עמוד 34 מתוך 34

Re: ◆ האם והיכן נכתב בפורום על... ◆

פורסם: ד' ינואר 31, 2024 10:22 pm
על ידי עזריאל ברגר
עמוס התקועי כתב:האם נמצא אשכול על ההגייה הנכונה של שמות רבנים מפורסמים ... חַיות (חַיות או חִיות) ...?

viewtopic.php?t=63645

Re: ◆ האם והיכן נכתב בפורום על... ◆

פורסם: ד' ינואר 31, 2024 11:15 pm
על ידי עושה חדשות
האם יש אשכול העוסק בניגון הטעמים (להאשכנזים) לאור דברי הגר"א דלהלן, דלכאו' ק"ק להבין במה ה'תביר' פחות מפסיק מה'טפחא', ועוד כיו"ב, לפי הניגון המורגל אצלינו.

הגר''א.png
הגר''א.png (21.63 KiB) נצפה 3326 פעמים

Re: ◆ האם והיכן נכתב בפורום על... ◆

פורסם: ה' פברואר 01, 2024 3:20 am
על ידי עיון
האם והיכן נכתב בפורום על אודות הדיון אם יש איסור ליקח דבר 'חי' ולחממו כשיעור יס"ב,

כמדומני שהחזו"א בסי' רנ"ג ס"ל לאיסור, והמ"ב דעתו דאין בזה כל איסור,

וכמו שהביא בסי' רנ"ג ס"ק י"א בשם הרשב"א בשם רב האי גאון,

כמו"כ אשמח מאוד באם יוכל א' מהת"ח בכאן לציין מאמרים שדנו בזה לאורך ולרוחב,

מדין קידרא חייתא, וממה שיש לדון בזה מסי' שי"ח סעיף ו' והמסתעף,

חותם בכל הכבוד, עיון.

גם אשמח לכל מידע על דין החימום דבר יבש לאחר שנתבשל כמאב"ד.

Re: ◆ האם והיכן נכתב בפורום על... ◆

פורסם: ה' פברואר 01, 2024 6:58 pm
על ידי עיון
עיון כתב:האם והיכן נכתב בפורום על אודות הדיון אם יש איסור ליקח דבר 'חי' ולחממו כשיעור יס"ב,

כמדומני שהחזו"א בסי' רנ"ג ס"ל לאיסור, והמ"ב דעתו דאין בזה כל איסור,

וכמו שהביא בסי' רנ"ג ס"ק י"א בשם הרשב"א בשם רב האי גאון,

כמו"כ אשמח מאוד באם יוכל א' מהת"ח בכאן לציין מאמרים שדנו בזה לאורך ולרוחב,

מדין קידרא חייתא, וממה שיש לדון בזה מסי' שי"ח סעיף ו' והמסתעף,

חותם בכל הכבוד, עיון.

גם אשמח לכל מידע על דין החימום דבר יבש לאחר שנתבשל כמאב"ד.

?

Re: ◆ האם והיכן נכתב בפורום על... ◆

פורסם: ו' פברואר 02, 2024 1:07 am
על ידי עושה חדשות
עושה חדשות כתב:מה האיסור לרמות אדם אחר שיש פיקו"נ, דהיינו ראובן אומר לשמעון בשבת שיש כאן חולה וצריך להדליק נר בשבילו אף שראובן יודע שאין כלום וכוונתו לגרום לשמעון להדליק נר לצורכו, לכאו' שמעון לא עבר שום איסור וא"כ גם ראובן אינו מכשילו בכלום, ואעפ"כ פשיטא שהדבר אסור, אבל מאיזה טעם. זכורני שנכתב ע"ז כאן בעבר, (אולי הובא ע"ז שיעור מאת הרב י"מ רובין מהר-נוף), ואינני מוצא היכן.
מצאתי כעת את השיעור של הרב רובין, מצורף.
יש לי הרגשת הלב, שהאיסור בזה הוא דוקא כשמכשיל ישראל, אבל אם מכשיל גוי כה"ג, אף שאיסור לפני עיור נאמר גם על מושיט אבר מן החי לבן נח, מ"מ אם רימה את הגוי שיש בזה פיקו"נ (דהיינו פקו"נ של ישראל דהא בגוי ליכא פטור 'וחי בהם') אין בכך שום איסור. אולי יוכל מי לסייע בעדי או לסתור דברי.


