עמוד 1 מתוך 1

מקור שהילדים שחקו מפרעה בליל י"ד ניסן במצרים?

פורסם: ה' מאי 27, 2010 10:38 pm
על ידי קונה הכל
מחפש מקור לזה שהילדים שחקו מפרעה בליל י"ד ניסן במצרים, שכל אחד הראה לו לכיוון אחר ששם מתגורר משה?

כך מספרים בחיידר, האם יש מקור לכך?

Re: מקור שהילדים שחקו מפרעה בליל י"ד ניסן במצרים?

פורסם: ו' מאי 28, 2010 12:36 am
על ידי חכם באשי
מדרש תנחומא (בובר) פרשת בא סימן יט:
ויקם פרעה לילה (שמות יב ל). מהו לילה, שהיה חשוך (בלילה) [כלילה]. הוא וכל עבדיו (שם /שמות י"ב ל'/). הוא חשוך והן חשוכין. ותהי צעקה גדולה וגו' (שם /שמות י"ב ל'/), כיצד מצרי נושא חמש נשים, והיו לו חמש בכורות מהן וכן אשה שהיתה נשואה לחמש אנשים, והיו לה מהן חמש בכורות (מהן), והיו כולם מתים, לקיים מה שנאמר ומת כל בכור. ובית שלא היה בו בכור היתה צווחה גדולה (מן הבית) [כבבית] שהיה בו בכור, שהיה בעל הבית בכור, שנאמר (גם) [אף] אני בכור אתנהו (תהלים פט כח), שנאמר ותהי צעקה גדולה במצרים כי אין בית אשר אין שם מת (שמות שם /י"ב/). ויקרא למשה ולאהרן (שם שם /שמות י"ב/ לא). היה הולך וקורא בלילה בכל שוק ושוק ואומר היכן הוא משה והיכן הוא דר, והיו בניהם של ישראל משחקין בו, ואומרים לו פרעה להיכן אתה הולך, והוא אומר להם למשה אני מבקש, והם אומרים לו כאן הוא דר ומשחקים בו עד שעמד עליו, [א"ל פרעה] קומו צאו מתוך עמי (שם /שמות י"ב/), אמר לו משה וכי גנבים אנו, הקב"ה אמר לא תצאו איש מפתח ביתו עד בקר (שם שם /שמות י"ב/ כב), א"

Re: מקור שהילדים שחקו מפרעה בליל י"ד ניסן במצרים?

פורסם: ו' מאי 28, 2010 8:57 am
על ידי קונה הכל
ייש"כ.
אבל במדרש תנחומא שלי יש בפרשת בא רק עד סימן י"ד.

Re: מקור שהילדים שחקו מפרעה בליל י"ד ניסן במצרים?

פורסם: ו' מאי 28, 2010 11:19 am
על ידי חכם באשי
לך יש את המהדורה הישנה והרגילה. יש מהדורה חדשה (לא בדיוק, היא יצאה לפני למעלה ממאה שנה) שהוציא לאור ר' שלמה בובר, והיא מצויה באוצר.

Re: מקור שהילדים שחקו מפרעה בליל י"ד ניסן במצרים?

פורסם: ו' מאי 28, 2010 12:11 pm
על ידי הלוואי
חכם באשי כתב:לך יש את המהדורה הישנה והרגילה. יש מהדורה חדשה (לא בדיוק, היא יצאה לפני למעלה ממאה שנה) שהוציא לאור ר' שלמה בובר, והיא מצויה באוצר.



איך פותחים את ראש התיבה ר'?

Re: מקור שהילדים שחקו מפרעה בליל י"ד ניסן במצרים?

פורסם: ו' מאי 28, 2010 12:21 pm
על ידי מנחם
הלוואי כתב:איך פותחים את ראש התיבה ר'?


