיקה של התאריכים רואים שהוא נולד כ4 חודשים אחרי פטירתו.
אשר לכן, יוצא שאביו של הרבי הוא: הרב לוי יצחק, בן הרב ברוך שניאור זלמן, בן הרב לוי יצחק, בן הרב ברוך שלום.

לאשתו (הראשונה) של הרב ברוך שנ"ז קראו זעלדא רחל, ולהם היו שלשה בנים (ובת אחת), ועל נישואי כל אחד משלשתם היה מקום לדון אם הם מתאימים לפי צוואת ריה"ח:
רבי לוי"צ עצמו נשא לאשה את הרבנית חנה ששם אמה הוא רחל (ינובסקי) - אמנם המחותנות יש להן שם דומה, אך: א. ריה"ח ציווה במפורש רק על כלה וחמותה ועל חתן וחמיו ועל שני מחותנים, ולא על מחותנות (אם כי יש מקפידים גם בזה). ב. שם אמו הוא זעלדא רחל, והמחותנת היא רחל, ויש פסק ברור מאדמו"ר הצמח צדק שאם יש שם נוסף - הרי זה שם שונה ואין לחוש כלל (אם כי לפעמים הורה הרבי (האחרון) להשתדל שגם הכינוי יהיה בשם שונה).
הבן השני - ר' שמואל - נשא את מרים גיטל - אחותה של הרבנית חנה הנ"ל, ומכיוון שבצוואת ריה"ח יש דיבורים בענין נישואי שני אחים לשתי אחיות, לכן הם שאלו את האדמו"ר הרש"ב מליובאוויטש, והוא הורה להם שלא יגורו בעיר אחת (כפי אחד הפירושים בצוואת ריה"ח. נשים לב שיש כאן שתי שאלות באותו שידוך - גם שני אחים ושתי אחיות וגם שמות המחותנות דומים).
והבן השלישי - ר' שלום שלמה - לאשתו עצמה קוראים רחל (וכאן היו חייבים לסמוך על הוראת הצ"צ הנ"ל, כי מדובר בכלה וחמותה בשמות דומים). בתו היחידה שיינא זלדה (הידועה כ"המשוררת זלדה"), נקראה בחצי שם אמו, כיוון שלא יכל לתת את השם המלא, כמובן.

Re: למך- שני מחותנים בשם זהה

פורסם: ד' נובמבר 02, 2016 10:45 pm
על ידי ש. ספראי
קראקובער כתב:
ש. ספראי כתב:ידידי הרב אריה קניבסקי אמר את הוורט החביב הלזה הצהרים למרן הגר"ח קניבסקי.
חייך מרן שליט"א ואמר: "לפני מתן תורה לא עשו את כל הסגולות"...

(נכון, כבר כתבו כן לעיל. אך כשיוצא מר' חיים, זה כבר בגדר 'שיחת חולין של תלמידי חכמים'...).


אתה מניח שאני לא תלמיד חכם מטעם רוב וחזקה?


חלילה חלילה. בודאי כת"ר ת"ח, אך בכל זאת כנראה לא כמו הגרח"ק...

Re: למך- שני מחותנים בשם זהה

פורסם: ה' נובמבר 03, 2016 3:03 pm
על ידי פרנקל תאומים
הרב ספראי,
איידי דאיירינן בענייני שמות ומרן הגרח"ק שליט"א,
האם ידוע לך על התייחסותו של הגר"ח לעובדת היות אחותו נקראת בשם 'יוספא' בעוד הוא נקרא בשם 'יוסף'(שמריהו יוסף חיים),
דומה שזה הוא דבר פלא שאינו מקובל בדר"כ גם אצל אלו שאינם מקפידים כ"כ בענייני שמות והמסתעף.
(אגב, האם הרבנית יוספא מבוגרת מהגר"ח, ולפיכך קראה מרנא הקה"י זי"ע ע"ש חמיו, ולאחמ"כ כשנולד לו גם בן זכר, החליט לקוראו נמי בשמו המלא של חמיו ?)
נדמה לי שאם מאן דהוא היה קורא לביתו 'יעקובינה' (יש כזה ספר של הרב להמן...),ומשהיה נפקד גם בבן זכר היה מתייעץ עם רבינו הגר"ח אם יכול לקוראו 'יעקב', לא היה מאשר לו זאת...(אולי אני טועה).

