מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

נישואים בין בני דודים

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
שי אבי דוד
הודעות: 900
הצטרף: ב' ספטמבר 26, 2011 3:48 pm

נישואים בין בני דודים

הודעהעל ידי שי אבי דוד » ה' יוני 07, 2012 5:07 pm

שמעתי בשם הגאון רבי חיים קנייבסקי שליט"א שאינו מתיר ענין זה. יש מי שיודע מקור הדברים להלכה ולמעשה? ומדוע לא חששו לדבר במקהלות החסידים?

תוכן
הודעות: 6276
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: נישואים בין בני דודים

הודעהעל ידי תוכן » ה' יוני 07, 2012 5:34 pm

היום בקהילות החסידים חוששים יותר, עקב ריבוי הבעיות שבנישואין אלו.

ארי במסתרים
הודעות: 610
הצטרף: ג' נובמבר 29, 2011 10:25 am

Re: נישואים בין בני דודים

הודעהעל ידי ארי במסתרים » ה' יוני 07, 2012 8:57 pm

הרב עובדיה יוסף נשוי לבת דודותו, דובר ע"ז באשכול "הגר"ע יוסף בהיתו בחור ובמצרים" עיי"ש

לייטנר
הודעות: 5598
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: נישואים בין בני דודים

הודעהעל ידי לייטנר » ה' יוני 07, 2012 10:07 pm

ארי במסתרים כתב:הרב עובדיה יוסף נשוי לבת דודותו, דובר ע"ז באשכול "הגר"ע יוסף בהיתו בחור ובמצרים" עיי"ש


הוריו של הרב עבדיה היו בני דודים
viewtopic.php?f=19&t=8555&start=40

אגב, מסתבר שבעירק הדבר היה מקובל, כי גם הרב סלמן מוצפי נשא את בת דודתו לאשה.

אוהב אוצר
הודעות: 2999
הצטרף: ו' יולי 02, 2010 12:40 am

Re: נישואים בין בני דודים

הודעהעל ידי אוהב אוצר » ה' יוני 07, 2012 10:53 pm

נראה לי שבמשפחת אבוחצירא הדבר מצוי. [היום אפשר יותר ע"י בדיקות]

ברסלב
הודעות: 564
הצטרף: ד' מאי 30, 2012 5:36 pm

Re: נישואים בין בני דודים

הודעהעל ידי ברסלב » ה' יוני 07, 2012 11:05 pm

שי אבי דוד כתב:שמעתי בשם הגאון רבי חיים קנייבסקי שליט"א שאינו מתיר ענין זה. יש מי שיודע מקור הדברים להלכה ולמעשה? ומדוע לא חששו לדבר במקהלות החסידים?


מרן הסטייפלר בקריינא דאיגרתא מאריך בעניין, כאשר נכדו של הטשרנוביל'ער זי"ע מארה"ב פנה אליו בשאלה זו, ובזמנו ראיתי שכותב שאצל החסידים והאדמורי"ם לא הקפידו על כך.

בנוגע למרן הגר"ח קנייבסקי שליט"א, תלוי בנסיבות ואינו אוסר וגם אינו מתיר גורף, כל אחד לגופו של דבר ועניין.

מורה צדק
הודעות: 1560
הצטרף: ד' יולי 14, 2010 12:03 am

Re: נישואים בין בני דודים

הודעהעל ידי מורה צדק » ו' יוני 08, 2012 1:14 pm

.
נערך לאחרונה על ידי מורה צדק ב ו' יוני 08, 2012 2:40 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

ברסלב
הודעות: 564
הצטרף: ד' מאי 30, 2012 5:36 pm

Re: נישואים בין בני דודים

הודעהעל ידי ברסלב » ו' יוני 08, 2012 2:12 pm

נישואין עם בת אחיו או בת אחותו.