-------------


עושה חדשות כתב:המאירי מביא בחידושיו את פיה"מ להר"מ על כל משנה ומשנה בכל המסכתות, חוץ מר"ה סנהדרין ונדה. האם דובר על כך כאן או במקו"א?
מצאתי כאן.

Re: ◆ האם והיכן נכתב בפורום על... ◆

פורסם: ג' פברואר 20, 2024 8:15 pm
על ידי בברכה המשולשת
האם הועלה כאן פעם המאמר של י' זוסמן על כתיבת המשנה (פורסם בקובץ מחקרי תלמוד ג, כמדומני)?

Re: ◆ האם והיכן נכתב בפורום על... ◆

פורסם: ג' פברואר 20, 2024 9:59 pm
על ידי מה שנכון נכון
בברכה המשולשת כתב:האם הועלה כאן פעם המאמר של י' זוסמן על כתיבת המשנה (פורסם בקובץ מחקרי תלמוד ג, כמדומני)?

העליתיו כעת כאן.

Re: ◆ האם והיכן נכתב בפורום על... ◆

פורסם: ד' מרץ 13, 2024 1:06 am
על ידי עושה חדשות
כאשר אדם קרא קריאת שמע או קריאת התורה, ופיסק והטעים באופן לא נכון, והוא גם סבור שזוהי האמת
כמו בדוגמא המפורסמת; "פְּקֻדֵיהֶם לְמַטֵּה רְאוּבֵן שִׁשָּׁה וְאַרְבָּעִים אֶלֶף וַחֲמֵשׁ מֵאוֹת", ונתכוין שמטה ראובן היה 1546 וניגן בהתאם
האם זה מעכב את הקריאה?
[ראיתי כמה אשכולות בעניני טעמי המקרא וההפסקים וכו', ורפרפתי קצת בספרים של ר"נ שרוני ור"א ויסבלום, וב'תורת הקורא', אבל לא מצאתי לע"ע את הנידון הזה].

Re: ◆ האם והיכן נכתב בפורום על... ◆

פורסם: ד' מרץ 13, 2024 11:44 am
על ידי איקטורין
עושה חדשות כתב:כאשר אדם קרא קריאת שמע או קריאת התורה, ופיסק והטעים באופן לא נכון, והוא גם סבור שזוהי האמת
כמו בדוגמא המפורסמת; "פְּקֻדֵיהֶם לְמַטֵּה רְאוּבֵן שִׁשָּׁה וְאַרְבָּעִים אֶלֶף וַחֲמֵשׁ מֵאוֹת", ונתכוין שמטה ראובן היה 1546 וניגן בהתאם
האם זה מעכב את הקריאה?
[ראיתי כמה אשכולות בעניני טעמי המקרא וההפסקים וכו', ורפרפתי קצת בספרים של ר"נ שרוני ור"א ויסבלום, וב'תורת הקורא', אבל לא מצאתי לע"ע את הנידון הזה].

וכי למה לא יעכב?
האם זה גרע מדברי המ"ב בסי' קמ"ב ס"ק ד' בשם שע"ש: "הוא הדין בנגינת הטעמים, כשהעניין משתנה ע"י זה, כגון שקרא משרת במקום מפסיק, מחזירין אותו".
וכ"ש הכא שלא רק שהיפך הטעמים, כדבריך, ושינה העניין, אלא אף במחשבתו סילף.

