עמוד 1 מתוך 1

האם יש ענין בעשיית חאלקה בל"ג בעומר שלא במירון. ולחילופין במירון שלא בל"ג בעומר

פורסם: ג' מאי 03, 2016 4:50 pm
על ידי מחצד חקלא
כידוע בשער הכוונות הביא מהרח"ו על רבו האריז"ל שעשה לבנו חאלקה בל"ג בעומר במירון.

האם יש בכתובים ביאור מה ענין "חלאקה" לרשב"י. או לל"ג בעומר.

ונפק"מ האם יש ענין למי שאינו במירון לעשות חלאקה דווקא בל"ג בעומר.
וכן להיפך, אם יש ענין בשאר ימות השנה לעשות חלאקה דווקא על ציון הרשב"י.

Re: האם יש ענין בעשיית חאלקה בל"ג בעומר שלא במירון. ולחילופין במירון שלא בל"ג בעומר

פורסם: ג' מאי 03, 2016 5:07 pm
על ידי מה שנכון נכון

Re: האם יש ענין בעשיית חאלקה בל"ג בעומר שלא במירון. ולחילופין במירון שלא בל"ג בעומר

פורסם: ג' מאי 03, 2016 5:53 pm
על ידי עתניאל בן קנז
מחצד חקלא כתב:כידוע בשער הכוונות הביא מהרח"ו על רבו האריז"ל שעשה לבנו חאלקה בל"ג בעומר במירון.

האם יש בכתובים ביאור מה ענין "חלאקה" לרשב"י. או לל"ג בעומר.

ונפק"מ האם יש ענין למי שאינו במירון לעשות חלאקה דווקא בל"ג בעומר.
וכן להיפך, אם יש ענין בשאר ימות השנה לעשות חלאקה דווקא על ציון הרשב"י.


פוק חזי מאי עמא דבר.

כל מנהג זה הוא 'מנהג העולם' - וגם האריז"ל נהג בו, ולא שהוא הנהיגו, אלא נהג בו כמנהג העולם במקומו - וכיון שה'עולם' הוא המייחס והקובע לגבי מנהג זה. צריך גם לשאלם את השאלה הקודמת.
וכפי שמוכר כיום (וגם מימים עברו), התשובה לשני שאלותיך הם חיוביים.

Re: האם יש ענין בעשיית חאלקה בל"ג בעומר שלא במירון. ולחילופין במירון שלא בל"ג בעומר

פורסם: ג' מאי 03, 2016 6:02 pm
על ידי עקביה
אם כבר עלה הנושא, מה עניין גזירת השיער לקבר הצדיק? מילא תפילה על הקברות, כבר אמרו: 'יבקש מהש"י שיתן עליו רחמים בזכות הצדיקים שוכני עפר' (משנה ברורה סימן תקפא), אבל תספורת??

Re: האם יש ענין בעשיית חאלקה בל"ג בעומר שלא במירון. ולחילופין במירון שלא בל"ג בעומר

פורסם: ג' מאי 03, 2016 8:54 pm
על ידי משולש
עקביה כתב:אם כבר עלה הנושא, מה עניין גזירת השיער לקבר הצדיק? מילא תפילה על הקברות, כבר אמרו: 'יבקש מהש"י שיתן עליו רחמים בזכות הצדיקים שוכני עפר' (משנה ברורה סימן תקפא), אבל תספורת??

אכן לא מצאנו חגיגת תגלחת במקורותינו (תלמודים ומדרשים גאונים וראשונים) כי אם במס' ע"ז "יום תגלחתו", ועד היום קיימים בהודו חגיגות תגלחת במקומות קדושים. וע"כ הביא בספר נטעי גבריאל (על חלאקא) שיש שחששו להנ"ל.

Re: האם יש ענין בעשיית חאלקה בל"ג בעומר שלא במירון. ולחילופין במירון שלא בל"ג בעומר

פורסם: ג' מאי 03, 2016 9:03 pm
על ידי עתניאל בן קנז
משולש כתב:
עקביה כתב:אם כבר עלה הנושא, מה עניין גזירת השיער לקבר הצדיק? מילא תפילה על הקברות, כבר אמרו: 'יבקש מהש"י שיתן עליו רחמים בזכות הצדיקים שוכני עפר' (משנה ברורה סימן תקפא), אבל תספורת??