הנה הנו״ב סי׳ ס״ט כתב דכיון שמפורש בש״ס שלא הקפידו בזה אין שומעים לשום אדם שיאמר להקפיד ע״ז, ולענ״ד י״ל דכמו שיש כמה דברים שנתחדשו אח״כ שהם מזיקים לבריאות האדם ובדורות הראשונים לא הזיקו וכידוע, וכן יש כמה רפואות שבזה״ז אין מועילים ובדורות הקודמים הועילו, כן בדברים הסגוליים יש שבדורות הקודמים לא הוצרכו לחוש לזה ובזה״ז יש לחוש, ולזה י״ל שמהרי״ח ראה בחכמתו אשר בזה״ז יש לחוש לדברים הללו, ובזה יש לישב מה שהקשו על מ״ש שלא לישא בת אחותו ובש״ס איתא שמצוה לישאנה, וכן דעת הרופאים בזה״ז שהנושא אשה ממשפחתו הקרובה אליו לא יצליחו בלידת בנים כראוי, וכטבע הצומח שטוב כשמרכיבים אותו בזרע אחר, ועי׳ בספר הברית בזה, ולזה אין לדחות דברי מהרי״ח כלאחר יד ומאן דקפיד אין להקל לו.
---------
שידוכין עם קרובים

א. י״א שאין קפידא שקרובים ישאו זה לזה, ואדרבה טוב הדבר מפני שיש להם אותן תכונות הנפש (א), וי״א שעפ״י חכמת הרופאים מצוי כמה פעמים היזק בהילדים מטעם זה (ב), ולמעשה לכתחילה יש למנוע, ובמקום צורך, יתייעץ עם צדיק לקבל ברכתו.
ב. יש סוברים שהיות ויש בזמננו בדיקות בחכמת הרפואה שיכולים לברר אם הזיווג מתאים כדאי לעשותן, וי״א שין הדבר בדוק ומנוסה רק צריכין זכותים גדולים.
ג. קרובים לענין זה מונים עד בן דוד שני (ג).

(א) כ״כ ברבינו בחיי פרשת חיי שרה ואבן עזרא שמות ב׳ עה״פ וילך איש מבית לוי. ומקורו מירושלמי קדושין פ״ד ה״ד, וכ״כ שו״ת מהרש״ג ח״ב סימן ר״מ לדחות חכמי הרופאים שאומרים שבניהם יהיו חלושים או בעלי מומין. והוא סותר את דבריהם ממה שמפורש בחז״ל שמצוה בדבר. ועיין במבוא לספר שערי תשובה בעמוד ד שהביא שהרמב״ן היה בן דודו של רבינו יונה (בן אחות אביו), ובספר שם הגדולים ערך רבינו יונה כתב וז״ל דכלתו של הרמב״ן אשת ר׳ שלמה בנו היתה בת רבינו יונה וכו' עכ״ל. וכ״כ בספר אור גנוז עמוד ש״ג מה שאומרים אחוזת מהרופאים שלא טוב לשדך עם משפחה, אינו אמת, כי כתיב לבני דודיהן לנשים, וכשנכתב בתורה טוב הוא עכ״ד.
וכן בן הגה״ק של רבי שמעלקא מניקלשבורג נשא בת אחיו בעל הפלאה כאשר נזכר במכתב בספר נזיר השם עמוד כ״ח, וכן הגה״ק רבי יואל משאץ נשא את בת אחות אביו עפ״י צוואת הרה״ק רבי מאיר מפרימישלאן זצ״ל.
וכ״כ שערי הלכה ומנהג עמוד ע״ז שאין מקום לחשוב בנשואין בין קרובי משפחה בעת שהמדובר והמדוברת בריאים הם. וכן ראיתי שטר תנאים ששידכו שני אחים בני הרה״ק בעל עבודת יששכר מוואלבארג בשנת תרל״ב.
(ב) כ״כ שו״ת אבן הראשה סי׳ ל״א, וכ״כ בספר חזון ישעי׳ דלכתחלה יש למנוע. וכ״כ שו״ת באר משה ח״ו סי׳ ק״ס, שבזמננו שדעת הרופאים שמזיק להילודים ח״ו, אם אינו הכרח, לא ישדך. וכן שמעתי מפי חברת דור ישרים שבמשך הימים נתוודע שהזיק, ושמעתי, שאין להביא ראיה מהגדולים וצדיקים שהיו רגילים להשתדך עם קרובתיהם, לפי שזכות אבותם מסייעתם ומגן עליהם. וכ״כ אמרי פנחס הוצאה חדשה ח״א עמוד תכ״ח אות ג׳, סיפר להרב ז״ל על רבי דוב כהן ז״ל מקהילתנו [בערשיד], שמתו לו כמה בנים, ואמר הרב ז״ל ער האט זיך געמוזט נעמען גישוועסטער קינדער וכו' [בת דודו]. ובהגהות הרה״ק רבי שלום מקידנאוו למדרש פנחס החדש אות ה׳ כתב ע״ז לא ראיתי מאבוה״ק ומשאר צדיקים שיהיו מקפידים בזה.
וכ״כ בספר בצלו חמדתי (להרב רבי יהודה רבינוביץ שליט״א עמוד ק׳) יהודי אחד בא לשאול את פי הגאון רבי העניך פאדווא זצ״ל, היות והרצו לפניו שידוך של שני בשלישי, וירא להחליט, אם לעשות אותו אם לאו, רבי העניך הפנה שאלה זו אל הגאון מטשעבין זצ״ל, והשיב לבל יעשו את השידוך. נכנסתי אליו ושאלתי האם יש איזה חשש בדבר, ואמר שאין שום חשש, ואם כן מה טעם אמרתי שלא יעשו, מכיון שאמרו שהם מפחדים, אמרתי כי אין צריכים לגמור השידוך אם מפחדים, כי מה שלא יקרה יתלו בזה, אבל באמת אין שום חשש, אלא שאין צריך לעשות שידוך בפחד ע״כ. וכ״כ הרב מפאפא במכתב בספר חזון ישעיה סי׳ ט׳ עמוד כ״ז, וז״ל ובענין אשר האריך בתשובתו לא אוכל לכתוב בזה הכרעה, כי אני כמו נוגע בדבר כי זקני הערוגת הבושם וזוגתו היו בני אחיות, ואבא מארי ז״ל עם אמי היו בני אחיות, וב״ה הי׳ להם בנים בריאים, ולפי ידיעתי כמדומה רק מיעוטא דמיעוטא שהי׳ זה סיבה שלא להבנות או שלא יהיו בריאים וכו', אעפ״כ אני אומר למעכ״ת יישר כח על שעורר בזה דלמיחש מיהא בעי כשיש לו ברירה, אבל לפעמים בוחרים בזיווג כזה מחמת שלא מצא לו בניקל זיווג אחר.
(ג) כן שמעתי מרופאים, אך בארחות רבינו ח״ד עמוד רל״ד כתב שעד דור חמישי יש לחשוש, כמו בגיטין פסול לעדות עד דור חמישי בשו״ע אה״ע סי׳ קנ״ד ס״ב ע״כ, וכמדומה שאין מחמירין כן.

