חכם באשי כתב:כך מתואר הארון קודש ('היכלית') בכל האיורים הקדומים בפסיפסים, במטבעות, בזכוכיות הזהב, ומדובר בממצאים שמזמן המשנה והתלמוד.
מ.ל. כתב:אם נלך כפי האיורים הקדומים, נצטרך להניח את הס"ת בשכיבה,
כפי שהעיר והסיק פרופ' מאיר בר-אילן, מתוך הציורים השונים מן העת העתיקה.
זקן ששכח כתב:יתכן מאד שעשו שתי דלתות, לפי שהיה נגד עיניהם שבהיכל שבמקדש היו שתי דלתות.
חכם באשי כתב:כך מתואר הארון קודש ('היכלית') בכל האיורים הקדומים בפסיפסים, במטבעות, בזכוכיות הזהב, ומדובר בממצאים שמזמן המשנה והתלמוד.
בברכה המשולשת כתב:זו אחת מהשאלות שבאנו לברר- ואה"נ אם אין לזה תוקף מנהג אז אין בעיה
מה שנכון נכון כתב:[לענין איפכא - דלתות בלי פרוכת כמו בפונוביז'
בברכה המשולשת כתב:למקד שוב את נושא האשכול (וכמובן אחרי התודה הרבה לרב חכם באשי שליט"א):
מבירור נוסף שערכתי עם הת"ח השואל, עולה כי גופא דעובדא הכי הוה: יהודי יקר בנה ארון קודש למנין ותיקין שלנו (דהיינו מנין הותיקין בו מתפלל הת"ח השואל וגם אני הקטן- הנקרא באתרא קדישא הדין- בברכה המשולשת), והנה הת"ח הנ"ל בקש מהיהודי שבנה את ארון הקודש שיבנה בו שתי דלתות, עם צירים, כמנהג ישראל, והיהודי הבונה הנ"ל השיב שהארון קטן (ואכן הוא קטן- ראיתיו) ומן הנוחות יהיה להתקין בו דלת אחת. הת"ח הנ"ל טען שיש לעשות בדווקא שתי דלתות, והיהודי הבונה הנ"ל הציע שתהיה שם דלת אקורדיון, או דלת אחת ושתי פרוכות.
ולכן רוצה הת"ח הנ"ל לברר את הדבר.
בברכה המשולשת כתב:בברכה המשולשת כתב:למקד שוב את נושא האשכול (וכמובן אחרי התודה הרבה לרב חכם באשי שליט"א):
מבירור נוסף שערכתי עם הת"ח השואל, עולה כי גופא דעובדא הכי הוה: יהודי יקר בנה ארון קודש למנין ותיקין שלנו (דהיינו מנין הותיקין בו מתפלל הת"ח השואל וגם אני הקטן- הנקרא באתרא קדישא הדין- בברכה המשולשת), והנה הת"ח הנ"ל בקש מהיהודי שבנה את ארון הקודש שיבנה בו שתי דלתות, עם צירים, כמנהג ישראל, והיהודי הבונה הנ"ל השיב שהארון קטן (ואכן הוא קטן- ראיתיו) ומן הנוחות יהיה להתקין בו דלת אחת. הת"ח הנ"ל טען שיש לעשות בדווקא שתי דלתות, והיהודי הבונה הנ"ל הציע שתהיה שם דלת אקורדיון, או דלת אחת ושתי פרוכות.
ולכן רוצה הת"ח הנ"ל לברר את הדבר.
הת"ח הנ"ל הוסיף ראיה לעצם היות דלת ופרוכת מדברי הב"י באו"ח סי' שט"ו (ומשם לרמ"א בסעיף א בשו"ע)
חכם באשי כתב:הנה לך כמה פריטים בודדים,
זכוכית זהב מאחת הקטקומבות ליד רומא, מתוארך למאה השנייה או השלישית
ציור קיר בביה"כ שבדורא אירופוס
פסיפס בית אלפא
חד ברנש כתב:מי סיפר לך שהאיורים האלו מתארים את המקדש? רוח הקודש הופיעה בבית מדרשך?
רובם המוחלט של החוקרים שעסקו בתיאורים אלו הסכימו שזה תיאור לארון הקודש.
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 55 אורחים