אכן לא מצאנו חגיגת תגלחת במקורותינו (תלמודים ומדרשים גאונים וראשונים) כי אם במס' ע"ז "יום תגלחתו", ועד היום קיימים בהודו חגיגות תגלחת במקומות קדושים. וע"כ הביא בספר נטעי גבריאל (על חלאקא) שיש שחששו להנ"ל.


תשובה מאלפת המקיפה את כל השיטות והמקורות בענין ... (למשל מנהג האריז"ל שנהג כן [אני יודע שהוא 'אחרון'], וכנראה לא ידע מה שכתב מעכ"ת, ואת המובא בנטעי גבריאל)
תודה רבה!

אגב, התשובה אינה בכלל על השאלה שנשאלה!
[השאלה היתה אודות מנהג תגלחת על הקבר, ואילו מעכ"ת ענה אודות 'חגיגה' ביום התגלחת. אמנם למעשה גם ענין תגלחת על הקבר אינו מובא במקורותינו, תלמודים ומדרשים גאונים וראשונים...).

Re: האם יש ענין בעשיית חאלקה בל"ג בעומר שלא במירון. ולחילופין במירון שלא בל"ג בעומר

פורסם: ג' מאי 03, 2016 9:08 pm
על ידי משולש
עתניאל בן קנז כתב:
משולש כתב:
עקביה כתב:אם כבר עלה הנושא, מה עניין גזירת השיער לקבר הצדיק? מילא תפילה על הקברות, כבר אמרו: 'יבקש מהש"י שיתן עליו רחמים בזכות הצדיקים שוכני עפר' (משנה ברורה סימן תקפא), אבל תספורת??

אכן לא מצאנו חגיגת תגלחת במקורותינו (תלמודים ומדרשים גאונים וראשונים) כי אם במס' ע"ז "יום תגלחתו", ועד היום קיימים בהודו חגיגות תגלחת במקומות קדושים. וע"כ הביא בספר נטעי גבריאל (על חלאקא) שיש שחששו להנ"ל.


תשובה מאלפת המקיפה את כל השיטות והמקורות בענין ... (למשל מנהג האריז"ל שנהג כן [אני יודע שהוא 'אחרון'], וכנראה לא ידע מה שכתב מעכ"ת, ואת המובא בנטעי גבריאל)
תודה רבה!

אגב, התשובה אינה בכלל על השאלה שנשאלה!
[השאלה היתה אודות מנהג תגלחת על הקבר, ואילו מעכ"ת ענה אודות 'חגיגה' ביום התגלחת. אמנם למעשה גם ענין תגלחת על הקבר אינו מובא במקורותינו, תלמודים ומדרשים גאונים וראשונים...).

אל באפך...
השתדלתי לכתוב בצורה ברורה עד כמה שאפשר. וגיביתי הכל במקורות ידועים. התשובה עונה גם עונה על השאלה שנשאלה.
(אם תעשה את המשוואה הפשוטה: "קברי צדיקים=מקומות קדושים").
איני זוכר מי ומי החוששים, אך איני רואה חסרון אם יש כאן מח' אם לחשוש או לא.

Re: האם יש ענין בעשיית חאלקה בל"ג בעומר שלא במירון. ולחילופין במירון שלא בל"ג בעומר

פורסם: ד' מאי 04, 2016 1:41 am
על ידי עקביה
תודה למשיבים.

ראיתי שהיה על כך אשכול viewtopic.php?t=20874
ושם ציין יאיר לכמה ספרים. אולי יימצא שם הסבר לבעיה.

Re: האם יש ענין בעשיית חאלקה בל"ג בעומר שלא במירון. ולחילופין במירון שלא בל"ג בעומר

פורסם: ו' מאי 20, 2016 10:46 am
על ידי ירח מלא
לא כתוב בשער הכוונות שהתגלחת הייתה בל"ג בעומר. ובאמת אין שום סיבה להניח שהיא היתה אז.

