משולש כתב:בחודש האחרון, מורה הרבי מאמשינוב בנחרצות לחסידים השואלים אותו באופן פרטי כי אין לאכול בשר עוף רגיל. ל'בחדרי חרדים' נודע, כי הרבי אמר כי "אין לאכול בכלל בשר עוף רגיל בכל צורה שהיא, ולעבור לאכול בשר תרנגול הודו".
כשהרבי נשאל על ידי אחד מחסידיו עד כמה משמעותי האיסור שלא לאכול בשר עוף רגיל, התשובה המפתיעה הייתה כי אם היה עליו לבחור בין זה ובין איסור אכילת "גיבראקס" (שרויה) "הייתי עושה התרת נדרים על אכילת גיבראקס (שרויה) בפסח במקום לאכול עוף רגיל במצב הנוכחי".
בנוסף הרבי נשאל על ידי הגבאי עצמו מדוע הוא אינו יוצא בהכרזה גלויה בנושא ורק מורה באופן אישי לכל אחד. הרבי הגיב: "כל זמן שהם (בעלי הכשרויות) לא מוכנים לי לתת ולראות את כל המסלול בנוגע לענין ההכלאות עצמם, אין באפשרותי לצאת בהודעה פומבית גורפת. אולם בעקבות המידע החדש שהגיע אליי בחודש האחרון, אני נאלץ לאסור על כל אחד ואחד ששואל אותי באופן אישי".
משוש דורים כתב:הרי מסורת תרנגול ההודו היא יותר בעייתית מתרנגולי הפטם.
תוכן כתב:משוש דורים כתב:הרי מסורת תרנגול ההודו היא יותר בעייתית מתרנגולי הפטם.
זה לא נכון.
א. ביצי התרנגול הודו הם לעולם כד חד, לעומת ביצי הפטם שמיעוט הם חד חד או כד כד.
ב. תרנגול הודו אינו חולק את רגליו בשום אופן, לעומת עופות הפטם שבמצבים מסויימים חולקים רגליהם.
ג. ועל כולנה, על עופות הפטם אין מסורה כלל, כי כל שנה המפעלים משנים את הזן, כפי החידושים הטכנולוגיים וההרכבות החדשות שהם מגלים.
הא לחמא עניא כתב:משולש כתב:בחודש האחרון, מורה הרבי מאמשינוב בנחרצות לחסידים השואלים אותו באופן פרטי כי אין לאכול בשר עוף רגיל. ל'בחדרי חרדים' נודע, כי הרבי אמר כי "אין לאכול בכלל בשר עוף רגיל בכל צורה שהיא, ולעבור לאכול בשר תרנגול הודו".
כשהרבי נשאל על ידי אחד מחסידיו עד כמה משמעותי האיסור שלא לאכול בשר עוף רגיל, התשובה המפתיעה הייתה כי אם היה עליו לבחור בין זה ובין איסור אכילת "גיבראקס" (שרויה) "הייתי עושה התרת נדרים על אכילת גיבראקס (שרויה) בפסח במקום לאכול עוף רגיל במצב הנוכחי".
בנוסף הרבי נשאל על ידי הגבאי עצמו מדוע הוא אינו יוצא בהכרזה גלויה בנושא ורק מורה באופן אישי לכל אחד. הרבי הגיב: "כל זמן שהם (בעלי הכשרויות) לא מוכנים לי לתת ולראות את כל המסלול בנוגע לענין ההכלאות עצמם, אין באפשרותי לצאת בהודעה פומבית גורפת. אולם בעקבות המידע החדש שהגיע אליי בחודש האחרון, אני נאלץ לאסור על כל אחד ואחד ששואל אותי באופן אישי".
הגאון רבי משה בראנסדורפער שליט"א [שהוא עצמו מפרסם תדיר שהוא אוכל רק הודו] הינו מרבני ופוסקי אמשינוב, כהמשך לאביו שהיה הפוסק של אמשינוב.
זייער פשוט צו פארשטיין.
