מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

דין נגיעה בפנוי' טהורה

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
מעט דבש
הודעות: 3996
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: דין נגיעה בפנוי' טהורה

הודעהעל ידי מעט דבש » ג' פברואר 07, 2017 12:16 am

אוצר החכמה כתב:או דסבירא לך שזקן שאין לו גבורת אנשים אינו בכלל חשש הרהור ואיסור ונשמרת, לא נראה לי שכך הדין

שו"ת אגרות משה אבן העזר חלק ד סימן סג (על שווער עם כלתו)
...וגם יש לדון לכף זכות מצד אחר דאולי מצד זקנתו חשב שנדמה לו כשורא וכהא דעולא דמנשק להו לאחוותיה שכתבו התוס' שבת דף י"ג ע"א ד"ה ופליגא דידיה דידע בעצמו שלא יבא לידי הרהור עיין שם, ואף שלמעשה ודאי אין לנו בדור יתמא כזה להחזיק עצמנו במדריגה זו, ואף מצד זקנה אין להקל, מ"מ ודאי שייך לטעות בזה...

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: דין נגיעה בפנוי' טהורה

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ג' פברואר 07, 2017 12:28 am

ייש"כ.
כמדומני שהבאת לעיל בשם האג"מ דהא דעולא אינו דווקא באחותו ולא באחרת ואיני רואה את זה כרגע. האם הוא מבאר את דברי התוספות שם בשבת שמשמע לכאורה לא כמוהו שהרי דימה לעולא את הא דכתובות.

מעט דבש
הודעות: 3996
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: דין נגיעה בפנוי' טהורה

הודעהעל ידי מעט דבש » ג' פברואר 07, 2017 12:43 am

דברי האג"מ הבאתי כאן, ועיי"ש בביאור התוס'.

[ציינתי לדברי האג"מ כאן באשכול].

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: דין נגיעה בפנוי' טהורה

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ג' פברואר 07, 2017 12:55 am

אם אני מבין נכון התשובה שלו היא שלהרכיב על כתפיו זה לא מעשה חיבת ביאה. ולכן מותר למי שדמיא עליה ככשורא ואסור למי שלא דמיא. אבל אחותו קשה ליה הרי דמיא ככשורא לכו"ע, וע"ז מתרץ שכיוון שנישוק הוא מעשה חיבת ביאה אסור גם למי שדמיא עליה ככשורא באחרת ובאחותו הוא גזירה אחותו אטו אחרת. ורק בעולא שגם אחרת דמיא עליה ככשורא אין גזירה באחותו.

וצ"ע בלשון התוספות שם.

אפשר
הודעות: 999
הצטרף: א' דצמבר 04, 2016 9:08 pm

Re: דין נגיעה בפנוי' טהורה

הודעהעל ידי אפשר » ג' פברואר 28, 2017 1:11 pm

איסור קריבה בפנויה מבואר בבית שמואל סי' כ סק"א ומשום מיגדר מילתא, וע"פ הגמ' סנהדרין. [יכול להיות שנקודה זו התבארה לעיל דרך הבאת האג"מ, אבל הוא מפורש בב"ש, ורק שהעיסוק כאן היה בסימן כא, ולא עיינו בסימן קודם].
וגם בסימן כא מבואר איסור נגיעה בפנויה טהורה וז"ל השו"ע שם ס"ה, אסור להשתמש באשה כלל, בין גדולה בין קטנה, בין שפחה בין משוחררת, שמא יבא לידי הרהור עבירה. באיזה שמוש אמרו, ברחיצת פניו ידיו ורגליו, אפילו ליצוק לו מים לרחוץ פניו ידיו ורגליו אפילו אינה נוגעת בו, ע"כ.

אביגדור
הודעות: 419
הצטרף: ה' יוני 18, 2015 2:38 pm

Re: דין נגיעה בפנוי' טהורה

הודעהעל ידי אביגדור » ג' פברואר 28, 2017 2:21 pm

אפשר כתב:איסור קריבה בפנויה מבואר בבית שמואל סי' כ סק"א ומשום מיגדר מילתא, וע"פ הגמ' סנהדרין. [יכול להיות שנקודה זו התבארה לעיל דרך הבאת האג"מ, אבל הוא מפורש בב"ש, ורק שהעיסוק כאן היה בסימן כא, ולא עיינו בסימן קודם].
כתוב שם בב"ש שהסיבה שאמרו בזה ימות ואל יעבור הוא משום מגדר מילתא ולא שעצם האיסור משום מגדר מילתא אלא האיסור משום קריבה כמ"ש לעיל.
אפשר כתב:וגם בסימן כא מבואר איסור נגיעה בפנויה טהורה וז"ל השו"ע שם ס"ה, אסור להשתמש באשה כלל, בין גדולה בין קטנה, בין שפחה בין משוחררת, שמא יבא לידי הרהור עבירה. באיזה שמוש אמרו, ברחיצת פניו ידיו ורגליו, אפילו ליצוק לו מים לרחוץ פניו ידיו ורגליו אפילו אינה נוגעת בו, ע"כ.
אמת שמבואר שם איסור נגיעה בפנויה אבל אין מבואר אם טעם האיסור הוא שמא יבוא להרהר כמו האיסור להשתמש באשה או דאסור בלא"ה וזה היה הנידון באשכול הלז.
שו"ר שהיה מי שפקפק גם בזה בעוה"ר וכלפיו כתבת כן