Re: האם יש ענין בעשיית חאלקה בל"ג בעומר שלא במירון. ולחילופין במירון שלא בל"ג בעומר

פורסם: ב' מאי 23, 2016 6:20 pm
על ידי שבטיישראל
בחמדת ישראל למהרש"ו ז"ל איתא להדיא שזה היה בל"ג בעומר

Re: האם יש ענין בעשיית חאלקה בל"ג בעומר שלא במירון. ולחילופין במירון שלא בל"ג בעומר

פורסם: ב' מאי 23, 2016 10:18 pm
על ידי שיר ורננים
[quote="עקביה"]תודה למשיבים.

ראיתי שהיה על כך אשכול viewtopic.php?t=20874
ושם ציין יאיר לכמה ספרים. אולי יימצא שם הסבר לבעיה.[

ראיתי אמש מהמשפיע ר' מיילעך בידרמן שליט"א שהביא רעיון נפלא. שכידוע גזרו הרומיים גזירות על ישראל והלך ר' ראובן האיצטרובלי וסיפר קומי וביטל הגזרות ולאחמ"כ גילו שהוא יהודי והחזירו הגזירות. והלך רשב"י וביטלם. ולא מצינו ששינה מלבושו או שסיפר מראהו כמנהג הרומיים. ולכך נהוג שאת החינוך לצורת ישראל נהגו לעשות על ציונו. ודפח"ח.

Re: האם יש ענין בעשיית חאלקה בל"ג בעומר שלא במירון. ולחילופין במירון שלא בל"ג בעומר

פורסם: ד' מאי 25, 2016 12:31 am
על ידי עקביה
שיר ורננים כתב:
עקביה כתב:תודה למשיבים.

ראיתי שהיה על כך אשכול viewtopic.php?t=20874
ושם ציין יאיר לכמה ספרים. אולי יימצא שם הסבר לבעיה.[

ראיתי אמש מהמשפיע ר' מיילעך בידרמן שליט"א שהביא רעיון נפלא. שכידוע גזרו הרומיים גזירות על ישראל והלך ר' ראובן האיצטרובלי וסיפר קומי וביטל הגזרות ולאחמ"כ גילו שהוא יהודי והחזירו הגזירות. והלך רשב"י וביטלם. ולא מצינו ששינה מלבושו או שסיפר מראהו כמנהג הרומיים. ולכך נהוג שאת החינוך לצורת ישראל נהגו לעשות על ציונו. ודפח"ח.

רעיון יפה!

יש לרשב"י איזושהי נחת מכך שעושים את זה על קברו? האם טווח הראיה שלו מגיע עד רדיוס מסוים סביבות הקבר? (עדיין זה קצת מזכיר מנהגים מהודו, כפי שהזכיר הרב משולש לעיל).

Re: האם יש ענין בעשיית חאלקה בל"ג בעומר שלא במירון. ולחילופין במירון שלא בל"ג בעומר

פורסם: ג' מאי 31, 2016 2:47 pm
על ידי ירח מלא
החלאקה היה מנהג המוסתערבים תושבי הארץ (שלקחו זאת מהערבים, אבל זה לא משנה). הם עשו זאת בשירה וריקודים בקברי קדושים. האר"י כיבד את מנהגם ועשה זאת אף הוא.
דהיינו, יש להבחין ולהבדיל בין מנהגו האישי האר"י, לבין מנהג המקום שאף הוא עשה.

Re: האם יש ענין בעשיית חאלקה בל"ג בעומר שלא במירון. ולחילופין במירון שלא בל"ג בעומר

פורסם: ד' יוני 01, 2016 10:42 am
על ידי לעומקו של דבר
עקביה כתב:יש לרשב"י איזושהי נחת מכך שעושים את זה על קברו? האם טווח הראיה שלו מגיע עד רדיוס מסוים סביבות הקבר? (עדיין זה קצת מזכיר מנהגים מהודו, כפי שהזכיר הרב משולש לעיל).

השאלה הזו על טווח הראיה היא שאלה שיש בה מן הפרובוקטיביות (ומפרנסת כל מיני בדיחות של מתנגדים על ל"ג בעומר).