Re: למך- שני מחותנים בשם זהה

פורסם: ה' נובמבר 03, 2016 4:35 pm
על ידי קראקובער
פרנקל תאומים כתב:הרב ספראי,
איידי דאיירינן בענייני שמות ומרן הגרח"ק שליט"א,
האם ידוע לך על התייחסותו של הגר"ח לעובדת היות אחותו נקראת בשם 'יוספא' בעוד הוא נקרא בשם 'יוסף'(שמריהו יוסף חיים),
דומה שזה הוא דבר פלא שאינו מקובל בדר"כ גם אצל אלו שאינם מקפידים כ"כ בענייני שמות והמסתעף.
(אגב, האם הרבנית יוספא מבוגרת מהגר"ח, ולפיכך קראה מרנא הקה"י זי"ע ע"ש חמיו, ולאחמ"כ כשנולד לו גם בן זכר, החליט לקוראו נמי בשמו המלא של חמיו ?)
נדמה לי שאם מאן דהוא היה קורא לביתו 'יעקובינה' (יש כזה ספר של הרב להמן...),ומשהיה נפקד גם בבן זכר היה מתייעץ עם רבינו הגר"ח אם יכול לקוראו 'יעקב', לא היה מאשר לו זאת...(אולי אני טועה).


בודאי שלא היה מסכים לשם יעקובינה מעיקרא.

Re: למך- שני מחותנים בשם זהה

פורסם: ה' נובמבר 03, 2016 4:40 pm
על ידי חיי נר
פרנקל תאומים כתב:נדמה לי שאם מאן דהוא היה קורא לביתו 'יעקובינה' (יש כזה ספר של הרב להמן...),ומשהיה נפקד גם בבן זכר היה מתייעץ עם רבינו הגר"ח אם יכול לקוראו 'יעקב', לא היה מאשר לו זאת...(אולי אני טועה).

וכבר כתוב בשם הגרח"ק בספר שמות בארץ: לקרוא לבנו אחד יוסף ואח"כ לבתו יוספה [ששורש שניהם אחד הוא], וכן כה"ג בן אחד בשם לייב והבת אח"ב בשם ליבא לא שמענו קפידא, [וכ"ש לייב וליבא שאין לו שייכות כלל].
עוד שם: יש לו בן בשם חיים ועתה נולדה לו בת ורוצה לקרותה בשם חיה אף שב' השמות שרשם נובע מלשון חיות יכול לעשות כן, והרי מצינו ביעקב אבינו שקרא שם א' מבניו דן ושם בתו דינה, הרי שאין בזה כל פגם, כן בתב בס' אמת ליעקב [יו"ד הלכות מילה] ודבריו נבונים.
אך בשם "שמחה" ויונה" שמצוי לגם לבנים וגם לבנות כתב שאין ראוי שיקרא לבנו ובתו באותו שם.

Re: למך- שני מחותנים בשם זהה

פורסם: ה' נובמבר 03, 2016 5:23 pm
על ידי לייטנר
קראקובער כתב:
פרנקל תאומים כתב:הרב ספראי,
איידי דאיירינן בענייני שמות ומרן הגרח"ק שליט"א,
האם ידוע לך על התייחסותו של הגר"ח לעובדת היות אחותו נקראת בשם 'יוספא' בעוד הוא נקרא בשם 'יוסף'(שמריהו יוסף חיים),
דומה שזה הוא דבר פלא שאינו מקובל בדר"כ גם אצל אלו שאינם מקפידים כ"כ בענייני שמות והמסתעף.
(אגב, האם הרבנית יוספא מבוגרת מהגר"ח, ולפיכך קראה מרנא הקה"י זי"ע ע"ש חמיו, ולאחמ"כ כשנולד לו גם בן זכר, החליט לקוראו נמי בשמו המלא של חמיו ?)
נדמה לי שאם מאן דהוא היה קורא לביתו 'יעקובינה' (יש כזה ספר של הרב להמן...),ומשהיה נפקד גם בבן זכר היה מתייעץ עם רבינו הגר"ח אם יכול לקוראו 'יעקב', לא היה מאשר לו זאת...(אולי אני טועה).


בודאי שלא היה מסכים לשם יעקובינה מעיקרא.


viewtopic.php?p=287165#p287165

Re: למך- שני מחותנים בשם זהה

פורסם: ה' נובמבר 03, 2016 8:19 pm
על ידי הכהן
ביודעי ומכירי, קראו לבת יהודית ע"ש סבה יהודה, ואח"כ קראו לאחיה שיבלחט"א יהודה.
אחר פטירת מרת יהודית ע"ה, קראו לנכד יהודה על שמה, ואח"כ לאחותו יהודית...

