מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מתי יש חיוב מזיק ?

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
איש טלז
הודעות: 589
הצטרף: ה' מרץ 10, 2016 10:05 pm

מתי יש חיוב מזיק ?

הודעהעל ידי איש טלז » ה' נובמבר 24, 2016 10:56 pm

ידוע יסודו של הגרש"ש [הו"ד בשיעורי הגרש"ר גיטין אות שמז' וכ"ה בחידושי הגרש"ר בב"ק] דמעמיד כוס יין עם סם המוות בין כוסות חבירו ,ומשום כך חבירו אינו יכול לשתות מכוסו כי אינו יודע מה כוסו ,אין בזה משום חיוב מזיק דל"ח מזיק אלא אם חל בחפצא חלות איסור אך מתי שיש רק מניעת גברא אין בזה חיובא כלל [ואף גרמי ל"ח עי"ש]
ותמה הגרש"ש על עצמו מהא דמנסך שאין פטורו אלא מכח היזק שאינו ניכר והרי בפשוטו דמי להנ"ל ועי"ש שצידד בענין דכיון דהוי לח בלח הוי כתערובת אחת וכו' עי"ש
והגרש"ר תמה עליו ממדמע ותירץ דהוי חלות איסור על כל התערובת
אלא שצל"ע מסוגיה דבכורות כח' ע"ב דהמערב ביידים פרות טמאים בפירות חבירו הרי הוא חייב [ויש ראשונים דחיובו מדין גזלן אמנם הרבה מן הראשונים פירשו דחיובו מדין מזיק ]
ותמוה דהוי ממש דומיא דהגרש"ש וצ"ע בזה

ישנו
הודעות: 633
הצטרף: ה' נובמבר 24, 2016 9:39 pm

Re: מתי יש חיוב מזיק ?

הודעהעל ידי ישנו » ה' נובמבר 24, 2016 11:05 pm

ב"ק צ"ט: מבואר לגבי מגרומתא דמזיק שעושה ספק איסור בעלמא פטור.
ומצד הספק איסור מצ"ע פשוט שהדין הוא לפטור דמספק א"א לחייב מזיק.
אמנם יל"ד כיוון שבפועל נאסר משום ספק דאו' לחומרא למה לא ישלם.
ומזה הכריח הגרש"ש דמה שמביא לידי כך שלא יוכל חברו לאכול הדבר מחמת אי ידיעה לא משווי ליה מזיק. והיא ראיה שאין עליה תשובה.
וצריך לחלק ממדמע.
דספק של מגרומתא הוא ספיקא דדינא ואין כאן שינוי בדבר לפנינו ואנו מסופקים בדין, וכל שאין שינוי בגוף הדבר אי"ז מזיק.
משאי"כ במדמע יש שם תערובת על הדבר שלפנינו, וחשיב שינוי בגוף, וכיוון שמספק א"א לאכול חשיב כאילו אסר גוף הדבר וממילא יש לחייב.

פרי יהושע
הודעות: 3163
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: מתי יש חיוב מזיק ?

הודעהעל ידי פרי יהושע » ה' נובמבר 24, 2016 11:09 pm

יש מקום לחלק בין עירב דהוי מזיק, לבין מניח כוס שלו בין כוסות חברו שלא נגע בהן ולא ערבן כלל והן קבועים במקומן.

ישנו
הודעות: 633
הצטרף: ה' נובמבר 24, 2016 9:39 pm

Re: מתי יש חיוב מזיק ?

הודעהעל ידי ישנו » ה' נובמבר 24, 2016 11:12 pm

לזה כוונתי.
דחיוב מזיק הוא רק כאשר שינה גוף הדבר, אבל אם פעל רק לשנות ידיעת חברו לא עביד מידי.
ולכן אם מערב דבר שלו בין דברי חברו הרי שלא פעל בממון חברו אלא בידיעת חברו ואי"ז מזיק.
משאי"כ כאשר נטל ממון חברו ועירב חשיב פעולה בממון ואע"פ שאי"ז אלא ספק שייך לחייב.

איש טלז
הודעות: 589
הצטרף: ה' מרץ 10, 2016 10:05 pm

Re: מתי יש חיוב מזיק ?

הודעהעל ידי איש טלז » ה' נובמבר 24, 2016 11:13 pm

לא הבנתי אז מה קשה להגרש"ש ממנסך או ממדמע ?

איש טלז
הודעות: 589
הצטרף: ה' מרץ 10, 2016 10:05 pm

Re: מתי יש חיוב מזיק ?

הודעהעל ידי איש טלז » ה' פברואר 09, 2017 8:35 pm

ראוי להזכיר כאן את חידושו של הברכ"ש ב"ב סימן יז לפרש שיטות הקדמונים בדברי הרמב"ן בדינא דגרמי, דהמבשל בשר וחלב אינו חייב משום מזיק משום שהתורה היא אוסרת עי"ש היטב בעומק דבריו וכל חיובו אינו אלא מדינא דגרמי [ובהגרש"ר ב"ב סימן ג' תמה בכ"ז עי"ש ]


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 119 אורחים