עמוד 1 מתוך 1

"פסוקי דזמרה" - מהם?

פורסם: ה' נובמבר 11, 2021 1:06 am
על ידי חד ברנש
הכינוי 'פסוקי דזמרה' מתייחס בדרך כלל למזמורי תהלים (ומקצת ספרי מקרא אחרים) שאומרים בין ברכת ברוך שאמר (ולמנהג ספרד - כמה מהם נאמרים עוד קודם לכן) וברכת ישתבח.
אך האם מצאנו שגם החטיבה הקודמת -- הכוללת את פרשת העקידה, פרשיות הקרבנות ועוד -- נתכנתה 'פסוקי דזמרה'?
ואולי גם חטיבת ברכות השחר נתכנתה כן?
מצאנו מקורות לכך?
לעת עתה מצאתי בפירושי ר"ח פלטיאל, במדבר פרק כח פסוק ט:
והק'שה ר"י מ"ש דבשבת ור"ח אומרים מוספים בפסוקי דזמרה ושל י"ט לא, ותירץ משום דהיינו עיקר קריאת קרבנות משום דאמרי' היו מזכירין לפני סדר הקרבנות ומעלה אני עליכם כאלו הקרבתם, ובמועדים סגי בקריאת מוספים ושבת דליכא קריאת מוספין תקנו בפסוקי דזמרה ור"ח דיום מלאכה הוא ואין כל העם שם בקריאה תקנו בפסוקי דזמרה ולא חלקו בין ביחיד בין בציבור.

כאן הכינוי 'פסוקי דזמרה' מתייחס לחטיבת הקרבנות שלפני ברכת 'ברוך שאמר'!!

Re: "פסוקי דזמרה" - מהם?

פורסם: ה' נובמבר 11, 2021 1:13 am
על ידי חד ברנש
בתוספות קידושין ל ע"א, הבחינו שפרשת הקרבנות היא קודם פסוקי דזמרה: "כמו שאנו נוהגים בכל יום קודם פסוקי דזמרה לומר מקרא ומשנה וגמרא".

Re: "פסוקי דזמרה" - מהם?

פורסם: ה' נובמבר 11, 2021 8:21 am
על ידי יהושפט
ההבחנה הזו היא מן הסתם ההבחנה המצויה, ראה למשל גם רמב"ם תפילה פ"ז הי"א-ב: בכל יום חייב אדם לברך שלש ברכות אלו ואחר כך קורא מעט מדברי תורה, ונהגו העם לקרוא ברכת כהנים, ויש מקומות שקורין צו את בני ישראל ויש מקומות שקורין שתיהן וקורין פרקים או הלכות מן המשנה ומן הברייתות.
ושבחו חכמים למי שקורא זמירות מספר תהלים בכל יום ויום מתהלה לדוד עד סוף הספר, וכבר נהגו לקרות פסוקים לפניהם ולאחריהם ותקנו ברכה לפני הזמירות והיא ברוך שאמר וברכה לאחריהם והוא ישתבח, ואחר כך מברך על קריאת שמע וקורא קריאת שמע.

Re: "פסוקי דזמרה" - מהם?

פורסם: ה' נובמבר 11, 2021 9:39 am
על ידי חד ברנש
נכון. לא צריך להביא ראיות להבחנה המצויה. בבחינת המפורסמות אינן צריכים ראיה.
מה שאני מחפש הוא, שגם את פרשיות הקרבנות ואת הברכות שלפניה כינו 'פסוקי דזמרה', כפי שמצאנו בפי' ר"ח פלטיאל.

Re: "פסוקי דזמרה" - מהם?

פורסם: ה' נובמבר 11, 2021 4:28 pm
על ידי שמואל שלומוביץ
לא ממש הבנתי מה אתה מחפש.
לכאו' פשוט שהשם פסוקי דזמרה אינו יכול להתייחס לאמירת קרבנות, שהרי אין זה מן השם, ואם פסוקי יש כאן זימרה אין כאן.
לכן לעולם אי"ז אלא שם משותף, וככל שלא התקבע עדיין שם לאמירות שקודם הזמירות, הרי כשבאו לבדל בין פסוקי קרבנות של תפילת מוסף לקרבנות שקודם התפילה קראום מוספים בפסוקי דזמרה.
אם זה ענין מקרי לכל היותר ניתן למצא לו חברים אבל כנראה לא מקורות.

Re: "פסוקי דזמרה" - מהם?