טרם אכלה לדבר.

שי אבי דוד
הודעות: 900
הצטרף: ב' ספטמבר 26, 2011 3:48 pm

Re: נישואים בין בני דודים

הודעהעל ידי שי אבי דוד » א' יוני 10, 2012 12:07 am

ברסלב כתב:
שי אבי דוד כתב:שמעתי בשם הגאון רבי חיים קנייבסקי שליט"א שאינו מתיר ענין זה. יש מי שיודע מקור הדברים להלכה ולמעשה? ומדוע לא חששו לדבר במקהלות החסידים?


מרן הסטייפלר בקריינא דאיגרתא מאריך בעניין, כאשר נכדו של הטשרנוביל'ער זי"ע מארה"ב פנה אליו בשאלה זו, ובזמנו ראיתי שכותב שאצל החסידים והאדמורי"ם לא הקפידו על כך.

בנוגע למרן הגר"ח קנייבסקי שליט"א, תלוי בנסיבות ואינו אוסר וגם אינו מתיר גורף, כל אחד לגופו של דבר ועניין.

עד כמה שהבנתי מהשואל. האיסור שלו גורף

עשוי לנחת
הודעות: 2759
הצטרף: ב' יוני 20, 2011 11:10 pm

Re: נישואים בין בני דודים

הודעהעל ידי עשוי לנחת » א' יוני 10, 2012 12:12 am

בש"ק ראיתי בהקדמה לפרשת דרכים [במהדורה חדשה, לא מוצלחת, אגב]
שדודו של המשנה למלך לקח אותו כחתן לבת שלו,
משמע שנשא את בת דודתו

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17367
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: נישואים בין בני דודים

הודעהעל ידי אוצר החכמה » א' יוני 10, 2012 8:31 am

מה שטוענים בעניין זה הוא שעיקר הבעייה הגנטית היא כאשר התופעה חוזרת על עצמה באותה משפחה, כלומר שבאותה משפחה נושא אדם את קרובתו ולאחר דור או שנים שוב נושא אחד מבניו את בת דודו וכן הלאה. וטענתם היא שבמשפחות שהתהליך חוזר על עצמו מצויים יותר ילדים פגועים מאשר בכלל האוכלוסיה.