עתניאל בן קנז כתב:תוכן כתב:משוש דורים כתב:הרי מסורת תרנגול ההודו היא יותר בעייתית מתרנגולי הפטם.
זה לא נכון.
א. ביצי התרנגול הודו הם לעולם כד חד, לעומת ביצי הפטם שמיעוט הם חד חד או כד כד.
ב. תרנגול הודו אינו חולק את רגליו בשום אופן, לעומת עופות הפטם שבמצבים מסויימים חולקים רגליהם.
ג. ועל כולנה, על עופות הפטם אין מסורה כלל, כי כל שנה המפעלים משנים את הזן, כפי החידושים הטכנולוגיים וההרכבות החדשות שהם מגלים.
א. אמת. אולם נחוץ מאוד לציין, שהבעיה של 'כד כד', אינם בעופות המקוריים ה'בעייתים' ('אסיל', מלאי, ומהם ה'קורניש'), אלא דוקא בדורות האחרונים בעופות ה'פטם'. כך שכנראה הבעיה בביצים אינה מחמת ה'מקור' הבעייתי, אלא מחמת עצם רבוי ההכלאות וההתערבות, ואין בכך להורות על סימני 'עוף טמא',...
תלוי האם 'כד כד' זה 'סימן' או 'סיבה'...
ב. אותו אופן שעופות הפטם חולקים את רגליהם, מצוי גם בעופות המוחזקים כמקוריים ללא הכלאות. כה'לגהורן' המשמש לביצים.
כך שלכל היותר ניתן להסיק שזה לא נקרא 'חולק רגליו', אבל בשום אופן אי אפשר לפסול בגין כך את העופות.
ג. פיטומי מילי. נכון שמשנים, אבל הכל מתוך הזנים שכבר קיימים (אשר גם הם מוכלאים), ומשחקים עם המינים האלו. לא מסחרי להתחיל לשחק עם מינים חדשים...
ד. ולא הבנתי מה פירוש 'אין מסורה כלל'. הרי לכל הדעות אין מערבים שם עופות טמאים, אלא בסה"כ זנים נוספים של 'תרנגולות' (לפי ההגדרה המדעית),
אשר לכל הדעות, אפילו הזן הכי משונה, והכי רחוק מכל סימני התרנגולת ה'רגילה', עדיין קרוב לה עשרת מונים מ'הודו' ששונה לחלוטין בכל קנה מידה.
ממש לא מובן כיצד ניתן להכשיר את ה'הודו' ולפסול איזה מין אחר המובא ממזרח הרחוק.
אא"כ נזדקק שהמסורת של 500 שנים האחרונות הפך 'למסורת'. ואילו הזנים החדשים שבסה"כ כ'100 שנה, בשוק, אינו נחשב 'כמסורת'
ומי כהחכם היודע פשר דבר.
סוף דבר, הקלות שבו אנשים מוכנים להסיק שרוב רובו של כלל ישראל - כשרים וטובים, גדולי ומאורי ישראל - נכשלים במאכלים שאינם הגונים - לכאורה אינה מקובלת.
פייביש אופטובסקי כתב:שאלה (מתנצל באם היא כבר נשאלה ב-50 עמודים האחרונים):
אילו היה עוף הברקאל מתקבל באהדה וכל הפוסקים היו מתירים אותו לכתחילה, גם כי אז היו הפוסקים ממשיכים להתיר את עוף הפטם, או רק מאחר שאין אלטרנטיבה ויש כאן הפסד פרנסה לאלפי יהודים (כפי דברי הרב שכטר) הרי זה שעת הדחק - משום כך מצאו הפוסקים שיש דרכים להתיר.