Re: ◆ האם והיכן נכתב בפורום על... ◆

פורסם: ד' מרץ 13, 2024 2:03 pm
על ידי עושה חדשות
איקטורין כתב:וכי למה לא יעכב?
האם זה גרע מדברי המ"ב בסי' קמ"ב ס"ק ד' בשם שע"ש: "הוא הדין בנגינת הטעמים, כשהעניין משתנה ע"י זה, כגון שקרא משרת במקום מפסיק, מחזירין אותו".
וכ"ש הכא שלא רק שהיפך הטעמים, כדבריך, ושינה העניין, אלא אף במחשבתו סילף.
ובכל זאת שאלתי
א. אולי יש חולקים על השע"ש והמשנ"ב, או שמא כדבריהם נמצא כבר בקדמונים וכו'.
ב. בדוגמא שנתתי הטעות נוצרת בלי שינוי בטעמים אלא ע"י ההטעמה היתירה הנהוגה ב'תביר' ושמא יש בזה כדי לחלק.
ג. אם כתבו ע"ז בפורום, אולי דנו כיו"ב גם בפסקאות בתפילה ובברכות, כגון הטעות הזו וכיו"ב.


ובדרך אגב, לא מצאתי על איזה שו"ת בית יעקב מדובר כאן-
בית יעקב.png
בית יעקב.png (14.85 KiB) נצפה 2824 פעמים

Re: ◆ האם והיכן נכתב בפורום על... ◆

פורסם: ב' מרץ 18, 2024 3:17 am
על ידי רציני
האם נכתב בפורום על חידושי הרי"מ על שו"ע יו"ד האם הם של השפת אמת?

Re: ◆ האם והיכן נכתב בפורום על... ◆

פורסם: ג' מרץ 19, 2024 7:59 pm
על ידי בברכה המשולשת
האם היה אשכול על הלכה שמשנה מציאות (כגון בתוליה חוזרים בגלל קביעת בית דין בלוח)?

Re: ◆ האם והיכן נכתב בפורום על... ◆

פורסם: ג' מרץ 19, 2024 10:28 pm
על ידי מעט דבש
בברכה המשולשת כתב:האם היה אשכול על הלכה שמשנה מציאות (כגון בתוליה חוזרים בגלל קביעת בית דין בלוח)?

https://forum.otzar.org/viewtopic.php?t=17894

Re: ◆ האם והיכן נכתב בפורום על... ◆

פורסם: ד' מרץ 20, 2024 4:09 am
על ידי בברכה המשולשת
מעט דבש כתב:
בברכה המשולשת כתב:האם היה אשכול על הלכה שמשנה מציאות (כגון בתוליה חוזרים בגלל קביעת בית דין בלוח)?

viewtopic.php?t=17894


תודה רבה!

Re: ◆ האם והיכן נכתב בפורום על... ◆

פורסם: ב' אפריל 01, 2024 1:58 am
על ידי ישראל אליהו
זכורני שכתבו בפורום על התגלות הריב"ש לגרע"י. האם היה או לא. והמסתעף.
אשמח לקישור.
תודה רבה

Re: ◆ האם והיכן נכתב בפורום על... ◆

פורסם: ב' אפריל 01, 2024 12:42 pm
על ידי פלוריש
רציני כתב:האם נכתב בפורום על חידושי הרי"מ על שו"ע יו"ד האם הם של השפת אמת?

viewtopic.php?f=6&t=21310&p=215230&hilit=%D7%A9%D7%A4%D7%AA+%D7%90%D7%9E%D7%AA+%D7%99%D7%95%D7%A8%D7%94+%D7%93%D7%A2%D7%94#p215230

Re: ◆ האם והיכן נכתב בפורום על... ◆

פורסם: ב' אפריל 01, 2024 6:33 pm
על ידי רציני
פלוריש כתב:
רציני כתב:האם נכתב בפורום על חידושי הרי"מ על שו"ע יו"ד האם הם של השפת אמת?