ברסלב
הודעות: 564
הצטרף: ד' מאי 30, 2012 5:36 pm

Re: נישואים בין בני דודים

הודעהעל ידי ברסלב » א' יוני 10, 2012 12:34 pm

שי אבי דוד כתב:
ברסלב כתב:
שי אבי דוד כתב:שמעתי בשם הגאון רבי חיים קנייבסקי שליט"א שאינו מתיר ענין זה. יש מי שיודע מקור הדברים להלכה ולמעשה? ומדוע לא חששו לדבר במקהלות החסידים?


מרן הסטייפלר בקריינא דאיגרתא מאריך בעניין, כאשר נכדו של הטשרנוביל'ער זי"ע מארה"ב פנה אליו בשאלה זו, ובזמנו ראיתי שכותב שאצל החסידים והאדמורי"ם לא הקפידו על כך.

בנוגע למרן הגר"ח קנייבסקי שליט"א, תלוי בנסיבות ואינו אוסר וגם אינו מתיר גורף, כל אחד לגופו של דבר ועניין.

עד כמה שהבנתי מהשואל. האיסור שלו גורף


חבל שמציירים את מרן הגר"ח קנייבסקי שליט"א כאיזה מפלצת, שהוא מנחית גזירות על הציבור שאין הציבור יכול לעמוד בהם, בסה"כ מרן הגר"ח היא איש בר שיח, וצריך להסביר לו את שתי הצדדים, ובמקרה כזה, צריך לומר לו מראש שאין הצעה אחרת וכדו', אך לא להביא בשמו סיפורים שהוא כן גורף ולא גורף, כי זה לא מתחיל להיות כך.

זה נכון שהחזו"א ז"ל היה חייש מאוד לצוואת ריה"ח, וב'תנאים' של מרן הגר"ח שליט"א אמר להשמיט את השם 'יוסף' ועוד כהנה, אך אין זה נוגע לענייננו, כאשר גם ריה"ח לא כתב בשום מקום לאסור לבני דודים להשתדך. ומהכ"ת לאסור, וכפי שכתב הרב אוצה"ח, הבעיה היא רק כמו בסקוירא, שחוזרים ומשדכים כמה וכמה פעמים עם בני דודים. לאורך כמה דורות.

שי אבי דוד
הודעות: 900
הצטרף: ב' ספטמבר 26, 2011 3:48 pm

Re: נישואים בין בני דודים

הודעהעל ידי שי אבי דוד » א' יוני 10, 2012 5:18 pm

כלך לך אצל השואל וצייר בפניו את המפלצת שדימית בעיניך

ברסלב
הודעות: 564
הצטרף: ד' מאי 30, 2012 5:36 pm

Re: נישואים בין בני דודים

הודעהעל ידי ברסלב » א' יוני 10, 2012 6:52 pm

הרב שי אבי דוד, לא התכוונתי כלום במה שכתבתי, כאב לי לראות שמביאים שוב ושוב דברים שכאילו מרן הגר"ח אומר כך ואומר כך ללא כל סיבה.

זה לא הדבר הראשון, שמביאים בשם מרן הגר"ח דברים אשר מעולם לא אמר, כל שאמר בהקשר לזה, הוא, מה לך ולצרה הזאת, אך כאשר באים ושואלים אותו ספציפי על מקרה מסויים, כמו, שאין הצעה אחרת וכדו', אין לי כל ספק שגם הוא מסכים לכך.

יין המשמח
הודעות: 434
הצטרף: ה' מרץ 29, 2012 9:19 pm

Re: נישואים בין בני דודים

הודעהעל ידי יין המשמח » ג' יוני 12, 2012 6:11 pm

בחב"ד כמה וכמה אדמורים נישאו לבנות דודיהן


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 258 אורחים