ויקיפדיה:
לצד ההערכה הרבה לה זכה בקרב אנשי חכמת ישראל עקב פרסומיו וחיבוריו, זכה שלמה בובר להערכה גדולה גם בקרב ציבור לומדי התורה המסורתי. בחיבור אשר נכתב על רבי דוד לוריא אשר היה אחד מגדולי ישראל במחצית הראשונה של המאה ה-19 נכתב כך:
"לו היה ז"ל בימינו אשר חננו ה' לזכות לאור הפסיקתא ועוד כמה חיבורים מתנאים ואמוראים וגלדוי הראשונים על ידי הרה"ג האדיר החכם הכולל כו' שלמה באבער נ"י אשר השליך נפשו ומאודו להוציאם לאור מתוך הרבה כ"ד שהעלה ה' בידו הגדולה להשיגה. לא אפון, אשר מרבו התפעלות שמחתו הרבה בהם יותר מכל חמודות תבל וכל חללי דעלמא. היה מכתת רגליו לעמבערג לברכו במאור פנים ולהודות לו על טוב חסדו לכל בית ישראל."

Re: מקור שהילדים שחקו מפרעה בליל י"ד ניסן במצרים?

פורסם: ו' מאי 28, 2010 12:23 pm
על ידי איש_ספר
הלוואי כתב:
חכם באשי כתב:לך יש את המהדורה הישנה והרגילה. יש מהדורה חדשה (לא בדיוק, היא יצאה לפני למעלה ממאה שנה) שהוציא לאור ר' שלמה בובר, והיא מצויה באוצר.

איך פותחים את ראש התיבה ר'?

Re: מקור שהילדים שחקו מפרעה בליל י"ד ניסן במצרים?

פורסם: א' מאי 30, 2010 2:45 am
על ידי חכם באשי
הרי לנו מחלוקת בין הרד"ל והרב דסלר.
אך באמת, כמי שמעיין הרבה במדרשים שההדיר אני משתומם פעם אחר פעם לנוכח ההערותיו העשירות, וזאת בזמן שכל תוכנות איחזור מידע לא היו קיימות ב'חלום השביעי'...
הוא מציין למקורות ומקבילות שאני, בחיפושי ע"י התוכנות (וב"ה אני יודע לחפש), לא מצאתים.

נראה לי, שניתן להמליץ עליו את דברי המדרש שהובאו ברש"י (במדבר יב ח): "בעבדי במשה - אינו אומר בעבדי משה אלא בעבדי במשה בעבדי אף ע"פ שאינו משה במשה אפילו אינו עבדי כדאי הייתם לירא מפניו וכ"ש שהוא עבדי ועבד מלך מלך היה לכם לומר אין המלך אוהבו חנם (ספרי תנחומא) ואם תאמרו איני מכיר במעשיו זו קשה מן הראשונה".
היינו, תלמיד חכם, ואפילו הוא לא כ"כ ירא שמים - עדיין צריך להקפיד על כבודו,
ולפחות 'לפרגן' לו את המילה הקצרה: "ר'".
במיוחד בדורינו, שתוארי הכבוד עוברים אינפלציה חריפה, וכל זוטר ובר זוטר נקרא 'הרב' או 'הרב הגאון' ואפילו 'חכם באשי'...

Re: מקור שהילדים שחקו מפרעה בליל י"ד ניסן במצרים?

פורסם: א' מאי 30, 2010 2:56 am
על ידי מור
חכם באשי כתב:הרי לנו מחלוקת בין הרד"ל והרב דסלר.


ממש לא מחלוקת בין רד"ל ורא"ד. הציטוט מויקי מפנה לחיבור שנכתב על רד"ל, בו מבואר שאילו רד"ל היה נחשף לעבודתו של (ר")ש בובר, אזי היה מכתת רגליו וכו' וכו'. התארים המוצמדים לו נכתבו בידי המשער מה היה קורה אילו רד"ל היה רואה את הדברים, ולא ע"י רד"ל עצמו.

חכם באשי כתב:ולפחות 'לפרגן' לו את המילה הקצרה: "ר'".


כמדומה שעל זה גופא הקפיד הרב דסלר, לא?

Re: מקור שהילדים שחקו מפרעה בליל י"ד ניסן במצרים?