viewtopic.php?f=6&t=21310&p=215230&hilit=%D7%A9%D7%A4%D7%AA+%D7%90%D7%9E%D7%AA+%D7%99%D7%95%D7%A8%D7%94+%D7%93%D7%A2%D7%94#p215230

תודה רבה
מעניין שעדיין לא תיקנו באוצר

Re: ◆ האם והיכן נכתב בפורום על... ◆

פורסם: ה' אפריל 11, 2024 6:44 am
על ידי אליסף
היכן דן איש ספר במנהג אשכנז לומר שיר של יום אחרי מוסף ולא אחרי שחרית?

Re: ◆ האם והיכן נכתב בפורום על... ◆

פורסם: ה' אפריל 11, 2024 7:04 am
על ידי במסתרים
אליסף כתב:היכן דן איש ספר במנהג אשכנז לומר שיר של יום אחרי מוסף ולא אחרי שחרית?

זה?
viewtopic.php?p=67135#p67135

Re: ◆ האם והיכן נכתב בפורום על... ◆

פורסם: א' אפריל 14, 2024 5:22 am
על ידי פולסברג
פעם הובא בפורום ציטוט מא' מהקדמונים שגם השכל מתנת אלקים היא ואיך יסתור ה' את דבריו, או משהו כזה. איה מקום כבודו?

Re: ◆ האם והיכן נכתב בפורום על... ◆

פורסם: א' אפריל 14, 2024 6:06 am
על ידי קאצ'קלה
פולסברג כתב:פעם הובא בפורום ציטוט מא' מהקדמונים שגם השכל מתנת אלקים היא ואיך יסתור ה' את דבריו, או משהו כזה. איה מקום כבודו?


אולי אתה מתכוון לזה?

ברכה על ההגדה

פורסם: א' אפריל 21, 2024 4:41 pm
על ידי איתן נוי
היכן נכתב עבור מדוע לא מברכים קודם על ההגדה?

Re: ברכה על ההגדה

פורסם: ד' אפריל 24, 2024 2:01 pm
על ידי עזריאל ברגר
איתן נוי כתב:היכן נכתב עבור מדוע לא מברכים קודם על ההגדה?

הרבי מליובאוויטש בביאורו להגדה ליקט בזה כמה ביאורים (כנראה בתחילת מגיד).

Re: ◆ האם והיכן נכתב בפורום על... ◆

פורסם: ד' אפריל 24, 2024 3:21 pm
על ידי עושה חדשות
א. על המשנ"ב נח,יב "יום ערבה דמפשי ברחמים וצריך להקדים את עצמו יכול לקרותה משעלה עמוד השחר", למה ריבוי התחינות בהושע"ר מהווה סיבה לקרוא קרי"ש מוקדם, הרי סו"ס לא יתפללו שמו"ע לכאו' קודם הנה"ח?

ב. ביאור הלכה שם "דהזהירים לקרות כוותיקין מותר לקרות ולהתפלל ביחידי אם אין להם מנין", אם מעלת הותיקין עדיפה על מעלת ציבור, למה זה רק למי שזהיר בכך?

Re: ברכה על ההגדה

פורסם: ה' אפריל 25, 2024 3:26 am
על ידי איתן נוי
עזריאל ברגר כתב:
איתן נוי כתב:היכן נכתב עבור מדוע לא מברכים קודם על ההגדה?

הרבי מליובאוויטש בביאורו להגדה ליקט בזה כמה ביאורים (כנראה בתחילת מגיד).

מדוע אין מברכים ברכה על הגדה של פסח.jpg
מדוע אין מברכים ברכה על הגדה של פסח.jpg (695.2 KiB) נצפה 703 פעמים

Re: ◆ האם והיכן נכתב בפורום על... ◆

פורסם: ה' אפריל 25, 2024 9:59 am
על ידי גביר
א.
על השאלה מפני מה אין מברכים על ההגדה ישנה תשובה שלמה בשו"ת חזון עובדיה של הרב עובדיה יוסף [לא הספרים בשם זה שיצאו בסוף ימיו, אלא הספר בהלכות פסח שהוציא לראשונה אאל"ט בתשי"ב ] באריכות ובפירוט עם מובאות רבות כדרכו.