פורסם: ה' נובמבר 11, 2021 6:26 pm
על ידי דרומי
יש לציין לאידך גיסא שבפולין היו קוראים למזמורי התהלים שמוסיפים בשבת (בין 'הודו' ל'ברוך שאמר') בשם 'ברכות', כאילו המשך של ברכות השחר...

Re: "פסוקי דזמרה" - מהם?

פורסם: ה' נובמבר 11, 2021 7:47 pm
על ידי לבי במערב
וליתר דיוק: 'שבת־ברכות' (דהיינו, בתרגום חפשי - 'ברכות השבת').

Re: "פסוקי דזמרה" - מהם?

פורסם: ב' מרץ 18, 2024 10:23 pm
על ידי הוגה
חד ברנש כתב:נכון. לא צריך להביא ראיות להבחנה המצויה. בבחינת המפורסמות אינן צריכים ראיה.
מה שאני מחפש הוא, שגם את פרשיות הקרבנות ואת הברכות שלפניה כינו 'פסוקי דזמרה', כפי שמצאנו בפי' ר"ח פלטיאל.

יצויין לספר "מרדכי קטן" כתב יד למה"ר שמואל שליטשטט שנתחבר בשנת קל"ו, מסכת קידושין פרק ראשון (רמז תצז):
ישלש אדם מקרא משנה ותלמוד. לכך אנו קורין שלמיי"ש בבוקר, שיש בו מכל זה. ור"ת אומר, התלמוד שלנו יש בו מכל אלה".

הרי כלל את כל "פסוקי דזמרה" בכינוי אחד, "אנו קורין שלמיי"ש". (ובחלק מכתבי היד: שאלמ"ש).

Re: "פסוקי דזמרה" - מהם?

פורסם: ב' מרץ 18, 2024 11:33 pm
על ידי נטורי קרתא
הוגה כתב:יצויין לספר "מרדכי קטן" כתב יד למה"ר שמואל שליטשטט שנתחבר בשנת קל"ו, מסכת קידושין פרק ראשון (רמז תצז):
ישלש אדם מקרא משנה ותלמוד. לכך אנו קורין שלמיי"ש בבוקר, שיש בו מכל זה. ור"ת אומר, התלמוד שלנו יש בו מכל אלה".

הרי כלל את כל "פסוקי דזמרה" בכינוי אחד, "אנו קורין שלמיי"ש". (ובחלק מכתבי היד: שאלמ"ש).

בלטינית נקרא תהלים Psalmi. בהגייה האירופאית ה-P בקושי נשמעת (כמו Psychologie) והשי"ן הסופית מתווספת בצורת ריבוי.

Re: "פסוקי דזמרה" - מהם?

פורסם: ג' מרץ 19, 2024 12:15 am
על ידי שמואל שלומוביץ
זה אינו מענין האשכול ממש, אבל שמתי לב לאחרונה שלכאו' ברכת השיר שנתקנה לחתימת פסוקי דזמרה ונזכרה בגמ' ורמוזה במשנה, פותחת ב'נשמת כל חי תברך את שמך', מענין דסליק, כל הנשמה תהלל י-ה. ואולי זה מלמד שפרקי הלל שבכל יום החותמים 'כל הנשמה' קדומים מאד. והאמירות אחריהם הם כידוע מנהגים מאוחרים, ויש שאמרום אחר הברכה.

Re: "פסוקי דזמרה" - מהם?

פורסם: ג' מרץ 19, 2024 12:32 am
על ידי נטורי קרתא
שמואל שלומוביץ כתב:זה אינו מענין האשכול ממש, אבל שמתי לב לאחרונה שלכאו' ברכת השיר שנתקנה לחתימת פסוקי דזמרה ונזכרה בגמ' ורמוזה במשנה, פותחת ב'נשמת כל חי תברך את שמך', מענין דסליק, כל הנשמה תהלל י-ה. ואולי זה מלמד שפרקי הלל שבכל יום החותמים 'כל הנשמה' קדומים מאד. והאמירות אחריהם הם כידוע מנהגים מאוחרים, ויש שאמרום אחר הברכה.