אחדשה"ט הנני בזה על דבר שאלתו בנוגע להתדנגולים המטילות ביצים הידועים בשמם ובלשונם לעקהארן, בהיות שכידוע שבזמנינו כהיום התרנגולים מורכבים מכמה וכמה סוגי תרנגולים שונים שאין לנו מסורת עליהם, וישנם ג"כ כאלו שהם מערערים שהם מורכבים גם מסוגי עופות הטמאים, ויש בהם אחד מהסימני טומאה שהם חולקים את רגליהם, ומבואר בשו"ע יו"ד סי' פ"ב סע"ב דאם הוא חולק את רגליו כשמעמידים אותו על חוט בידוע שהוא דורס ואסור לאוכלם, יעו"ש. ומעתה אם נכונים הדברים, לא לבד שאותם התרנגולים אסור לאוכלם, אלא גם אין לנו שום ביצה המותרת לאכילה, והוא דבר שאי אפשר לעמוד בו ועוד הוא העיקר, דבודאי לא ניתן להאמר שכלל ישראל כולו בעבר ובהוה נכשלים ח"ו באכילת אפילו רק חשש דברים טמאים וגם כי אין לנו כהיום שום מוצא בזה כי סדנא דארעא חד הוא וכמעט הוא מן הנמנע כהיום למצוא תרנגולים כאלו שאין עליהם חשש מורכבים מכל מיני וסוגי תרנגולים ונפשכם היפה בשאלתכם אם יש לנו איזה ידיעה להלכה למעשה בנושא זה.
משוש דורים כתב:פליאה דעת ממני.
בשלמא אם יאמר שאינו אוכל אלא בשר בקר, ניחא.
אבל תרנגול הודו, אתמהה.
הרי מסורת תרנגול ההודו היא יותר בעייתית מתרנגולי הפטם.
אלא שכבר החזיקו בזה ישראל הקדושים יותר משלש מאות שנה ונחשב הדבר למסורת.
והלא גם בתרנגולים שלנו החזיקו ישראל (אמנם לא ג' מאות שנה).
ומאי אולמיה האי מהאי.
אורח חדש כתב:משוש דורים כתב:פליאה דעת ממני.
בשלמא אם יאמר שאינו אוכל אלא בשר בקר, ניחא.
אבל תרנגול הודו, אתמהה.
הרי מסורת תרנגול ההודו היא יותר בעייתית מתרנגולי הפטם.
אלא שכבר החזיקו בזה ישראל הקדושים יותר משלש מאות שנה ונחשב הדבר למסורת.
והלא גם בתרנגולים שלנו החזיקו ישראל (אמנם לא ג' מאות שנה).
ומאי אולמיה האי מהאי.
וז''ל הגה''ק מקאמארנא בתשובתו נדפס בספר כנפי נשרים:
ומענין עוף אינדיק היה מסורה ברורה מאנשי אינדיע בקבלה עד משה רבינו שהוא עוף טהור אלא שהיה מחלוקת אם לסמוך על אנשי אינדיע מאיזה טעם הידוע, ובזה נחלקו חכמי הדור, והיה הלכה רפויה עד שעמד מרן הקדוש אור צח הריב"ש טוב והכריע הלכה כחכמי המתיר, ואמר שיש לסמוך על אנשי אינדיע כי יש שם יראים ושלמים שאינם נכשלים, וכו' וגם כל אנשי אינדיע בפרט נזהרין הרבה ממאכלות אסורות על כן יש לסמוך עליהם, ועל פי הוראתו נתחזק הלכה להתיר, אבל לא בא ההיתר על ידי דמיונות שקרים כאלה חלילה וחלילה, ועל כל אלה יש לנו אריכות בדברי הראשונים ואחרונים דברים אמיתיים אבל א"א לברר בכתב לדפוס כמו שרמזתי עליו למעלה.
אורח חדש כתב:משוש דורים כתב:פליאה דעת ממני.
בשלמא אם יאמר שאינו אוכל אלא בשר בקר, ניחא.
אבל תרנגול הודו, אתמהה.
הרי מסורת תרנגול ההודו היא יותר בעייתית מתרנגולי הפטם.
אלא שכבר החזיקו בזה ישראל הקדושים יותר משלש מאות שנה ונחשב הדבר למסורת.