Re: למך- שני מחותנים בשם זהה

פורסם: ה' נובמבר 03, 2016 11:46 pm
על ידי קושר כתרים
ש. ספראי כתב:מקור חביב לכך שניתן להשתדך כששמות שני המחותנים שווים...

ראי' נכונה בחז"ל על שני מחותנים בשמות שווים, במס' ברכות דף מ"ב ע"א, "רב יהודה הוה עסיק ליה לבריה בי רב יהודה בר חביבא".

Re: למך- שני מחותנים בשם זהה

פורסם: ו' נובמבר 04, 2016 11:29 am
על ידי פלגינן
קושר כתרים כתב:
ש. ספראי כתב:מקור חביב לכך שניתן להשתדך כששמות שני המחותנים שווים...

ראי' נכונה בחז"ל על שני מחותנים בשמות שווים, במס' ברכות דף מ"ב ע"א, "רב יהודה הוה עסיק ליה לבריה בי רב יהודה בר חביבא".

זכורני שבהגו"צ של עוז והדר העירו בזה שם כמה מקורות.

Re: למך- שני מחותנים בשם זהה

פורסם: ו' נובמבר 04, 2016 11:53 am
על ידי מנצפך
כאן הביא ראיה זו

Re: למך- שני מחותנים בשם זהה

פורסם: ב' נובמבר 04, 2019 1:52 am
על ידי אצרן
פלגינן כתב:
קושר כתרים כתב:
ש. ספראי כתב:מקור חביב לכך שניתן להשתדך כששמות שני המחותנים שווים...

ראי' נכונה בחז"ל על שני מחותנים בשמות שווים, במס' ברכות דף מ"ב ע"א, "רב יהודה הוה עסיק ליה לבריה בי רב יהודה בר חביבא".

זכורני שבהגו"צ של עוז והדר העירו בזה שם כמה מקורות.

DE95B2F8-8CB5-4483-8737-A679AD7EC988.jpeg
לא היו מקפידים - ברכות מב.
DE95B2F8-8CB5-4483-8737-A679AD7EC988.jpeg (346.47 KiB) נצפה 8636 פעמים

Re: למך- שני מחותנים בשם זהה

פורסם: ב' נובמבר 04, 2019 1:02 pm
על ידי נוצר תאנה
יש ראיה ידועה ממר ינוקא ומר קשישא שהיו קוראים לשני אחים באותו שם, כתובות פט: ברש"י

Re: למך- שני מחותנים בשם זהה

פורסם: ב' נובמבר 04, 2019 6:40 pm
על ידי הא לחמא עניא
ש. ספראי כתב:מקור חביב לכך שניתן להשתדך כששמות שני המחותנים שווים, הוא מכך שלאביו של נח קראו למך וגם לאביה של אשתו נעמה, אחות תובל קין (ורש"י כ' שהיא אשתו של נח), קראו גם כן למך....

מצינו כזאת.
לדוגמא,
אביו וחמיו של רבינו חיים בן עטר זלה"ה בעל האור החיים הק' נקראו בשם רבי משה בן עטר, גם בשמם הפרטי וגם בשם משפחתם [הם היו בני דודים] שווה היה.

Re: למך- שני מחותנים בשם זהה

פורסם: ב' נובמבר 04, 2019 7:03 pm
על ידי עתניאל בן קנז
הא לחמא עניא כתב:
ש. ספראי כתב:מקור חביב לכך שניתן להשתדך כששמות שני המחותנים שווים, הוא מכך שלאביו של נח קראו למך וגם לאביה של אשתו נעמה, אחות תובל קין (ורש"י כ' שהיא אשתו של נח), קראו גם כן למך....

מצינו כזאת.
לדוגמא,
אביו וחמיו של רבינו חיים בן עטר זלה"ה בעל האור החיים הק' נקראו בשם רבי משה בן עטר, גם בשמם הפרטי וגם בשם משפחתם [הם היו בני דודים] שווה היה.


הרי ברור שאין איסור הלכתי בדבר, אלא שרבי יהודה החסיד הזהיר שאין כדאי לנהוג כן, שהדבר יכול להביא לידי היזק.

אין לנו מושג בכבשי דרחמנא. אבל ההולכים כדעת ריה"ח יוכל לטעון, שאולי דין היה בעוכריו שלא הותיר אחריו זש"ק.