אבל סוף סוף זה באמת דבר שטעון הגדרה לכשעצמו. כי הרי להכנס לתוך הקבר כנראה אסור. אז עומדים ליד. השאלה מה ההגדרה ליד.

ומה ההגדרה להתפלל בכותל. (אולי לבריסקאים יש הגדרות, הם הרי עומדים בריחוק מן הכותל.)

Re: האם יש ענין בעשיית חאלקה בל"ג בעומר שלא במירון. ולחילופין במירון שלא בל"ג בעומר

פורסם: ש' מאי 06, 2017 10:50 pm
על ידי פלגינן

Re: האם יש ענין בעשיית חאלקה בל"ג בעומר שלא במירון. ולחילופין במירון שלא בל"ג בעומר

פורסם: ש' מאי 06, 2017 11:08 pm
על ידי מעט דבש
התיעוד אינו על תספורת קטנים, אלא על כך שבל"ג בעומר מסתיימים ימי האבילות, ומותר להסתפר.

Re: האם יש ענין בעשיית חאלקה בל"ג בעומר שלא במירון. ולחילופין במירון שלא בל"ג בעומר

פורסם: ש' מאי 06, 2017 11:08 pm
על ידי מעט דבש
הנה התיעוד הנ"ל:

תספורת לג בעומר.GIF
תספורת לג בעומר.GIF (158.31 KiB) נצפה 9801 פעמים

Re: האם יש ענין בעשיית חאלקה בל"ג בעומר שלא במירון. ולחילופין במירון שלא בל"ג בעומר

פורסם: ש' מאי 06, 2017 11:39 pm
על ידי אביל
בשו"ת הרדב"ז ח"ב סי' תרח, מובאת שאלה שנשאל במי שנדר לעשות חלאקה בקבר שמואל הנביא ונמנע ממנו הדבר בגלל גזילת הציון ע"י הגויים.
ומשיב: "כבר נהגו בכל הגלילות לחשוב זה נדר גמור".
הרעיון של חלאקה בקבר שמואל הנביא הוא בגלל הדמיון לשמואל שאמו הביאה אותו לבית המקדש בעת גמלתו.
לדעת ר' בצלאל לנדוי (מובא בספר שער השמים לתולדות המקומות הקדושים בירושלים), בפרק על ציון שמואל הנביא,
יתכן שמאז שנגזל קבר שמואל הנביא מידי ישראל, החלו לעשות חלאקה במירון ליד ציון רשב"י, ובעוד מקומות.

Re: האם יש ענין בעשיית חאלקה בל"ג בעומר שלא במירון. ולחילופין במירון שלא בל"ג בעומר

פורסם: א' מאי 07, 2017 12:00 am
על ידי ברים
עיקר המנהג בל"ג בעומר היה לשמווח ולא להתפלל שם, וזהו גופא חידוש שלא מצאנו במקום אחר, כך שאין מקום לשאלות והשוואות מקברי צדיקים אחרים.
כמו"כ לגבי הרדיוס, יש כו"כ מקורות שהעיקר הוא עירו של הצדיק, והמרחק אינו נפ"מ.

Re: האם יש ענין בעשיית חאלקה בל"ג בעומר שלא במירון. ולחילופין במירון שלא בל"ג בעומר

פורסם: א' מאי 07, 2017 12:09 am
על ידי אבישי פרי
בציון שמעון הצדיק בירושת"ו ישנה תפילה לאומרה בעת החלאקה

Re: האם יש ענין בעשיית חאלקה בל"ג בעומר שלא במירון. ולחילופין במירון שלא בל"ג בעומר

פורסם: א' מאי 07, 2017 12:54 am
על ידי קו ירוק
אביל כתב:בשו"ת הרדב"ז ח"ב סי' תרח, מובאת שאלה שנשאל במי שנדר לעשות חלאקה בקבר שמואל הנביא ונמנע ממנו הדבר בגלל גזילת הציון ע"י הגויים.
ומשיב: "כבר נהגו בכל הגלילות לחשוב זה נדר גמור".
הרעיון של חלאקה בקבר שמואל הנביא הוא בגלל הדמיון לשמואל שאמו הביאה אותו לבית המקדש בעת גמלתו.
לדעת ר' בצלאל לנדוי (מובא בספר שער השמים לתולדות המקומות הקדושים בירושלים), בפרק על ציון שמואל הנביא,
יתכן שמאז שנגזל קבר שמואל הנביא מידי ישראל, החלו לעשות חלאקה במירון ליד ציון רשב"י, ובעוד מקומות.