אפשר
הודעות: 999
הצטרף: א' דצמבר 04, 2016 9:08 pm

Re: דין נגיעה בפנוי' טהורה

הודעהעל ידי אפשר » ג' פברואר 28, 2017 2:41 pm

אביגדור כתב:
אפשר כתב:איסור קריבה בפנויה מבואר בבית שמואל סי' כ סק"א ומשום מיגדר מילתא, וע"פ הגמ' סנהדרין. [יכול להיות שנקודה זו התבארה לעיל דרך הבאת האג"מ, אבל הוא מפורש בב"ש, ורק שהעיסוק כאן היה בסימן כא, ולא עיינו בסימן קודם].
כתוב שם בב"ש שהסיבה שאמרו בזה ימות ואל יעבור הוא משום מגדר מילתא ולא שעצם האיסור משום מגדר מילתא אלא האיסור משום קריבה כמ"ש לעיל.
אפשר כתב:וגם בסימן כא מבואר איסור נגיעה בפנויה טהורה וז"ל השו"ע שם ס"ה, אסור להשתמש באשה כלל, בין גדולה בין קטנה, בין שפחה בין משוחררת, שמא יבא לידי הרהור עבירה. באיזה שמוש אמרו, ברחיצת פניו ידיו ורגליו, אפילו ליצוק לו מים לרחוץ פניו ידיו ורגליו אפילו אינה נוגעת בו, ע"כ.
אמת שמבואר שם איסור נגיעה בפנויה אבל אין מבואר אם טעם האיסור הוא שמא יבוא להרהר כמו האיסור להשתמש באשה או דאסור בלא"ה וזה היה הנידון באשכול דהלז.
שו"ר שהיה מי שפקפק גם בזה בעוה"ר וכלפיו כתבת כן

דברינו מתייחסים להודעה הפותחת, שם נשאל שאלה ובמשך עמוד שלם של הודעות יש התפתלות כאילו שאין אחד שיכול למצוא האיסור בשו"ע, לי היה זכור שהוא מבואר בתרי דוכתי, אז עשיתי חיפוש על האשכול אם מישהו הזכיר, ולא מצאתי כלום חוץ מהאג"מ, ולכן כתבתי מש"כ, בשאר נידוני האשכול לא התייחסתי מהטעם הפשוט כי לא קראתי.

יהושעבנמי
הודעות: 383
הצטרף: ד' פברואר 08, 2017 10:49 am

Re: דין נגיעה בפנוי' טהורה

הודעהעל ידי יהושעבנמי » ד' מרץ 08, 2017 2:02 pm

יושב סתר כתב:לגבי הסתכלות בפנויה לשם הנאה, ישנה דעת יחיד להיתר - הרמב"ם בפיה"מ לסנהדרין פ"ז וז"ל:
ואשה שאינה נשואה מותר למי שאינה ערוה עליו ליהנות בהסתכלות בצורתה, ואין איסור בכך אלא בדרך הצניעות והפרישות מן המותר כדי שלא יכשל באסור, לפי שהחסידים מתעבים את זה ואף על פי שהוא מותר, מחשש שמא תהיה אותה האשה אשת איש ויתמיד כפי שהורגל מקודם, וכך ביארו בפירוש דברי איוב ברית כרתי לעיני ומה אתבונן על בתולה, אבל אינו אסור. אבל אם נסתכל בה לידע אם היא יפת מראה כדי שישא אתה, או מכוערת בצורתה ולא ישאנה הרי זה חובה והתורה זירזה על כך, ואנשי הצניעות מן התורניים עושים כן.
אגב אורחיה למדנו מסוף דבריו בחובת ההסתכלות למי ששוקל לנושאה.

למה דעת יחיד מי חולק על הרמבם?

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: דין נגיעה בפנוי' טהורה

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ד' מרץ 08, 2017 3:20 pm

אבהע"ז סימן כא סעיף ג.