והלא גם בתרנגולים שלנו החזיקו ישראל (אמנם לא ג' מאות שנה).
ומאי אולמיה האי מהאי.
וז''ל הגה''ק מקאמארנא בתשובתו נדפס בספר כנפי נשרים:
ומענין עוף אינדיק היה מסורה ברורה מאנשי אינדיע בקבלה עד משה רבינו שהוא עוף טהור אלא שהיה מחלוקת אם לסמוך על אנשי אינדיע מאיזה טעם הידוע, ובזה נחלקו חכמי הדור, והיה הלכה רפויה עד שעמד מרן הקדוש אור צח הריב"ש טוב והכריע הלכה כחכמי המתיר, ואמר שיש לסמוך על אנשי אינדיע כי יש שם יראים ושלמים שאינם נכשלים, וכו' וגם כל אנשי אינדיע בפרט נזהרין הרבה ממאכלות אסורות על כן יש לסמוך עליהם, ועל פי הוראתו נתחזק הלכה להתיר, אבל לא בא ההיתר על ידי דמיונות שקרים כאלה חלילה וחלילה, ועל כל אלה יש לנו אריכות בדברי הראשונים ואחרונים דברים אמיתיים אבל א"א לברר בכתב לדפוס כמו שרמזתי עליו למעלה.
באתר קדום של תרבות המאיה התגלו שרידים של תרנגול הודו המתוארכים לתקופה שבין 327 לפנה"ס לבין 54 לספירת הנוצרים, וזו העדות המוקדמת ביותר לביותו. תרנגול ההודו הגיע לאירופה במאה ה-16 ממקסיקו, ונקרא כך, משום שמגלי היבשת החדשה חשבו שאמריקה היא הודו.
עמקן כתב:אורח חדש כתב:משוש דורים כתב:פליאה דעת ממני.
בשלמא אם יאמר שאינו אוכל אלא בשר בקר, ניחא.
אבל תרנגול הודו, אתמהה.
הרי מסורת תרנגול ההודו היא יותר בעייתית מתרנגולי הפטם.
אלא שכבר החזיקו בזה ישראל הקדושים יותר משלש מאות שנה ונחשב הדבר למסורת.
והלא גם בתרנגולים שלנו החזיקו ישראל (אמנם לא ג' מאות שנה).
ומאי אולמיה האי מהאי.
וז''ל הגה''ק מקאמארנא בתשובתו נדפס בספר כנפי נשרים:
ומענין עוף אינדיק היה מסורה ברורה מאנשי אינדיע בקבלה עד משה רבינו שהוא עוף טהור אלא שהיה מחלוקת אם לסמוך על אנשי אינדיע מאיזה טעם הידוע, ובזה נחלקו חכמי הדור, והיה הלכה רפויה עד שעמד מרן הקדוש אור צח הריב"ש טוב והכריע הלכה כחכמי המתיר, ואמר שיש לסמוך על אנשי אינדיע כי יש שם יראים ושלמים שאינם נכשלים, וכו' וגם כל אנשי אינדיע בפרט נזהרין הרבה ממאכלות אסורות על כן יש לסמוך עליהם, ועל פי הוראתו נתחזק הלכה להתיר, אבל לא בא ההיתר על ידי דמיונות שקרים כאלה חלילה וחלילה, ועל כל אלה יש לנו אריכות בדברי הראשונים ואחרונים דברים אמיתיים אבל א"א לברר בכתב לדפוס כמו שרמזתי עליו למעלה.
במחילת כבוד הגה''ק מקאמארנא, ברור שאין לתרנגול הודו מסורת. זה עוף חדש שהגיע מאמריקה, ולא היה שם שום יהודים וא"א בשום אופן שיהיה עליו מסורת. זה ברור וידוע, וכל האומר אחרת טועה ואין מקום לדון על זה כלל.
תוכן כתב:א. מנין לך, שהעופות מהמזרח הרחוק אין להם ביצים כד כד או חד חד? האם ידוע לך כך, או שאתה אומר כן בהשערה.