ביבי"א ח"ו או"ח ס"ה הביא מארחות חיים (הל' מאה ברכות סי' לא) שכתב: יש שנהגו לכפול פסוק כל הנשמה תהלל יה מפני שהוא פסוק אחרון של ההלל, וכדי להזכיר שהוא נשלם, והפסוקים שאומרים אח"כ אינם מן ההלל.
ובאבודרהם סדר תפילות השבת: ואחר כך עומד ש"צ ואומר בקול רם נשמת כל חי תברך את שמך ה' אלקינו על שם כל הנשמה תהלל יה.

Re: "פסוקי דזמרה" - מהם?

פורסם: ג' מרץ 19, 2024 5:23 am
על ידי הוגה
נטורי קרתא כתב:בלטינית נקרא תהלים Psalmi. בהגייה האירופאית ה-P בקושי נשמעת (כמו Psychologie) והשי"ן הסופית מתווספת בצורת ריבוי.

נפלא ביותר. תודה רבה ויישר כח.

Re: "פסוקי דזמרה" - מהם?

פורסם: א' מרץ 24, 2024 6:54 pm
על ידי HaimL
נטורי קרתא כתב:בלטינית נקרא תהלים Psalmi. בהגייה האירופאית ה-P בקושי נשמעת (כמו Psychologie) והשי"ן הסופית מתווספת בצורת ריבוי.

העניין מוקשה ביותר.
קודם כל, איך שייך לומר שבמזמורי תהלים יש מקרא משנה ותלמוד. דבר שני, ל"ל למרדכי קטן לומר psalms בלטינית, במקום בלשה"ק.
ועוד, שלא אמר היכן בתהלים אומרים, וגם שהמנהג הפשוט לומר ויברך דוד ושירת הים שאינם מתהלים.

Re: "פסוקי דזמרה" - מהם?

פורסם: א' מרץ 24, 2024 8:26 pm
על ידי בן המחבר
HaimL כתב:העניין מוקשה ביותר.
קודם כל, איך שייך לומר שבמזמורי תהלים יש מקרא משנה ותלמוד. דבר שני, ל"ל למרדכי קטן לומר psalms בלטינית, במקום בלשה"ק.
ועוד, שלא אמר היכן בתהלים אומרים, וגם שהמנהג הפשוט לומר ויברך דוד ושירת הים שאינם מתהלים.


בצרפתית עתיקה, מקום פעילותו של מהר"ש שליטשטט, המילה נהגית אכן בלי p בכלל. ראו כאן: https://en.wiktionary.org/wiki/psalmus
ולכן זה אפילו פשוט יותר מהפתרון הלטיני (שהיתה שפת הכמרים המדוברת בכל מקום).

אכן לא שייך לומר שבמזמורי תהלים יש מקרא משנה ותלמוד, אבל גם פשוט מאידך גיסא שהוא קרא לכל החטיבה כולה בשם "תהלים" בלע"ז. עובדה היא שבשני כת"י יש איות מעט שונה, שאינו משנה כלל אם זה לע"ז (בתעתיק שונה), אבל כמעט מפריך את האפשרות שזה ר"ת שכל כך השתנה.

Re: "פסוקי דזמרה" - מהם?

פורסם: ב' מרץ 25, 2024 3:39 am
על ידי הוגה
HaimL כתב:העניין מוקשה ביותר.
קודם כל, איך שייך לומר שבמזמורי תהלים יש מקרא משנה ותלמוד. דבר שני, ל"ל למרדכי קטן לומר psalms בלטינית, במקום בלשה"ק.
ועוד, שלא אמר היכן בתהלים אומרים, וגם שהמנהג הפשוט לומר ויברך דוד ושירת הים שאינם מתהלים.

יישר כח ותודה רבה על ההערות המחכימות.
סדר המסכתות בספר מרדכי קטן אחיד בדרך כלל בין כתבי היד שלו, על סדר ספר המרדכי שאותו הוא קיצר. הסדר הוא: נזיקין, מועד (ובסופו חולין ברכות ע"ז), נשים, ומסיים בהוספה שהוסיף על המרדכי "הלכות קטנות".
הלכה זו של "לעולם ישלש אדם שנותיו" נאמרה לראשונה כבר בגמ' ובתוס' ובמרדכי ומרדכי קטן מסכת ע"ז פרק ראשון לפני אידיהן, וכבר שם נתבארו הדברים היטב במרדכי קטן כפי המבואר במקור ההלכה בתוספות ומרדכי, שזה קאי על פרשת קרבנות, איזהו מקומן, וברייתא דר"י
ספר מרדכי קטן מסכת ע"ז פרק ראשון רמז תשצד
<ו> [יט: רי"ף סי' אלף ריא] שליש במקרא שליש במשנה כו'. אומר ר"ת דעתה תלמוד שלנו בלול ומספיק לכל (סנהדרין כד.). ועוד, שאנו קורין בכל יום פרשת קרבנות, ומשנת איזהו מקומן, וברייתא דר' ישמעאל. (תוספות שם ד"ה ישלש)