פורסם: א' מאי 30, 2010 3:13 am
על ידי חכם באשי
ומי כתב את הספר על הרד"ל?
כדי לראות את ההתייחסות לר' שלמה בובר, היה עדיף לחפש באוצר לפי: שלמה בובר/באבר /באבער.
אני מאמין שיהיו תוצאות שיראו, כי כמה מגדולי ישראל כיבדו אותו לפחות במילה "ר'".
אין לי לפני את התוכנה, ומי שחפץ להגיע לאמת (ולא לתוצאות פופוליסטיות...), מתבקש לעשות זאת.

Re: מקור שהילדים שחקו מפרעה בליל י"ד ניסן במצרים?

פורסם: א' מאי 30, 2010 3:38 am
על ידי מור
כפי שכבר קוננתי בכמה דוכתי, העלאת PDF לפורום היא מן הקשות שבמקדש, לכן העליתי רק את התוצאה הבאה, ר' יחזקאל סרנא, שמשמיט את ה'ר'. כמובן שזה מצטרף להנחיה של הרב דסלר שהובאה בידי הגראיש ספר לעיל. (ובכלל, האתגר שהעמדת, באשי, לא מדי משקף. שכן דומה שמשטיפא דלישנא ליכא להוכיח ולא מידי. ההכוחה מהרב דסלר - העוסקת בהנחיה מפורשת בהשמטה, משקפת יותר מכל).


0000000000000000000000.JPG
0000000000000000000000.JPG (211.91 KiB) נצפה 9661 פעמים


למען הגילוי הנאות אציין, שבמוריה מתפרסם מכתב מ'הרב הכולל' ר"י יוזף הממוען לבובר, בו הוא מכתירו בתארים רמים, אם כי רשות יש למקטרג לומר שהיא הנותנת, ובגלל שזה מכתב ממוען אליו לכן נקט רי"י בביטויים הרמים.

Re: מקור שהילדים שחקו מפרעה בליל י"ד ניסן במצרים?

פורסם: א' מאי 30, 2010 3:56 am
על ידי איש_ספר
באשי. למען הסדר הטוב, לפני שאתה מבקר אחרים, הקדם התנצלות על הכשל בשרבוב הרד"ל לענין. (כשראיתי את נוסח הציטוט המוזר מוקידפיה 'בחיבור שנכתב על רבי דוד וכו' שהיה אחד וכו''', חשבתי שמן הראוי להבהיר שאין המדובר ברד"ל אלא בכותב תולדותיו, ושוב נחמתי שאך למותר הוא...).

היטב אשר דיבר מורנו מור נר"ו שאין להביא ראיה מן הדרישה אלא מן הפרישה. וז"פ. (אכן גם הדוגמא מר"י סרנא, אינה מלמדת דבר, שכן זו שמה וזו זכרה של מהדורת התנחומא שבהוצאתו, והנקדנים קוראים לו תנחומא ישן....

גם ראוי לשים על לב שאין הרב דסלר חשוד בקנאות עיוורת. ואף שלא הייתי מפליג לאמר שיש כאן הנחיה שאין לזוע ממנה, אך מסתבר בכ"ז כי דברים בגו.

ביקורת רבה על בובר מצויה בספריו של הגרי"ח סופר אף שלעולם לא יזכירו בשמו (!). בחרו במאגר פעיל, 'ספרי הגרי"ח סופר' וחפשו: 'ש"ב מידיעתו'. בתוספת קידומת וה"ש. ותרו"ץ.

Re: מקור שהילדים שחקו מפרעה בליל י"ד ניסן במצרים?

פורסם: א' מאי 30, 2010 5:29 am
על ידי אדג
מה שהביא מהר"א דסלר בפעם השני', אינו ראי' כל עיקר, ולפלא שמצא רק זאת. וכי האיך יצייין? תנחומא הר"ש באבער? אתמהא, כך היא הלא דרכה של תורה שכאשר מציינים לספר בעל מהדורות שונות, מציינים לשם בעל המהדורא בלא תוארי כבוד! ומתוך חוסר ידעה ש להוסיף, שאת המקור לאו דווקא כתב הר"א דסלר עצמו!