משמע מדבריו שם שזה בגין הצדקה ששוקלים משקל שערו וכיו"ב, אך לא מצד עצם תגלחת במקום זה.

Re: האם יש ענין בעשיית חאלקה בל"ג בעומר שלא במירון. ולחילופין במירון שלא בל"ג בעומר

פורסם: א' מאי 07, 2017 8:57 am
על ידי אביל
יתכן. אבל לי דווקא נראה שהעניין לחנך את הנער במצוות ולקיים מצוות "לא תקיפו".
וההשוואה לשמואל הנביא ברורה.

Re: האם יש ענין בעשיית חאלקה בל"ג בעומר שלא במירון. ולחילופין במירון שלא בל"ג בעומר

פורסם: ד' מאי 18, 2022 3:31 pm
על ידי יעקל
ירח מלא כתב:החלאקה היה מנהג המוסתערבים תושבי הארץ (שלקחו זאת מהערבים, אבל זה לא משנה). הם עשו זאת בשירה וריקודים בקברי קדושים. האר"י כיבד את מנהגם ועשה זאת אף הוא.
דהיינו, יש להבחין ולהבדיל בין מנהגו האישי האר"י, לבין מנהג המקום שאף הוא עשה.



סליחה על השאלה, אבל מאוד מוזר שהאר"י יכבד מנהג המוסתערבים וד"ל, בכל עם ועם (להבדיל מעם סגולה שניתן עליון על כולם) יש "מנהגים", ו"נוהגים" יפים...

אבל הא-ל יתברך כתב בתורתו "ובחוקותיהם לא תלכו" ...

וגם מניין לך שהחלאקה מנהג המוסתערבים ? מנה"מ ?

Re: האם יש ענין בעשיית חאלקה בל"ג בעומר שלא במירון. ולחילופין במירון שלא בל"ג בעומר

פורסם: ד' מאי 18, 2022 3:34 pm
על ידי יעקל
עוד שאלה, למה ההנהגה הזאת של החלאקה של האר"י נתפשטה יותר מהנהגות האחרות, בגדי לבן לש"ק לדוגמא ?

Re: האם יש ענין בעשיית חאלקה בל"ג בעומר שלא במירון. ולחילופין במירון שלא בל"ג בעומר

פורסם: ד' מאי 18, 2022 3:51 pm
על ידי בברכה המשולשת
יעקל כתב:
ירח מלא כתב:החלאקה היה מנהג המוסתערבים תושבי הארץ (שלקחו זאת מהערבים, אבל זה לא משנה). הם עשו זאת בשירה וריקודים בקברי קדושים. האר"י כיבד את מנהגם ועשה זאת אף הוא.
דהיינו, יש להבחין ולהבדיל בין מנהגו האישי האר"י, לבין מנהג המקום שאף הוא עשה.



סליחה על השאלה, אבל מאוד מוזר שהאר"י יכבד מנהג המוסתערבים וד"ל, בכל עם ועם (להבדיל מעם סגולה שניתן עליון על כולם) יש "מנהגים", ו"נוהגים" יפים...

אבל הא-ל יתברך כתב בתורתו "ובחוקותיהם לא תלכו" ...

וגם מניין לך שהחלאקה מנהג המוסתערבים ? מנה"מ ?


יעויין בהרחבה במאמר הרב הלפרין בירחון האוצר כ"ח
viewtopic.php?f=7&t=31425&hilit=%D7%99%D7%A8%D7%97%D7%95%D7%9F+%D7%94%D7%90%D7%95%D7%A6%D7%A8&start=200#p542784

Re: האם יש ענין בעשיית חאלקה בל"ג בעומר שלא במירון. ולחילופין במירון שלא בל"ג בעומר

פורסם: ד' מאי 18, 2022 3:59 pm
על ידי יעקל
מעט דבש כתב:הנה התיעוד הנ"ל:

תספורת לג בעומר.GIF

מאיפה נלקח התצלום הזה, מישהו יודע ?