ולכאורה היה אפשר לומר בפשטות שנכלל בברכת התורה, שהרי סיפור יציאת מצרים הוא לימוד תורה, אלא שנצטווינו ללמוד עניין יציאת מצרים בזמן זה [ליל טו ניסן] ובאופן זה [סיפור ושאלה ותשובה, כשמצה ומרור מונחים לפניך, וכיו"ב] דווקא.
ואע"פ שלפחות לדעת הרמב"ם סיפור יציאת מצריים הוא מצווה בפני עצמה, מצינו כיוצא בזה בק"ש, שהיא מצווה בפני עצמה של קבלת עומ"ש ואעפ"כ היא גם בגדר תלמוד תורה וכמו שמבואר בגמ' שבק"ש שחרית וערבית יוצאים י"ח והגית בו יומם ולילה.

ב.
בספר שיבולי הלקט כתב שאין מברכים על סיפור יציאת מצרים כיוון שכבר ברכו על ק"ש שיש בה הזכרת יציאת מצרים.
ונראה לומר לפי זה שבסיפור יציאת מצרים יש גם גדר של קבלת עומ"ש,
והדברים נתבארו להדיא בתדא"ר יז -
'וכן בימי יהושוע בן נון קבלו עליהם ישראל עול מלכות שמים באהבה, שנאמר: ויען העם ויאמר חלילה לנו מעזב את ה' לעבד אלהים אחרים כי ה' א-להנו הוא המעלה אותנו ואת אבותנו מארץ מצרים מבית עבדים'
הרי לנו שסיפור יציאת מצרים הוא בכלל קבלת עול מלכות שמים [ולכן גם בכל יום מזכירים יציאת מצרים בק"ש דווקא].

ובזה יבואר זה שאמרו התלמידים לחכמים שהיו מסובים בבני ברק 'רבותנו הגיע זמן ק"ש של שחרית', כלומר - עד עת קיבלתם עליכם עומ"ש בסיפור ביציאת מצרים אמנם עכשיו הגיע זמן ק"ש ויש לקבל עול מלכות שמים בקריאת שמע.
'

חיפוש אשכול

פורסם: ו' אפריל 26, 2024 2:55 am
על ידי משה לוי11
פעם ראיתי אשכול [כמדומני ב"מטפחת ספרים"] המביא כמה מקורות שכל המילים בתורה הינם לשון הקודש;
כעת איני מוצאו, ואשמח לקישור אליו.

Re: חיפוש אשכול

פורסם: ו' אפריל 26, 2024 3:06 am
על ידי נוריאל עזרא

Re: ◆ האם והיכן נכתב בפורום על... ◆

פורסם: א' אפריל 28, 2024 4:39 pm
על ידי גביר
גביר כתב:א.
על השאלה מפני מה אין מברכים על ההגדה ישנה תשובה שלמה בשו"ת חזון עובדיה של הרב עובדיה יוסף [לא הספרים בשם זה שיצאו בסוף ימיו, אלא הספר בהלכות פסח שהוציא לראשונה אאל"ט בתשי"ב ] באריכות ובפירוט עם מובאות רבות כדרכו.