אביגדור
הודעות: 419
הצטרף: ה' יוני 18, 2015 2:38 pm

Re: דין נגיעה בפנוי' טהורה

הודעהעל ידי אביגדור » ד' מרץ 08, 2017 8:21 pm

יהושעבנמי כתב:
יושב סתר כתב:לגבי הסתכלות בפנויה לשם הנאה, ישנה דעת יחיד להיתר - הרמב"ם בפיה"מ לסנהדרין פ"ז וז"ל:
ואשה שאינה נשואה מותר למי שאינה ערוה עליו ליהנות בהסתכלות בצורתה, ואין איסור בכך אלא בדרך הצניעות והפרישות מן המותר כדי שלא יכשל באסור, לפי שהחסידים מתעבים את זה ואף על פי שהוא מותר, מחשש שמא תהיה אותה האשה אשת איש ויתמיד כפי שהורגל מקודם, וכך ביארו בפירוש דברי איוב ברית כרתי לעיני ומה אתבונן על בתולה, אבל אינו אסור. אבל אם נסתכל בה לידע אם היא יפת מראה כדי שישא אתה, או מכוערת בצורתה ולא ישאנה הרי זה חובה והתורה זירזה על כך, ואנשי הצניעות מן התורניים עושים כן.
אגב אורחיה למדנו מסוף דבריו בחובת ההסתכלות למי ששוקל לנושאה.

למה דעת יחיד מי חולק על הרמבם?
אוצר החכמה כתב:אבהע"ז סימן כא סעיף ג.
סעיף זה הוא לשון הרמב"ם עצמו בפכ"א מאיסו"ב ה"ג וכמו שציין בבאר הגולה שם.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: דין נגיעה בפנוי' טהורה

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ד' מרץ 08, 2017 8:27 pm

נכון ואינו כמו דעת הרמב"ם בפירוש המשניות.

אביגדור
הודעות: 419
הצטרף: ה' יוני 18, 2015 2:38 pm

Re: דין נגיעה בפנוי' טהורה

הודעהעל ידי אביגדור » ד' מרץ 08, 2017 8:47 pm

אוצר החכמה כתב:נכון ואינו כמו דעת הרמב"ם בפירוש המשניות.
אינני יודע אם צ"ל שהרמב"ם חזר בו, יותר נראה לענ"ד שדבריו בספר מוכיחים על דבריו שבפיה"מ שאין ר"ל שאין בזה איסור כלל אלא שאין איסורו משום קריבה לערוה אלא משום פרישות והרחקה וגם בספרו לא כתב 'אסור להסתכל' אלא 'לא יסתכל'.

מעט דבש
הודעות: 3996
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: דין נגיעה בפנוי' טהורה

הודעהעל ידי מעט דבש » ד' מרץ 08, 2017 8:59 pm

דן בזה האג"מ שהובא לעיל באשכול זה (עיי"ש ד"ה 'אך מה שיש לחוש').

מעט דבש
הודעות: 3996
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: דין נגיעה בפנוי' טהורה

הודעהעל ידי מעט דבש » א' אוגוסט 27, 2017 12:38 am

הלום ראיתי בשל"ה (שער האותיות, קדושת הזיווג):
שנח. והזהרו במאד, שקודם החופה לא ישב החתן אצל הכלה כנהוג בדור הרע הזה. ולא זו שמושיבין החתן אצל הכלה, אלא אף מחבק ומנשק אותה, אוי לעינים שכך רואות ואוי לאזנים שכך שומעות. ותמה אני על חכמי הדור, שסובלין את העון הגדול הזה, ובידם למחות ואינם מוחים. לא מיבעיא אם הבתולה באה לכלל נדות, שיש לה וסת, הנה עברי אדאורייתא 'ואל אשה בנדת [טמאתה] לא תקרב' (ויקרא יח, יט), דאסור אפילו קריבה. ואפילו רב פדת ועולא בפרק קמא דשבת (יג א) לא סבירא להו דאורייתא, מכל מקום אמר עולא, לך לך אמרי)ן) לנזירא, סחור סחור, לכרמא לא תקרב. אלא אפילו עדיין היא קטנה, מכל מקום החתן בתוקף אהבתו יצרו מתגבר, ובא לידי קרי, וגורם להוצאת זרע לבטלה. ואפילו לא יצא ממנו זרע, מכל מקום אי אפשר שלא יבא לידי קישוי, ורבותינו ז"ל נידו על זה, כמו שאמרו (נדה יג ב), המביא עצמו לידי קישוי הוא בנידוי, נוסף על האיסור שעושה. על כן אתם בנים בניי יצ"ו, וכל הסרים למשמעתי, הנני מזהיר בתוקף אזהרתי, שבל יראה ובל ימצא תועבה זו, והחתן לא ישב אצל הכלה, ולא יגע בה כלל.

הרי שבטהורה אסר רק מחשש הוז"ל.

ירח בן יומו
הודעות: 68
הצטרף: ב' יולי 24, 2017 3:01 pm

Re: דין נגיעה בפנוי' טהורה

הודעהעל ידי ירח בן יומו » א' אוגוסט 27, 2017 8:36 am

לא מוכח. אפשר שבא לאסור שלא ישב ליד הכלה כלל.