ב. ההתרשמות שלי שאתה לא צודק. והא ראיה, שרק בעופות הפטם התעוררה לאחרונה השאלה של חולקים את רגליהם שנזקק לה בשו"ת קנה בושם, ולא לפני כן.
ג. מנין לך מה משתלם או לא? עם כל הכבוד, אתה ממציא, כי אין לך את המידע הדרוש לומר מה שאמרת.
ד. מנין לך שלא מערבים עופות טמאים. הרי תרנגול דאגמא טמא ותרנגולתא דאגמא טהורה, הרי לך שני מינים דומים מאד בפשטות ומשום כך שמותיהם דומים, וכל שכן אם אמרינן שמין אחד הם אלא שמחלקים בין הזכר והנקבה, ומכל מקום אחד טמא ואחד טהור. וא"כ מנין לך שכל מה שנקרא תרנגול הוא טהור?
ה. הסיבה לאסור עופות אלו הוא בגלל הריעותות של הביצים ושל חולקים את רגליהם, משא"כ בתרנגול הודו שאחרי אין סוף בדיקות הוברר שטהור הוא, ומשום כך התקבל. אבל תרנגולים אלו לעולם לא נבדקו.
ו. לא אמרתי שום דבר אם אוכלים מאכלות אסורות אם לאו, כל מה שאמרתי הוא, שכלל וכלל לא פשוט שעופות אלו טהורים עד שאין צורך לדון בדברים. בסך הכל הערתי מה שצריך להעיר, וכל אחד יחליט בהתאם.
השערה שהועלתה על ידי הרב אמיתי בן דוד בשיחת חולין שאולי צאצאי עשרת השבטים היו שם ולהם היתה מסורת. והם העבירוה למגורשי ספרד.
אישצפת כתב:עמקן כתב:אורח חדש כתב:וז''ל הגה''ק מקאמארנא בתשובתו נדפס בספר כנפי נשרים:
ומענין עוף אינדיק היה מסורה ברורה מאנשי אינדיע בקבלה עד משה רבינו שהוא עוף טהור אלא שהיה מחלוקת אם לסמוך על אנשי אינדיע מאיזה טעם הידוע, ובזה נחלקו חכמי הדור, והיה הלכה רפויה עד שעמד מרן הקדוש אור צח הריב"ש טוב והכריע הלכה כחכמי המתיר, ואמר שיש לסמוך על אנשי אינדיע כי יש שם יראים ושלמים שאינם נכשלים, וכו' וגם כל אנשי אינדיע בפרט נזהרין הרבה ממאכלות אסורות על כן יש לסמוך עליהם, ועל פי הוראתו נתחזק הלכה להתיר, אבל לא בא ההיתר על ידי דמיונות שקרים כאלה חלילה וחלילה, ועל כל אלה יש לנו אריכות בדברי הראשונים ואחרונים דברים אמיתיים אבל א"א לברר בכתב לדפוס כמו שרמזתי עליו למעלה.
במחילת כבוד הגה''ק מקאמארנא, ברור שאין לתרנגול הודו מסורת. זה עוף חדש שהגיע מאמריקה, ולא היה שם שום יהודים וא"א בשום אופן שיהיה עליו מסורת. זה ברור וידוע, וכל האומר אחרת טועה ואין מקום לדון על זה כלל.
השערה שהועלתה על ידי הרב אמיתי בן דוד בשיחת חולין שאולי צאצאי עשרת השבטים היו שם ולהם היתה מסורת. והם העבירוה למגורשי ספרד.
ובענין זה בארוכה עיין לפרופסור התורני מר זהר עמר הי"ו בספרו מסורת העוף עמוד 118 ואילך.
משולש כתב:לאדמו"ר מקומארנא לא היה ויקיפדיה?
עתניאל בן קנז כתב:תוכן כתב:א. מנין לך, שהעופות מהמזרח הרחוק אין להם ביצים כד כד או חד חד? האם ידוע לך כך, או שאתה אומר כן בהשערה.