Re: מקור שהילדים שחקו מפרעה בליל י"ד ניסן במצרים?

פורסם: א' מאי 30, 2010 7:47 am
על ידי תולדות אדם
והיו עיניך רואות...
תמונה
להשלמת הענין, תמונת ר"ש באבער מויקיפדיה

Re: מקור שהילדים שחקו מפרעה בליל י"ד ניסן במצרים?

פורסם: א' מאי 30, 2010 9:53 am
על ידי חכם באשי
איש ספר,
לא רק "למען הסדר הטוב", אלא גם למען הצדק והאמת, אני אכן מתנצל ששרבבתי את שמו של הרד"ל לענין.
וכבר אמרו: "בהחפזי - כל אדם כוזב".
עמו, ועם הקוראים, הסליחה.

לגוף הענין, כל זמן שלא יעשו את החיפוש הנ"ל - עדיין הדברים תלויים ועומדים, מבחינתי.

Re: מקור שהילדים שחקו מפרעה בליל י"ד ניסן במצרים?

פורסם: א' דצמבר 30, 2018 2:57 pm
על ידי קריינא דאיגרתא
או כלך לדרך זו.

Re: מקור שהילדים שחקו מפרעה בליל י"ד ניסן במצרים?

פורסם: א' דצמבר 30, 2018 4:18 pm
על ידי משה1
קריינא דאיגרתא כתב:או כלך לדרך זו.




או כלך לדרך זו http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.asp ... t=&pgnum=3
וצע"ג

Re: מקור שהילדים שחקו מפרעה בליל י"ד ניסן במצרים?

פורסם: א' דצמבר 30, 2018 9:17 pm
על ידי נוטר הכרמים
אם מדברים מהיחס לבאבער, שמעתי בימים אלו מעשה נאה מאוד.

שאלו לפני הגר"ח קניבסקי שליט"א, כאשר רוצים להוציא מחדש הפסיקתא דרב כהנא, היאך לנהוג עם הערותיו והגהותיו של באבער הידועות.

ויאמר הגר"ח, הן הח"ח השתמש בדבריו...

חקרו ודרשו, פשפשו ומצאו, ויבוקש הדבר וימצא דהנה במשנה ברורה הל' ראש חודש (סימן תיט ס"ק א) מובא,
וכתבו הפוסקים בשם מדרש פסיקתא כל מזונותיו של אדם קצובין לו מר"ה עד ר"ה חוץ ממה שמוציא בשבתות ויו"ט ור"ח וחוה"מ ומה שהתינוקות מוליכין לבית רבן אם מוסיף מוסיפין לו ואם פוחת פוחתין לו וכתב הב"י דמה שאמר מה שהתינוקות מוליכין וכו' קאי על שכר לימוד והב"ח פירש דקאי על ר"ח [ב] והכונה על מה שאנו נוהגין לשלוח ע"י התינוקות מעות של ר"ח לרבן ואין לבטל המנהג ע"כ.

ובשעה"צ ס"ק ב:
ובמגן אברהם משמע שהיה לו הגרסא בטור מה שהתינוקות מוליכין לבית רבן בראש חדש, ובאמת לא מצאתי גרסא זו בשום מקום, עיין מקור הדברים באור זרוע וברוקח ובפסיקתא דרב כהנא בפרשה ולקחתם לכם, ומצאתי במבואר לפסיקתא שתמה גם כן עליו.
והינו כמובן בבאבער על אתר...

Re: מקור שהילדים שחקו מפרעה בליל י"ד ניסן במצרים?

פורסם: א' דצמבר 30, 2018 9:25 pm
על ידי דמשק
נוטר הכרמים כתב:אם מדברים מהיחס לבאבער, שמעתי בימים אלו מעשה נאה מאוד.

viewtopic.php?p=512627#p512627

Re: מקור שהילדים שחקו מפרעה בליל י"ד ניסן במצרים?

פורסם: ש' פברואר 16, 2019 9:36 pm
על ידי משה111
כמה שינויים אירעו בין מה שאירע לבין מה שנתפרסם, אבל עכ"פ עיקר המסר נכון.