חכם באשי כתב:והנה פרט 'מושלג' אחד שאני תמה בו מעודי:
הרוקח כותב כמה וכמה פעמים שלכל פתית שלג יש שש קצוות, היינו, הוא משושה.
מנין הוא ידע זאת? מסוד ה' ליריאיו?
למיטב ידיעתי (וחיפושי), לחוקרי הטבע נודע הדבר רק בדורות האחרונים, אחרי שהומצא המיקרוסקופ.
האסטרונום הגרמני יוהנס קפלר כתב לפני כארבע מאות שנים ספר בשם "פתית השלג המשושה", שבו תיאר את הנטייה הטבעית של חפצים, הדומים בגודלם ובצורתם, להתארגן בצורת משושים; מכך הסיק, שפתית השלג נוצר מהצטברות של יחידות זעירות וזהות. הצורות הסימטריות של פתיתי השלג שבו את הדמיון האנושי ושולבו בתרבות האנושית, למשל בסמלי אצולה ויישובים.
אלי_ש כתב:האם מישהו במקורותינו עסק בקרבת הגימטריות שלג=333 ו-גשם=343?
אלי_ש כתב:האם מישהו במקורותינו עסק בקרבת הגימטריות שלג=333 ו-גשם=343?
מנהג בבבל ובעילם הבחורים עושים צורה בדמות המן ותולים אותה על גגותיהן ד' וה' ימים, ובימי הפורים עושין מדורה ומשליכין אותה צורה לתוכה ועומדין סביבה ומזמרים...
ואמר לי זקן אחד מפרס כי בעיר שושן לפנים ששמה היום המאדאן, ושם קבר מרדכי ואסתר... נהוג ג"כ לעשות אדם משלג שמכנים אותו המן, כי בהמאדאן יורד שלג באדר, ומכים בהמן...
לייטנר כתב:אלי_ש כתב:האם מישהו במקורותינו עסק בקרבת הגימטריות שלג=333 ו-גשם=343?
זכור לי סיפור חסידי על חסיד סוחר עצים שנתן לרבו מעות בסך 333, כדי שהרבי יתפלל שירד הרבה שלג, והדבר יעזור לשינוע העצים. בטרם יצא מהבית נתן לרבנית עוד עשר מעות. כשירד גשם, והחסיד בא בטענות לרבי, ענה לו הרבי: הרי אתה עצמך נתת סך של 'גשם'!
אלי_ש כתב:לייטנר כתב:אלי_ש כתב:האם מישהו במקורותינו עסק בקרבת הגימטריות שלג=333 ו-גשם=343?
זכור לי סיפור חסידי על חסיד סוחר עצים שנתן לרבו מעות בסך 333, כדי שהרבי יתפלל שירד הרבה שלג, והדבר יעזור לשינוע העצים. בטרם יצא מהבית נתן לרבנית עוד עשר מעות. כשירד גשם, והחסיד בא בטענות לרבי, ענה לו הרבי: הרי אתה עצמך נתת סך של 'גשם'!
נמצא בספר 'הבדיחה והחידוד' (צדיקים ורביים, חסידים ומתנגדים, מס' 603):
"חסיד סוחר-יערות בא אל צדיקו, נתן "פדיון" שלוש מאות ושלושים ושלושה זהובים כמניין "שלג" וביקש, שהרבי יתפלל על השלגים, כדי שהדרכים ייעשו יפות להוציא את העצים מן היערות. נענה לו הצדיק והתפלל. לא היו ימים מועטים והסוחר חזר ובא:
רבי, גשם יורד, ושלג אין...
החמיר הרבי את פניו והחזיר לו:
ידי מסולקות. אני אמרתי לתקן ואתה קלקלת. כשיצאת מלפני נתת לגבאי עשרה זהובים, ונמצא ש"פדיונך" עלה לא כמניין "שלג", אלא כמניין "גשם".
חכם באשי כתב:כל ימי השתוממתי, הא כיצד לא עלתה אף אחד מקופות הצדקה על טרנד ה'שלג', ולא פירסמה, לדוגמא, משהו בסגנון:
"מניין תלמידי חכמים יעשו עבורך גילגול שלג".
עדיין לא מאוחר...
איש רגיל כתב:חכם באשי כתב:כל ימי השתוממתי, הא כיצד לא עלתה אף אחד מקופות הצדקה על טרנד ה'שלג', ולא פירסמה, לדוגמא, משהו בסגנון:
"מניין תלמידי חכמים יעשו עבורך גילגול שלג".
עדיין לא מאוחר...
האם יש הנוהגים בימינו לסגף עצמם בגלגול שלג?
בְּנָיָה בֶן-יְהוֹיָדָע בֶּן-אִישׁ-חַיִל רַב-פְּעָלִים, מִן-קַבְצְאֵל; הוּא הִכָּה, אֵת שְׁנֵי אֲרִיאֵל מוֹאָב, וְהוּא יָרַד וְהִכָּה אֶת-הָאֲרִי בְּתוֹךְ הַבּוֹר, בְּיוֹם הַשָּׁלֶג. (דברים הימים א' יא, כב)
בְּנָיָה בַר יְהוֹיָדָע בַּר גִבַּר דְחִיל חֲטָאִין וְלֵיהּ עוֹבָדִין טָבִין מִן קַבְצְאֵל הוּא קְטַל יַת תְּרֵין רַבְרְבֵי מוֹאָב דַהֲווֹן דַמְיָן לִתְרֵין אַרְיְוָן תַּקִיפִין הוּא נְחַת וּקְטַל יַת אַרְיְוָא בִּמְצַע גוּבָא בְּיוֹמָא דְתַלְגָא הוּא הֲוָה צַדִיקָא רַבָּא דְלָא הֲוָה דִיכְמָה לָא בְמַקְדְשָׁא (ס"א בְּמַקְדְשָׁא קַדְמָאָה וְלָא בְמַקְדְשָׁא תִּנְיָנָא) תִּנְיָנָא יוֹמָא חֲדָא דַחֲקַת רִגְלֵיהּ בְּחַדְרוֹנָא דְמִית וּנְחַת לְשִׁילוֹחַ וּתְבַר גָזִיזָא דְבַרְדָא וּטְבַל וּסְלִיק וּתְנָא סִפְרָא דְבֵי רַב הוּא סִפְרָא דְאוּרְיַת כַּהֲנַיָא בְּיוֹמָא זוֹטָא דְסִתְּוָא בְּעַשְרָא יוֹמִין בְּיַרְחָא דְטֵבֵת
איש רגיל כתב:חכם באשי כתב:כל ימי השתוממתי, הא כיצד לא עלתה אף אחד מקופות הצדקה על טרנד ה'שלג', ולא פירסמה, לדוגמא, משהו בסגנון:
"מניין תלמידי חכמים יעשו עבורך גילגול שלג".
עדיין לא מאוחר...
האם יש הנוהגים בימינו לסגף עצמם בגלגול שלג?
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 222 אורחים