אברך כתב:וכי יצר הרע איז גורנישט?...
המרפה פה ושם מלימודו לא בהכרח מראה שהלימוד לא חשוב, זה מראה שיש לו יצר הרע גדול ולפעמים לא מצליח להתגבר עליו.
אברך כתב:למתמיד יש יצה"ר אחר, ושם הוא פחות מצליח.
רק רציתי לעורר שזה לא בהכרח שהמתמיד מכיר בערך התורה יותר מהלמדן. לפעמים כן, אבל לא תמיד.
אברך כתב:אולי לא הבנתי את הנידון כראוי,
השאלה היתה מי יותר חשוב, ועל זה עניתם שיש מעלה למתמיד שהוא מכיר בערך התורה יותר מהלמדן, כיון שרואים שהמתמיד קשה לו להתנתק מהתורה והיא חמצן בשבילו, אבל הלמדן מרפה מלימודו פה ושם, וזה מראה שערך התורה פחות חשוב אצלו.
ועל זה עניתי, שיתכן וגם הלמדן מכיר שהתורה היא החמצן שלו, וגם הוא מרגיש כך, אבל יצר הבטלה כל כך גדול אצלו שהוא לפעמים לא מצליח להתגבר עליו והוא מרפה פה ושם, והוא שוב חוזר ללימודו.
יתכן והוא מרפה בשביל להנפש, יתכן שהוא מרפה משום שהוא לא מכיר בערך התורה כל כך, ויתכן סיבות נוספות, אבל גם יתכן שיש לו יצר הרע גדול מאד.
לא הבנתי מה לא מובן לכם.
תוכן כתב: ובכל אופן, אביא כאן לענ"ד ראיה מפורשת שהמתמיד עדיף על הלמדן, והוא שבכל הש"ס ובכל ספרי חז"ל כשמביאים את הצמד בן עזאי ובן זומא, בן עזאי קודם לבן זומא. ומבואר שבן עזאי קודם לבן זומא, ונראה שטעם הדבר הוא ע"פ מה שאמרו בסוטה מ"ט א': 'משמת בן עזאי בטלו השקדנים. משמת בן זומא בטלו הדרשנים'. ודרשן בפי חז"ל הוא מי שבכוחו לדרוש המקראות לעומקם כדי להוציא ההלכות, וכמבואר בברכות ובחולין לגבי בן זומא, והיינו כמו הלמדן של ימינו שמברר טעמי ההלכות לעומקם. ומבואר שמתמיד קודם ללמדן.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 14 אורחים