ממרומי היער
הודעות: 395
הצטרף: ה' יוני 20, 2013 4:33 pm

Re: דין נגיעה בפנוי' טהורה

הודעהעל ידי ממרומי היער » א' אוגוסט 27, 2017 9:39 am

המשנה ברורה בסימן ע"ה סקי"ז אומר שמותר לשמוע קול באשה פנויה טהורה שלא בשעת קריאת שמע "אך שלא יכון להנות מזה כדי שלא יבוא לידי הרהור".

מעט דבש
הודעות: 3996
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: דין נגיעה בפנוי' טהורה

הודעהעל ידי מעט דבש » א' אוגוסט 27, 2017 9:47 am

ממרומי היער כתב:המשנה ברורה בסימן ע"ה סקי"ז אומר שמותר לשמוע קול באשה פנויה טהורה שלא בשעת קריאת שמע "אך שלא יכון להנות מזה כדי שלא יבוא לידי הרהור".

ראה לעיל.

וראה עוד כאן:
viewtopic.php?p=241832#p241832
https://forum.otzar.org/viewtopic.php?p=135406#p135406

עקביה
הודעות: 5448
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: דין נגיעה בפנוי' טהורה

הודעהעל ידי עקביה » א' אוגוסט 27, 2017 10:42 am

מעט דבש כתב:הלום ראיתי בשל"ה (שער האותיות, קדושת הזיווג):
שנח. והזהרו במאד, שקודם החופה לא ישב החתן אצל הכלה כנהוג בדור הרע הזה. ולא זו שמושיבין החתן אצל הכלה, אלא אף מחבק ומנשק אותה, אוי לעינים שכך רואות ואוי לאזנים שכך שומעות. ותמה אני על חכמי הדור, שסובלין את העון הגדול הזה, ובידם למחות ואינם מוחים. לא מיבעיא אם הבתולה באה לכלל נדות, שיש לה וסת, הנה עברי אדאורייתא 'ואל אשה בנדת [טמאתה] לא תקרב' (ויקרא יח, יט), דאסור אפילו קריבה. ואפילו רב פדת ועולא בפרק קמא דשבת (יג א) לא סבירא להו דאורייתא, מכל מקום אמר עולא, לך לך אמרי)ן) לנזירא, סחור סחור, לכרמא לא תקרב. אלא אפילו עדיין היא קטנה, מכל מקום החתן בתוקף אהבתו יצרו מתגבר, ובא לידי קרי, וגורם להוצאת זרע לבטלה. ואפילו לא יצא ממנו זרע, מכל מקום אי אפשר שלא יבא לידי קישוי, ורבותינו ז"ל נידו על זה, כמו שאמרו (נדה יג ב), המביא עצמו לידי קישוי הוא בנידוי, נוסף על האיסור שעושה. על כן אתם בנים בניי יצ"ו, וכל הסרים למשמעתי, הנני מזהיר בתוקף אזהרתי, שבל יראה ובל ימצא תועבה זו, והחתן לא ישב אצל הכלה, ולא יגע בה כלל.

הרי שבטהורה אסר רק מחשש הוז"ל.

יש הבדל בין כלה המשודכת לו לבין סתם פנויה טהורה. בכלה טהורה הבעיה היא רק מצד חשש הוז"ל, כמ"ש השל"ה, אבל בסתם פנויה זרה אסרו משום גדר ותיקון העולם. שאין זה מצב רצוי שאדם יהרהר באשה זרה, גם אם אין זה ממש הרהור עבירה שכן אינה אסורה לו.

מעט דבש
הודעות: 3996
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: דין נגיעה בפנוי' טהורה

הודעהעל ידי מעט דבש » א' אוגוסט 27, 2017 11:17 am

עקביה כתב:בסתם פנויה זרה אסרו משום גדר ותיקון העולם. שאין זה מצב רצוי שאדם יהרהר באשה זרה, גם אם אין זה ממש הרהור עבירה שכן אינה אסורה לו.

הרהור אסור בפנויה מדאורייתא (ב"ש אה"ע כא, ב).
הנידון כאן באשכול היה על דברים שעלולים להביא לידי הרהור, כמו נגיעה והסתכלות, האם איסורם מדאורייתא או מדרבנן, ומצד מה איסורם.

וראה לעיל.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: דין נגיעה בפנוי' טהורה

הודעהעל ידי אוצר החכמה » א' אוגוסט 27, 2017 11:43 am

מעט דבש כתב:
עקביה כתב:בסתם פנויה זרה אסרו משום גדר ותיקון העולם. שאין זה מצב רצוי שאדם יהרהר באשה זרה, גם אם אין זה ממש הרהור עבירה שכן אינה אסורה לו.

הרהור אסור בפנויה מדאורייתא (ב"ש אה"ע כא, ב).
הנידון כאן באשכול היה על דברים שעלולים להביא לידי הרהור, כמו נגיעה והסתכלות, האם איסורם מדאורייתא או מדרבנן, ומצד מה איסורם.

וראה לעיל.