ולכאורה היה אפשר לומר בפשטות שנכלל בברכת התורה, שהרי סיפור יציאת מצרים הוא לימוד תורה, אלא שנצטווינו ללמוד עניין יציאת מצרים בזמן זה [ליל טו ניסן] ובאופן זה [סיפור ושאלה ותשובה, כשמצה ומרור מונחים לפניך, וכיו"ב] דווקא.
ואע"פ שלפחות לדעת הרמב"ם סיפור יציאת מצריים הוא מצווה בפני עצמה, מצינו כיוצא בזה בק"ש, שהיא מצווה בפני עצמה של קבלת עומ"ש ואעפ"כ היא גם בגדר תלמוד תורה וכמו שמבואר בגמ' שבק"ש שחרית וערבית יוצאים י"ח והגית בו יומם ולילה.

'


עתה מצאתי שבספר סדר הערוך הביא תירוץ זה בשם הרב מפונוביז'.

ובדרשות חתם סופר לפסח תק"פ ד"ה ומה שמקשין [חלק ב, ירושלים תשל"ד רסח: בעמודה השניה] הראשונים - הביא את התירוץ שברכת אשר גאלנו היא ברכה על ההגדה ומברכים אותה אחרי הקריאה כיוון שמחויב לראות את עצמו כאילו הוא יצא ממצרים ולפיכך מתחיל בגנות ורואה את עצמו כאילו מתחילה היה עובד עבודה זרה ועכשיו התקרב לעבודת השי"ת, וא"כ הווי כגר שנתגייר וכשם שגר מברך לאחר שטובל כך בסיפור יציאת מצרים מספרים לאחר שמספרים.

Re: חיפוש אשכול

פורסם: ג' אפריל 30, 2024 10:35 am
על ידי משה לוי11
נוריאל עזרא כתב:אולי זה:
viewtopic.php?f=45&t=42200

לא אך גם זה טוב. תודה רבה.

Re: ◆ האם והיכן נכתב בפורום על... ◆

פורסם: ג' אפריל 30, 2024 10:43 am
על ידי יהודה בן יעקב
גביר כתב:ובדרשות חתם סופר לפסח תק"פ ד"ה ומה שמקשין [חלק ב, ירושלים תשל"ד רסח: בעמודה השניה] הראשונים - הביא את התירוץ שברכת אשר גאלנו היא ברכה על ההגדה ומברכים אותה אחרי הקריאה כיוון שמחויב לראות את עצמו כאילו הוא יצא ממצרים ולפיכך מתחיל בגנות ורואה את עצמו כאילו מתחילה היה עובד עבודה זרה ועכשיו התקרב לעבודת השי"ת, וא"כ הווי כגר שנתגייר וכשם שגר מברך לאחר שטובל כך בסיפור יציאת מצרים מספרים לאחר שמספרים.

כן הוא גם בתורת משה פרשת צו - הגדה של פסח ד"ה עבדים היינו.

קדיש לאחר לימוד וקודם ערבית

פורסם: ג' מאי 14, 2024 4:20 pm
על ידי איתן נוי
האם דברו היכן שהוא בדין אמירת קדיש אחד או שניים לאחר לימוד וקודם ערבית?

Re: ◆ האם והיכן נכתב בפורום על... ◆

פורסם: ד' מאי 15, 2024 3:19 pm
על ידי לבי במערב
איתן נוי כתב:האם דברו היכן שהוא בדין אמירת קדיש אחד או שניים לאחר לימוד וקודם ערבית?

viewtopic.php?t=34027#p375503
viewtopic.php?t=32679

Re: חיפוש אשכול

פורסם: ד' מאי 15, 2024 7:57 pm
על ידי אברהם שרייבר
משה לוי11 כתב:
נוריאל עזרא כתב:אולי זה:
viewtopic.php?f=45&t=42200

לא אך גם זה טוב. תודה רבה.

אולי קשור...
viewtopic.php?f=17&t=22062&hilit=

Re: ◆ האם והיכן נכתב בפורום על... ◆

פורסם: ב' מאי 20, 2024 2:03 pm
על ידי עושה חדשות
הפסק נשימה באמצע מילה, האם הוא 'חותך' את המילה לשניים ומעכב את הכשר אמירתה?
(משנ"ב קכח,קסט ועוד...)