ממילא כאשר הגיע מהר"ש שליטשטט ז"ל להלכה הכפולה בפעם השנייה במרדכי במסכת קידושין, לא ראה עוד צורך להאריך הרי הוא קיצור, לכן כאן עשה קיצור של קיצור כללות העניין באופן הנ"ל בחכמתו, לספר ולהודיע מנהג לשון הקהילות בארצו (הוא מנהג ריינוס) שקוראים לכל מה שקודם יוצר אור (כולל מה שקודם ברוך שאמר) בכינוי אחד "שלמייש", על שם העיקר שזה התהילים, אם כי באמת בנוגע להלכה של 'ישלש אדם' וודאי זה קאי רק על ההתחלה שזה פרשת קרבנות ומשנת ר' ישמעאל וברייתא די"ג מידות (כפי שביאר להדיא קודם לכן במס' ע"ז).
כעניין זה האחרון כ"כ הרב בן המחבר, ותשו"ח לחכמים הנכבדים על הידיעות החשובות והיקרות.

Re: "פסוקי דזמרה" - מהם?

פורסם: ד' מרץ 27, 2024 12:59 am
על ידי עושה חדשות
בענין אחר,


האם יש משמעות ל'ציבור' בפסוקי דזמרה?
אני שואל מפני שראיתי את דברי האבודרהם דלהלן, בהם משמע לכאו' לחיוב.
ז"ל "לאחריה מנין ק"ו ומה מזון שהוא חיי שעה טעון ברכה לפניו ולאחריו תורה שנותנת חיים בעוה"ז ובעולם הבא לא כל שכן וכו' וזה שאמרו שצריך לברך על התורה לאחריה דוקא כשקורא בספר תורה בצבור אבל שלא בצבור לא, והכי אמרינן בירושלמי (ברכות פ"ד ה"א) א"ר שמואל בר אבדימא לא למדו ברכת התורה מברכת המזון אלא לרבים אבל יחיד בינו לבין עצמו אינו מברך וכו' והטע' שתקנו בכל מצות קריאה ברכה לאחריה בין בקריאה שהיא מן התורה כגון ק"ש בין בקריאה שהיא מדבריהם כגון מגלה והלל והפטרה ופסוקי הזמירו' יותר משא' מצות לפי שבקריאת התורה בצבור אנו למדים ברכה לאחריה מקל וחומר ממזון כמו שאמרנו למעלה. ולכן תקנו בכל מצות קריאה ברכה לאחריה לפי שהוא כעין קריאת התורה בצבור. אבל בקריאת מצות והגית בו יומם שמחויב בה כל היום אינו מברך לאחרי' אלא לפניה בלבד כמו בתפילין וציצית שמצוה בהם כל היום. ולכן אין מברכין אחר קריאת פרשת תמיד בבקר לפי שנתקנה כנגד מצות והגית בו יומם ולילה שמחויב בה כל היום".


ועוד שאלה, על איזה מנהג מדבר רבי חיים אחי המהר"ל, זה משהו מוכר?
ספר החיים.png
ספר החיים.png (31.92 KiB) נצפה 3744 פעמים

Re: "פסוקי דזמרה" - מהם?