זה פשוט. אני חשבתי שכוונת עקביה כך. כשם שלא אסרו הסתכלות בבתולה אלא משום מה אתבונן ומבואר שם שמא תנשא לאחר, כן הוא בנגיעה.
השאלה היא אם זה נכון.

מעט דבש
הודעות: 3996
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: דין נגיעה בפנוי' טהורה

הודעהעל ידי מעט דבש » א' אוגוסט 27, 2017 12:23 pm

מעט דבש כתב:מדברי האג"מ (אבה"ע ד, ס) משמע שאין 'לא תקרבו' בפנויה טהורה (אלא שיש איסור של 'ונשמרת', מחמת שמביא לידי הרהור).

כן מבואר גם ב'קריינא דאגרתא' שהובא כאן.

פרנקל תאומים
הודעות: 4448
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: דין נגיעה בפנוי' טהורה

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » א' אוגוסט 27, 2017 1:37 pm

"חופת מיין" (מנהג האשכנזים הקדום שהחתן היה אוחז בידה של הכלה בדרכם אל החופה [קודם קידושין], היות שהיא טהורה ופנויה, וגם פריצותא ליכא היות שהיא מיועדת לו ועומד לקדשה ולשאתה מיד. ואמנם יש לדון מצד הרמ"א בסימן כ"א לגבי חיבה בפרהסיא, וכנראה ס"ל שנתינת יד לא הוי חיבה בפרהסיא).


לגבי השל"ה שהובא כאן:
לא הבנתי מדוע הוא כותב שבגדולה הוי נידה, וכי בתקופתו לא היו טובלות קודם החופה וקידושין?

מעט דבש
הודעות: 3996
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: דין נגיעה בפנוי' טהורה

הודעהעל ידי מעט דבש » א' אוגוסט 27, 2017 1:49 pm

פרנקל תאומים כתב:לגבי השל"ה שהובא כאן:
לא הבנתי מדוע הוא כותב שבגדולה הוי נידה, וכי בתקופתו לא היו טובלות קודם החופה וקידושין?

כנראה אין כוונתו 'סמוך לחופה' ממש, אלא בתקופת האירוסין.

מעט דבש
הודעות: 3996
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: דין נגיעה בפנוי' טהורה

הודעהעל ידי מעט דבש » א' אוגוסט 27, 2017 1:57 pm

פרנקל תאומים כתב:"חופת מיין" (מנהג האשכנזים הקדום שהחתן היה אוחז בידה של הכלה בדרכם אל החופה [קודם קידושין], היות שהיא טהורה ופנויה, וגם פריצותא ליכא היות שהיא מיועדת לו ועומד לקדשה ולשאתה מיד. ואמנם יש לדון מצד הרמ"א בסימן כ"א לגבי חיבה בפרהסיא, וכנראה ס"ל שנתינת יד לא הוי חיבה בפרהסיא).

viewtopic.php?p=227951#p227951
viewtopic.php?p=62050#p62050

יהושעבנמי
הודעות: 383
הצטרף: ד' פברואר 08, 2017 10:49 am

Re: לגעת בפנוי' טהורה

הודעהעל ידי יהושעבנמי » ב' אוגוסט 28, 2017 12:13 pm

אוצר החכמה כתב:אני לא מבין מה אתה שואל.
אתה מסכים שאסור לבא על פנויה טהורה. לגבי דאורייתא יש לדון, אבל אתה מסכים שאסור מדרבנן.

אנחנו נוקטים שיש איסור לא תקרבו לגלות ערווה כל קריבה אסורה לפחות מדרבנן וגם אם האשה אסורה לו רק מדרבנן ולכן אסור חיבוק ונישוק גם בפנויה טהורה.

אתה מחפש ראיות לזה שיש איסור קורבה ולא אמרינן שהווה כעין גזירה לגזירה?
ע"ז הבאתי איסור הסתכלות בבתולה (פשוט שגם טהורה). ויש גם אין משתמשין באשה (גם בקטנה כמבואר בקידושין) . ועוד.

הרי הרמבם אומר שזה רק חסידות אז לכאורה גם נגיעה זה חסידות

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: דין נגיעה בפנוי' טהורה

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ב' אוגוסט 28, 2017 12:19 pm

אם אתה מתכוון לרמב"ם בפירוש המשניות העניין כבר נידון מקודם ראה לעיל.

יהושעבנמי
הודעות: 383
הצטרף: ד' פברואר 08, 2017 10:49 am

Re: דין נגיעה בפנוי' טהורה

הודעהעל ידי יהושעבנמי » ב' אוגוסט 28, 2017 12:34 pm

אוצר החכמה כתב:אם אתה מתכוון לרמב"ם בפירוש המשניות העניין כבר נידון מקודם ראה לעיל.