Re: האם יש ענין בעשיית חאלקה בל"ג בעומר שלא במירון. ולחילופין במירון שלא בל"ג בעומר

פורסם: ד' מאי 18, 2022 5:34 pm
על ידי כדכד
יעקל כתב:עוד שאלה, למה ההנהגה הזאת של החלאקה של האר"י נתפשטה יותר מהנהגות האחרות, בגדי לבן לש"ק לדוגמא ?

אני נצמד לפרטים ומחילה על כך
ההנהגה של בגדי לבן בשבת פשטה גם אצל החסידים בהתחלה אבל רובם ביטלוה (בתחילה האדמו"רים לבשו והחסידים לא ולאט לאט גם האדמו"רים הפסיקו) בחלקם משום רדיפות המלכות ובחלקם משום חשש יוהרא.

(ראיתי מעשה, כמדומה האדמו"ר מקאמארנא זצ"ל שהלך לבקר את האדמו"ר מרוז'ין זצ"ל בסא"ג באמצע השבוע והאדמו"ר מרוז'ין מאד ביקש שישאר שם לשבת אבל האדמו"ר מקאמרנא סירב ואח"כ הסביר למלוויו שהטעם שסירב היה שהוא נהג ללבוש בגדי לבן בשבת והאדמו"ר מרוזין אינו נוהג כך ולא רצה לשנות מנהגו וגם לא רצה ללבוש בגדי לבן במקומו של הצדיק מרוז'ין ולכן לא נשאר

Re: האם יש ענין בעשיית חאלקה בל"ג בעומר שלא במירון. ולחילופין במירון שלא בל"ג בעומר

פורסם: ד' מאי 18, 2022 5:41 pm
על ידי יעקל
ק"ק לי, למה ללכת עם פיאות ארוכות לפני האוזניים פחות נחשב כיוהרא מאשר ללכת בבגדי לבן, הרי מדובר פה גם כן כדבר שנחשף כלפי חוץ, והלא אין דין של וראיתם אותו גבי פיאות הראש...

Re: האם יש ענין בעשיית חאלקה בל"ג בעומר שלא במירון. ולחילופין במירון שלא בל"ג בעומר

פורסם: ד' מאי 18, 2022 5:50 pm
על ידי כדכד
הגדרה של מיחזי כיוהרא היא לפי מה שלא מקובל בציבור

Re: האם יש ענין בעשיית חאלקה בל"ג בעומר שלא במירון. ולחילופין במירון שלא בל"ג בעומר

פורסם: ד' מאי 18, 2022 6:11 pm
על ידי יעקל
אשמח מאוד למקור מדוייק לדבריך בספרות פוסקי ההלכה.

Re: האם יש ענין בעשיית חאלקה בל"ג בעומר שלא במירון. ולחילופין במירון שלא בל"ג בעומר

פורסם: ד' מאי 18, 2022 6:18 pm
על ידי כדכד
נראה לי שזו הגדרה פשוטה וברורה שאין צורך במקור בשבילה
אם בכל זאת דרוש מקור אפשר לחפש באוצר החכמה "מיחזי כיוהרא" ולראות
אמנם, אני חפשתי ולא מצאתי דבר ברור

Re: האם יש ענין בעשיית חאלקה בל"ג בעומר שלא במירון. ולחילופין במירון שלא בל"ג בעומר

פורסם: ד' מאי 18, 2022 8:09 pm
על ידי יעקל
כדכד כתב:נראה לי שזו הגדרה פשוטה וברורה שאין צורך במקור בשבילה
אם בכל זאת דרוש מקור אפשר לחפש באוצר החכמה "מיחזי כיוהרא" ולראות
אמנם, אני חפשתי ולא מצאתי דבר ברור


ייש"כ בכל אופן על החיפוש