פורסם: ד' מרץ 27, 2024 1:30 am
על ידי שמואל שלומוביץ
עושה חדשות כתב:בענין אחר,


האם יש משמעות ל'ציבור' בפסוקי דזמרה?
אני שואל מפני שראיתי את דברי האבודרהם דלהלן, בהם משמע לכאו' לחיוב.
ז"ל "לאחריה מנין ק"ו ומה מזון שהוא חיי שעה טעון ברכה לפניו ולאחריו תורה שנותנת חיים בעוה"ז ובעולם הבא לא כל שכן וכו' וזה שאמרו שצריך לברך על התורה לאחריה דוקא כשקורא בספר תורה בצבור אבל שלא בצבור לא, והכי אמרינן בירושלמי (ברכות פ"ד ה"א) א"ר שמואל בר אבדימא לא למדו ברכת התורה מברכת המזון אלא לרבים אבל יחיד בינו לבין עצמו אינו מברך וכו' והטע' שתקנו בכל מצות קריאה ברכה לאחריה בין בקריאה שהיא מן התורה כגון ק"ש בין בקריאה שהיא מדבריהם כגון מגלה והלל והפטרה ופסוקי הזמירו' יותר משא' מצות לפי שבקריאת התורה בצבור אנו למדים ברכה לאחריה מקל וחומר ממזון כמו שאמרנו למעלה. ולכן תקנו בכל מצות קריאה ברכה לאחריה לפי שהוא כעין קריאת התורה בצבור. אבל בקריאת מצות והגית בו יומם שמחויב בה כל היום אינו מברך לאחרי' אלא לפניה בלבד כמו בתפילין וציצית שמצוה בהם כל היום. ולכן אין מברכין אחר קריאת פרשת תמיד בבקר לפי שנתקנה כנגד מצות והגית בו יומם ולילה שמחויב בה כל היום".


ועוד שאלה, על איזה מנהג מדבר רבי חיים אחי המהר"ל, זה משהו מוכר?
ספר החיים.png



א.אם הסדר הוא שהתאספות הציבור לפסוקד"ז לכאו' היו מתקנים ברוכו קודם ברוך שאמר ולא קודם יוצר אור.
ב. מנהג אשכנז המערבי שאומרים פסוקד"ז קהל וחזן, ככל אמירת תהילים אצלם, ודומני שהמנהג הוא חצי פסוק חזן וחציו הקהל, וכעי"ז נוהגים הספרדים בפסוקי הסליחות.

Re: "פסוקי דזמרה" - מהם?

פורסם: ד' מרץ 27, 2024 5:40 am
על ידי הוגה
עושה חדשות כתב:האם יש משמעות ל'ציבור' בפסוקי דזמרה?
אני שואל מפני שראיתי את דברי האבודרהם דלהלן, בהם משמע לכאו' לחיוב.
ז"ל "לאחריה מנין ק"ו ומה מזון שהוא חיי שעה טעון ברכה לפניו ולאחריו תורה שנותנת חיים בעוה"ז ובעולם הבא לא כל שכן וכו' וזה שאמרו שצריך לברך על התורה לאחריה דוקא כשקורא בספר תורה בצבור אבל שלא בצבור לא, והכי אמרינן בירושלמי (ברכות פ"ד ה"א) א"ר שמואל בר אבדימא לא למדו ברכת התורה מברכת המזון אלא לרבים אבל יחיד בינו לבין עצמו אינו מברך וכו' והטע' שתקנו בכל מצות קריאה ברכה לאחריה בין בקריאה שהיא מן התורה כגון ק"ש בין בקריאה שהיא מדבריהם כגון מגלה והלל והפטרה ופסוקי הזמירו' יותר משא' מצות לפי שבקריאת התורה בצבור אנו למדים ברכה לאחריה מקל וחומר ממזון כמו שאמרנו למעלה, ולכן תקנו בכל מצות קריאה, ברכה לאחריה, לפי שהוא כעין קריאת התורה בצבור. אבל בקריאת מצות והגית בו יומם שמחויב בה כל היום אינו מברך לאחרי' אלא לפניה בלבד כמו בתפילין וציצית שמצוה בהם כל היום. ולכן אין מברכין אחר קריאת פרשת תמיד בבקר לפי שנתקנה כנגד מצות והגית בו יומם ולילה שמחויב בה כל היום".

ספר יראים סימן רסח [דפוס ישן - קכח]
ואין לתמוה היאך נחלק [בין] הוצאת עצמו להוצאת אחרים, הלא מן המקרא למדנו, בתמורה פ"ב [י"ד ב'] ובגיטין בהנזקין [ס' ב'] כתיב כתוב לך את הדברים האלה וכתיב כי על פי הדברים האלה, הא כיצד דברים שבכתב אי אתה רשאי לאומרן על פה ושבעל פה אסור לאומרן בכתב. הא לא קשיא, דכתובי אסמכתא נינהו ומדרבנן הוא, משום שאם היינו אומרים דברים שבכתב על פה היו מתיאשין לכותבם וגם לא היו מאמינים עמי הארץ כ"כ כי היו אומרים לא נכתבו וחכמים רצונם אמרו, ומאחר שהוא מדרבנן לא גזרו אלא להוציא אחרים ידי חובתם, אבל כשהוא קורא לעצמו אינם נותנים האחרים אזן ולב ודעת, ולא אתו לידי תקלה כמו שפירשנו. ומן הטעם הזה הרגילו חכמים רבים בבתי כנסיות לומר בלחש כל המקראות שהן חובה מן התורה ומתקנת חכמים, פרשה ראשונה ושניה ויאמר מי כמוך וגו' ברוך ה' לעולם אמן, וכן כל המקראות של שבח שתקנו רבותינו אחר שגומר עמו ישראל, אבל פסוקי דזמרה לא תקנו לאומרם בבית הכנסת, ואינו אלא מנהג. ואף על גב דאמור רבנן בשבת (קי"ח ב') יהי חלקי מגומרי הלל בכל יום, ביחיד אמרו, אבל ברבים אינו אלא מנהג.