עיינתי לעיל ולא מצאתי פירכא על הראיה,אולי תועיל בטובתך לכתוב הפירכא, גם הראיה מגמרא עבו"ז נפל כי בע"כ צריך לומר איזה תירץ שלא יסתור את הרמבם, ואולי הרמבם מיירי בטהורה והגמרא בנדה

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: דין נגיעה בפנוי' טהורה

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ב' אוגוסט 28, 2017 2:08 pm

כתבו לעיל שדברי הרמב"ם בספר שונים מדבריו בפירוש המשניות.
לעצם הראיה צריך ביאור איך אפשר להוכיח מהסתכלות על נגיעה של חיבה. כי איסור נגיעה של חיבה הוא מלא תקרבו ועל זה כתבתי שכמו שנאסר באיסורים דאורייתא כך נאסר גם באיסורים דרבנן ואם אסור לבא על הפנויה לכאורה אסור גם לגעת בה. איסור הסתכלות לא נובע מאיסור זה אלא מונשמרת מכל דבר רע כמבואר בע"ז כ א. איני יודע איך הרמב"ם בפירוש המשניות מפרנס את הגמרא הזאת כמו שהערת, להגיד שמיירי בנדה זה לא מסתבר אבל איך שיהיה כיוון שמדובר באיסורים שונים וטעמים שונים אי אפשר ללמוד היתר מאחד על השני.

אם כוונתך לומר בדיוק להיפך מהרמב"ם בפיה"מ, ואיסור הסתכלות חמור בבתולה כי כיוון שהוא ומנשמרת והיא נאה לא איכפת לנו בכלל מה גדר איסורה ואם היא פנויה או א"א וממילא איני יכול להביא ראיה לעניין לא תקרבו באיסור דרבנן לעניין גזירה לגזירה. זה טענה. אבל אם נלך בדרך כזאת יהיה לנו תמיהה אחרת למה לא יהיה איסור ונשמרת בחיבוק ונישוק.

מעט דבש
הודעות: 3996
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: דין נגיעה בפנוי' טהורה

הודעהעל ידי מעט דבש » ב' אוגוסט 28, 2017 2:26 pm

עיין בדברי האג"מ שהובאו לעיל (ד"ה 'אך מה שיש לחוש').

דברי הרמב"ם נידונו גם במקום אחר:
https://forum.otzar.org/viewtopic.php?p=69865#p69865

יהושעבנמי
הודעות: 383
הצטרף: ד' פברואר 08, 2017 10:49 am

Re: דין נגיעה בפנוי' טהורה

הודעהעל ידי יהושעבנמי » ב' אוגוסט 28, 2017 4:07 pm

אוצר החכמה כתב:כתבו לעיל שדברי הרמב"ם בספר שונים מדבריו בפירוש המשניות.
לעצם הראיה צריך ביאור איך אפשר להוכיח מהסתכלות על נגיעה של חיבה. כי איסור נגיעה של חיבה הוא מלא תקרבו ועל זה כתבתי שכמו שנאסר באיסורים דאורייתא כך נאסר גם באיסורים דרבנן ואם אסור לבא על הפנויה לכאורה אסור גם לגעת בה. איסור הסתכלות לא נובע מאיסור זה אלא מונשמרת מכל דבר רע כמבואר בע"ז כ א. איני יודע איך הרמב"ם בפירוש המשניות מפרנס את הגמרא הזאת כמו שהערת, להגיד שמיירי בנדה זה לא מסתבר אבל איך שיהיה כיוון שמדובר באיסורים שונים וטעמים שונים אי אפשר ללמוד היתר מאחד על השני.

אם כוונתך לומר בדיוק להיפך מהרמב"ם בפיה"מ, ואיסור הסתכלות חמור בבתולה כי כיוון שהוא ומנשמרת והיא נאה לא איכפת לנו בכלל מה גדר איסורה ואם היא פנויה או א"א וממילא איני יכול להביא ראיה לעניין לא תקרבו באיסור דרבנן לעניין גזירה לגזירה. זה טענה. אבל אם נלך בדרך כזאת יהיה לנו תמיהה אחרת למה לא יהיה איסור ונשמרת בחיבוק ונישוק.

נכון שיש ראיה מהרמבם ביד החזקה שכותב בפירוש שאסור להשתמש באשה ומשמע גם פנויה, אבל מאיסור הסתכלות אין ראיה כיון שזה רק חסידות, ומה שאתה טוען שיש איסור קריבה מדרבנן לא מסתבר כלל,מפני שאיסור קריבה נאמר רק בעריות.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: דין נגיעה בפנוי' טהורה

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ב' אוגוסט 28, 2017 4:15 pm

אם אתה מודה שיש ראיה מהרמב"ם מה לא מסתבר כלל הלא על זה יש ראיה מהרמב"ם.
אני טוען שאיסור ביאה על פנויה ואיסור יחוד הוא איסור מדרבנן שמחשיב את ההתיחסות אליה כערווה כלומר הרחבה של איסור התורה באשת איש האסורה משום ערווה. ולא איזה איסור צדדי ומיקרי לבא על הפנויה.