ב. ההתרשמות שלי שאתה לא צודק. והא ראיה, שרק בעופות הפטם התעוררה לאחרונה השאלה של חולקים את רגליהם שנזקק לה בשו"ת קנה בושם, ולא לפני כן.
ג. מנין לך מה משתלם או לא? עם כל הכבוד, אתה ממציא, כי אין לך את המידע הדרוש לומר מה שאמרת.
ד. מנין לך שלא מערבים עופות טמאים. הרי תרנגול דאגמא טמא ותרנגולתא דאגמא טהורה, הרי לך שני מינים דומים מאד בפשטות ומשום כך שמותיהם דומים, וכל שכן אם אמרינן שמין אחד הם אלא שמחלקים בין הזכר והנקבה, ומכל מקום אחד טמא ואחד טהור. וא"כ מנין לך שכל מה שנקרא תרנגול הוא טהור?
ה. הסיבה לאסור עופות אלו הוא בגלל הריעותות של הביצים ושל חולקים את רגליהם, משא"כ בתרנגול הודו שאחרי אין סוף בדיקות הוברר שטהור הוא, ומשום כך התקבל. אבל תרנגולים אלו לעולם לא נבדקו.
ו. לא אמרתי שום דבר אם אוכלים מאכלות אסורות אם לאו, כל מה שאמרתי הוא, שכלל וכלל לא פשוט שעופות אלו טהורים עד שאין צורך לדון בדברים. בסך הכל הערתי מה שצריך להעיר, וכל אחד יחליט בהתאם.
א. מידיעה, (לא בדקתי אישית, אבל כך קראתי) אצל הקורניש קורה לפעמים, אצל הפטם זה באחוזים די ניכרים.
ב. השו"ת בקנה בושם מדבר על ה'לגהורן' [הביצים המטילות] ובכלל לא על עופות הפטם.
הלגהרון היה לו מסורת מאז ...
ג. מנין לך את הוודאות ש'אני ממציא', או שאין לי את המידע הדרוש???
לגופו של ענין, דברתי עם מומחה להכלאות וגניטקה. והוא הסביר לי שכל הכלאה בין מינים רחוקים מביא לסיכונים רבים. ובדרך כלל התוצאות אינם פוריות. ובוודאי שלא מסחריות. כך שכל שכל המשחקים בין הזנים, הם אך ורק מתוך הזנים הקרובים זה לזה, ואשר הוכחו שהם מתרבים יחד.
גם בדקתי חומר רב מחו"ל, ומכולם עולה אותו תמונה.
האם יש לך מידע אחר, אנא שתף אותנו. (מידע מקצועי לא מהפשקווילים לכאן ולכאן).
ד. ההגדרה בלשון חז"ל 'תרנגולתא דאגמא', אינו שוה למושג 'תרנגול' כמקובל היום.
לדוגמא, בראשונים יש שזיהו זאת עם 'אויערהאן', ויש אפילו עם 'דוכיפת', [ויש עם הפנינית]. ועוד. הדמיון של כל אלו עם 'תרנגול' המוכר לנו רחוק מאוד.
פשוט בימי חז"ל, לא היה שם מפורט לכל זן ולכל מין. ולכן מה שהיה איזה דמיון קלוש נכלל במשפחה אחת.
כאשר אני מדבר על מין תרנגול, הכוונה למה שמכונה כיום 'תרנגול' בהגדרה מדעית. (אשר מתרבה בצורה טבעית עם תרנגולים).
למיטב הידיעה כל המינים המצוים בשוק הם עופות טהורים (יש להם כל ג' סימנים הטהרה), והנידון רק אודות שאין להם מסורת.
(ישנם גם זנים נדירים יותר, שיש עליהם פקפוקים ושאלות אודות סימני הטהרה, כגון בעלי 5 אצבעות. או 'אצבע יתירה' בצורה שונה. אבל לא אלו הם המינים שבשימוש לפטם].