Re: "פסוקי דזמרה" - מהם?

פורסם: ד' מרץ 27, 2024 10:36 am
על ידי איש_ספר
במפתח הסימנים של האגודה בחלק זבחים בפרק איזהו מקומן, קורא ל'קרבנות' 'ברכות', יעו"ש.

Re: "פסוקי דזמרה" - מהם?

פורסם: ד' מרץ 27, 2024 12:20 pm
על ידי בן המחבר
אגב, לפי רש"י שבת קיח ע"ב פסוקי דזמרה הם רק שני מזמורים של הילולים, הללו את ה’ מן השמים (פרק קמח) הללו אל בקדשו (פרק קנ). ואילו לפי הרי"ף שם והרמב"ם הלכות תפילה ז יב מאשרי ועד הסוף.
עוד בעניין:
viewtopic.php?t=52750

Re: "פסוקי דזמרה" - מהם?

פורסם: ד' מרץ 27, 2024 1:29 pm
על ידי שמואל שלומוביץ
בן המחבר כתב:אגב, לפי רש"י שבת קיח ע"ב פסוקי דזמרה הם רק שני מזמורים של הילולים, הללו את ה’ מן השמים (פרק קמח) הללו אל בקדשו (פרק קנ). ואילו לפי הרי"ף שם והרמב"ם הלכות תפילה ז יב מאשרי ועד הסוף.
עוד בעניין:
viewtopic.php?t=52750



המונח שם אינו פסוקי דזמרא אלא 'מגומרי הלל בכל יום' ופירשו בגמ' בפסוקי דזמרא, ואיני יודע אם רש"י סבור שהיה מנהגו לומר רק שני מזמורים הללו, או שדעתו שאלו הם פרקי ההלל שבפסוקי דזמרא. והשאר נאמרים גם אם אינם הלל.

Re: "פסוקי דזמרה" - מהם?

פורסם: ד' מרץ 27, 2024 11:57 pm
על ידי עושה חדשות
עושה חדשות כתב:האם יש משמעות ל'ציבור' בפסוקי דזמרה?
אני שואל מפני שראיתי את דברי האבודרהם דלהלן...

ועוד שאלה, על איזה מנהג מדבר רבי חיים אחי המהר"ל, זה משהו מוכר?

תודה למשיבים לעיל.

לגבי דברי האבודרהם, לא התבררה לי כוונתו אבל ודאי אין ללמוד ממנו שיש ענין של ציבור בפסוד"ז, שהרי מביא דוגמא גם מקריאת שמע. והכלל הוא לדבריו דבכל 'קריאה' יש ברכה לאחריה כפי שתקנו בקריה"ת בציבור.

המנהג המובא בספר החיים נזכר גם בספרי מנהג אשכנזים אחרים, וכמובא גם כאן.

Re: "פסוקי דזמרה" - מהם?

פורסם: א' אפריל 07, 2024 9:04 am
על ידי עושה חדשות
שמואל שלומוביץ כתב:מנהג אשכנז המערבי שאומרים פסוקד"ז קהל וחזן, ככל אמירת תהילים אצלם, ודומני שהמנהג הוא חצי פסוק חזן וחציו הקהל, וכעי"ז נוהגים הספרדים בפסוקי הסליחות.
המנהג המוזכר כאן אינו באמירת קהל וחזן, אלא ב' חזנים שאומרים פסוק פסוק לסירוגין. (וראיתי במקו"ח סי' נ שמזהיר לא למנות שניים ששונאים זל"ז, וכעין דברי החינוך על לא תחרוש בשור וחמור).