יהושעבנמי
הודעות: 383
הצטרף: ד' פברואר 08, 2017 10:49 am

Re: דין נגיעה בפנוי' טהורה

הודעהעל ידי יהושעבנמי » ב' אוגוסט 28, 2017 5:00 pm

אוצר החכמה כתב:אם אתה מודה שיש ראיה מהרמב"ם מה לא מסתבר כלל הלא על זה יש ראיה מהרמב"ם.
אני טוען שאיסור ביאה על פנויה ואיסור יחוד הוא איסור מדרבנן שמחשיב את ההתיחסות אליה כערווה כלומר הרחבה של איסור התורה באשת איש האסורה משום ערווה. ולא איזה איסור צדדי ומיקרי לבא על הפנויה.


איני חולק שיש איסור, אני רק חולק על הטעם, שאיסור קריבה לעריות נאמר רק בעריות ואפילו בחייבי לאוין אין איסור קריבה וכ״ש באיסור דרבנן, רק האיסור של נגיעה בפנויה מסתבר שהיא משום שלא יבא לידי הרהור כמו כמה דברים שאסור משום שלא יבא לידי הרהור.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: דין נגיעה בפנוי' טהורה

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ב' אוגוסט 28, 2017 5:10 pm

וממילא אתה סובר שלדעת הרמב"ם בפירוש המשניות מותר חיבוק ונישוק בפנויה. האם הבנתי נכון?

מעט דבש
הודעות: 3996
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: דין נגיעה בפנוי' טהורה

הודעהעל ידי מעט דבש » ב' אוגוסט 28, 2017 6:19 pm

אגרות משה או"ח א, כו
ובעצם משמע מלשון הרמב"ם והש"ע דבעריות כתבו והמסתכל אפילו באצבע קטנה של אשה ונתכוין ליהנות כמו שנסתכל במקום התורף, וע"ז כתבו והדברים האלו אסורין גם בחייבי לאוין ובפנויה כתבו אבל לא יסתכל דרך זנות, שהם שני ענינים דאם אינו דרך זנות אף שמתכוין ליהנות אינו אסור בפנויה ואין חוששין שיבא מזה לידי הרהור, דלא מכל דבר חוששין להרהור, וראיה דהא הרהור אסור אפילו בפנויה מדאורייתא כדאיתא בב"ש שם /אה"ע כ"א/ סק"ב ומ"מ להביט ביופיה כתב הב"ש שלהרמב"ם הוא רק איסור מדרבנן אפילו בא"א, ובפנויה לכו"ע מדברי קבלה מקרא דאיוב, אלמא דאין חוששין שיבא מזה להרהור וא"כ גם במתכוין ליהנות סברי שאין לחוש להרהור אך מ"מ בעריות וחייבי לאוין אסור מצד איסור הנאה מערוה שדבר זה עצמו אסור ולא אסרו זה בפנויה טהורה.

אבל עכ"פ יש גם לומר כהמ"ב שגם בפנויה אסור ואף שהוא שינוי בלשון מ"מ אולי הכוונה אחד, דלשם זנות הוא ליהנות וכן מפרש המ"ב אף שהוא דוחק.

לפי האג"מ אין סתירה מפיהמ"ש (שהסתכלות בפנויה מותרת) ליד החזקה, כיון שבהלכותיו הרמב"ם אוסר רק דרך זנות, ואילו בפיהמ"ש מתיר במקום שאינו דרך זנות (אף שנהנה מראיית צורה נאה). אבל כמו שציין האג"מ, המ"ב חולק, וסבור שאסור בכל גווני בפנויה, וחוזרת הסתירה מפיהמ"ש.

בכל אופן, בחו"נ לא שייך לומר חילוק בין נהנה מראייה, לבין נהנה מכך שהיא אשה, וודאי יבוא לידי הרהור וגם לפי דברי הרמב"ם בפיהמ"ש אין בזה היתר.

יהושעבנמי
הודעות: 383
הצטרף: ד' פברואר 08, 2017 10:49 am

Re: דין נגיעה בפנוי' טהורה

הודעהעל ידי יהושעבנמי » ב' אוגוסט 28, 2017 9:06 pm

אוצר החכמה כתב:וממילא אתה סובר שלדעת הרמב"ם בפירוש המשניות מותר חיבוק ונישוק בפנויה. האם הבנתי נכון?

הרמבם רק מתיר הסתכלות, וודאי שהנגיעה חמורה מהסתכלות, ואין לנו סיבה לעשות סתירה ברמבם.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: לגעת בפנוי' טהורה

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ב' אוגוסט 28, 2017 9:10 pm

יהושעבנמי כתב:
אוצר החכמה כתב:אני לא מבין מה אתה שואל.
אתה מסכים שאסור לבא על פנויה טהורה. לגבי דאורייתא יש לדון, אבל אתה מסכים שאסור מדרבנן.

אנחנו נוקטים שיש איסור לא תקרבו לגלות ערווה כל קריבה אסורה לפחות מדרבנן וגם אם האשה אסורה לו רק מדרבנן ולכן אסור חיבוק ונישוק גם בפנויה טהורה.