ה. מה פירוש לא נבדקו. תבדוק...
ג' סימני טהרה ניכרים לעין כל בעופות הפטם.
איזה 'אין ספור בדיקות' נעשו בתרגול הודו???
כאמור השאלה של 'חולק רגליו', הוא דוקא בעופות שיש עליהם מסורת הרבה יותר מעופות הפטם.
ו. 'מכבסת מילים'.
להגיד 'לא פשוט שעופות אלו טהורים', בעוד שכמעט כל כלל ישראל אוכל זאת ב60 שנים האחרונות, יש בו משום העזה נוראה.
פיטומי מילי. נכון שמשנים, אבל הכל מתוך הזנים שכבר קיימים (אשר גם הם מוכלאים), ומשחקים עם המינים האלו. לא מסחרי להתחיל לשחק עם מינים חדשים...
עמקן כתב:אורח חדש כתב:וז''ל הגה''ק מקאמארנא בתשובתו נדפס בספר כנפי נשרים:
ומענין עוף אינדיק היה מסורה ברורה מאנשי אינדיע בקבלה עד משה רבינו שהוא עוף טהור אלא שהיה מחלוקת אם לסמוך על אנשי אינדיע מאיזה טעם הידוע, ובזה נחלקו חכמי הדור, והיה הלכה רפויה עד שעמד מרן הקדוש אור צח הריב"ש טוב והכריע הלכה כחכמי המתיר, ואמר שיש לסמוך על אנשי אינדיע כי יש שם יראים ושלמים שאינם נכשלים, וכו' וגם כל אנשי אינדיע בפרט נזהרין הרבה ממאכלות אסורות על כן יש לסמוך עליהם, ועל פי הוראתו נתחזק הלכה להתיר, אבל לא בא ההיתר על ידי דמיונות שקרים כאלה חלילה וחלילה, ועל כל אלה יש לנו אריכות בדברי הראשונים ואחרונים דברים אמיתיים אבל א"א לברר בכתב לדפוס כמו שרמזתי עליו למעלה.
במחילת כבוד הגה''ק מקאמארנא, ברור שאין לתרנגול הודו מסורת. זה עוף חדש שהגיע מאמריקה, ולא היה שם שום יהודים וא"א בשום אופן שיהיה עליו מסורת. זה ברור וידוע, וכל האומר אחרת טועה ואין מקום לדון על זה כלל.
משוש דורים כתב:פליאה דעת ממני.
בשלמא אם יאמר שאינו אוכל אלא בשר בקר, ניחא.
אבל תרנגול הודו, אתמהה.
הרי מסורת תרנגול ההודו היא יותר בעייתית מתרנגולי הפטם.
אלא שכבר החזיקו בזה ישראל הקדושים יותר משלש מאות שנה ונחשב הדבר למסורת.
והלא גם בתרנגולים שלנו החזיקו ישראל (אמנם לא ג' מאות שנה).
ומאי אולמיה האי מהאי.
מלבב כתב:עמקן כתב:אורח חדש כתב:וז''ל הגה''ק מקאמארנא בתשובתו נדפס בספר כנפי נשרים:
ומענין עוף אינדיק היה מסורה ברורה מאנשי אינדיע בקבלה עד משה רבינו שהוא עוף טהור אלא שהיה מחלוקת אם לסמוך על אנשי אינדיע מאיזה טעם הידוע, ובזה נחלקו חכמי הדור, והיה הלכה רפויה עד שעמד מרן הקדוש אור צח הריב"ש טוב והכריע הלכה כחכמי המתיר, ואמר שיש לסמוך על אנשי אינדיע כי יש שם יראים ושלמים שאינם נכשלים, וכו' וגם כל אנשי אינדיע בפרט נזהרין הרבה ממאכלות אסורות על כן יש לסמוך עליהם, ועל פי הוראתו נתחזק הלכה להתיר, אבל לא בא ההיתר על ידי דמיונות שקרים כאלה חלילה וחלילה, ועל כל אלה יש לנו אריכות בדברי הראשונים ואחרונים דברים אמיתיים אבל א"א לברר בכתב לדפוס כמו שרמזתי עליו למעלה.