אתה מחפש ראיות לזה שיש איסור קורבה ולא אמרינן שהווה כעין גזירה לגזירה?
ע"ז הבאתי איסור הסתכלות בבתולה (פשוט שגם טהורה). ויש גם אין משתמשין באשה (גם בקטנה כמבואר בקידושין) . ועוד.

הרי הרמבם אומר שזה רק חסידות אז לכאורה גם נגיעה זה חסידות


אני לא מבין הרי שורש הויכוח היה המשפט האחרון שכתבת כאן. אבל אם אין ויכוח מה טוב.

יהושעבנמי
הודעות: 383
הצטרף: ד' פברואר 08, 2017 10:49 am

Re: לגעת בפנוי' טהורה

הודעהעל ידי יהושעבנמי » ג' אוגוסט 29, 2017 1:39 am

אוצר החכמה כתב:
יהושעבנמי כתב:
אוצר החכמה כתב:אני לא מבין מה אתה שואל.
אתה מסכים שאסור לבא על פנויה טהורה. לגבי דאורייתא יש לדון, אבל אתה מסכים שאסור מדרבנן.

אנחנו נוקטים שיש איסור לא תקרבו לגלות ערווה כל קריבה אסורה לפחות מדרבנן וגם אם האשה אסורה לו רק מדרבנן ולכן אסור חיבוק ונישוק גם בפנויה טהורה.

אתה מחפש ראיות לזה שיש איסור קורבה ולא אמרינן שהווה כעין גזירה לגזירה?
ע"ז הבאתי איסור הסתכלות בבתולה (פשוט שגם טהורה). ויש גם אין משתמשין באשה (גם בקטנה כמבואר בקידושין) . ועוד.

הרי הרמבם אומר שזה רק חסידות אז לכאורה גם נגיעה זה חסידות


אני לא מבין הרי שורש הויכוח היה המשפט האחרון שכתבת כאן. אבל אם אין ויכוח מה טוב.

אין ויכוח בהלכה יש ויכוח בטעם ההלכה

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: דין נגיעה בפנוי' טהורה

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ג' אוגוסט 29, 2017 7:29 am

כלומר אין ויכוח שהדבר אסור ואין זה חסידות בעלמא. אם כך בסדר.

מעט דבש
הודעות: 3996
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: דין נגיעה בפנוי' טהורה

הודעהעל ידי מעט דבש » ב' ספטמבר 04, 2017 9:55 am

ריב"ש סימן תכה
ואף הפנויה שאינה נדה, חמורה היא בזה מאשתו נדה. שהרי אף על פי שאין יחוד הפנויה אסור מן התורה; מ"מ בית דינו של דוד גזרו עליו, כדאיתא בסנהדרין פרק כהן גדול (כ"א:), ובמסכת ע"ז פרק אין מעמידין (ל"ו:). ולא סוף דבר: ביחוד; אלא אפי' להסתכל בפני הפנויה, אסור; אא"כ הוא כדי שיראה: אם היא נאה בעיניו, וישאנה. כמש"כ הרמב"ם ז"ל בהלכות אסורי ביאה. אבל דרך זנות, אסור כדאמרינן בפ"ק דע"ז (כ'): ונשמרת מכל דבר רע; שלא יסתכל אדם באשה נאה, ואפי' היא פנויה; באשת איש, ואפי' מכוערת; ולא בבגדי צבע אשה וכו'. וכן אמר איוב: ברית כרתי לעיני, ומה אתבונן על בתולה....
ויחודה ג"כ אסור, מגזרת בית דינו של דוד. ולהסתכל בה, ג"כ דרך זנות, אסור מדרבנן. ואסמכוה לפסוק: ונשמרת מכל דבר רע.

בן מיכאל
הודעות: 2265
הצטרף: ד' ינואר 04, 2017 2:19 pm

Re: דין נגיעה בפנוי' טהורה

הודעהעל ידי בן מיכאל » ב' ספטמבר 04, 2017 10:18 am

א' נא לשים לב לדוגמה מעשית מהדיון, בריקודי שמחה משפחתית, האם מותר לתת יד לאחיינית בת שלוש ומעלה - היא פנויה טהורה וזה דרך חיבה.
ב' כשלמדתי את הפוסקים בנידון, אכן נראה כי הרב יאיר צודק לחלוטין - אין כל מקור שיאסור נגיעה בדרך חיבה, כשאין לו הנאה מזה (נא לשים לב לדוגמה שהבאתי בה יש דרך חיבה אך אין הנאה), איסור ההסתכלות וכו' הוא רק כשיש הנאה שאז אסור מצד ונשמרת מכל דבר רע, ולכאורה אין טעם לאסור בזה, אלא שראיתי כי ר' ש"ז אויעארבעך אסר וצ"ע טעמו.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: Google [Bot] ו־ 191 אורחים