במחילת כבוד הגה''ק מקאמארנא, ברור שאין לתרנגול הודו מסורת. זה עוף חדש שהגיע מאמריקה, ולא היה שם שום יהודים וא"א בשום אופן שיהיה עליו מסורת. זה ברור וידוע, וכל האומר אחרת טועה ואין מקום לדון על זה כלל.
מניין לך זאת? ממתי כל מה שכתוב בספרי היסטוריה הוא כתורת משה שאין לפקפק עליו?
מלבב כתב:עמקן כתב:אורח חדש כתב:וז''ל הגה''ק מקאמארנא בתשובתו נדפס בספר כנפי נשרים:
ומענין עוף אינדיק היה מסורה ברורה מאנשי אינדיע בקבלה עד משה רבינו שהוא עוף טהור אלא שהיה מחלוקת אם לסמוך על אנשי אינדיע מאיזה טעם הידוע, ובזה נחלקו חכמי הדור, והיה הלכה רפויה עד שעמד מרן הקדוש אור צח הריב"ש טוב והכריע הלכה כחכמי המתיר, ואמר שיש לסמוך על אנשי אינדיע כי יש שם יראים ושלמים שאינם נכשלים, וכו' וגם כל אנשי אינדיע בפרט נזהרין הרבה ממאכלות אסורות על כן יש לסמוך עליהם, ועל פי הוראתו נתחזק הלכה להתיר, אבל לא בא ההיתר על ידי דמיונות שקרים כאלה חלילה וחלילה, ועל כל אלה יש לנו אריכות בדברי הראשונים ואחרונים דברים אמיתיים אבל א"א לברר בכתב לדפוס כמו שרמזתי עליו למעלה.
במחילת כבוד הגה''ק מקאמארנא, ברור שאין לתרנגול הודו מסורת. זה עוף חדש שהגיע מאמריקה, ולא היה שם שום יהודים וא"א בשום אופן שיהיה עליו מסורת. זה ברור וידוע, וכל האומר אחרת טועה ואין מקום לדון על זה כלל.
מניין לך זאת? ממתי כל מה שכתוב בספרי היסטוריה הוא כתורת משה שאין לפקפק עליו?
מלבב כתב:ברור שאפשר לפקפק על מה שכתוב בספרי היסטוריה. במקרה הזה, חומר ואיכות הראיות על מוצא התרנגול הודו לא משאירים מקום לספק. ומכיון שהמוצא של התרנגול הודו הוא לא תחום שבו התמחה הקאמארנא, על כן אין אפשרות אחרת אלא לדחות את דבריו. דומה הדבר למה שמצאנו שבמחלוקת בין בעלי הגמרא לבין בעלי המסורה, אנו מכריעים כבעלי המסורה, על אף שחכמי הגמרא היו גדולים מהם בחכמה ובמנין. והטעם הוא, שבעלי המסורה היו מומחים לנוסח המקרא יותר מבעלי הגמרא.
אין ספק שזה מה שמפורסם, ויתכן שעיקר המקור של עוף ההודו הוא מאמריקה, אבל אין סיבה לומר שהקומרנער לא היה לו מקור לדבריו שהסיבה שהיתירו את זה שגם אנשי הודו היה להם את ההודו או משהו מאוד דומה, שהרי בזמן הגמרא וודאי שהיה באסיה ההודו שהרי היה להם כל מיני העופות כמו שאמרו בקי בהם ובשמותיהם, וזה ש בדורינו החליטו שזה היה רק באמריקה בימים ההם, לבנות על זה זה מגוחך.
מלבב כתב:לא מובן לי, מניין יכולים לדעת איזה עוף היה איפה לפני חמש מאות שנה? וכי בגלל שעיקר מקומו היה באמריקה זה אומר שלא היה עוף דומה בהודו?
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 396 אורחים